maar uiteraard samengaand met buiten ritten en weide gang.
ook de dure paarden (want een paard van een ton kwam regelmatig de revue gepasseerd) stonden gewoon buiten.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Maarre, RK: Jij gaat dus ff een rondje Sally doen om te voelen of alles op z'n plek zit?
Clitia schreef:@QQQQ: Ik weet niet wat de klassieke-klassieke dressuur inhoudt, en of daar vwnw en warming up enzo bij zit, maar ik weet wel hoe de klassieke dressuur tegenwoordig gebruikt wordt. En dat heel veel mensen dus wel hun paard meteen opprikken. Dat dat niet de bedoeling is lijkt me duidelijk, want om die manier kun je er dus geen resultaat mee boeken. Maar ik bedoelde dan ook de manier waarop veel mensen rijden, niet de manier waarop het hoort. Dat heb ik verkeerd verwoordt, excuus.
Amadeo schreef:shciet nou niet het doel van deze topic aan onze ogen voorbij?
runningkawa schreef:als je veel paarden gaat rijden, op verschillende plekken, denk ik dat je referentie kader wel veranderd ja.
en ik neem aan dat niet elk paard kreupel zadelmak gemaakt word
runningkawa schreef:wat is dan volgens nou wel precies klassiek?
wat dus anders is als de meeste mensen klassiek noemen volgens jou?
runningkawa schreef:nee, dat begrijp ik
maar wat moet er min aan bod komen om het klassiek te noemen.
De spaanse rijschool?
want dat is dan toch weer niet waar ik alleen aan denk
Clitia schreef:[Ik heb nooit de moeite genomen om te achterhalen wat het eerste idee was achter LDR, en ik ga er eigelijk vanuit dat 't niet de bedoeling is geweest 45 graden achter de loodlijn te lopen. 2cm en (groot paard) 30 cm scheelt nogal wat, en kin op de borst is al helemaal niet de bedoeling, dan eerder kin tussen de voorbenen.
(En dit paard had 'n vlieg op z'n borst)
[/quote]
Citaat:Zou het het beter maken als ie een hoge pijngrens had??
Citaat:Bij deze (minder efficiënte) verbranding komt ook melkzuur vrij. En dit melkzuur zorgt weer voor spierkramp. Dit is niet hetzelfde als spierpijn, maar erger. Want het is dezelfde pijn, maar met de onmogelijkheid de spier nog te ontspannen. De pijn blijft dus aanhouden, bij elke beweging die het paard maakt.
Citaat:Daarbij kan ik niet geloven dat alle paarden rond lopen met verzuurde, verkleefde spieren. Als een paard op zijn tijd een rustdag krijgt, voldoende afwisseling in de training (en dus houding) krijgt, en aantal uur per dag vrij kan bewegen krijgt het meer dan genoeg gelegenheid om zich zelf te herstellen. Daarbij krijgt mijn paard ieder jaar een week of 2/ 3 vrij af in de wei.
Behalve dat ik er van uit ga dat een oplettende ruiter/ goede instructeur het verschil kunnen zien,kun je het ook zien aan het overige gedrag van het paard. Hij kan nog aan zijn buik krabben, zijn been achter zijn oor leggen, zich uitrekken als een kat? .
runningkawa schreef:Dan krijg ik toch echt les volgens het noemertje klassiek
Vooral het stukje ontspanning, geestelijk en ook qua lijf staat altijd erg hoog in het vaandel, of beter gezegd, zonder dat gaan we niet verder.
ook altijd de controle van de hand willen volgen.
Persoonlijk vind ik het dan ook erg jammer dat dat niet meer gevraagd word boven de L2
Juist de opgehezen paarden vallen dan wat sneller door de mand
Citaat:En ik denk dat dat laaste heel vaak aan de orde is. Net zo als perse luxe willen hebben ipv weidegang.
Net of je knol ermee zit dat er een ruime kantine is
pol013 schreef:Ik kan ook echt niet mee gaan in het verhaal van Clitia over de spierpijn en spierverkleving.
Allereerst is spierpijn, spierpijn. Bij anaerobe verbranding komt melkzuur vrij of dat nou is door langdurige belasting of door een sprint. Het verbrandingsproces is hetzelfde, de afval stoffen zijn hetzelfde en het effect is dus ook hetzelfde.
Daarbij kan ik niet geloven dat alle paarden rond lopen met verzuurde, verkleefde spieren. Als een paard op zijn tijd een rustdag krijgt, voldoende afwisseling in de training (en dus houding) krijgt, en aantal uur per dag vrij kan bewegen krijgt het meer dan genoeg gelegenheid om zich zelf te herstellen. Daarbij krijgt mijn paard ieder jaar een week of 2/ 3 vrij af in de wei.
Behalve dat ik er van uit ga dat een oplettende ruiter/ goede instructeur het verschil kunnen zien,kun je het ook zien aan het overige gedrag van het paard. Hij kan nog aan zijn buik krabben, zijn been achter zijn oor leggen, zich uitrekken als een kat? Daarbij ga ik er van uit dat als hij nog kan strekken, en in contragalop stelling en buiging naar binnen aan kan nemen hij meer dan lenig genoeg is.
Citaat:Dat idee van harmonie is het talent van Anky, niet de losheid / mate van happy athlete van het paard. Ik weet niet of je het hier over Salinero of Painted Black hebt, maar voor het kennersoog heeft Salinero op een paar punten in zijn lichaam pijn (wat zeker meer zal worden, door de mate van zijn training), en PB heeft geen enkele spier meer in zijn lichaam die naar behoren meewerkt. Wel heeft PB (en Salinero natuurlijk ook) het geweldige karakter dat hij toch loopt (in zekere mate dan), ondanks de pijn.