ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Re: ik heb vandaag les gehaden tips(over slof)..reageer ff!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:24

Michelletje schreef:
Zep schreef:
ik zie liever iemand een paard met een slofje fijn rond krijgen, waardoor de ruiter ook op zijn eigen houding en zit kan concentreren dan dat een het pluk-bende word met een paard dat hoe langer hoe meer als een banaan de verkeerde kant op gaat lopen, waar die ruiter al helemaal niet meer op kan zitten, etc etc...

Juist een elastiek of een slof kan een combi een keer door een dood punt heen helpen waardoor zo'n vicueus cirkeltje een keer doorbroken kan worden.

Helemaal mee eens! Ik denk dat het duidelijk is... Iedereen heeft een eigen mening over een slof. Ik denk dat het wel degelijk paard en ruiter kan helpen, maar dan moet hij wel op een goede manier gebruikt worden.

Het gevaar van een slofteugel is: wanneer een ruiter geen onafhankelijke zit heeft, hij beter zijn paard met een elastiek kan rijden, want als je zit niet goed is heb je bijna altijd een onrustige hand. En iedere "ruiter" die goed na denkt en niet pesoonlijk wordt maar heel goed nadenkt, die kan mij hier in volgen. Ik wil even nog zeggen ik bedoel niet dat jullie hier op bokt niet nadenken kunnen,zo bedoel ik het niet. Men moet niet denken dat ik nog nooit in mijn ruiterleven een slofteugel benut heb, maar men moet niet er te makkelijk over schrijven.
Zoals: in de krul trekken enz......
Als ik zeg men kan beter een paard in de houding rijden met Stang en Trens, dan krijgen we ook elle lange verhalen hierover.
Mischien leuk voor een nieuw Topic.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:29

Zep schreef:
Mireille1970 schreef:

Tuurlijk is de theorie leuk dat je een paard van achter tegen je hand aan rijdt op 2 teugels tussen 2 benen. Hoeveel mensen kunnen dat écht? Daarentegen vergeet niet dat je 500 kilo pure massa tegen je hand aan rijdt en dat met jouw hand moet tegenhouden. Niet ieder mens of ieder paard is daarin handig en bewerkelijk genoeg.

En men gaat er vaak aan voorbij dat je behoorlijk wat ruitergevoel moet hebben ontwikkeld om een paard echt smakelijk rond te rijden tegen een contactteugeltje aan. Ik zou willen dat ik het gevoel van Rudolf Zeilinger had, dan liet ik de slof ook wel in de kast hangen...

Ik zal het hem vragen hij woont nog geen 5 minuten van mij vandaan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:38

Professor schreef:
Zep schreef:

En men gaat er vaak aan voorbij dat je behoorlijk wat ruitergevoel moet hebben ontwikkeld om een paard echt smakelijk rond te rijden tegen een contactteugeltje aan. Ik zou willen dat ik het gevoel van Rudolf Zeilinger had, dan liet ik de slof ook wel in de kast hangen...

Ik zal het hem vragen hij woont nog geen 5 minuten van mij vandaan.

Helemaal top!! Fantastische vent... (al bleek niet elk paard even makkelijk na te rijden en happy)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:40

@ Professor: Met je bovenstaande post ben ik het eens. Maar andersom moeten we ook niet iedereen die wel met een slofje rijdt erop veroordelen...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:42

Mireille1970 schreef:
@ Professor: Met je bovenstaande post ben ik het eens. Maar andersom moeten we ook niet iedereen die wel met een slofje rijdt erop veroordelen...

Daar ben ik het met eens. oke´

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:47

Professor schreef:
Als ik zeg men kan beter een paard in de houding rijden met Stang en Trens, dan krijgen we ook elle lange verhalen hierover.

Tegen de tijd dat ze er aantoe zijn kun je veel paarden wel fijner in een hogere oprichting rijden op S&T

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:02

@ Kafue: AMEN meer hoef ik daar niet aan toe te voegen

Ik ben van mening dat er geen enkel hulpmiddel voor nodig is om iets met je paard te bereiken. Ik heb veel meer respect voor mensen die met een dubbelgebroken bitje en ZONDER hulpmiddelen een mooi staaltje dressuur kunnen laten zien dan voor mensen die er allerlei bijzetteugels en zware bitten aan en in hangen. Voor het doel wat de TS aanstipt heb je mijns inziens (zoals meerdere bokkers zeggen) geen slof nodig maar geduld, dorzettingsvemogen en gevoel. Dan ben je maar wat langer bezig, maar dan vraag je het tenminste op een eerlijke manier. Je moet een paard geenszins willen DWINGEN in een bepaalde houding te lopen. Gisteren bij mij op stal, twee meisjes onder de 14 jaar die les hebben, zonder zadel, zonder zweep, zonder sporen, met een normaal bit een uur lang en ja, inclusief wijken, achterwaarts en de hele mikmak, paard en meisjes dolle pret. DAT is pas paardrijden!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:09

Sees schreef:
@ Kafue: AMEN meer hoef ik daar niet aan toe te voegen

Ik ben van mening dat er geen enkel hulpmiddel voor nodig is om iets met je paard te bereiken. Ik heb veel meer respect voor mensen die met een dubbelgebroken bitje en ZONDER hulpmiddelen een mooi staaltje dressuur kunnen laten zien dan voor mensen die er allerlei bijzetteugels en zware bitten aan en in hangen. Voor het doel wat de TS aanstipt heb je mijns inziens (zoals meerdere bokkers zeggen) geen slof nodig maar geduld, dorzettingsvemogen en gevoel. Dan ben je maar wat langer bezig, maar dan vraag je het tenminste op een eerlijke manier. Je moet een paard geenszins willen DWINGEN in een bepaalde houding te lopen. Gisteren bij mij op stal, twee meisjes onder de 14 jaar die les hebben, zonder zadel, zonder zweep, zonder sporen, met een normaal bit een uur lang en ja, inclusief wijken, achterwaarts en de hele mikmak, paard en meisjes dolle pret. DAT is pas paardrijden!

DAT is waar, maar hoeveel mensen kunnen dat? Het gaat erom dat je niet de slof de schuld moet geven. Je mag best een hulpmiddel gebruiken. Mits goed begeleidt en goed gebruikt.

Wat mij pijn aan de ogen doet: al die mensen die je op concours of thuis ziet ploeteren, trekken, schoppen met dubbelgebroken trensje zonder sporen omdat het zo natuurlijk mogelijk moet en ook zonder hulpmiddelen moet kunnen en wel meteen....

Dat is pas rot. Dan kan je ze beter leren rijden en stilzitten met een elastiekje aan het hoofd en daarna leren met een slofje te rijden en dan zonder... Maar dat gesjor en geschop omdat het zonder moet en dan die met afkafferen omdat die alleen maar wint omdat ie altijd met een slofje rijdt.... nee dat is niet handig. Dat paard met stil slofje eraan is in mijn ogen gelukkiger dan die waar constant aan getrokken wordt.

Dat laatste: Niet met je eens... Dat is lolhebben...

De slof moet je niet gebruiken om te dwingen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:09

Zep schreef:
Professor schreef:

Tegen de tijd dat ze er aantoe zijn kun je veel paarden wel fijner in een hogere oprichting rijden op S&T

En stiller en beter verfijnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:16

Het is niet voor niks dat je dat er op een gegeven moment verplicht in moet hangen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:22

Mireille1970 schreef:
Dat is pas rot. Dan kan je ze beter leren rijden en stilzitten met een elastiekje aan het hoofd en daarna leren met een slofje te rijden en dan zonder... Maar dat gesjor en geschop omdat het zonder moet en dan die met afkafferen omdat die alleen maar wint omdat ie altijd met een slofje rijdt.... nee dat is niet handig. Dat paard met stil slofje eraan is in mijn ogen gelukkiger dan die waar constant aan getrokken wordt.

maar om netjes te leren zitten heb je toch geen elastiek nodig. Haal je beugels eens een paar weken van je zadel en ga dan eens met een lang teugeltje rijden.. des noods in het begin aan de longeerlijn zodat iemand je tempo regeld. Wedden dat jij na een paar min stuiteren echt wel door heb hoe je moet zitten. Als jij onafhankelijk kan zitten kan je pas gaan werken aan je paardje. Tot die tijd heb je in mijn ogen gewoon het recht niet eens iets van het paard beet te pakken of aan te raken laat staan met hulpmiddelen als sporen, scherpere bitjes of hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:25

M3isSi3j schreef:
maar om netjes te leren zitten heb je toch geen elastiek nodig.

Heb jij wel eens geprobeerd te zitten op een paard dat niet over de rug is?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:28

M3isSi3j schreef:
Mireille1970 schreef:

maar om netjes te leren zitten heb je toch geen elastiek nodig. Haal je beugels eens een paar weken van je zadel en ga dan eens met een lang teugeltje rijden.. des noods in het begin aan de longeerlijn zodat iemand je tempo regeld. Wedden dat jij na een paar min stuiteren echt wel door heb hoe je moet zitten. Als jij onafhankelijk kan zitten kan je pas gaan werken aan je paardje. Tot die tijd heb je in mijn ogen gewoon het recht niet eens iets van het paard beet te pakken of aan te raken laat staan met hulpmiddelen als sporen, scherpere bitjes of hulpteugels.

Tuurlijk is dat een ideaal streven, maar ehm weleens om je heen gekeken?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:28

Dat is in mijn ogen dus wel voor niets? Leg mij eens precies uit waar dat goed voor is dan? Waarom kun je tot een bepaald niveau prima met een simpel bitje rijden maar moet er vanaf een ander niveau een zwaarder werkend bit in? Bovendien zei iemand dat de slof er niet voor niets is, hoeveel uitvindingen zijn er niet gedaan om het leven voor de MENS makkelijker te maken. Het paard schiet er niets mee op.

Mireille1970; daarom vind ik eigenlijk ook dat je altijd les moet nemen van een kundig persoon. Ik rij al 18 jaar paard maar je bent nooit te oud om te leren, toch? Natuurlijk hoeft niet iedeeren elke week meer les maar het is voor iedereen leerzaam zo af en toe er eens iemand bij te halen die vanaf de grond eens kijkt naar het samenspel tussen jou en je paard. En ik ben het met je eens dat voor rukken en plukken NOOIT een excuus is maar om dat dan maar te ondervangen met een slof? Mensen die rukken en plukken kunnen per definitie niet met een slof overweg volgens mij.

En dat laatste is WEL paardrijden, als het alleen rondjes hobbelen was ala, maar deze meiden deden wel degelijk vergevorderde oefeningen, ok het is dan misschien geen Z-niveau maar ook geen beginnerslesje meer.

Ik denk dat als je paard iets zonder hulpmiddel niet kan, dat het dan ook niet eerlijk is om van hem te vragen, dan moet je een stapje terug doen en opnieuw met veel geduld proberen. Nou wil ik absoluut niet beweren dat jij niet met een slof om kan gaan hoor want volgens mij ben je kundig genoeg om dat zelf te weten en de TS misschien ook wel mar dat maak ik niet op uithaar verhaal.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:30

ja.. en weet je wat ik dan doe.. dan ga ik gewoon heel rustig lichtrijden, overgangen rijden en figuren rijden tot die los laat.

Heb een aantal maanden geleden er een weddeschap mee gewonnen an een jurilid! We hadden een wedstrijdje op stal en ik reed een paardje die niet te sturen was zo tegen de hand, hol in de rug, achterbeen liep er achter aan, bokken en in paniek dat die was. Het duurde ruim een uur met een lange teugel rijden voordat die naar je hand toe kwam: als die nagevelijk was liep die de sterren van de hemel. De juri heeft me 4kant uitgelaggen en riep: wedden voor 100 euro dat die over een uur nog presies het zelfde loopt.. wat een gemuts! na een uur heb ik 2 winstpunten gereden in mn B proefje met dit paardje..

Je kan zn beestje wel met een stoot, slof of stiek vast binden maar daar mee zal die enkel maar erger worden zodra je deze er weer afhaald. Eerst zelf rustig zitten en dan met je been je paardje naar je hand toe rijden. Het ziet er een uur lang niet uit.. maar geloof je: je voelt je werelds als die lekker loopt!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:33

Mireille1970 schreef:

ja.. En ik moet toegeven: af en toe heb ook zin om mn paardje gewoon eens een nacht met zn neus tegen zn rechterachterbeen aan te binden als die weer eens niet te sturen is omdat zn rug zo is geblokeerd door een achterbeen wat die gebroken heeft! Maar dat flits dan enkel maar snel door mn hoofd en ik zou het echt niet over mn hart krijgen om het te doen!

Ook al zou je dan echt geen uitzondering wezen als je het wel doet! schandalig!
[/quote]

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:35

M3isSi3j schreef:
Mireille1970 schreef:

Hier ben ik het totaal mee eens, maar als er geen mogelijkheid is dat je aan de longe wordt genomen is de volgende oplosing het elastiek, dit om het paard de mogelijkheid te geven z´n rug te gebruiken. En dus niet de slof.
Er is eens gezegd door een beroemde ruiter: "Een slof is een scheermes in de hand van een aap".

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:35

Ik denk dat kundigheid en instructie het verschil moeten kunnen maken.

De paarden die je Grand Prix ziet lopen hebben ook nog elke week les (meerdere dagen per week) en kunnen het ook op trens. Daar ligt het niet aan.

Het verschil zit 'm hierin: (denk ik)

Als je paard niet kan appuyeren zonder slof, kan ie het niet ineens wel als je er een slof aanhangt. Als je paard niet loslaat in lijf en ledematen zal die het ook niet meteen doen alleen omdat je er een slof aan hangt. Je moet niet denken of willen dat je er iets mee kunt aanleren, maar wel verfijnen en vergemakkelijken. En ja ook voor de ruiter (met name). Maar ieder gemak van de ruiter komt het paard ook ten goede, immers als jij iets makkelijk doet, rustig vraagt is dat ontspannender voor je paard en zul je relaxter en stiller inwerken (dan wanneer je iets niet voor elkaar krijgt)...

Je zegt "het paard schiet er niets mee op"...
mijn idee hierachter:

1. Ik vind van wel... (zie uitleg hierboven)
en
2. Wat schiet een paard er uberhaupt mee op dat we het dier uit de groep en uit het land halen om erop te gaan zitten en rondjes te gaan hobbelen..... niets... paardrijden doe je ten alle tijden omdat JIJ het als ruiter zo leuk vind. Dus maak het aangenaam voor je paard EN voor jezelf.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:39

M3isSi3j schreef:
ja.. en weet je wat ik dan doe.. dan ga ik gewoon heel rustig lichtrijden, overgangen rijden en figuren rijden tot die los laat.

Heb een aantal maanden geleden er een weddeschap mee gewonnen an een jurilid! We hadden een wedstrijdje op stal en ik reed een paardje die niet te sturen was zo tegen de hand, hol in de rug, achterbeen liep er achter aan, bokken en in paniek dat die was. Het duurde ruim een uur met een lange teugel rijden voordat die naar je hand toe kwam: als die nagevelijk was liep die de sterren van de hemel. De juri heeft me 4kant uitgelaggen en riep: wedden voor 100 euro dat die over een uur nog presies het zelfde loopt.. wat een gemuts! na een uur heb ik 2 winstpunten gereden in mn B proefje met dit paardje..

Je kan zn beestje wel met een stoot, slof of stiek vast binden maar daar mee zal die enkel maar erger worden zodra je deze er weer afhaald. Eerst zelf rustig zitten en dan met je been je paardje naar je hand toe rijden. Het ziet er een uur lang niet uit.. maar geloof je: je voelt je werelds als die lekker loopt!

Maar JIJ kan dat dan. En voelt wat je doet aan een lang teugeltje...

Want lange teugel lalalalalalala hobbelen was het niet toch? Niet iedereen voelt dat. Daarbij: niet iedereen wil dat. Goed recht...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:42

M3isSi3j schreef:
Mireille1970 schreef:

ja.. En ik moet toegeven: af en toe heb ook zin om mn paardje gewoon eens een nacht met zn neus tegen zn rechterachterbeen aan te binden als die weer eens niet te sturen is omdat zn rug zo is geblokeerd door een achterbeen wat die gebroken heeft! Maar dat flits dan enkel maar snel door mn hoofd en ik zou het echt niet over mn hart krijgen om het te doen!

Ook al zou je dan echt geen uitzondering wezen als je het wel doet! schandalig!

[/quote]

Hé IK heb het niet over mishandeling....!!

Even 2 dingen uit elkaar halen: een slofje gebruiken heeft niets te maken met mishandeling!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:44

Professor schreef:
Hier ben ik het totaal mee eens, maar als er geen mogelijkheid is dat je aan de longe wordt genomen is de volgende oplosing het elastiek, dit om het paard de mogelijkheid te geven z´n rug te gebruiken. En dus niet de slof.

Er is eens gezegd door een beroemde ruiter: "Een slof is een scheermes in de hand van een aap".

hahahaha dat is een dubbelgebroken argentan bitje ook!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:46

kiana schreef:
Zolang je de slof als hulpmiddel gebruikt en niet als dwangmiddel is het een ideaal ding.
Ik kan er alleen niet mee omgaan en gebruik hem om die reden dan ook niet.

Ik zou wel eens willen leren rijden met de slof, bij Albert Voorn ofzo, die had er een stuk over in Bit geschreven.

Zolang je er onder goede begeleiding mee rijdt, kan een slof ook veel goeds doen.

Ik vind het heel waar wat jij zegt. De meeste mensen brullen maar wat over de slof, zonder dat ze echt ervaring hebben dat het soms ook kan helpen, MITS goed gebruikt.

Eén van mijn paarden is heel gevoelig in de spieren. Soms heeft ze er echt last van. Als ik dan gewoon ga rijden, blijft ze wringen doordat haar spieren wat stroperig zijn en daardoor krijgt ze weer meer last van haar spieren. Als ze zo'n moment heeft (meestal vlak na de hengstigheid) pak ik tijdens het losrijden de slof. Daaraan geeft ze zich direct toe, het wordt geen gevecht en ik rij laag en lang om de spieren te stretchen. Na twintig minuten, als ze warm gelopen is haal ik 'm er vanaf en loopt ze lekker zoals altijd. Zonder slof lukt mij dit niet, of duurt het veel langer als ze last heeft van haar spieren en doet het ook meer kwaad dan goed.
Een slof is een hulpteugel en als je het goed gebruikt en standaard altijd gebruikt, dus alleen bij uitzondering dan kan het goed helpen.
Soms heltp eht ook om bij eht paard een kwartje te laten vallen....

Mensen die aan de slofteugel gaan hangen moeten er in mijn ogen neit mee rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:49

Mireille 1970: hmm good point.

Ik geloof ook niet dat de slof of wat dan ook een wondermiddel is en dat je iets niet kan zonder en met ineens de sterren van de hemel rijdt. Maar...ik blijf erbij dat het zonder slof ook zou moeten kunnen, dan duurt het alleen vaak iets langer. Ik denk dat er niets is wat je niet van je paard kan vragen zonder slof maar wel met, mee eens toch? En ik geloof best dat er heel wat kundige mensen zijn die met slof kunnen rijden, probleem is alleen dat ze bij de ruitershop niet vragen wat voor niveau je hebt en de slof dus ook in incompetente handen terechtkomt en dan denk ik dat je meer kapot maakt dan wat je probeerde met slof te corrigeren. Ik zie nog steeds een paard het liefst zoveel mogelijk natturlijk lopen met een simpel bit en niet al teveel poespas.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:02

Sees schreef:
Mireille 1970: hmm good point.

Ik geloof ook niet dat de slof of wat dan ook een wondermiddel is en dat je iets niet kan zonder en met ineens de sterren van de hemel rijdt. Maar...ik blijf erbij dat het zonder slof ook zou moeten kunnen, dan duurt het alleen vaak iets langer. Ik denk dat er niets is wat je niet van je paard kan vragen zonder slof maar wel met, mee eens toch? En ik geloof best dat er heel wat kundige mensen zijn die met slof kunnen rijden, probleem is alleen dat ze bij de ruitershop niet vragen wat voor niveau je hebt en de slof dus ook in incompetente handen terechtkomt en dan denk ik dat je meer kapot maakt dan wat je probeerde met slof te corrigeren. Ik zie nog steeds een paard het liefst zoveel mogelijk natturlijk lopen met een simpel bit en niet al teveel poespas.

Dat ben ik ook helemaal met je eens hoor. Echt!

Waarom ik alleen zo reageer op topics als deze is dat "iets" in plaats van "iemand" de schuld krijgt...

Een computer is een fantastisch apparaat, maar met een leek erachter zit ie zo vast of heeft een virus... en sommige mensen leren dat nooit, en anderen vinden zelfs programmeren makkelijk...

Kan je nagaan wat de mens met een paard kan (positief maar ook zeker negatief). En dat ligt niet aan dat bit, niet aan die spoor en niet aan de slof, maar aan diegene die het vast houdt...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:51

@ Mireille1970: dat klopt ja.. voor iemand anders ziet het er uit als of ik een beetje aan het lanterfantere ben en als ze dan na een tijdje kijken en zien dat het paardje lekker loopt begrijpen ze er helemaal niets meer van. Ik voel idd precies wat het paardje doet dmv mn zit. Ik zie precies wat het paardje doet aan zn oren, hoofd/hals houding en de reactie die ik krijg op mn hulpen. Ik denk dat dit gewoon een stukje basis is wat voor iedereen -ongeacht of je nou springt, dressuur, recreatie rijdt of what ever.

Met dat voorbeeld bedoelde ik niet dat jij het heb over mishandeling.. maar om maar even aan te geven dat het altijd erger kan!