slofteugel, gebruik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:52

Soms kan mits goed gebruikt een fijne hulpteugel zijn. Wel opletten dat sommige paarden er niet tegen kunnen om zo "opgesloten" te worden en dan flinke bokpartijen (die met de neus tussen de voorbenen ) ) kunnen weggeven.
Het moet ook niet zoiets zijn dat je je dan veiliger voelt op een paard, want dan kun je net zo goed niet opstappen!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:00

hahaha kris heeft het bij het goede eind. Klopt als een bus!!!

Ik heb altijd gezegd bij foto's van mij met een jong paard en een slof..........

Degene die opstaat en zegt "als jij niet zeker genoeg bent van jezelf dat je een slof nodig hebt om je safe te voelen op een jong paard, dan heb je er niks op te zoeken" en Kris is de eerste die DAT zegt

en man wat heeft ze gelijk

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:06

Ik rij jonge paarden ook wel eens met slof, maar dat is meer om ze te laten voelen hoe ze hun rug juist kunnen gebruiken en evt als het echt niet anders kan, is het een fijne noodrem
Ik neem aan dat jij de slof er wel om hebt hangen, maar er niet mee "rijdt". Toch?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:08

Afbeelding

hier een 4 jarige Neostan X ferro een paar maanden onder het zadel......

de slof zit aan de zijstoten vast

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:11

Zo hoort het dus, geen spanning erop! Ben blij om te zien dat sommige wel juist met slof om kunnen gaan.
Ben zelf trouwens wel meer van de Thiedeman, maar dat is waarschijnlijk voor iedereen anders!

@Kiwiko; Leuk beestje trouwens!

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:13

KiWiKo schreef:
Afbeelding

hier een 4 jarige Neostan X ferro een paar maanden onder het zadel......

de slof zit aan de zijstoten vast

zo hoortie Kim

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:22

@Kiwiko; even off topic, body protector is ook bijzonder goed!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:37

hihi bij deze wel ik hou heel veel van mezelf

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:42

Heb zelf twee maanden geleden rug gebroken. Het was niet eens een jonge bok.... Had geen slof om, dus ook geen noodrem Sindsdien ook BP aan op die rotzakjes...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:45

Ding ligt standaard in de auto en als ik het even niet vertrouw gaat de slof om EN de BP aan

Ik ben een maand of 4 geleden gevallen MET paard en al, superbraaf ding echt geen stap verkeerd gezet. Ben een galopsappuyement aan het rijden, stel het dier recht voor de wissel en het beessie struikelt gewoonweg......... drie weken uit de running geweest. Zoooooo blij dat ik altijd echt ALTIJD mijn helm op heb anders had ik het gewoonweg niet na kunnen vertellen.

Veiligheid altijd voorop

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:47

Dit een een moeilijke discussie. Heb regelmatig GP-ruiters met slof zien trainen, was ik echt niet enthousiast over, maar goed, denk dat zij er meer verstand van hebben. Rij thuis alleen met slof op een ernstig bokmonster, voor de rest wordt het ding niet gebruikt. Hebben wel een paard staan dat als vierjarige onwijs in de krul is getrokken en die nu duidelijk problemen heeft met nageeflijkheid, 'slofnek' noemde een osteopaat het

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:51

KiWiKo schreef:
hihi bij deze wel ik hou heel veel van mezelf

Ik krijg in januari een hengst onder het zadel die al 3 jaar niet onder het zadel heeft gelopen ( mag ik hem lenen )

clauw

Re: slofteugel, gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:32

Ik vind de slof teugel wel makkelijk ik heb mijn paard ook zo beleerd.

Als ik met wedstrijden begin hoef ik die teugel niet meer te gebruiken !!, dan doe je het werk zelf niet meer.zonde van het werk!

Groetjes Claudia

Esprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:27

Las in de Hoefslag een interessant artikel met Tineke Bartels over rond en diep rijden. Zij is voor de nageeflijkheid eerder een voorstander van een Thiedemanteugel of een stootteugel. Maar ze geeft zelf ook toe, dat ze bij een jong paard met veel bravoer, ook wel eens een slofteugel gebruikt. Echter niet om na te geven, maar meer voor de veiligheid.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:14

leonora2 schreef:
Dit een een moeilijke discussie. Heb regelmatig GP-ruiters met slof zien trainen, was ik echt niet enthousiast over, maar goed, denk dat zij er meer verstand van hebben. Rij thuis alleen met slof op een ernstig bokmonster, voor de rest wordt het ding niet gebruikt. Hebben wel een paard staan dat als vierjarige onwijs in de krul is getrokken en die nu duidelijk problemen heeft met nageeflijkheid, 'slofnek' noemde een osteopaat het

Ik heb ook een paardje gehad met een "slofnek" Het duurde minstens een jaar om het eruit te rijden.
Toch ben ik geen tegenstander van de slof.
Bij goed gebruik heeft hij voordelen.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:01

OP stal (waar ik werk in opdracht) longeer ik nu een 4 jarige met slof,

zelf ben ik er niet zo'n fan ben, maar heb ook al de opdracht wat aangepast zodat ik het diervriendelijker vind.

De opdracht was gewoon net iets achter de loodlijn vastzetten, en er met de zweep maar achteraan (kort gezegt)...

Niet mijn ideaal, zelf longeer ik hem nu zo, dat hij ong een vuist voor de loodlijn kan komen als zijn atlas (tussen de oren) op het hoogste punt is van zn lijf. Zo dat hij dus op de loodlijn kan lopen, erachter als hij dat wil, maar er ook iets voor omdat hij nog niet de kracht in zn achterhand heeft als een volleerd paard. Als hij nu zijn hoofd omhoog wil gooien krijgt hij wel een aanvaring met de slof...

Hoe zouden jullie hem longeren?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:47

Ik gebruik voor het longeren graag een gogue omdat die rondloopt en zo meer naar de ontspanning leidt en ook omdat ik ze daarmee meer richting halsstrekken kan laten lopen en zie ik persoonlijker liever. Het verder oprichten doe ik onder de man.
Maar dat is heel persoonlijk.

Wat is de motivatie van je werk om het paard achter de loodlijn in te stellen, dat vind ik wel interessant?

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:20

Ik heb vroeger nog met slofteugel gereden... Mijn verzorgpaard destijds was een heus springpaard, maar dressuur was een ramp en bokken deed ze het liefste... Door gebruik van de slofteugel kreeg ik haar naar de ontspanning gereden, ik voelde haar als het ware volledig ontspannen, terwijl ze normaal altijd heel erg krampachtig liep vond ik... Ze was ook zo vreselijk 'hard' in de mond. Die slofteugel heeft haar 'zachter' in de mond gemaakt en was dus echt een hulpmiddel. Ik heb er veel van geleerd en veel nut aan gehad... Ik probeerde wel om hem zo min mogelijk te gebruiken en vooral gewoon met de teugels te werken, de slof was enkel en alleen als echt niks anders werkte. Na een tijdje kon ik hem ook gewoon aflaten...

Nu zou ik niet met slofteugel rijden, gezien ik te lang geen deftige dressuurlessen heb gehad en ik het vertrouwen in het dressuurrijden ben kwijtgeraakt... Ik bedoel, ik kan buitenrijden zonder problemen, ik heb geen schrik en ik heb vertrouwen in de paarden en meer dan genoeg rij-ervaring en vaste zit, maar dressuur op dit moment gaat niet, hier moet ik dringend weer les voor gaan volgen, want ik ben de kluts even helemaal kwijt...

Heb nu een 2,5 jarig half-arabiertje waarmee ik binnenkort licht ga beginnen trainen, zoals longeren, laten wennen aan hoofdstel, etc... Zadelmak maken is pas voor als ze minstens 3 jaar is, liefst nog later, want ze moet eerst wat beter volgroeid zijn en wat meer spieren hebben... Dus ja tegen de tijd dat ze moet ingereden worden, wil ik toch terug op het niveau staan waar ik stond 5 jaar terug... Nu alleen nog een goede instructeur vinden

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:56

hun vinden dat je makkelijker een paard van achterde loodlijn naar op de loodlijn kunt rijden dan een paard van voor de loodlijn op de loodlijn.

Mijn eigen ervaring is dat van voor de loodlijn naar op de loodlijn makkelijker is dan van achter de loodlijn naar op de loodlijn.....

maarja, ik ben toch niet meer goed genoeg om hun paarden te rijden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:14

Ah, okay. Ik dacht dat het misschien te maken had met een andere opbouw van de bespiering ofzo
Maar je bent er dus al gestopt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:41

Esprietje schreef:
Las in de Hoefslag een interessant artikel met Tineke Bartels over rond en diep rijden. Zij is voor de nageeflijkheid eerder een voorstander van een Thiedemanteugel of een stootteugel. Maar ze geeft zelf ook toe, dat ze bij een jong paard met veel bravoer, ook wel eens een slofteugel gebruikt. Echter niet om na te geven, maar meer voor de veiligheid.

Stond er ook in waarom de thiedeman wel en de slof niet?
In mijn ogen werkt dat namelijk ongeveer gelijk in, met het verschil dat je de inwerking van de slof zelf kunt doseren en die van de thiedeman niet.

fabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:10

Ik heb goede ervaringen met de slofteugel.

Eerst gebruikte ik nooit maar dan ook nooit een hulpteugel,
maar mijn paard gooide iedere keer zijn hoofd in de lucht en ging dan aan het lopen, aangezien hij erg sterk is en het tijdens de les het gewoon een heel uur vol hield, wat we ook probeerde, heeft mijn instructeur mij geleerd om met slofteugel te rijden, zodat ik iets meer te zeggen had.

Ik gebruik hem ook alleen maar bij het voorwaarts neerwaarts rijden om hem door de rug te krijgen, nooit tijdens de oprichting. het heeft echt super geholpen.

Nu gebruik ik hem nog maar heel sporadisch, meestal voor me zelf, vaak dag voor de wedstijd om hem alleen maar voorwaarts neerwaarts te rijden, omdat ik dan vaak teveel van hem wil, omdat hij het op concours ook goed moet doen, train ik voor de wedstrijd alleen nog maar voorwaart neerwaarts om de ontspanning er goed in te houden want dat is het alle belangrijkste. De oefeningen die hij dan moet doen zitten er als het goed is toch al goed in. Heeft toch geen zin om daar de dag van te voren nog eens mee te gaan vechten, dan doet hij het de dag erna toch nog steeds niet. Vandaar alleen ontspanning, dan hebt je daar de dag erna nog erg veel profeiten van.

Succes ermee

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:15

ben geen fan van de slof en rij er zelf ook niet meer mee. ken zoveel mensen die er ongelukken mee gehad hebben op buitenritten. 1 is achterover geklapt omdat het paard ging steigeren en ze toen het paard al omhoog kwam de slof heeft aangetrokken, gevolg paard uit balans en achterover geklapt. Volgende paard is bang voor vrachtauto,s ruiter trekt slof aan bij naderende vrachtauto, gevolg hoofd tussen de voorbenen paard in paniek de sloot in. Vriendin van mij ging met slof naar buiten paard aan de kletter, trekt slof aan, gevolg koprol met paard en al. pas geleden aan de overkant op het ruiterpad, 2 ruiters aan het galopperen, achterste paard liep met de kin op de borst getrokken met de slof achter het eerste paard aan in galop, paard struikelt en maken beide een smakker. Heb je dan plezier van je slofteugel. Ik vind dat mensen het zelf moeten weten of ze met slofteugel rijden maar weet in ieder geval wel wat er kan gebeuren. De slof dient om je paard te verfijnen maar in de handen van een onervaren ruiter kan het je paard slopen en ook nog eens ongelukken veroorzaken.

BieBsJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:54

haay . k sag dit bericht staan
En ik rijd zelf ook met slofteugel, omdat mijn merrie gewoon alles weigert. Alleen met slofteugel loopt ze fijn in mn hand maar hoe losser ik de slof doe of als ik hem een keer weglaat begint ze weer met hetzelfde. Dus voor mijn merrie is hij bijna noodzakelijk want niet mijn bedoeling is.

greetzz ., Bianca, Beautje, BonnyBon

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:04

Blijft een lastig onderwerp. Mijn driejarige was fijn nageeflijk, maar vertoonde na een paar maanden boefjesgedrag; schrikken, bokken etc. Toch de slof eraan. Moest hem wel vaak kort houden om hem erbij te houden. Na een paar weken merkte ik dat hij niet meer naar de hand wilde 'lopen'. Dus probleemje 2. Nu dus weer rijden met slof, maar uitsluitend op lengte!!! En minder voer!