Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:51

Tyrza schreef:
Het doel van het dieper rijden is juist om de schoft hoger te krijgen en de ribben te liften. Daarmee heb je dan niet meer zo'n rare zwanenhals, maar juist meer een doorgetrokken boog vanuit het midden van de rug (die dus van achter door impuls bij elkaar wordt gereden en zo een "boog" ontstaat) en doorgaat naar de schoft, hals en nek.

Dus als ik het goed begrijp willen jullie een boog vanuit de achterhand over de rug waarbij de schoft het hoogste punt is en hij daarna weer naar beneden gaat?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 17:27

Jeetje...op de een of andere manier kreeg ik geen mailtje meer na een reactie, dus ik dacht dat mijn topic alweer verweg gestopt zou zitten

Maar om nog even terug te komen op deze foto:
Afbeelding
Ik ben blij dat het nu pas een beetje op gang is gekomen wat betreft de foto's! Ik wist gewoon dat deze foto een mooi discussiepunt kon worden!
Eerst wil ik even duidelijk zeggen dat dit verreweg van mijn favo foto is!

Tif was die dag een beetje opgefokt omdat er kinderen met skelters langreden, maar dat even terzijde!
Als je goed naar deze foto kijkt is het punt waar ik zit het laagst, ze drukt haar rug weg op deze foto! Dr kont is hoger als de schoft en dat vind ik echt kwalijk! Ze rolt dr hals op, kantelt iets en komt iets achter de loodlijn. Persoonlijk vind ik dit echt geen fijne foto en dit is ook echt niet mijn streven van de dressuur.

De rest moet ik allemaal van de week weer even goed bijlezen en dan ben ik wer van de partij in de discussie!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:25

Woodstock schreef:
Tyrza schreef:
Het doel van het dieper rijden is juist om de schoft hoger te krijgen en de ribben te liften. Daarmee heb je dan niet meer zo'n rare zwanenhals, maar juist meer een doorgetrokken boog vanuit het midden van de rug (die dus van achter door impuls bij elkaar wordt gereden en zo een "boog" ontstaat) en doorgaat naar de schoft, hals en nek.

Dus als ik het goed begrijp willen jullie een boog vanuit de achterhand over de rug waarbij de schoft het hoogste punt is en hij daarna weer naar beneden gaat?

Dat ligt eraan wat je doet. Op het moment dat de achterhand namelijk gaat dragen en dalen komt idd de schoft omhoog maar voor de schoft kan het niet omlaag gaan, voor de schoft komt de hals en die loopt altijd omhoog waarin de nek in ieder geval het hoogste punt is.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:06

@Jarrah: Ik geef je gelijk in je commentaar op jezelf (Heel goed dat je commentaar op jezelf kunt geven btw ) maar toch vind ik als ik ook kijk naar de andere foto's een vriendelijk gereden paard. Hij loopt echt nog niet optimaal, maar is gewoon netjes gereden. Daarom zijn jou foto's ook uitermate interessant! Een vriendelijk gereden paard, maar hij heeft niet zn hoogste punt bij de oren. In welke mate is dit toelaatbaar is dus zeer toepasselijk bij jou foto's

@Kafue: Ik had het eigelijk meer tegen de LDR mensen, ik weet dat jij het hoogste punt tussen de oren wilt hebben en de lijn dus ook opwaarts doorgaat, maar ben benieuwd waarom de LDR mensen willen dat (als mn statement klopt) die lijn omlaag gaat na de schoft, omdat daardoor imo het paard toch op de voorhand valt, gezien het front meer is dan enkel de schoft.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:48

Woodstock schreef:
Jee welke idioot gaat er nou een onderzoek doen naar een fenomeen zonder ook te kijken naar de oorzaak? Dan is je hele onderzoek toch nutteloos? Mja... Als er iemand gemotiveerd is he
En Kafue, als je paard zn achterhand onderbrengt krijg je toch ook een boog? Kijk maar in je plaatje, links van nummer 2 staat een pijl omlaag, die bedoelde ik.

Het doel van het onderzoek was niet om te kijken of LDR slijtage tot gevolg had, maar of bepaalde vormen van slijtage aan bepaalde vormen van sport gerelateerd konden worden. Uit dit onderzoek bleek dat dit het geval was en daarmee was het onderzoek ook nuttig.

Om te kijken welke vorm van training hier verantwoordelijk voor is en hoe je deze slijtage kan voorkomen zal er vervolg onderzoek gedaan moeten worden.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:56

Joa heb je op zich ook wel gelijk in, maar waarschijnlijk hadden niet alle dressuurpaarden letsel en sommige springpaarden weer wel. Ik denk dat de kwaliteit van rijden hier ook invloed op heeft, wat dus weer een andere variabele is en ook meegenomen dient te worden in de eindbeoordeling. Beetje jammer dat ze dat niet gedaan hebben, gezien het letsel echt niet alleen van gebruiksdoel afhangt lijkt mij.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:07

Woodstock schreef:
ben benieuwd waarom de LDR mensen willen dat (als mn statement klopt) die lijn omlaag gaat na de schoft, omdat daardoor imo het paard toch op de voorhand valt, gezien het front meer is dan enkel de schoft.

Zolang het achterbeen vlijtig is en goed ondertreed is er geen sprake van op de voorhand lopen.

helaas is dat 1 van de punten wat door veel mensen wordt vergeten bij het "nabootsen" van deze techniek.

Het is de bedoeling dat door dit ondertredende, vlijtige achterbeen het gewicht toch naar achteren te krijgen (waardoor de voorhand wordt ontzien en er meer schoudervrijheid ontstaat). Voorwaarde is wel dat het paard onmiddelijke reactie naar voren moet geven en dit is heel moeilijk om dit optimaal voor elkaar te krijgen als je hier niet vroeg en consequent genoeg mee begint.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:20

Maar hoe kun je dan het gewicht van de voorhand naar achteren brengen als de voorkant na de schoft dus eigelijk omlaag gaat?
K zie het momenteel als een soort glijbaan 2 kante op (hehe wat een vergelijking he ) Dan gaat de 'energie' van de voorkant toch naar voren naar beneden ipv naar achteren naar beneden als het hoogste punt de schoft is?

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:26

Woodstock schreef:
Joa heb je op zich ook wel gelijk in, maar waarschijnlijk hadden niet alle dressuurpaarden letsel en sommige springpaarden weer wel. Ik denk dat de kwaliteit van rijden hier ook invloed op heeft, wat dus weer een andere variabele is en ook meegenomen dient te worden in de eindbeoordeling. Beetje jammer dat ze dat niet gedaan hebben, gezien het letsel echt niet alleen van gebruiksdoel afhangt lijkt mij.

Opvallend genoeg bleek deze slijtage alleen bij een deel van de paarden voor te komen die voornamelijk dressuurmatig getraind werden en helemaal niet bij paarden die voornamelijk als springpaard, voor endurance etc. getraind werden.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:28

Ow! das interessant! Wanneer komt er een vervolgonderzoek? Weet jij da? Anders ga ik t strax make - duurt nogal wat jaar voordat mn studie af is magoed moet een streven hebbe he -

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:58

In januari komt er in ieder geval een grote bijeenkomst van vooraanstaande ruiters, trainers, dierenartsen, bondscoachen en dergelijke die over de dressuur gaan praten.

@woodstock goed punt dat vraag ik me ook af, mischien dat Tyrza ons dat uit kan leggen. Ik snap vlijtig ondertredend achterbeen, ik weet dat dat niet perse te maken hoeft te hebben met dalende achterhand. Want een driejarige kan net zo vlijtig achter ondertreden terwijl er van rijkunstige verzameling geen spraken is. Bolle rug, oke maar dan die voorhand als die ahls daalt mmmm ik weet het niet eigelijk ben wel heel benieuwd

Afbeelding
Duidelijk verschil.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:04

Woodstock schreef:
Maar hoe kun je dan het gewicht van de voorhand naar achteren brengen als de voorkant na de schoft dus eigelijk omlaag gaat?
K zie het momenteel als een soort glijbaan 2 kante op (hehe wat een vergelijking he ) Dan gaat de 'energie' van de voorkant toch naar voren naar beneden ipv naar achteren naar beneden als het hoogste punt de schoft is?

Ik breng niet het gewicht vd voorhand naar achteren, maar het gewicht wordt anders verdeelt.

Als ik het even beeldend moet uitleggen in mijn eigen woorden met mijn eigen ervaring: De welving vanuit de achterhand gaat over de rug naar de schoft, voor 3/4 van het lijf/frame bergopwaarts. Dat laatste stukje gewicht op de voorhand is vanaf het gebeuren VOOR de schoft/schouders naar het hoofd, dus 1/4.

Je moet het niet letterlijk nemen als ik zeg dat de rug opbolt. Het is een bolling die niet gelijk staat aan bv een halve cirkel.

In feite zoals het 2e plaatje van Kafue, maar dan natuurlijk heel verfijnt en afhankelijk van het moment.

Oh ja, en met een vlijtige achterhand bedoel ik dus de graad van verzameling die nodig is om dit uit te oefenen met de nodige buiging in het spronggewricht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:23

Kafue schreef:
Afbeelding
Duidelijk verschil.

Deze twee plaatjes kan je volgens mij niet serieus vergelijken, een modern sportpaard dat VWNW gereden wordt tegenover een barok paard tijdens een piaffe. Dat geeft vanzelfsprekend een ander beeld.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:34

Daarom Karl, de graad van africhting is gewoon erg belangrijk alvorens bepaalde methodes toe te passen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:26

Oke, even weer iets anders. In hoeverre oogt dit dan klassiek? Dit is ook het streven van de LDR-navolgers, lijkt mij erg klassiek!?
Afbeelding

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:34

En wat betreft het LDR rijden terwijl de achterhand toch 'eronder' blijft: Men begint, zoals ook de 'klassieken' doen met een jong paard dat steeds, stap voor stap, VWNW wordt gereden. Naarmate een paard ouder (en dus sterker wordt), gaat men het paard steeds wat ronder rijden, en de spieren gymnasticeren. Tijdens dit losmaken wordt er gewaakt voor de activiteit van de achterhand. Deze moet steeds hetzelfde blijven, of in ieder geval constant op te roepen zijn. Door dit steeds in acht te nemen, kan men het paard steeds ietsje ronder zetten, zonder dat de achterhand daarin vergeten wordt. De geleidelijkheid waarmee dit gedaan wordt, wordt nogal eens vergeten denk ik. Zo'n paard als Salinero wordt echt niet zomaar in één keer 'in de krul gezet', nee dit wordt stap voor stap gedaan.
Naarmate een paard hierin ook sterker wordt, kan de ruiter steeds meer vragen. Meer buiging, nog ronder. Terwijl de motor wel aan de gang blijft. Eerst de motor, dan de lossigheid. Dit is ook wat Anky en consorte steeds zeggen: onvoorwaardelijk voorwaarts. Altijd, ook als er geen been wordt gegeven. En dat is denk ik een van de grootste verschillen met 'klassiek': voordat een paard rond wordt gereden, moet het eerst aan een aantal voorwaarden voldoen, wil je een paard niet schaden. de belangrijkste daarvan is het naar voren gaan, zo zelfs dat daar niet constant been voor nodig is.

Daarnaast wisselen zij veel af in houding. Zeg dat ze een paard in 10 verschillende houdingen kunnen ´zetten´ (niet letterlijk nemen ), waarvan aan de loodlijn, de wedstrijdhouding dus, er één is. De kans dat er een foto wordt genomen in een van de andere 9 houdingen is groter dan die ene ´goede´. En dat wordt ook nogal eens vergeten wanneer er weer ´dramatische´ foto´s worden getoond. Want dat zijn dan vaak de uitersten, het grootste tegenovergestelde van de wedstrijdhouding.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:49

@renes, slechte foto hoor. Pas toch op straks heb je een proces aan je broek.

Ik denk dat je een paard altijd van niks naar iets traint en dan volg je een hele weg. Geen enkel paard komt GP geschoold uit de weide.
Ik weet zeker als je het groene paard net onder het zadel zo in de krul zet dat je hem dan wel voor altijd weg kunt zetten. Niet ieder paard kan dit aan, ook niet na lange training.
Natuurlijk moet een paard onvoorwaardelijk voorwaarts gaan. Zie het als een schaats ik zet af............ en glij uit. Dat is niet Anky dat is gewoon klassiek, Kyra Kyrklund, Reiner Klimke en dergelijke klassiek. Ik wil mezelf niet onnodig vermoeien. Dat kan ook niet want als je er 8 moet rijden op een dag pfffffff.
In ieder geval met het plaatsje wilde ik VWNW laten ziet en inderdaad klassiek verzameld en het verschil.
VWNW vraagt geen dalende achterhand, rijkunstige verzameling wel.
Natuurlijk gebeurd de training geleidelijk bij het ieder paard. Maar het in de krul zetten gebeurd wel voor een minuut of 10 a 15 en dat geeft het probleem. Daarom krijg je ook die valse knik.
Afbeelding
En dan maakt het niet uit hoe lang je erover doet om daar te komen, het verschil maakt de duur dat je hem daar houdt. Dan krijg je die geweldige plaatjes. Daarom is er nu al die diescussie zijn we eigelijk uberhaupt nog op de goede weg of zijn we te ver doorgeslagen naar onze drang om kunstsjes uit te voeren. Is het nog dressuur of is het een act? Dat is de vraag.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:56

Kafue, weet jij op welk moment jouw foto gemaakt is?

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:59

Tyrza schreef:
Kafue, weet jij op welk moment jouw foto gemaakt is?

Hoe bedoel je welke foto?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:11

die laatste die je zojuist hebt geplaats van Salinero

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:15

Oh die, ja ik zou zeggen tijdens een verkeerde momentopname

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:16

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:28

@ Kafue: Kun je me uitleggen waarom het een slechte foto is? Of bedoel je dat alleen omdat er een bepaald persoon is afgebeeld? Mijn inziens is het juist een goede foto: lijkt erg op het beeld wat iedereen uiteindelijk nastreeft: achtief in de achterhand, nek als hoogste punt en een werkwillige, tevreden uitstraling.
Naarnmate een paard strerker wordt, kan hij die omstreden houdingen ook beter volhouden. Die valse knik die je bedoelt, daar kunnen ze ook UIT worden gereden, kijk maar naar de foto. Zolang er geen onderzoek naar de gevolgen is gedaan, blijft het verder gissen...

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:36

Je foto geeft de wedstrijdhouding weer. Die valse knik wordt ook niet in de ring getoond (iig op zo'n hoog niveau). Alleen zijn we aant discussieren of deze knik slecht of goed is voor het paard en of je daarmee je doel kunt bereiken -zeker als basisruiter-. Anky is kundig genoeg om hem ook in de wedstrijdhouding te laten lopen, maar of de gemiddelde ruiter dat ook is? Zo niet, heb je best wel een probleem, en misschien is de LDR training wel schadelijk, misschien ook niet... We zijn een beetje aant discussieren of je zo wel of niet je doel kunt bereiken en of het wel of niet schadelijk is om met die valse knik te lopen.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:37

Owja en onderzoek zou zeker erg handig zijn En ik denk dat Anky eerder zover gekomen is doordat haar paarden gewoon ongeloofelijk goed aan de hulpen staan, ipv haar trainingsmethode...Daar verkijken nogal wat mensen zich ook op denk k zo.