[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:16

Dat snap ik ook niet, lizzy2.
Als je wilt dat je paard nageeft, moet je eerst zelf nageven, dus de ontspanning aanbieden. Hoe kan je dat nou doen als je steeds aan het 'vragen' bent (iets wat bij veel mensen meer centimeterwerk is dan millimeter werk, wat het eigenlijk hoort te zijn). Verder rijdt je toch vanuit je been naar een neutrale hand toe, dus niet een tegenwerkende hand (wat veel mensen doen.. terwijl ze beweren dat ze 'spelen').

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:10

ben ik met je eens wildwings je moet het zien als een zweep, die je aan beide kanten vastpakt en dan buigt. je krijgt dan een mooi rond boogje in je zweept. voor het paard nageeflijk, achterhand er netjes onder. als je met je been je paard niet het teken geeft de achterhand er actief onder te zetten en goed voorwaarts te zijn, kan je van voren nooit de onspannen aanleuning krijgen.

summer06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 00:12

Hollybolly schreef:
ben ik met je eens wildwings Knipoog je moet het zien als een zweep, die je aan beide kanten vastpakt en dan buigt. je krijgt dan een mooi rond boogje in je zweept. voor het paard nageeflijk, achterhand er netjes onder. als je met je been je paard niet het teken geeft de achterhand er actief onder te zetten en goed voorwaarts te zijn, kan je van voren nooit de onspannen aanleuning krijgen.

Yep !!Helemaaal eens Knipoog

Renee__

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:52

hester3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:40

ik heb ooit geleerd dat je je binnenbeen en buitenteugel eraan moest houden. daarna heb ik geleerd dat je om en om moest vragen met de hand... hierbij werd niks over de benen gezegd en bovendien gaat je paard met het hoofd schudden.
toen kwam er iemand die met een oplossing waarmee je je paard niet krom trekt en toch aan de teugel rijdt. ze zei dat je je buitenteugel hoe dan ook altijd op contact moest houden (NIET TREKKEN DUS) daarbij moest je flink druk houden met je benen waarop het paard voornamelijk voorwaarts ging en juist met zijn hoofd omhoog maar dat moet je juist weer corrigeren met je handen. binnenhand mag je soms een beetje vragen maar zodra een paard aan de teugel loopt moet je alles ontspannen. het heeft geen zin om gespannen te blijven want uit ervaring weet ik dat een paard dan juist weer omhoog komt. het duurt een tijdje voordat je ziet dat deze methode werkt maar wees geduldig zoals je bij de hele sport hoort te zijn. en ook als het eenmaal goed gaat kan het nog wel eens zijn dat het paard het toch een keer niet wil of dat hij ergens pijn heeft waardoor hij niet wil.

Liefs Cynthia

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:42

Vandaag met 't rijden ging 't al véél beter dan in 't begin! Pling
Ze liep lekker met d'r hoofdje omlaag, al kon het nog wel dieper.
Iemand ideeën hoe ik haar nog meer naar beneden krijg?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:53

op een volte gaan rijden, lekker ontspannen en goed stelling vragen, zodra je pony het bit opzoekt met je handen wat meegeven zodat ze gaat zakken. belonen en weer wegrijden Knipoog

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:22

Hollybolly schreef:
op een volte gaan rijden, lekker ontspannen en goed stelling vragen, zodra je pony het bit opzoekt met je handen wat meegeven zodat ze gaat zakken. belonen en weer wegrijden Knipoog

Dat is zeker een hele goede tip.
Alleen moet je er dan ook nog bij zorgen dat ze der achterhand goed mee neemt.
Hoe meer ze der achterhand eronder zet,
hoe ontspanner ze gaar lopen.
De kans is dan ook groter dat ze uitzich zelf laag gaat lopen.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 23:29

bedankt mijnviera. een hoop mensen in dit topic zetten hun probleem neer, maar eigenlijk is dat probleem een paar pagina's terug al behandeld. heb dit al vaker gezegd. maarja ik vind het wel leuk om mensen tips te geven op dit gebied en ben blij met de reacties dat het goed gaat. dus mensen hier... laat vooral even weten of de tip geholpen heeft Knipoog

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:32

Ik heb met Viera het zelfde toegepast als wat ik hierboven geplaatst heb,
en het is zeker goed gelukt.
Ik hoef nu alleen maar haar achterhand aan het werk te zetten
en ze komt al naar beneden.

Ik ga voor je duimen dat het bij jouw paardje ook gaat werken.
Ik ben benieuwt Ja
Laat je het weten?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 23:47

Mijnviera schreef:
Ik heb met Viera het zelfde toegepast als wat ik hierboven geplaatst heb,
en het is zeker goed gelukt.
Ik hoef nu alleen maar haar achterhand aan het werk te zetten
en ze komt al naar beneden.

Ik ga voor je duimen dat het bij jouw paardje ook gaat werken.
Ik ben benieuwt Ja
Laat je het weten?

geld dit voor mij?

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:47

tuurlijk Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 23:49

mijn paard loopt al netjes nageeflijk ondertussen. ik geef hier zoveel mogelijk tips Knipoog

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:28

eens een vraag aan jullie bij het inrijden aan de teugel of alleen nageeflijk of nog niet aan de teugels prutsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:32

Inrijden is voor mij alleen aan 'n lange teugel instappen, dus, nee. Nageeflijkheid komt daarna pas, en prutsen met de teugels uberhaupt niet.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:18

ik bedoel inrijden van een veulen .... als ze 3 is

AllStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:29

Bij mij loopt hij altijd perfect aan de teugel, maar af en toe gaat hij hangen dat is echt heel zwaar hoe kan ik dat beter krijgen? Mijn vriendin zei dat ik moest gaan zagen maar dat doe ik dus NIET dat wil ik niet wie heeft er tips?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 23:02

je paard gaat dus hangen. hij leunt dan op jouw, houd je paard alert, zet m eens goed aan het werk. goed veel overgangen en schijnovergangen maken, dan wordt hij lichter in je hand. Knipoog

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:48

@ all star.... niet zagen maar benen eraan! als hij gaat hangen drijf je hem een paar passen vooruit of rij je een paar passen terug en dat wissel je af... overgangen van halt naar draf, draf galop, draf halt maakt allemaal niet uit. Als je hem goed aan het werk houd zou hij jou handen snel los moeten laten.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:42

Hollybolly schreef:
omdat er talloze topic worden opgestart over HELP ik kan mijn paard niet aan de teugelrijden, is het misschien een goed idee om hier even centraal de problemen voor te leggen, zodat ervaren mensen je kunnen helpen. Anders moet iedere keer weer hetzelfde worden uitgelegd.

Stel hier je vraag en je krijgt antwoord Knipoog

De opzet: Aan de teugel rijden klopt bijvoorbaat al niet. Het paard is aan de teugel als je druk hebt en je het paard kunt sturen en een ophouding kunt maken.
Je wilt het paard nageefelijk rijden.
Dit is dus een topic over het nageefelijk rijden.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 18:04

LisaB schreef:
Hollybolly schreef:
omdat er talloze topic worden opgestart over HELP ik kan mijn paard niet aan de teugelrijden, is het misschien een goed idee om hier even centraal de problemen voor te leggen, zodat ervaren mensen je kunnen helpen. Anders moet iedere keer weer hetzelfde worden uitgelegd.

Stel hier je vraag en je krijgt antwoord Knipoog

De opzet: Aan de teugel rijden klopt bijvoorbaat al niet. Het paard is aan de teugel als je druk hebt en je het paard kunt sturen en een ophouding kunt maken.
Je wilt het paard nageefelijk rijden.
Dit is dus een topic over het nageefelijk rijden.

zullen we nu niet overal een probleem over gaan maken? nageeflijk, aan de teugel, in de krul, iedereen heeft een andere benaming ervoor, ook al klopt het soms niet. maar sommige paarden lopen al niet eens netjes aan de teugel, dus een paard dat reageert op de hand. ik kon dan beter een combinatie maken met een topic over aan de teugel en nageeflijk rijden. laten we nu gewoon op de vragen richten en niet over de opzet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:21

Aan de teugel en nageeflijk en in de krul zijn allemaal andere dingen, dus LisaB heeft wel gelijk.. feit is dat veel mensen 't begrip 'aan de teugel' gebruiken ipv 'nageeflijk/nagevelijk'.. en dat die mensen dus niet kijken bij 'centraal: problemen met de nageeflijkheid' maar een ander topic aanmaken want nou juist niet de bedoeling is Knipoog

Nennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:32

Neem les ofzo Scheve mond
[/quote]
Toen ik na een tijd toch wat meer met dressuur wilde gaan doen, heb ik een aantal instructeurs versleten voordat ik er één had die écht wist waar hij mee bezig was!
Ik moest van hem mijn paard eerst aan het been hebben, mijn paard was erg voorwaarts, maar evengoed niet vor het been.
Dus ik moest hem met zijn neus naar het hek zetten en dan opzij drijven, recht opzij ( zonder de teugels te gebruiken), nou, dat kostte veel moeite!
Maar na een paar weken ging dit aardig, dus kwamen we bij het stoppen.
Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer losquote]

Nou...dat klinkt echt als een goede instructeur.....Ik heb nog nooit een instructeur gehad waarbij ik hem voor het hek moest zetten en opzij moest drijven en een enorm harde ruk mocht geven aan de mond....kan aan mij liggen hoor, maar dit slaat nergens op. Ik heb zelf de instructeursopleiding van de ORUN gedaan, t/m derde fase en ook daar zouden ze iemand die dit adviseerde hard uitlachen.
Daarnaast ben ik het ermee eens, dat je nooit op tips of 'adviezen' die hier gegeven worden, moet uitgaan (tenminste niet op gebied van aan de teugel rijden), want wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Net als dit dus, het is voor geen enkel paard goed om in de mond te gaan rukken en een paard voor een hekje te zetten enz....

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 13:44

WildWings schreef:
Aan de teugel en nageeflijk en in de krul zijn allemaal andere dingen, dus LisaB heeft wel gelijk.. feit is dat veel mensen 't begrip 'aan de teugel' gebruiken ipv 'nageeflijk/nagevelijk'.. en dat die mensen dus niet kijken bij 'centraal: problemen met de nageeflijkheid' maar een ander topic aanmaken want nou juist niet de bedoeling is Knipoog

ik zeg ook, dat veel mensen er een andere benaming voor hebben ook al klopt deze soms niet. in de krul wordt vaak gebruikt voor een paard dat nageeflijk loopt enzovoort. maar ik kan niet een topic maken met centraal problemen over aan de teugel of nageeflijkheid of in de krul. enzovoort. snap je.
ik heb voor aan de teugel gekozen, omdat met dat eerst onder de knie moet zien te krijgen en juist daar het begin van de oplossing ligt. het paard eerst goed aan de basis ziet te krijgen en dan pas verder gaan met het nageeflijk rijden.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:18

Hallo,,
Wie kan mij helpen ?
Mijn pony wil heel moeilijk aan de teugel lopen,, en in draf doet hij zn hoofd omhoog en krijg ik hem al helemaal niet aan de teugel.!
Moet ik een ander bit ( ik heb nu een bustrens) of een thiedeman of een martingaal..??
Wie kan mij helpen of heeft iets liggen voor mij ( wat niet te duur is) en denkt dat dat wel zal helpen.!!
Of wie heeft informatie voor mij,, hoe ik dit probleem kan oplossen..!!