"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 08:20

Ik voel me niet verantwoordelijk voor wat anderen schrijven. En van aangesproken voelen is ook geen sprake Amondi. Aimee richt voor de zoveelste keer, wederom onterecht haar pijlen maar weer eens op mij. Dit is al de zoveelste keer dat haar interpretatie wederom onjuist blijkt te zijn. Zou jij ook niet moe worden van al die speculaties die voortdurend niet blijken te kloppen?

Astridh: Wij hebben denk ik een verschil van mening. Ik vind het Go & Ho principe namelijk helemaal geen aanwinst voor de dressuursport. Zo min mogelijk hulpen geven en zo onzichtbaar mogelijk is helemaal niet nieuw. Het probleem wat ik met Go & Ho heb is dat men in mijn ogen vergeet dat een paard een lengte en een breedte balans heeft. En dat is een kwalijke zaak omdat ieder leven wezen een aangeboren evenwichtmechanisme bezit, daar kan je dus niet omheen.

Corneli: Zou het een optie kunnen zijn om in plaats van een hulp sterker te maken (tot lomp toe) eens te gaan kijken wat de oorzaak is van het negeren van de hulp? En daarna misschien eens kijkt of je hetzelfde doel op een andere manier kan bereiken?
Dat doen we immers in het dagelijkse leven ook, als het zo niet gaat dan zoeken we ook naar een andere mogelijkheid voordat we doordrammen. De gevolgen zijn namelijk over het algemeen niet zo positief als je zonder er bij na te denken maar door dramt met ‘geweld’

Ik heb overigens nog nergens een nieuwe regel gezien dat je alleen maar mag reageren naar aanleiding van foto’s als je zelf ook foto’s plaatst. Zou je mij kunnen vertellen waar ik die nieuwe regel kan vinden?
Ja, inderdaad klopt dat wat jij schrijft. Maar de foto waar we het nu allemaal overhebben, zou bij wijze van spreken iemand die blind is nog kunnen zien hoe grof de hulpen zijn die worden gegeven. En, dat heb ik al eerder gezegd, dat vind ik een tekortkoming van iedere ruiter die zijn of haar hulpen zo geeft en zeer zeker niet van het paard!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:26

Ik moet zo even naar de ruitersportzaak en kan daar op 5 verschillende manieren heenrijden. En weet je? Ik kom er in alle gevallen.
Go & ho is voor veel combinaties een hele fijne manier van rijden. Ik heb zelf chronische ontstekingen in mijn gewrichten de manier van rijden die jij omschrijft Aqua is voor mij niet te doen daarom kies ik voor een methode waarbij ik mijn eigen lijf zo min mogelijk belast.
Ik heb net een nieuw paard gekocht en die kies ik uit nadat ik eerst (voorzichtig) heb geprobeerd hoe hij op deze methode reageert.

Leven en laten leven zou ik zeggen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 08:35

Ja, over dat leven en laten leven ben ik met je eens. Maar men moet met elkaar toch wel van gedachten kunnen wisselen ook al zijn die gedachten anders?

Zou je mij misschien kunnen uitleggen waarom jij, gezien je gezondheid niet zou kunnen rijden zoals ik? Het is namelijk merkwaardig omdat ik ook problemen heb met mijn gewrichten. Met name mijn polsgewrichten. De rechter kant is namelijk verbrijzeld geweest en daar hebben ze 1 bot vangemaakt, wat betekent dat ik geen gewrichtsfunctie meer heb. Mijn andere pols is hierdoor chronisch over belast, wat erg pijnlijk kan zijn. Een direct gevolg zijn ook nog eens het onstaan van tennisarmen aan beide armen. En beide binnenmeniscussen ben ik ook helemaal kwijt. En ik heb nekletsel opgelopen bij 2 Whiplash ongevallen. De methode waarin ik rijd zal dus een methode moeten zijn waarin je je lijf inderdaad zo min mogelijk belast, vandaar mijn vraag aan jou. Ik heb overigens lichamelijk nergens last van als ik gereden heb.

Veel succes samen met je nieuwe paard!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:39

Aqua8horse schreef:
Corneli: Zou het een optie kunnen zijn om in plaats van een hulp sterker te maken (tot lomp toe)

Ik zal even mijn parelli opmerking verduidelijken, het gaat er niet om dat een hulp lomper zou moeten worden.
Ik neem maar even als vb aandraven.
Life up , geen reaktie, lichte kuitdruk, geen reaktie dan jezelf ritmisch 'slaan' met bv de leadrope, geen reaktie dan het paard ritmisch raken op zijn achterwerk. Zodra het paard reageerd, stoppen met wat je deed. Het gaat dan vooral om de ritmiek, niet om jezelf/je paard zo hard mogelijk te raken. En je paard leert zo om op de minste hulp al te reageren.

Ik ben begin dit jaar naar Bartels geweest met mijn paard en daar kwam ook een soorgelijke gedachtengang naar boven. Als een paard niet reageerd de hulp niet grover maken maar 2 x snel na elkaar geven. Bv paard draaft niet aan op 1 x kuitdruk, geen enorme schop geven maar 2 x dezelfde hulp.
Dus sterker is niet altijd grover.

Aqua8horse schreef:
Het probleem wat ik met Go & Ho heb is dat men in mijn ogen vergeet dat een paard een lengte en een breedte balans heeft.

Hier ben ik het wel min of meer met je eens. Ik heb het boek 'Paard in beweging' gelezen en daar staan imo een aantal zeer logische dingen in. Ook waarom je bv ondersteuning zou moeten blijven geven.
Maar ik had op dat moment ook een instructeur waarvan ik voltes puur op de hand moest rijden ( binnenbeen er totaal af ) dus daar heb ik toen wat mee gespeeld. En e.e.a. zal ongetwijfeld ook nog eens paardgerelateerd zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:42

Het hele ondersteunen met been en hand zoals jouw verhaal begrijp is voor mij niet te doen. Heb niet zoveel zin om mijn medisch dossier op Bokt te plaatsen maar ik moet gewoon erg voorzichtig zijn met mijn eigen lijf.

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:57

Gisteren niet veel tijd gehad om me profiel aan te passen, heb ook nog geen idee hoe ik me, avator (fotootje) neer moet plakken, maar heb me profiel bijgewerkt, kan ik ook reageren zoals ik zelf wil....

altijd wel fijn

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:02

Maar denk je dat ik niet voorzichtig moet omgaan met mijn lijf, gezien mijn problemen?
Dat bedoel ik dus; je moet het eerst ervaren voordat je het kan begrijpen. En neem maar van mij aan dat de manier waarop ik rijjd pertinent niet belastend is voor het lichaam. Anders zou ik zelf allang niet meer kunnen rijden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:04

En vergeet ook niet de invloed van een goed zadel/goede houding etc. Hoe meer obstakels daarin zijn, hoe meer je je lijf belast.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:09

Met Parelli ben ik niet bekend. Maar de dingen die jij beschrijft komen een eind in de richting die ik bedoel.

Ik ken het boek niet. Maar ik zal er eens op letten. Ik ga uit van het bespelen van het evenwicht op een natuurlijke manier en daardoor begeleid je het paard automatisch op een natuurlijke manier in de balans van de combinatie.
Voltes rijden op je hand, daar heb ik helemaal niets mee.

Het zadel moet uiteraard passen. Anders is dat de externe factor die door knelling of pijn de balans kan verstoren. Daar kan je als ruiter niet smee als je erop zit maar wel als je er naast staat....daarom laat ik mijn zadel altijd door een (werkelijk) deskunidge bekijken en aanpassen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:13

Ik denk dat ieder lijf zijn eigen problemen heeft. Wat voor mij heel erg belasted is Aqua is voor jou misschien geen probleem en andersom.
Ik kan bijvoorbeeld wel een hele stal leegscheppen maar niet opstrooien, vreemd maar waar.
Een goed zadel is heel erg belangrijk juist omdat je dan gemakkelijker in de juiste houding zit.

Het voltes rijden met 1 hand heeft niets met go & ho te maken. De insteek is meer dat als jij aan je paard aangeeft een volte te willen rijden (met wat voor hulp dan ook) dan moet je paard op die volte blijven lopen tot jij aangeeft dat hij weer rechtuit moet.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:21

Daar ben ik het helemaal mee eens,hoor Katja. Maar jij interpreteert mijn verhaal dus heel anders dan het in werkelijkheid is. De manier waarop ik rijd is juist helemaal niet belastend voor het menselijk lichaam. Ik heb ook een aantal mensen met rugproblemen die altijd last hadden met het rijden. Nu ze bij mij rijden hebben ze dat niet meer. Daarom blijf ik ook herhalen dat je het eerst zelf moet ervaren om er een juist oordeel over te kunnen geven.

Ik vind het wel degelijk van belang welke voorbereidende hulp er wordt gegeven voor een volte of een wending. Doe je dat namelijk met je binnenhand, dan ontneem je het paard de mogelijkheid om zijn standbeen goed onder te brengen. Gevolg: compenseren. Vaak gaat dat gepaard met overbelasting.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:22

Het heeft er niet ook mee te maken hoor, was een wat lichtelijke off topic reaktie van mij

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:32

Katja schreef:
Ik denk dat ieder lijf zijn eigen problemen heeft. Wat voor mij heel erg belasted is Aqua is voor jou misschien geen probleem en andersom.
Ik kan bijvoorbeeld wel een hele stal leegscheppen maar niet opstrooien, vreemd maar waar.
Een goed zadel is heel erg belangrijk juist omdat je dan gemakkelijker in de juiste houding zit.

Het voltes rijden met 1 hand heeft niets met go & ho te maken. De insteek is meer dat als jij aan je paard aangeeft een volte te willen rijden (met wat voor hulp dan ook) dan moet je paard op die volte blijven lopen tot jij aangeeft dat hij weer rechtuit moet.

Precies. Het is het paard leren om iedere (lichte) verandering vast te houden tot er een volgende verandering wordt aangegeven.

Duidelijkheid en samenspel dus.

Jij zegt A, paard doet A TOT je B zegt... zo blijft het paard logischerwijs aan het werk, zonder horten of stoten, en weet waar hij aan toe is, en wacht op het nieuwe commando en blijft dus alert en attent.

PLUS: Hij is gegarandeerd van een ruiter die hem niet onnodig stoort of aanspoort of in de weg zit.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:33

Maar wij zien niet het verhaal erachter dus wat er door je gedachte schoot....er zal vast een link zijn.

Maar ik ben best benieuwd welke hulpen je volgens de Go & Ho leer gebruikt om aan te geven dat je wil gaan wenden.

OPM: Ik heb het hier dus over de voorbereidende hulp en niet over de hulp zelf

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:07

Aqua8horse schreef:
Het rijden op deze manier klinkt al even geweldig als dat het is!!!
Op alle nievau's werkt dit of je nu in de B rijdt of in de Top!

Ik kan nou niet echt zeggen dat ik dit geweldig vind klinken. Dit riekt weer naar reclame voor je eigen toko.

Wat ik mij af zat te vragen, Aqua. Jij hebt het erover dat wanneer je net zoveel drijft als dat je hand eraan hebt, je paard als een weegschaal in balans is. Ben je dan niet je voorwaarts denken juist kwijt?

Been geven terwijl je je hand eraan hebt, is hetzelfde als gas geven en remmen tegelijk.
Je geeft gas met je been en je remt met je hand.
Juist wanneer je paard rechtgericht is, in balans loopt en voorwaarts denkt, kun je hem zonder daarbij been te geven, terug rijden.
Op het moment dat hij scheef is, jij scheef zit, je teugels ongelijk hebt of wat dan ook, zal hij niet voorwaarts denken en heb je been nodig bij het terugrijden om hem daarin voorwaarts te houden. Maar dan heb je dus je basisvoorwaarden al niet in orde.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:10

megamouse schreef:
Wat een domme opmerking kunnen mensen toch plaatsen,

een Foto is toch een bewijs wat je kan zien..., Iedereen kan het toch zien....... Of zijn jullie bokkers allemaal blind?????????

Aimee heeft "'''''het zolang alleen de foto's er vreselijk uitzien maar het rijden IRL juist super fijn dan is er niets aan de hand toch?!

Mij maak je niet wijs dat je op deze manier plezier aan rijden beleeft, als je weet dat je paard er ook geen plezier meer in heeft en het op deze manier moet!!!!!

Bokkers let toch is wat beter op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie is dit undercover?
Aqua?
QQQQ?
Laat ik maar niet meer namen noemen, straks krijg ik een OW.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:13

Kitty schreef:
Ik kan nou niet echt zeggen dat ik dit geweldig vind klinken. Dit riekt weer naar reclame voor je eigen toko.

Wat ik mij af zat te vragen, Aqua. Jij hebt het erover dat wanneer je net zoveel drijft als dat je hand eraan hebt, je paard als een weegschaal in balans is. Ben je dan niet je voorwaarts denken juist kwijt?

Been geven terwijl je je hand eraan hebt, is hetzelfde als gas geven en remmen tegelijk.
Juist wanneer je paard rechtgericht is, in balans loopt en voorwaarts denkt, kun je hem zonder daarbij been te geven, terug rijden.
Op het moment dat hij scheef is, jij scheef zit, je teugels ongelijk hebt of wat dan ook, zal hij niet voorwaarts denken en heb je been nodig bij het terugrijden om hem daarin voorwaarts te houden. Maar dan heb je dus je basisvoorwaarden al niet in orde.

Dat is dus ook het enige wat ik er van kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:23

Op het moment dat jij zo vergaand met been en hand blijft ondersteunen, hoe kun je dan van balans spreken? Je paard loopt niet op eigen benen, maar gebruikt jouw hand en been als ondersteuning.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:26

Kitty schreef:
Aqua8horse schreef:
Het rijden op deze manier klinkt al even geweldig als dat het is!!!
Op alle nievau's werkt dit of je nu in de B rijdt of in de Top!

Goed gezegd. Daarbij vind ik de vergelijking met een weegschaal niet correct. Een paard weegt immers voor het zadel veel meer dan achter het zadel. Als je het paard in 2en zou snijden zou je nooit 2 gelijke delen krijgen van gewicht. Dat je hand en been niet hetzelfde moeten doen is dus niet meer dan logisch.
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 04-08-05 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:35

Paard weegt voor het zadel toch meer dan erachter of ben ik nu gek ?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:43

Sorry.............zal het even aanpassen, moet ook niet bokken op mijn werk

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:00

Mireille1970 schreef:

Gelukkig hebben we scherpe bokkers als Anouk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:03

Nou inderdaad! *bloos*

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:06

Mireille1970 schreef:

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 11:30

Helaas moet ik dus constateren dat jullie bar weinig begrijpen van wat ik beschrijf. Ik rijd mijn paard in balans(op 4 benen Zep), dus met schwung, tact en impuls met niet meer dan 2 ons druk op de teugel. Zoals ik al gegeven heb is het geen zware lichamelijke belasting. Bovendien zie je de hulpen die ik gef in ieder geval niet of nauwelijks.

Wat jullie er allemaal van willen maken, vind ik prima.

Weten jullie wel hoe een evenwichtmechanisme werkt dan? Dat is namelijk de vraag die voortdurend bij mij op komt. Een paard moet je, om hem correct op 4 benen te laten lopen wel in balans rijden en dat doe je niet met je teugels!!!

En voorwaarts denken? Zijn jullie er nou werkelijk van overtuigd dat een paard voorwaarts kan denken? En dan het ene moment op een ho signaal (ophouding) moet doorlopen om verveolgens met impuls te gaan en het andere moemnt op hetzelfde ho signaal wel moet halthouden? Zelfs in de theorie alleen al is de balans ver te zoeken, vind ik