Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:48

Ja okee, die slof klopt en dat "te diep" rijden in de proef mag voor mij met een VP worden beloont.

En toen ik op enter had gedrukt herinnerde ik me die amazone vorige week die met losrijden de volgende methode had: ruk, doodschop, ruk, doodschop etc. De ruk dan het liefst afgewisseld links en rechts, je kon er een behoorlijke boom mee vellen.
Misschien was die wel DLR aan het "rijden"

Natuurlijk geen fedratievertegenwoordiger of ringmeester te vinden....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:52

ach, nog niet zo erg als het meiske die ik van de zomer gerapporteerd heb bij een jurylid........ kind sloeg steeds dr poonie met de zweep tussen de oren, als hij het lef had om er iets uit te komen ........................

Over slechte zaken gesproken

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:03

amondi schreef:
Ja okee, die slof klopt en dat "te diep" rijden in de proef mag voor mij met een VP worden beloont.

En toen ik op enter had gedrukt herinnerde ik me die amazone vorige week die met losrijden de volgende methode had: ruk, doodschop, ruk, doodschop etc. De ruk dan het liefst afgewisseld links en rechts, je kon er een behoorlijke boom mee vellen.
Misschien was die wel DLR aan het "rijden"

Natuurlijk geen fedratievertegenwoordiger of ringmeester te vinden....

Zie je?

Zeg nooit nooit

Maar het blijft sneu inderdaad....

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:17

Ja tis af en toe echt erg. Je ziet zowieso paarden in de krul getrokken, maar zonder dat ze hun achterhand onderbrengen.... En vaak worden ze in die krul getrokken/gedwongen, want anders zat die achterhand er echt wel bij!

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:04

LDR blijft een moeilijk punt waar heerlijk over gediscussieerd kan worden, maar er valt mij toch iets op wanneer men gaat zeggen dat LDR zorgt voor controle over het paard mede doordat hij minder ziet.

Is dit dan niet allemaal het gevolg van het feit dat men steeds hetere paarden fokt? KWPN'ers lijken steeds heter te worden, men vraagt ook steeds vaker om een mooi en fel paard, omdat wanneer je een dergelijk paard onder controle hebt, hij het meeste showt.
Maar blijkbaar kost het steeds meer moeite die steeds hetere paarden onder controle te krijgen en biedt LDR hierbij uitkomst. En dit is versterkt doordat Anky ooit gezegd schijnt te hebben dat ze het liefste hete paarden heeft . Met als gevolg dat men oncontroleerbare paarden naar beneden gaat trekken (let wel, ik heb het nu over de mensen die de methode verkeerd toepassen, niet over de handvol die het wel goed doet)
Als de minder geniale ruiter nu eens aan een minder heet paard begint? Of zeg ik nu verkeerde dingen

Karl66

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:50

Goofy44 schreef:
Citaat:
Je kunt natuurlijk LDR verbieden omdat de basis Anky en consorten nadoet, maar wat los je daar mee op? Gaan die mensen in de basis dan beter rijden? Zolang voor de meeste ruiters, waaronder ook heel veel anti-LDR-adepten, "verzameling" bereikt wordt door een paard van voren in de krul te trekken, los je met het verbieden van een trainingsmethode om de basis tegen zichzelf te beschermen niks op.

In de basis wordt er zowel in Duitsland als Nederland slecht paard gereden. Wat tegenwoordig in de breedte sport "verzameling" genoemd wordt, of voor wat daar voor door moet gaan, heeft niets of nagenoeg niets met verzameling te maken. Dat staat los van een paard in een krul trekken. Omdat het lang duurt om een goede basis te ontwikkelen is het foute boel om in een manege beginners en gevorderden, maar ook ruiters met een eigen paard dit soort methoden te leren omdat het schijnbaar sneller resultaat oplevert. Als je kijkt naar mensen die Deurne gedaan hebben, dan is daar inmiddels weinig van over. Op manege en prive paard wordt in de randstad, maar ook in tal van andere regio's geprobeerd mensen op deze manier paard te laten rijden. Verbieden helpt niet. Topruiters weten hopelijk wat ze doen, maar als er iemand in de bak staat les te geven van nog geen 20 jaar en iedereen volgens deze methode laat rijden, dan zakt echt m'n broek af. Dit is leuk, om een verkeerd gevoel aan beginners en minder goede ruiters te geven. Regionale ruiters geven op die manier les, ze halen met de snabbels een hoger inkomen binnen dan ze met werken kunnen verdienen. Het motto is, op die manier wordt je kampioen. Ik maak me ernstige zorgen over dit soort randverschijnselen. Zorg eerst voor goed zitvlees, een goed zit, zorg dat je op een buitenrit op een heet paard kan blijven zitten en dat kan blijven beheersen en ga daarna eens denken aan het verfijnen van je trainingssysteem. Misschien is het dan zinvol om eens LDR toe te passen. De meeste ruiters die dit doen, zijn veel te hard aan het werk, het is echt zwoegen, het heeft weinig met rijkunst te maken.

Een beginner of een onervaren ruiter zou naar mijn mening geen LDR of dat wat er op zou moeten lijken toepassen. Wat ze in de topsport doen, reguleert zichzelf door de prestaties die ze op de langere termijn leveren.

honderd procent mee eens, maar als het de schuld is van slechte instructie, dan moet je daar het probleem neerleggen en niet bij LDR.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:01

ponylovertje schreef:
Is dit dan niet allemaal het gevolg van het feit dat men steeds hetere paarden fokt? KWPN'ers lijken steeds heter te worden, men vraagt ook steeds vaker om een mooi en fel paard, omdat wanneer je een dergelijk paard onder controle hebt, hij het meeste showt.

Denk dat dat niet zozeer aan de fokkerij ligt maar aan de manier waarop een hoop paarden vandaag de dag worden gehouden, meer dan 20 uur per dag op stal en (te) veel krachtvoer erin.
Combineer dit met een iets minder handige ruiter, die ook in de gewone omgang zijn grenzen niet duidelijk stelt, en je hebt het recept voor problemen........

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:11

Ilindra schreef:
ponylovertje schreef:

Denk dat dat niet zozeer aan de fokkerij ligt maar aan de manier waarop een hoop paarden vandaag de dag worden gehouden, meer dan 20 uur per dag op stal en (te) veel krachtvoer erin.
Combineer dit met een iets minder handige ruiter, die ook in de gewone omgang zijn grenzen niet duidelijk stelt, en je hebt het recept voor problemen........

Dus als we al die jazzjes in de wei zetten krijgen we allemaal geweldige bewegers met het karakter van een koele gelderlander?

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:15

Karl66 schreef:

Ilindra schreef:

Dus als we al die jazzjes in de wei zetten krijgen we allemaal geweldige bewegers met het karakter van een koele gelderlander?

Tja, de manier waarop de paarden gehouden worden speelt ook een grote rol. Maar wat Karl66 zegt, dat lijkt me dus niet het geval de fokkerij heeft er wel degelijk een grote invloed op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:35

Zet een Jazz maar eens heel sober 24/7 op het land en zet er een kundige ruiter op en geef een Gelderse 23 uur per dag stalling, met veel krachtvoer en een onkundige ruiter.......
Gedrag is meer dan alleen aangeboren karakter, training/opvoeding en de manier van houden zijn minstens zo belangrijk.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:41

Ilindra schreef:
Zet een Jazz maar eens heel sober 24/7 op het land en zet er een kundige ruiter op en geef een Gelderse 23 uur per dag stalling, met veel krachtvoer en een onkundige ruiter.......
Gedrag is meer dan alleen aangeboren karakter, training/opvoeding en de manier van houden zijn minstens zo belangrijk.

Ja, dat is zeker waar, misschien dat er maar eens lezingen gegeven moeten worden over dat men zijn paarden buiten moet zetten? Maar goed, we beginnen wat off topic te raken ben ik bang

Al denk ik wel dat dit toch ook zeer belangrijk is voor het welzijn van het paard. Men twijfelt bij LDR over het welzijn, maar het is natuurlijk niet alleen LDR wat voor dit twijfelen zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:55

Nee het is een combinatie, LDR moet voor meer controle zorgen en het paard een gevoel van veiligheid geven (volgens een van de sprekers op het symposium).
In mijn beleving is dat een vorm van symptoombestrijding.
Zoals al eerder gezegd, het paard zelf is echt niet zoveel veranderd, de manier van paarden houden is hetgene wat veranderd is.

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:00

Tja, daar zit wel wat in. Aan de andere kant, als het het paard inderdaad een gevoel van veiligheid geeft, is daar toch niet zoveel verkeerd aan?
Ik vraag me alleen af of het paard dat gevoel wel krijgt en of het zich niet gewoon gedwongen voelt. En daar zit het punt.
Wanneer men het paard het gevoel geeft veilig te zijn en het paard zich vrijwillig overgeeft aan de ruiter, is hier in mijn ogen niks verkeerds aan, en als je dit bereikt met LDR, oke.
Ik twijfel er alleen erg aan of je dit inderdaad bereikt met LDR. Ik ben nog steeds geneigd het vooral als dwang te zien en het paard geen andere mogelijkheid krijgt.
Maar hier zal ook weer meespelen of de methode wel of niet goed uitgevoerd word. En je blijft het punt houden dat het paard in de proef wel weer een groter gezichtsveld heeft.

oplossing: oogkleppen in de dressuurproef tolereren

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:42

Hier snap ik dus niets van.
Hoe kun je een vluchtdier nu een gevoel van veiligheid geven door zijn gezichtsveld te beperken?

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:46

@idje: Dat is waar ik ook onder andere over struikel. Maar misschien heeft iemand hier een goede verklaring voor of is de verklarig misschien zelfs genoemd tijdens het symposium?

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:00

Oogkleppen bij het mennen, daar kan ik inkomen.
Het is voor een vluchtdier knap beangstigend om achtervolgd te worden door een groot ding vlak achter je hielen dat in sommige gevallen nog knap veel lawaai maakt ook.
Het kan wel zonder, maar voor de veiligheid in het verkeer is het beter van niet.
Maar dan kan het paard in elk geval wel vrij voor zich uitkijken en door zijn hoofd iets te draaien ook naar links en rechts.
Maar als je nu alleen maar de grond ziet..........
Kennelijk schort er toch iets aan het wederzijds vertrouwen als je dat nodig hebt.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:55

Tyrza schreef:
Er leiden immers meer wegen naar Rome.

Zie mijn onderschrift voor een kleine aanvulling.

Helaas schijnen niet zoveel mensen meer te weten dàt ze naar Rome willen........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:05

idje schreef:
Hoe kun je een vluchtdier nu een gevoel van veiligheid geven door zijn gezichtsveld te beperken?

De verklaring die daar werd gegeven (dus niet mijn uitleg!!) is dat het paard graast met zijn hoofd naar beneden, dit doet hij alleen als het veilig is.
Als hij dus zijn hoofd naar beneden heeft tijdens het rijden moet dat hetzelfde veilige gevoel geven.......

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:11

Ilindra schreef:
idje schreef:

De verklaring die daar werd gegeven (dus niet mijn uitleg!!) is dat het paard graast met zijn hoofd naar beneden, dit doet hij alleen als het veilig is.
Als hij dus zijn hoofd naar beneden heeft tijdens het rijden moet dat hetzelfde veilige gevoel geven.......

Een zeer kromme, en volledig incorrecte redenatie! Geen paard die graast in de LDR houding! Grazend heeft een paard een groter blikveld (tenzij het gras erg hoog is), kan snel reageren als ie toch iets verdachts hoort/ziet (hoofd omhoog & rondkijken).

Ik voel me veilig in m'n bed, maar als ik er op vastgebonden wordt krijg ik niet dat veilige gevoel! (nee, ik ben niet zo van de )

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:42

ponylovertje schreef:
@idje: Dat is waar ik ook onder andere over struikel. Maar misschien heeft iemand hier een goede verklaring voor of is de verklarig misschien zelfs genoemd tijdens het symposium?

De verklaring is dat het paard zich dan aan de ruiter overgeeft, die als leider wel kan zien waar ze naar toe gaan.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:03

Karl66 schreef:
ponylovertje schreef:

De verklaring is dat het paard zich dan aan de ruiter overgeeft, die als leider wel kan zien waar ze naar toe gaan.

Het paard dient zich echter "edelmoedig over te geven aan de ruiter" volgens de FEI. Daar valt dit niet onder: niets edelmoedigs aan je hoofd tussen de benen....

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:06

Het kan 2 kanten op QQQQ.

Het is ook niet bepaald edelmoedig als een paard met een weggedrukte rug angstvallig de neus voor de loodlijn houdt.

ELKE methode heeft zo zijn goede en slechte voorbeelden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:23

Q, waarom is het in een andere houding wel edelmoedige overgave en bij LDR niet?

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:30

Er was ook veel in de hoefslag te lezen daarover..
leuk me idd erg leuk die disscussie...

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:22

Tyrza schreef:
Het is ook niet bepaald edelmoedig als een paard met een weggedrukte rug angstvallig de neus voor de loodlijn houdt.

Je zou hoogstens kunnen zeggen dat dit laatste meer natuurlijk is, als je naar het gedrag van paarden in de wei kijkt.
Ik zie mijn dieren tenminste meerdere malen per dag met weggedrukte rug, staart in de lucht en grote zweefdrafpassen in de ronde scheuren.
Maar dit hoort opwinding, of het nu angst of speelgedrag is.
Nou niet bepaald een voorbeeld van deemoedige overgave.

Anderzijds loopt onze hengst geregeld helemaal opgerold, je zou haast kunnen zeggen LDR.
Maar waarom doet hij dit? Het is puur frustratiegedrag.
Kwaad dat hij niet bij de merries kan.
(Het gaat dan ook vaak gepaard met hevig hoofdzwaaien)
Dus ook al geen voorbeeld van deemoedige overgave.

Heeft een paard succes met zijn imponeergedrag, dan kun je bij het andere dier
de natuurlijke deemoedige houding zien.
Hoofd lager dan de schoft, neusje naar voren, oren opzij en angstvallig vermijden
je hals te krommen.
Meer voorwaarts/neerwaarts dus .

Wat dat betreft is het jammer dat zo veel ruiters tegenwoordig nooit het
natuurlijke gedrag van paarden in kuddeverband krijgen te zien.