Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:53

Het verschil is, dan een correct gereden paard in "klassieke" houding in een natuurlijke houding loopt en een "correct gereden" paard extreem achter de loodlijn in een onnatuurlijke houding loopt (ik zeg niet dat het paard in de natuur niet eens een keertje zo loopt, maar zal het niet volhouden). Onnatuurlijke houding= vragen om blessures. Maar als jullie dat niet zien, ja, waar hebben we het dan over?
En waarom altijd een tegenargument van ja maar verkeerd gereden paarden blabla? Laten we even uitgaan van correct gereden paarden.

Leer mij nu eens waarom ik het zou moeten toepassen?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:55

Lusitana schreef:
Persoonlijk denk ik dat die mensen aan de top raken ondanks de manier van trainen en niet dankzij, maar dat is wat anders.
.

Dus anky e.d. raken aan de top ondanks hun trainings methode, en alle andere ruiters raken niet aan de top ondanks hun trainings methodes??????
Sorry hoor, je kan mij veel wijs maken, maar dit gaat er echt niet in.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:56

Dit topic valt bij mij onder noemer "zinloos geweld"...............
Een paard berijden is per definitie dierenkwelling, dus nou niet zeiken.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:57

Lusitana schreef:
Het verschil is, dan een correct gereden paard in "klassieke" houding in een natuurlijke houding loopt en een "correct gereden" paard extreem achter de loodlijn in een onnatuurlijke houding loopt (ik zeg niet dat het paard in de natuur niet eens een keertje zo loopt, maar zal het niet volhouden). Onnatuurlijke houding= vragen om blessures. Maar als jullie dat niet zien, ja, waar hebben we het dan over?
En waarom altijd een tegenargument van ja maar verkeerd gereden paarden blabla? Laten we even uitgaan van correct gereden paarden.

een natuurlijke houding is met de neus op de grond Haha! alle andere houdingen zijn onnatuurlijk. Ok als hij loopt heeft hij z'n neus niet op de grond hangen, maar meestal niet keurig op de loodlijn..... dus ook die manier van rijden is niet natuurlijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:58

Lusitana schreef:

Heb je wel eens een paard in natuurlijke houding geobserveerd in de box of in de wei? Als ze liggen liggen ze het liefst met kin op de borst en als ze lopen/rennen met heus in de wind en als anders dan met de neus helemaal op de grond... beide verdien je geen punten mee...

doe je paard maar aan een halster zonder bijzet laten draven. Als je een paard met zelfhouding hebt loopt hij te diep... die steken nooit hun neus op de loodlijn hoor.

Daarbij komt dat we het hebben over de 45 minuten dat je rijdt, de overige 23.15 uur mag hij/zij zo natuurlijk doen als hij/zij wil.... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 11-05-05 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 11:59

Afbeelding Afbeelding
Bit aangenomen, lang en diep van achteruit.
Afbeelding
Hals strekken maar niet diep.
Afbeelding
Halst strekken tot kniehoogte.
Afbeelding
Achter de loodlijn.
Afbeelding
Extreem diep en achter de LL.
Afbeelding
derde nekwervel het hoogste punt.

Als je van anatomie uit gaat is het niet goed.

Als voordeel halen we aan dat je een sneller achterbeen krijgt, dit doordat tijdelijk gewicht op de voorhand overneemt.
Tweede voordeel is dat vele paarden met medische gebreken toch gereden kunnen worden op deze manier doordat de rug (spieren ) gestretsch worden.
Als derde voordeel komt het voordeel van de ruiter blikveld verkleinen en daardoor toch kunnen rijden.

Die twee voordelen zijn natuurlijk prettig. Manier een is in de klassieke dressur ook haalbaar. Manier twee geen ervaring mee daar ik gelukkig nog nooit een dermate ziek paard heb gehad. Maar natuurlijk wel voordeel voor de mensen die nu nog kunnen rijden.
Manier drie handig voor de ruiter en de omgeving want veiligheid staat voor alles.
Maar ik vraag me wel af of zo extreem in elkaar schuiven van hals, nek en dergelijke niet nadeliger is en wel opweegt tegen die twee a drie voordelen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:01

Oke dit is dus grappig...

We rijden zo om ze los te maken en DAN daar te komen waar je nu op hamert. Die paarden leven niet in te LRD hahahaha

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:07

Anky is weer een verhaal apart. Het is niet makkelijk om van de troon getsoten te worden als je er eenmaal zit. Juryleden zijn ook maar mensen. Als er per computer gejureerd zou worden, kregen we andere resultaten.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je de top best kunt bereiken zonder een paard systematisch extreem achter de LL te trainen.

Okee, moeten de kinderen op de maneges dan maar meteen leren het paard achter de loodlijn te rijden, want klassiek deugt niet?

En nog maals, leer mij dan waarom ik het toe zou moeten passen?

Het spijt me oprecht dat ik vanavond pas weer kan lezen, ik moet vanmiddag lesgeven en nu mijn huis nog even doorwerken.
Tot vanavond.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:11

Lusitana schreef:
Anky is weer een verhaal apart. Het is niet makkelijk om van de troon getsoten te worden als je er eenmaal zit. Juryleden zijn ook maar mensen. Als er per computer gejureerd zou worden, kregen we andere resultaten.

IS DAT ZO? IS SALINERO niet de meest explosieve van de grond passagerende stil in de aanleuning zijnde en meest piafferende combinatie met Anky? WAT zou een computer anders willen zien?

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je de top best kunt bereiken zonder een paard systematisch extreem achter de LL te trainen.

HELEMAAL mee eens!! Er wordt ook niet beweerd dat dat NIET zo is... alleen JIJ zegt dat er niets van deugd en dat zul je niemand over jouw rijden horen zeggen, is dat wel eerlijk?

Okee, moeten de kinderen op de maneges dan maar meteen leren het paard achter de loodlijn te rijden, want klassiek deugt niet?

NEE!!!!!!!!!!! Want zoals zo vaak gezegd: je geeft ze ook geen sporen en geen slof of wat dan ook.... omdat ze niet de capaciteit hebben om het op de juiste manier toe te passen!

En nog maals, leer mij dan waarom ik het toe zou moeten passen?

JIJ moet niets!! Rij zo jij wilt, ben ervan overtuigd dat het super werkt, iedereen laat je in je waarde, maar dat doe jij alleen niet bij de anderen!

Het spijt me oprecht dat ik vanavond pas weer kan lezen, ik moet vanmiddag lesgeven en nu mijn huis nog even doorwerken.
Tot vanavond.

Tot later...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:24

Mensen die zo fanatiek anti LDR zijn, willen en kunnen niet begrijpen dat de overige 50 minuten uit de training gewoon klassiek getraint wordt Haha! Haha! Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:34

gijsenkim schreef:
Mensen die zo fanatiek anti LDR zijn, willen en kunnen niet begrijpen dat de overige 50 minuten uit de training gewoon klassiek getraint wordt Haha! Haha! Haha!

Haha!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:35

Kafeu Over die plaatjes van hierboven. Als je dan inderdaad ldr zo ziet denk je dat kan lekker zijn. Maar..............
Ziet het er inderdaad zo uit met een correct gereden paard ldr.
Heb helemaal geen verstand van Anatomie enz maar als ik zo kijk en daar zou ik graag antwoorden op hebben.
Kan het ook anders
Het paard komt vannuit een strekkende houding in ldr dus halswervels gaan languit en vanuit daar ga je ze opbollen , dus geen knik erin.
Denk dat bij correct gereden ldr de eerste 3 halswervelsvanuit de schoft) gestrekt blijven en de vier laatste opbollen.
fout gereden ldr geven het plaatje wat jij laat zien.
denk dat we daar een goed onderscheid in moeten maken.
Goed gereden ldr en fout gereden.

Ik kan haast niet geloven dat de top met paarden rijd die hun halswervels in 'zo'n knik hebben.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:40

Het is allemaal heel leuk en aardig om argumenten tegen en voor elkaar aan te dragen. Maar ik ben er zo een van "eerst zien, dan geloven". Ik ben niet voor of tegen LDR simpelweg omdat ik er niet genoeg vanaf weet. Het lijkt mij leuk om eens wat demonstraties te zien van mensen die dus wel LDR rijden en van mensen die daar absoluut op tegen zijn. Eventueel een paardewissel als de ruiters dat willen/aandurven. Knipoog Idee??

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:42

gijsenkim schreef:

Helemaal waar...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:44

Afbeelding

Dit is ook wel een heel triest plaatje hoor........
Dat dier heeft zijn reet bijna net zo hoog als zijn kop........(en dan heb ik het nog niet over dat beruchte voorbeen dat zowat afbreekt)
De amazone zit er trouwens wel voor een 10 op. Heel gek..........

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:44

CGJ12 schreef:
Afbeelding

Dit is ook wel een heel triest plaatje hoor........
Dat dier heeft zijn reet bijna net zo hoog als zijn kop........(en dan heb ik het nog niet over dat beruchte voorbeen dat zowat afbreekt)
De amazone zit er trouwens wel voor een 10 op. Heel gek..........

Ja en het achterbeen staat nog op stal Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:46

Lusitana schreef:
Het verschil is, dan een correct gereden paard in "klassieke" houding in een natuurlijke houding loopt en een "correct gereden" paard extreem achter de loodlijn in een onnatuurlijke houding loopt (

dat is juist een voordeel van ldr, daarmee worden de paarden in steeds verschillende houdingen gereden itt klassiek.

bovendien is flink opgericht ook nou niet direct een natuurlijke houding

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:48

Lusitana schreef:
Het verschil is, dan een correct gereden paard in
"klassieke" houding in een natuurlijke houding loopt
en een "correct gereden" paard extreem achter de loodlijn in een onnatuurlijke houding loopt (ik zeg niet dat het paard in de natuur niet eens een keertje zo loopt, maar zal het niet volhouden). Onnatuurlijke houding= vragen om blessures. Maar als jullie dat niet zien, ja, waar hebben we het dan over?

Bullshit, zeg kijk jij maar eens goed naar je Portugese bergpaardjes...
Zie jij die 23 uur in en zogenaamde klassieke natuurlijke houding lopen, kom nou toch op zeg.....

Of ben je zo'n vredesgoeroe... die enkel boosheid, vijandigheid en kwalijkheid ziet?? Een discussie is een discussie en andermans woorden verdraaien en het afschuiven op agressie is een beetje té, vind je niet!

Een discussie kun je krijgen, maar telkens dat eeuwenoude gezeur van aanvallen, boosheid, blessureleed etc. die hebben we al zo'n 400 x achter de rug! En je eigen posts hebben meer dan genoeg betrekking op jezelf!

Als jij en TS net zo goed met zo'n open-mind tegen dit topic aankijken, waarom kom je dan telkens met een weerlegd, maar vooral tegenstrijdig antwoord???!!!

TS en aanhang behoeven geen uitleg, want de uitleg is aan dovemansoren gericht! Objectief hoor... Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:54

Lusitana schreef:

Je moet helemaal niets, Of LDR wat voor je zou kunnen zijn is afhankelijk van je paard, je rijkunstige vermogens en je ambities.

Dr is geen mens die constant loopt te zeuren hoe slecht jouw methode is hoe veel beter het is om LDR te rijden.

Ik wou dat het andersom zo was!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:54

Saar4 schreef:
Het is allemaal heel leuk en aardig om argumenten tegen en voor elkaar aan te dragen. Maar ik ben er zo een van "eerst zien, dan geloven". Ik ben niet voor of tegen LDR simpelweg omdat ik er niet genoeg vanaf weet. Het lijkt mij leuk om eens wat demonstraties te zien van mensen die dus wel LDR rijden en van mensen die daar absoluut op tegen zijn. Eventueel een paardewissel als de ruiters dat willen/aandurven. Knipoog Idee??

wat ik heb begrepen is dat al en keertje geprobeert..maar als de mogelijkheid daar is....ik kom graag, ik leer graag wat bij!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:56

[quote="Kaja"]Een welles-nietes strijd, en dat terwijl iedereen zo wel tien gelijke discussies terug kan halen en daarin kan zien dat TS wel degelijk een subjectieve kijk heeft op dit topic!

Daarnaast heeft zij al eerder toegegeven dat zij dit topic heeft geopend om een nieuwe rel te veroorzaken, nou waarom zou je hier dan serieus op in gaan.... Iemand mag dan wel 30 jaar oud zijn, maar blijven steken is zeer waarschijnlijk!

Kan zijn dat ik erover heen gelezen heb, maar ik kon nergens lezen dat
dit topic gestart is om een nieuwe rel te veroorzaken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:58

Oeps dat heb ik ook gemist..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:59

In een ander topic.....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:06

TS en haar klassieke rij-systeem....

Zegt mij genoeg..... Haha! Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Apple op 11-05-05 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto van een ander verwijderd.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:08

Ik volg niet helamaal wat dat dan met dit topic te maken heeft.