Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:09

Ik heb hier nu al 2x gesteld dat ik in sé niets heb tegen LDR maar dat ik gewoon het plaatje niet mooi vind. Hiermee kan ik geen oordeel geven over het wel of niet schadelijk zijn, zolang ik de wetenschappelijke artikels daarover zelf niet allemaal gezien heb, ga ik ook geen uitspraken doen.

Wat ik wel zeg:

De paarden op die inrijfoto's hebben stuk voor stuk hun mond open, slaan met de tong en hebben overmatige speekselproductie. Kan iemand mij nu aub eens uitleggen hoe dat nog ontspanning is? Dat is al wat ik wou weten, maar blijkbaar wordt hier telkens over hetzelfde gediscussieerd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:12

Mireille1970 schreef:
marcolemar schreef:
fleurtje100,
hij is bang maar hij weet dat als hij niet doet wat anky van hem vraagt dat hij dan in een iets extremere positie zal worden gereden.

Nee marcolemar.... Die iets extremere positie is namelijk niet bedreigend en beangstigend voor de paarden, het brengt ze de rust en is veilig. Maar dat snap je niet.

EUHM hier wil ik graag iets op zeggen. Bij koestpaarden gebruiken wel al heel lang oogkleppen het brengt ze ook rust en veiligheid omdat ze simpelweg niet alles zien en daarom ook niet van alles hoeven te schrikken en aan de kletter slaan.
Daarom reed bijvoorbeeld de allom befaamde Nicole Uphoff diep rond maar vooral achter de LL, om het blokveld te beperken anders was de nerveuze schrikhafter Rembrand absoluut ontrainbaar.

Zo nu ga ik weer verder lezen ben nog maar op pagina 6 ofzo nog 3 te gaan.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:13

Wel opvallend dat iemand die slechts één post heeft op Bokt een topic weet te openen van nu inmiddels 9 pagina's en deze persoon tot nu toe nog niet gereageerd heeft op aangedragen reacties.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:14

marcolemar schreef:
aha om te kijken of zich nergens een blokkade zit.

Bijvoorbeeld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:14

Ik heb inmiddels ook enkele reacties uit dit topic verwijderd.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:17

Maar hoelang stel je ze dan in, wanneer is het genoeg dan? Is er ooit een punt waarop je zegt, nu is mijn paard los, en stop ik met LDR?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:18

poes schreef:
Ik heb hier nu al 2x gesteld dat ik in sé niets heb tegen LDR maar dat ik gewoon het plaatje niet mooi vind. Hiermee kan ik geen oordeel geven over het wel of niet schadelijk zijn, zolang ik de wetenschappelijke artikels daarover zelf niet allemaal gezien heb, ga ik ook geen uitspraken doen.

Wat ik wel zeg:

De paarden op die inrijfoto's hebben stuk voor stuk hun mond open, slaan met de tong en hebben overmatige speekselproductie. Kan iemand mij nu aub eens uitleggen hoe dat nog ontspanning is? Dat is al wat ik wou weten, maar blijkbaar wordt hier telkens over hetzelfde gediscussieerd.

Stuk voor stuk is niet waar, ik heb de foto's gezien. Van ieder paard maak je foto's met de mond open... simpelweg omdat een paardenmond niet dicht en doodstil hoort te zijn (dan spreken we over een niet speekselstimulerende dode mond en daar kan je niets mee)...

De ontspanning uit zich op de foto's in het golven van de hals en doorvloeien van die beweging via de (bolle) rug naar het (actieve) achterbeen, hetgeen op de foto's wat moeilijk te zien is, maar in het echt wel.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:18

maar wat ik raar vind dat alle paarden of met slof of met s&t worden gereden, gaan ze anders in de staak???

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:21

Maar veel van die monden zijn wel open als verzet, da zie ik wel.
Idd jammer dat het achterbeen niet te zien is...
Heeft er soms iemand een foto van LDR met een trensje en zonder slof om op de vraag van marcolemar in te gaan?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:21

Astragirl schreef:
Maar hoelang stel je ze dan in, wanneer is het genoeg dan? Is er ooit een punt waarop je zegt, nu is mijn paard los, en stop ik met LDR?

Nee stoppen nooit. Steeds weer even die controle, kan hij hetzelfde links buigen als rechts. Is hij van achter actief en kan ik dan zonder tempoverlies hem ronder instellen en de rug bollen etc etc

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:22

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:23

idd en ze lijken mij ook zo ligt in de hand als ze zo op de VH lopen.
het systeem werkt i.m.o. alleen als het paard op zijn AH loopt...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:24

Astragirl

En je gebruikt het bij alle paarden? En hoe geef je dan na, achter die controle? Dan weer hoger instellen, of zoals op sommige fotos, het contact lossen?

Mireille1970

Astragirl schreef:
Maar veel van die monden zijn wel open als verzet, da zie ik wel.
Idd jammer dat het achterbeen niet te zien is...
Heeft er soms iemand een foto van LDR met een trensje en zonder slof om op de vraag van marcolemar in te gaan?

Nogmaals verzet kun je niet zien op deze foto's... een kauwbeweging in een fotobeeld kan als verzet worden aangemerkt.

Ik kan op een feest zijn en het fantastisch naar mijn zin hebben maar als de foto's op het verkeerde moment geschoten worden kan het er erg belabberd uitzien.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:25

marcolemar schreef:
idd en ze lijken mij ook zo ligt in de hand als ze zo op de VH lopen.
het systeem werkt i.m.o. alleen als het paard op zijn AH loopt...

Daarom duurt het ook net zo lang als alle andere methodes je moet daar eerst komen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:27

zal die dvd eens aanvragen bij onze bib, Lachen

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:28

ja, anky's paarden lopen zo van nature

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:28

Astragirl schreef:
En je gebruikt het bij alle paarden? En hoe geef je dan na, achter die controle? Dan weer hoger instellen, of zoals op sommige fotos, het contact lossen?

Nee niet bij alle paarden, bijvoorbeeld niet bij een paard dat achter je hand wil kruipen of achter je hulpen in het algemeen.

Dat moet je aanvoelen. Evenals het lossen, het ene paard beloon je met e teugels in je hand door te belonen op de hals (zie je vaak doen) of je geeft alleen lucht door je hand iets te laten zakken en mee te geven, het andere stel je dan bovenin in... Ligt ook aan de graad van africhting en aan wat het paard met die lucht doet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:30

marcolemar schreef:
ja, anky's paarden lopen zo van nature

Wat bedoel je?

(als je doelt op de ah... je ziet geen 3jarigen)

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:30

Mireille, bedankt voor je antwoord

maare, Dit vind ik wel een moeilijke, Op de achterhand krijgen bij LDR, daar heb ik nog geen goede foto van gevonden. Hoe kan het gewicht naar achtern verplaatst worden als de hals voorover en diep buigt? Dan komt het gewicht toch automatisch op de schouder?

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:31

bergopwaarts help al veel

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:32

Astragirl schreef:
Mireille, bedankt voor je antwoord

maare, Dit vind ik wel een moeilijke, Op de achterhand krijgen bij LDR, daar heb ik nog geen goede foto van gevonden. Hoe kan het gewicht naar achtern verplaatst worden als de hals voorover en diep buigt? Dan komt het gewicht toch automatisch op de schouder?

Dat komt denk ik omdat je het hoofd ziet.

Wat een lijf van een paard doet moet je bekijken...

Met andere woorden:

Bewerk eens foto's van LDR ruiters als Anky die er helemaal opstaan. En knip de hals/hoofd er eens af. Je zult zien dat je dan een perfect op achter paardenlijf ziet... (de dvd heb ik niet egzien maar misschien legt ze het daar wel goed uit, ik ben niet gewend uitleg te geven op papier, wel leuk om te doen trouwens hihi)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:34

marcolemar schreef:
bergopwaarts help al veel

Ja natuurlijk, dat ben ik wel met je eens maar dat is logisch.

Als je Michael Schumacher wilt gaan inhalen en je rijdt net zo goed als hij koop je ook geen trabantje toch?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 15:37

Maar bv die fotos op de site van LDR, die lopen wel op voorhand, maar dat zullen momentopnames zijn, Haha!

Diep en rond rijden of het bijna met de kin op de borst rijden achter de loodlijn is volgens hem funest. “Bij elke dressuurwedstrijd die ik zie, zie ik de chronische problemen bij wijze van spreken spontaan ontstaan. De ruiters weten niet wat ze aanrichten.” Hij benadrukt dat hij niet de dressuur wil verdoemen, maar wil aangeven dat de manier van rijden tot problemen leidt en wel bij 80% van de paarden. “Natuurlijk kun je winnen met een paard dat een overbelastingsprobleem heeft, maar dan cijfer je het paard helemaal weg. Aan de ene kant zie ik ruiters in paniek schieten als hun paard eens iets anders uit de ogen kijkt, aan de andere kant zie ik ze blessures verhullen om maar een wedstrijd te kunnen rijden. Wat ik daarmee wil zeggen is, dat een winnaar niet per se gelijk heeft met zijn of haar aanpak, alleen vanwege het feit dat hij of zij wint.” " Sommige ruiters hebben tegen mij gezegd dat je niet anders kunt rijden, omdat het dan geen dressuur meer is. Dat betekent dus dat je dressuurpaarden de vernieling in helpt. Gelukkig zijn er weer anderen die menen dat een paard wel voor de loodlijn kan lopen en toch zijn dressuuroefening kan doen. Hoe dan ook, topruiters hebben een grote verantwoordelijkheid. Iedereen probeert namelijk het plaatje na te rijden van hun idool, en veroorzaken zo dezelfde chronische nekproblemen bij het eigen paard. Gezien het onderzoek stel ik vast dat de problemen in het verankeringsgebied niet optreden als het paard het eerder genoemde knikje in de nek niet hoeft te maken. Wil je het voorkomen, dan moet je het fenomeen dressuur opnieuw overdenken, de paarden anders opleiden en de instructie ook anders vorm geven. " Tekst ; Fabian Brockotter

Het beruchte Bit artikel van Weiler , even een stukje eruit gehaald