Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:24

Maar als je prefentief de sportmassuer langs laat komen (wat op de vorige stal waar ik reed regelmatig gebeurde) en deze geen gekke dingen vind, kan ik toch met een gerust hart zeggen, dat de les die ik gevolgd heb, toch qua trainng zo gek niet was.

maar uiteraard samengaand met buiten ritten en weide gang.
ook de dure paarden (want een paard van een ton kwam regelmatig de revue gepasseerd) stonden gewoon buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:25

Citaat:
Maarre, RK: Jij gaat dus ff een rondje Sally doen om te voelen of alles op z'n plek zit?

deze snap ik niet

als je veel paarden gaat rijden, op verschillende plekken, denk ik dat je referentie kader wel veranderd ja.
en ik neem aan dat niet elk paard kreupel zadelmak gemaakt word

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:26

shciet nou niet het doel van deze topic aan onze ogen voorbij?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:26

Clitia schreef:
@QQQQ: Ik weet niet wat de klassieke-klassieke dressuur inhoudt, en of daar vwnw en warming up enzo bij zit, maar ik weet wel hoe de klassieke dressuur tegenwoordig gebruikt wordt. En dat heel veel mensen dus wel hun paard meteen opprikken. Dat dat niet de bedoeling is lijkt me duidelijk, want om die manier kun je er dus geen resultaat mee boeken. Maar ik bedoelde dan ook de manier waarop veel mensen rijden, niet de manier waarop het hoort. Dat heb ik verkeerd verwoordt, excuus.

OK, dan zitten we weer op één lijn. Ik ben namelijk niet van de mening dat als je géén LDR rijdt, je dus klassiek rijdt, maar dat er maar erg weinig mensen zijn die klassiek (proberen te) rijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:27

Amadeo schreef:
shciet nou niet het doel van deze topic aan onze ogen voorbij?

Vang het, en plaats het op bokt

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:27

Even over het ervaren van pijn bij een paard, de rijtechnische discussie ga ik me niet mengen, vind het interessant om te lezen, maar het gaat mijn pet te boven om een goede inhoudelijke reactie onder woorden te brengen.

Ik weet helaas uit eigen ervaring dat het soms best even kan duren voordat je aan een paard merkt dat hij of zij pijn heeft. Mijn eigen ervaring heb ik van mijn vorige pony, Jerai. In november 2002 kwam ze van de 1 op de andere dag stokkreupel van stal. Niet gewoon mank, het arme dier kon echt haast geen stap meer zetten.

Ze was zo kreupel dat de dierenarts in eerste instantie dacht dat ze spierbevangen was. Bloedonderzoek sloot dit echter uit. Het leek er ook niet op dat ze vastgelegen had op stal. Ze is daarna naar de kliniek gegaan voor een kreupelheidsonderzoek, heeft daar ondanks alle pijn nog aan de hand gedraafd.

Uiteindelijk bleek ze een zware ontsteking in haar schouder te hebben. Dit kon nooit in 1 nacht ontstaan zijn en moest echt al langer gespeeld hebben. Ik heb echter nooit wat bijzonders aan haar gemerkt, alleen dat ze op een gegeven moment niet meer wilde springen. Ze was al een dagje ouder aan het worden en ik weet het daaraan.

Ze heeft dus tijden met pijn rondgelopen en dit is door niemand opgemerkt. Terwijl mijn instructrice een ervaren rot in het vak is, er ervaren paardenmensen op stal rondlopen (w.o. veterinair studenten), niemand heeft ooit wat aan haar gezien tot op de dag dat de pijn zó erg was geworden dat ze echt geen pas meer kon zetten.

Nu denk ik wel dat dit niet voor ieder paard geldt, mijn nieuwe paard Patty is juist het tegenovergestelde (en daar ben ik maar wat blij mee, dan ben je er tenminste op tijd bij) en ook de dierenartsen zeiden dat mijn pony extreem hard was voor zichzelf, maar zo zullen er vast nog wel meer lopen.

Ik denk dus zeker dat je het niet niet altijd direct aan een paard hoeft te merken als hij pijn heeft, MAAR bij de proffesionele stallen loopt er natuurlijk wel een team van veterinairen en fysiotherapeuten dus ik denk dat het daar wel ruim op tijd opgemerkt zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:27

wat is dan volgens nou wel precies klassiek?

wat dus anders is als de meeste mensen klassiek noemen volgens jou?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:28

runningkawa schreef:
als je veel paarden gaat rijden, op verschillende plekken, denk ik dat je referentie kader wel veranderd ja.
en ik neem aan dat niet elk paard kreupel zadelmak gemaakt word

Hmm....moet toch weer eens achter het zadel gaan zitten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:28

haha
ook al uitgeprobeerd, maar is geen aanrader

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:31

runningkawa schreef:
wat is dan volgens nou wel precies klassiek?

wat dus anders is als de meeste mensen klassiek noemen volgens jou?

NIET alles wat geen LDR is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:32

nee, dat begrijp ik
maar wat moet er min aan bod komen om het klassiek te noemen.
De spaanse rijschool?
want dat is dan toch weer niet waar ik alleen aan denk

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:33

Afbeelding
Ghihihi, zo LDR?

Ik heb nooit de moeite genomen om te achterhalen wat het eerste idee was achter LDR, en ik ga er eigelijk vanuit dat 't niet de bedoeling is geweest 45 graden achter de loodlijn te lopen. 2cm en (groot paard) 30 cm scheelt nogal wat, en kin op de borst is al helemaal niet de bedoeling, dan eerder kin tussen de voorbenen.

(En dit paard had 'n vlieg op z'n borst )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:37

jaaa, jaaa
dat zeggen ze allemaal

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:39

runningkawa schreef:
nee, dat begrijp ik
maar wat moet er min aan bod komen om het klassiek te noemen.
De spaanse rijschool?
want dat is dan toch weer niet waar ik alleen aan denk

Onafhankelijke zit, streven naar neus altijd voor de loodlijn, oprichtingsgraad in overeenstemming met opleidingsgraad en mate van verzameling, paard altijd voorwaarts neerwaarts het contact met de hand laten zoeken (ook in oprichting), van achteren naar voren rijden, bij oprichting boven schoft niveau, poll hoogste punt, rijden met het doel het paard te gymnastiseren en beter in staat te laten zijn om zijn taak als rijpaard te volbrengen, ontspanning (vooral geestelijk) bij het paard bewaren etc etc.
Moeilijk exact aan te geven, wat de doorslaggevende factor is, het is een verzameling van zaken. Wat er ook niet bij hoort is een ruiter die na een lekker dressuurritje ff moet gaan zitten om uit te puffen....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:43

Clitia schreef:
[Ik heb nooit de moeite genomen om te achterhalen wat het eerste idee was achter LDR, en ik ga er eigelijk vanuit dat 't niet de bedoeling is geweest 45 graden achter de loodlijn te lopen. 2cm en (groot paard) 30 cm scheelt nogal wat, en kin op de borst is al helemaal niet de bedoeling, dan eerder kin tussen de voorbenen.

(En dit paard had 'n vlieg op z'n borst )
[/quote]

Op de gehate foto's bij het artikel komt geen kin ook maar in de buurt van de voorbenen, allemaal richting borst.

(zal d'r wel gestikt hebben van de vliegen! )

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:47

@MissSisa: Nee natuurlijk niet, op alle mogelijke manieren. In alle trainingsmethodes zijn er paarden die besluiten te gaan staken ipv het nog te pikken. Gelukkig voor hun, tot op zekere hoogte (afhankelijk van waar ze dan terecht komen natuurlijk).

Neem nou 't paard hierboven op de foto. Die heeft Z gelopen, maar is op de manege terechtgekomen. Waarom? Kon hij niet verder komen dan de Z, of ging hij staken omdat het te veel pijn deed? Ik ga voor het tweede, want hij probeerde al te staken als je 'm rechtsom wilde laten galopperen.

En op z'n bil zie je 'n soort deuk, vlakbij de lies zeg maar. Een teken dat de hamstrings niet meer kunnen ontspannen. En dat driehoekje in z'n schouder, vlak boven z'n voorbeen? Dat is z'n triceps die dienst weigert. Een zelfde deuk in z'n hals (hier niet heel duidelijk), ga zo maar door... Dit is dan ook 't paard die zijn achterhand naar binnengooide in de galop.
Laatst bijgewerkt door Hester op 08-08-05 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:47

Dan krijg ik toch echt les volgens het noemertje klassiek

Vooral het stukje ontspanning, geestelijk en ook qua lijf staat altijd erg hoog in het vaandel, of beter gezegd, zonder dat gaan we niet verder.

ook altijd de controle van de hand willen volgen.
Persoonlijk vind ik het dan ook erg jammer dat dat niet meer gevraagd word boven de L2

Juist de opgehezen paarden vallen dan wat sneller door de mand

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:49

Citaat:
Zou het het beter maken als ie een hoge pijngrens had??

Ja het maakt uit waar de pijngrens ligt. Immers je ervaart iets pas als pijn als het over deze grens heen gaat.

Ik kan ook echt niet mee gaan in het verhaal van Clitia over de spierpijn en spierverkleving.
Citaat:
Bij deze (minder efficiënte) verbranding komt ook melkzuur vrij. En dit melkzuur zorgt weer voor spierkramp. Dit is niet hetzelfde als spierpijn, maar erger. Want het is dezelfde pijn, maar met de onmogelijkheid de spier nog te ontspannen. De pijn blijft dus aanhouden, bij elke beweging die het paard maakt.

Allereerst is spierpijn, spierpijn. Bij anaerobe verbranding komt melkzuur vrij of dat nou is door langdurige belasting of door een sprint. Het verbrandingsproces is hetzelfde, de afval stoffen zijn hetzelfde en het effect is dus ook hetzelfde.

Daarbij kan ik niet geloven dat alle paarden rond lopen met verzuurde, verkleefde spieren. Als een paard op zijn tijd een rustdag krijgt, voldoende afwisseling in de training (en dus houding) krijgt, en aantal uur per dag vrij kan bewegen krijgt het meer dan genoeg gelegenheid om zich zelf te herstellen. Daarbij krijgt mijn paard ieder jaar een week of 2/ 3 vrij af in de wei.

Behalve dat ik er van uit ga dat een oplettende ruiter/ goede instructeur het verschil kunnen zien/ voelen,kun je het ook zien aan het overige gedrag van het paard. Hij kan nog aan zijn buik krabben, zijn been achter zijn oor leggen, zich uitrekken als een kat? Daarbij ga ik er van uit dat als hij nog kan strekken, en in contragalop stelling en buiging naar binnen aan kan nemen hij meer dan lenig genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:53

Citaat:
Daarbij kan ik niet geloven dat alle paarden rond lopen met verzuurde, verkleefde spieren. Als een paard op zijn tijd een rustdag krijgt, voldoende afwisseling in de training (en dus houding) krijgt, en aantal uur per dag vrij kan bewegen krijgt het meer dan genoeg gelegenheid om zich zelf te herstellen. Daarbij krijgt mijn paard ieder jaar een week of 2/ 3 vrij af in de wei.

Behalve dat ik er van uit ga dat een oplettende ruiter/ goede instructeur het verschil kunnen zien,kun je het ook zien aan het overige gedrag van het paard. Hij kan nog aan zijn buik krabben, zijn been achter zijn oor leggen, zich uitrekken als een kat? .

Dat lijkt mij dus ook.

Maar het is natuurlijk een ander verhaal of de ruiter ook wil horen wat het paard zegt, of dat lessen of wedstrijden belangrijker zijn.
En ik denk dat dat laaste heel vaak aan de orde is. Net zo als perse luxe willen hebben ipv weidegang.
Net of je knol ermee zit dat er een ruime kantine is

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:00

en dat is inderdaad vaak de menaliteit van de mensen die paarden als prestige-middel zien. Helaas.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 17:01

runningkawa schreef:
Dan krijg ik toch echt les volgens het noemertje klassiek

Vooral het stukje ontspanning, geestelijk en ook qua lijf staat altijd erg hoog in het vaandel, of beter gezegd, zonder dat gaan we niet verder.

ook altijd de controle van de hand willen volgen.
Persoonlijk vind ik het dan ook erg jammer dat dat niet meer gevraagd word boven de L2

Juist de opgehezen paarden vallen dan wat sneller door de mand

Ik had al het vermoeden dat jij wel redelijk onder dat noemertje zou kunnen vallen hoor

Vind ik ook erg vreemd, dat dat boven L2 niet meer gevraagd wordt, al zie je het gebrek aan hand volgen wel vaak weer goed terug in de uitgestrekte stap...

Citaat:
En ik denk dat dat laaste heel vaak aan de orde is. Net zo als perse luxe willen hebben ipv weidegang.
Net of je knol ermee zit dat er een ruime kantine is

Jazeker vind ie dat belangrijk!! Zit die vervelende gast tenminste wat minder lang op z'n rug...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:03

pol013 schreef:
Ik kan ook echt niet mee gaan in het verhaal van Clitia over de spierpijn en spierverkleving.

Allereerst is spierpijn, spierpijn. Bij anaerobe verbranding komt melkzuur vrij of dat nou is door langdurige belasting of door een sprint. Het verbrandingsproces is hetzelfde, de afval stoffen zijn hetzelfde en het effect is dus ook hetzelfde.

Behalve dat ik er van uit ga dat een oplettende ruiter/ goede instructeur het verschil kunnen zien,kun je het ook zien aan het overige gedrag van het paard. Hij kan nog aan zijn buik krabben, zijn been achter zijn oor leggen, zich uitrekken als een kat? Daarbij ga ik er van uit dat als hij nog kan strekken, en in contragalop stelling en buiging naar binnen aan kan nemen hij meer dan lenig genoeg is.

Het effect van spierpijn is hetzelfde bij sprint of langdurige belasting. Maar spierkramp is iets heel anders. Ikzelf heb nu bijvoorbeeld spierkramp in mijn rug (ik ben lang, verkeerde houding, te veel belast, et voila). Als ik heel bewust heel erg mijn best doe, kan ik de pijnlijke spieren iets ontspannen, wat iets van verlichting geeft. Maar het blijft er, en zodra ik even niet oplet, is 't er weer. Nou ga ik niet lopen miepen, en loop ik gewoon door. Niemand die iets geks aan me zal zien. Behalve Ellen dan, de sportmasseuse waarbij ik heb meegelopen. Die zag 't meteen (en zal me ook behandelen). Deze pijn brand een beetje, zeurt, en, allerbelangrijkst, belemmert me in mijn bewegingen. Ik kan nog wel met gestrekte knieen m'n tenen aanraken, maar pijn doet dat zeker. Net als een paard nog aan zijn buik kan krabben, zijn been achter zijn oor leggen, zich uitrekken als een kat, uitstrekken en contragalop met stelling en buiging naar binnen.

Over het stukje pijngrens: wat versta je onder pijngrens? Het punt waarop je het voelt, of het punt waarop je er aan de pijn onderdoor gaat? Want zoals bij de voorgenoemde schouderontsteking: het paard voelde 'm allang, alleen kon ze er nog tegen. Tot dat bepaalde punt. Dat ik nu nog tegen de pijn kan, wil niet zeggen dat ik mezelf een grand prix proef zou laten lopen ( ). Dat zou de pijn nogal verergeren namelijk. En geloof me, een paar daagjes, of weekjes maken niets uit, zodra ik weer begin met belasten komt de pijn keihard terug.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:38

Citaat:
Dat idee van harmonie is het talent van Anky, niet de losheid / mate van happy athlete van het paard. Ik weet niet of je het hier over Salinero of Painted Black hebt, maar voor het kennersoog heeft Salinero op een paar punten in zijn lichaam pijn (wat zeker meer zal worden, door de mate van zijn training), en PB heeft geen enkele spier meer in zijn lichaam die naar behoren meewerkt. Wel heeft PB (en Salinero natuurlijk ook) het geweldige karakter dat hij toch loopt (in zekere mate dan), ondanks de pijn.

En dat bedoelde ik nu. Een paard kan niet praten (als een mens) dus we weten nooit hoe hij er precies overdenkt......Deze paarden (PB en Sal) hebben heus wel gepraat, misschien wel geschreeuwd. Negeren is dus niet zo moeilijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:13

posbank: Ik ben het helemaal met jouw reactie en de quote eens!!!! Ik weet niet of het hun karakter is, ze moeten gewoon en hebben geen keus!!! Nee, als ik zo zou moeten paardrijden zou ik me schuldig voelen. Erg schuldig en ik zou mee ook diep schamen!!! Maar dat is mijn mening en gelukkig heb ik die apartigheid niet nodig om samen met mijn paard ultieme doel te bereiken!!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:02

Ga je eens een dagje werken staan er gelijk weer 3 pagina's discussie bij...

Wat mij opvalt is dat de discussie over LDR weer helemaal terug bij af is, de methode wordt door een grote groep veroordeeld op basis van hun mening, die gebaseerd is op hun liefde voor de klassieke dressuur.

daarom even een paar feiten:

Tineke Bartels heeft bij haar overstap naar LDR onderzoek laten doen naar deze methode en daar was men aangenaam verrast over de resultaten hiervan t.o.v. de klassieke methode.

Corde heeft een vervolgonderzoek gedaan naar aanleiding van het onderzoek van Weiler, waaruit blijkt dat vergroeiingen bij bij alle soorten gebruikspaarden voorkomen en dat bij Weiler de voorgeschiedenis van de onderzochte paarden niet bekend was.

Dus zou ik nou graag een keer een onderbouwde mening willen zien over de nadelen van LDR.