goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:16

Of ik het al heel mijn leven heb is niet bekend. Maar de klachten zijn eigenlijk pas van de laatste tijd. Waarschijnlijk hebben meerdere vallen eraan mee geholpen.
Ik mag nu ook wel rijden maar je kan het eigenlijk niet echt meer rijden noemen met alle beperkingen. Mag alleen maar op rustige paarden en niet tot weinig galloperen en ga zo nog maar even door. Maar ja komt hopelijk allemaal goed.

Rytm

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:24

Jeetje sjaslique, balen zeg. Sterkte dan maar!

Hoe is Velvet nu??

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:31

maaitjuh schreef:
Jeetje sjaslique, balen zeg. Sterkte dan maar!

Hoe is Velvet nu??

Vanochtend heb ik haar knieen weer met dat vloeistofje in gesmeerd, ik was erg vroeg (het was nog donker), ik doe het licht aan: Velvet knippert met de oogjes.
De zwelling zakt een beetje naar beneden.
Straks ga ik even met haar stappen en de benen afspuiten.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:57

Fijn te horen dat het goed gaat met Velvet. Nog ff een weekje doorbijten, en dan komt het helemaal goed!

Volum en ik hadden gister weer privéles en zoals voorspelt: Volum was een engeltje... in tegenstelling tot dinsdag sprong hij op beide zijden aan in de goede galop. Hij reageert alleen nog wat te heftig op mijn hulpen, het kwartje is dus gevallen dus het is ff zoeken hoe licht ik die nu kan doen.

Ik moet er vooral naartoe werken hem na het galoperen weer rustig te krijgen, hij wordt wat rennerig, steekt z'n kop de lucht in. Daarbij moet ik dan vooral zo min mogelijk met de hand doen, want hij is nog steeds erg gevoelig in de mond. En bij het galoperen niet te lange stukken laten lopen, maar liever wat meer keren aanspringen.

Maar de meeste overgangen gaan nu al redelijk vloeiend en ontspannen dus dat is een goede ontwikkeling. Nou ja, we gaan het dinsdag wel weer oefenen. zondag maken we weer een buitenrit, dit maal weer mét zadel

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:58

Ik duim voor Velvet hoor.. Hoop dat het snel weer goed gaat.

Klinkt goed..over Volum. Hoop dat Vladimir morgen ook zo gaat..
Ben benieuwd. Heb ook weer les dan dus..

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:15

De 3 jarige die ik normaal dan rijdt die heeft nu iets nieuws bedacht om onder het werk uit te komen.
Ze loopt eerst netjes voor je en doet alles braaf en dan heeft ze geen zin meer en dan gaat ze ineens op de noodrem en draait ze weg naar links. Wat is volgens jullie de beste methode hiervoor om het eruit te krijgen?

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:44

Volum gaat met sprongen vooruit, lees ik, leuk hoor.
Vladimir mag morgen de kunstjes weer vertonen, we lezen hier wel hoe het gegaan is.

sjaslique: klinkt heel makkelijk, maar je moet haar proberen voor te zijn, goed voorwaarts houden. En haar bezig houden met figuurtjes rijden, overgangen en dergelijke zodat ze druk genoeg is met jou en geen tijd heeft om op de noodrem te gaan.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:45

sjaslique, hoe lang rij je haar, een half uur of langer, en hoe bouw je dat op?

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:07

Ik ga altijd eerst goed instappen en beetje binnenhoefslag en wat voltes afwisselend met rechte lijnen. Dan een rustig drafje, maar zodra ik rechtsom op de volte kom dan vind ze het moeilijk inbuigen en gooit ze haar kont een keer de lucht in. Nu gaat het steeds beter.

Ik wissel tijdens het rijden vooral veel af met rechte lijnen en voltes en wat andere figuren. Probeer zo nu en dan eens een keer wat nieuws en dit pakt ze dan wel goed op.
Hoe lang ik rijdt is verschillend.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:21

sjaslique schreef:
Dan een rustig drafje, maar zodra ik rechtsom op de volte kom dan vind ze het moeilijk inbuigen en gooit ze haar kont een keer de lucht in. Nu gaat het steeds beter.

Dat komt me bekend voor, doet Velvet ook weleens, volgens mij puur omdat ze moet buigen. En buigen vindt ze nog niet erg leuk.

Ik stap niet zo lang in, ik begin eigenlijk direct , zodat ze geen kans heeft om grappen uit te halen.

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:31

Lang en Laag in stellen en goed voorwaarts rijden..!!

zo doen wij dat met de jonge paardjes.
tenzij je paard een laag gestelde hals heeft dan zou ik hem niet te laag laten lopen .
probeer speels te gaan rijden zodat hij het leuk begind te vinden!!!

veel sucses!!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:32

sjaslique schreef:
De 3 jarige die ik normaal dan rijdt die heeft nu iets nieuws bedacht om onder het werk uit te komen.
Ze loopt eerst netjes voor je en doet alles braaf en dan heeft ze geen zin meer en dan gaat ze ineens op de noodrem en draait ze weg naar links. Wat is volgens jullie de beste methode hiervoor om het eruit te krijgen?

Doet ze het elke keer naar links????????

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:34

Morris schreef:
sjaslique schreef:
Dan een rustig drafje, maar zodra ik rechtsom op de volte kom dan vind ze het moeilijk inbuigen en gooit ze haar kont een keer de lucht in. Nu gaat het steeds beter.

Midden in je training eens gaan halthouden en naar rechts en links laten inbuigen. dat hij met zijn neus bij joun laars of schoen zit en dan goed belonen . misschien durft hij/zei niet in te buigen heb ik met mijn vorige paard last van gehad!!
misschien is het een optie!!!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:54

Ja dat buigen heeft Vladimir ook.. Maar gaat beter naarmate ik aan het rijden ben.

Nou hij ging vandaag gelukkig goed. Althans..ben blijven zitten.
Hij was 's morgens los geweest. En voor het rijden heb ik hem gelongeerd. Ik doe het normaal niet maar deze keer was het wel goed om de knoop tussen mijn oren weg te krijgen om het zo maar te zeggen.
Hij werd heel heet aan de longe dus heb ik nog even gestapt met hem om hem rustig te krijgen.

Rijden ging opzich goed. Eerst de linkergalop gedaan (makkelijke kant), ging goed. Alleen als ik te dicht bij een van de merries in de buurt kwam ging hij stunten. Maar ik voel et aankomen dus het ging allemaal goed.
Rechtergalop wilde niet lukken. Hij vertikte het om normaal aan te springen, hij springt sowieso links aan, wordt gigantisch heet, en ik weet hoe ik hem om kan laten springen maar als ik dat deed begon hij als een idioot te bokken. Mn instructrice zei ook van, hij moet gewoon goed aanspringen ipv dit geklooi.
Maarja..niet gelukt dus..
Dat was wel jammer maar voor de rest ging hij goed.
Draf ging echt heel erg goed vandaag. Hij was ook los in zn lijf, kon em laag instellen, hoog instellen, opvangen, naar voren, maakte allemaal niet meer uit.
Stelling ging ook goed, buigen ook..krijg steeds meer lengtebuiging bij hem nu. Ja dat begint allemaal te komen..maar die rechtergalop..

Terwijl je zou zeggen dat het wel zou lukken als hij zo los is.
Maargoed..volgende keer weer proberen.
Ben wel tevreden.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:49

Zo, ik heb net "even" dit topic helemaal door gelezen. Ik heb zelf ook een driejarige merrie, Vienna. Een schat van een paard, die graag wil werken. Ik heb haar in juni zadelmak gemaakt, een stuk of tien keer erop gezeten en daarna weer op het land gezet. In augustus heb ik haar weer opgepakt, de eerste twee maanden twee keer per week, daarna drie keer per week. Ik rijd hooguit een half uurtje per keer.
Het puberen heeft ze nog niet echt uitgevonden, maar dat zal vast nog wel komen. We houden ons nu nog lekker bezig met het rijden van voltes, overgangen, kleine gebroken lijntjes en stukjes binnenhoefslag.
Als jullie foto's willen zien, die staan bij HAW.
Ik ga dit topic in de gaten houden, vind het leuk om te lezen wat jullie met je driejarigen (en zij met jullie) doen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:36

Welkom hier
Ben benieuwd hoelang het duurt voordat we naar HK worden verplaatst.

Ik had foto's gezien van Vienna idd bij HAW, ziet er goed uit hoor!
K vind het een erg leuk paardje.

Pff..ik heb spierpijn van Vla van gister, hij heeft vandaag vrij. Mag lekker buiten spelen.

Maargoed, wat zouden jullie doen met een paar dat duidelijk moeite heeft met de r-galop, en die zo heet wordt bij het goed aanspringen, of zo boos wordt als het dus moeilijk wordt dat hij echt gi-gan-tisch gaat lopen bokken?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:50

ik had een vraagje
rekenen jullie de leeftijd van je paard door zijn echte geboortedag?
of door de stamboek regeling in jan verjaren alle paarden.
Ik vroeg me dit af want ik hoorde gisteren dat er veel de stamboek regeling aan houden en dat dan hun paard met 3 word ingereden.

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:30

Ik hou de echte datum aan.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:14

Ik houd ook de echte datum aan. Mijn vorige paard was eind juni geboren, als ik daar in januari op zou zijn gaan zitten was dat wel erg vroeg geweest.

Maaitjuh, werk jij wel eens met Vladimir bijgezet aan de longe? Springt hij dan wel gewoon aan in de r-galop?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:54

Ja hij wordt meestal wel een keer per week gelongeerd, maar dat doet iemand anders. Volgens mij springt hij dan wel rechts aan. Niet elke keer maar wel vaak.

Hij kan het ook wel want het is me ook een tijd wel gelukt. Het is pas sinds 2 weken dat hij echt zo aan het kloten is dat het gewoon niet lukt omdat ik te laf ben om hem aan te pakken daar.

Ja nog een vraagje: Hij bokt op dat moment op zo'n manier dat ik niet blijf zitten. Hij draait zn rug in een kronkel en springt met beide benen de lucht in. Hoe moet ik dat in godsnaam uitzitten?

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:25

Welkom Twinklebel!

Goede vraag, hoe zit je bokkesprongen uit?. Zolang ze rechtuit gaan, wil het nog wel, maar gaan ze bochten maken dan is het op goed geluk.
Ik ga achterover zitten, en probeer het hoofd omhoog te krijgen, maar volgens mij interreseert het haar geen bal.

Met Velvet gaat het goed, na de knieval, de benen zijn weer mooi slank. Ik spuit ze nog wel elke dag even af, zo´n tien minuten onder de koude kraan.
Ik had haar vandaag buiten, maar ze zag veel te veel en ging rennen, ik heb haar toen maar weer naar binnen gedaan.
Morgen is het weer maandag, dan is het weer rustiger op de weg en zal ze vast zelf ook rustiger zijn.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:41

Gelukkig maar dat Velvet zo goed gaat!!

Ja inderdaad, als ze rechtuit bokken blijf ik meestal wel zitten.
Het enige wat ik dan denk is, zitten, zitten zitten, knieen vast, en hoofd omhoog.
Maar als Vla zo idioot doet..ik weet het echt niet hoor.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:24

Heeft Vladimir misschien last van zijn rug? Bokken bij het aangalopperen is vaak een teken van rugpijn. Vandaar ook mijn vraag of hij aan de loge bijgezet ook moeilijk doet.

Vienna bokt gelukkig zelden en degene die ze geeft zijn goed uit te zitten. Mijn vorige paard Toscana kon wel gigantisch bokken, maar die ging staken en dan bokken. Daar deed ik een beugelriem om de hals, hield daar met een hand aan vast en trok haar met mijn andere hand "om", dan raakte ze wat uit balans en kon ze niet zo hoog komen. In tussen natuurlijk wel gewoon naar voren blijven rijden (klinkt simpeler dan het is). Bij Tos bleek het te komen doordat ze pijn had, ze had een zeer ernstige peesblessure die toen nog niet ontdekt was, omdat ze er niet kreupel op liep. Ik heb haar in maart in moeten laten slapen, nog geen vijf jaar oud. Met haar ben ik dan met rijden ook nooit verder gekomen dan ik nu met Vien ben.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:28

Nee Vla heeft geen last van zn rug. Hij is nagekeken laatst nog.

Hij doet het gewoonweg omdat hij het moeilijk vind. En dat komt ook wel naarmate hij sterker wordt dus ik maak me niet zo druk erom.
Het is alleen minder als ik er elke keer aflig.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:44

maaitjuh schreef:
Ben benieuwd hoelang het duurt voordat we naar HK worden verplaatst.

Welkom Twinklebel! ik zat me dat ook al af te vragen: 'de belevenissen van de V-tjes' of iets dergelijks!

@Maaitjuh: Wellicht moet je wat meer rechtsom met hem werken aan de longe, want dat is duidelijk zijn moeilijke kant, dan kan hij daar wat sterker op worden en zal hij waarschijnlijk gemakkelijker rechts aanspringen.

Rechtsom springt Volum ook wat moeilijker aan, maar hij heeft nog niet ondekt hoe effectief bokken kan zijn tot nu toe heeft hij alleen nog maar tijdens buitenritten gebokt, en dat was dan alleen maar van vreugde omdat hij mocht galoperen. Die kon ik ook makkelijk uitzitten.

Volum gaat zeker met sprongen vooruit! Wat heerlijk om dat mee te mogen maken, ik had een half jaar geleden nooit verwacht al zover met hem te komen, terwijl we toch heel rustig bezig zijn. Het was voor mij de eerste keer om zelf een paard in te rijden, dus dat maakte het allemaal wel extra spannend, ik moet wel zeggen dat ik ontzettend geluk heb gehad met Volum, want hij pakt alles erg makkelijk op en doet graag zijn best voor me.

Gister weer een buitenrit gemaakt, een staprit van zo'n 2 uur langs de Nieuwe Waterweg. We gingen langs een buizendepot (van die grote buizen met een doorsnede van 1 tot 2 meter). Vonden de paarden erg indrukwekkend En aan de andere kant voeren er grote vrachtschepen langs wat aardig wat golfslag veroorzaakte... de 7-jarige ruin die ons 'begeleidde' vond het allemaal errug eng, en verschool zich maar wat graag achter dat broekie... Volum zat zich eerst zorgen te maken om het gekke gedrag van zijn vriend, maar besloot daarna dat die zich gewoon aanstelde en liep lekker ontspannen door. Wat een heerlijk stoer beest heb ik toch!!

[sorry, het nuchtere gedrag van Volum wordt wat eentonig ]