Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sherwood schreef:Nou zal ik velen wel weer voor het hoofd stoten, maar ik vind travers en schoudervoor e.d. helemaal niet zo erg voor een jong paard. Als ik een paard inrijd van 2,5 jaar en we zijn een 3/4 jaar verder en hij lijkt het aan te pakken, dan gaan we daar stilaan op oefenen. Dan niet op die manier dat het achterbeen compleet onder gaat treden, maar meer in de zin dat het paard leert op meer sporen te lopen, en aan de nakt gaat voor je been op de juiste manier. Iets anders vind ik verzamelde galop, en verzamelde draf. Dat is voor veel paarden erg zwaar, doe oud zo ook zijn, als je daar voor het eerst aan begint loopt het zweet er vaak in straaltjes van af. De concentratie en de inspanning is zo hoog dat ik zo iets niet eerder zou introduceren dan bij een paard van 4,5 liever nog 5 jaar. mits deze al lekker getrained is van te voren.

Happiness schreef:Met een discussie los je niets op dat mensen hun paard niet meer gaan inrijden net voordat ze 3 zijn.
Iedereen rijd zijn paard in wanneer hij/zij denkt dat het paard er klaar voor is. Je kan een mens niet verbieden om zijn paard te gaan inrijden. Het paard is van hun, dus hun bepalen over het paard.
Zo denk ik.
Hoe ik denk over van die discussie's..
.PhiaBink schreef:Is het ook niet een kwestie van na-apen:
Zij rijdt haar paard met 2 1/2 of 3 in, dus kan ik dat ook met mijn paard?
Als zij met een paard van 4 al in de L rijdt, dan moet dat toch ook wel lukken met mijn paard?
Zij heeft al ... winstpunten in de M met een 5 jarige, dan moet ik wel opschieten met mijn 4 jarige nog in de B.
Ik denk dat er te veel naar andere wordt gekeken zonder te kijken hoe hun paard is of hoe ze zelf rijden.
Je moet elk paard de kans geven om lichamelijk en geestelijk te laten groeien. Veel kunnen dat niet zien of hun paard er al geschikt voor is.
Het kost tijd en dat hebben de meeste niet meer.
Haastige spoed is zelden goed.
Desiree schreef:sommige paarden gaan snel en anderen langzaam. Als ze het opgelegde tempo maar goed vol kunnen houden. Ik vind vroeg inrijden niet zo erg. Maar vroeg intensief rijden vind ik erg. Dus lang rijden en vaak. Tot de 4 jaar moet je dat eigenlijk niet willen.
) en het enige wat ik nu nog doe is figuren rijden in stap en draf, en hem aan de hand stappen en hem leren dat niet alles eng is.

Na een half jaar onder het zadel begon ze "vervelend" te worden en liep niet meer lekker. Gelukkig heb ik haar in maart ook gelijk laten dekken en nu moet ze dus veulenen (misschien wel vannacht!) Ze moest ook voor de keuring deze zomer dus heb ik haar nog wel iets doorgetraind, maar op een andere manier, meer vanuit de ontspanning en gewoon lekker rijden. Een keer door het bos, een keer wat lage sprongetjes (vind ze erg leuk) en lichte "dressuur"training. Ook ik was te veel gefocust op het zo snel mogelijk verder komen, gelukkig ben ik wel met mijn neus op de feiten gedrukt en ben ik al snel anders gaan "trainen". Ik heb haar nog nooit meer dan 4 keer in de week gereden en meestal maar een half uur tot drie kwartier op zijn hoogst. Nu kan ze lekker een tijdje van haar zwangerschap en veulen genieten. Straks ga ik haar weer oppakken maar begin weer overnieuw. Ik weet wel dat ik wil dat zij er ook plezier in heeft en het zowel lichamelijk als geestelijk aankan. Ze is straks 5 als ik haar weer ga rijden en ik hoop dat ze er dan ook meer klaar voor is, zo niet dan doen we het gewoon weer een stapje terug... ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik kan nu alleen maar hopen dat ik op tijd ben gestopt met mijn gepruts.