Tips voor hoef katrol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:48

klomp schreef:
en buiten dat heb je mensen die daarna weer een nieuw paard nemen en die ook weer naar de kl*te helpen omdat hun rijstijl nog hetzelfde is en aangezien ze hun fout niet durven toe te geven..blijft het in herhaling vallen

Bij ons had een merrie die niet bereden werd HKO.

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:49

VValar schreef:
1manier2 schreef:
Inderdaad, mensen kunnen nog kiezen, paarden niet.
Maar paarden hebben er ook niet om gevraagt kapotgereden te worden, zij hebben geen inspraak op diegene die ze rijdt Boos! Stoom uit je oren
Dus dan is de vraag of je nadat je jouw paard zoveel pijn hebt gedaan, hem nog wel wil redden!!???!! Veel mensen willen gewoon niet opnieuw leren rijden of toegeven dat ze hun paard kapotgereden hebben, en dat betekend dat de mensen nog steeds eerst aan henzelf denken, i.p.v hun paard. Al moet ik er ook bij zeggen dat iedereen zelf een keuze moet maken, maar als je het bewijs kunt zien dat veel paarden zijn genezen, waarom zou je dan net doen alsof het bij jouw paard niet zou werken?

Niet alle ruiters rijden hun paarden kapot. Desondanks kan een paard kreupel zijn.

Dat weet ik, maar ik beweer ook niet dat een paard nooit afgemaakt hoeft te worden. Als mijn paard zijn been door bijv. een ongeluk breekt, verlos ik hem ook liever uit zijn lijden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:51

KarinvdM schreef:
klomp schreef:
en buiten dat heb je mensen die daarna weer een nieuw paard nemen en die ook weer naar de kl*te helpen omdat hun rijstijl nog hetzelfde is en aangezien ze hun fout niet durven toe te geven..blijft het in herhaling vallen

`
ik wist dat deze reactie zou komen... Knipoog
ik kwam er te laat achter dat ik dit er nog bij moest zeggen; namelijk dat ik het nu even heb over de HKO gevallen die door rijtechnische fout is ontstaan..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:58

KarinvdM schreef:
Als ik het over een paard met HKO heb, dan doel ik op een paard waarbij het dmv rontgenfoto's is aangetoond.

Bij de de Bodt aanhangers moet je soms wel héél erg duidelijk zijn Knipoog

1manier2 schreef:
Dat weet ik, maar ik beweer ook niet dat een paard nooit afgemaakt hoeft te worden. Als mijn paard zijn been door bijv. een ongeluk breekt, verlos ik hem ook liever uit zijn lijden.

Dus wat jij nu zegt is dat alleen wanneer een paard door een ongeluk kreupel raakt, dit niet de schuld is vd ruiter? Overige kreupelheden ontstaan altijd door verkeerde training?

klomp schreef:
ik kwam er te laat achter dat ik dit er nog bij moest zeggen; namelijk dat ik het nu even heb over de HKO gevallen die door rijtechnische fout is ontstaan..

Toch spreken jullie je keer op keer weer tegen. Dan bestaat er geen HKO, dan weer wel. Dan hebben jullie het over khko, dan weer niet...

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:02

de keuringsarts van de verzekering keurt deze af omdat dat zij keueren zoals zij dat nou eenmaal hebebn geleerd (zo moeizaam gaat dat dus allemaal...). Maar tegelijkertijd sturen verzekeringen als amev en interpolis tegenwoordig wel de paarden door naar adb. dat artsen willen blijven spuiten etc. is een commercieel verhaal, als al die paarden naar de bodt worden gestuurd hebben die dierenartsen geen brood meer op de plank. Bovendien zitten de verzekeringen vast aan contracten met die keuringsartsen. Er is intern al een hoop bombarie over geweest, maar het zal ooit wel goedkomen.

Het gaat allemaal om geld en niet om de paarden.

hetzelfde geldt voor mijn da, die volgt mijn paarden wel en vindt het echt wonderbaarlijk en heel interessant dat ze weer zo zuiver lopen. Toch heeft hij nog geen enkel paard naar de bodt doorgestuurd. Ik heb hem gevraagd waarom niet? Hij zei ik zie ook wel dat er paarden komen die kreupel gereden zijn, maar die mensen willen liever niet horen dat zij de oorzaak zijn...... Ik zei: en dan ga jij maar spuiten???? Daar gaf hij dus geen antwoord meer op.....

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:09

VValar schreef:

Toch spreken jullie je keer op keer weer tegen. Dan bestaat er geen HKO, dan weer wel. Dan hebben jullie het over khko, dan weer niet...

Bergrijp dat dit verwarrend is......

AdB zegt hko bestaat niet, want het probleem zit ´m in de rug.

Als ik over hko praat, dan praat ik over hetgeen is vastgesteld door de da.
Die degeneratie aan het straalbeen die op de foto´s waar te nemen is noemt de da hko fase huppeldepup. Kunnen ze helemaal niks vinden en kreupelt het paard toch dan krijgt t paard soms t etiket khko.

Beide constateringen (namelijk khko of rhko) vd da zeggen niks over de kreupelheid van het paard, omdat de oorzaak de scheefheid is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:16

Als er hier zoveel AdB aanhangers zijn, waarom spreekt niet iedereen hetzelfde als hem dan...inderdaad...dit gaat hier zo snel en zo verwarrend dat het gewoon moeilijk te volgen is... Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:18

klomp schreef:
KarinvdM schreef:

`

Maar hoe kan het dan dat een paard dat niet berreden wordt toch HKO krijgt? Loopt die verkeerd in de wei? Of is het gewoon allemaal een fabeltje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:20

guusje schreef:
Beide constateringen (namelijk khko of rhko) vd da zeggen niks over de kreupelheid van het paard, omdat de oorzaak de scheefheid is.

De slijmbeursontsteking zelf zit anders wel degelijk in de ondervoet, en elke keer dat dat paard zijn voet neerzet doet hem dat verrekte pijn. De paarden op de filmpjes zie je ook duidelijk meeknikken in het lopen, een duidelijke aanwijzing voor kreupelheid vanuit de voet en niet vanuit de rug.

Ik begrijp je redenatie dat je vind dat het veroorzaakt word door een rugprobleem, maar daarmee kun je niet ontkennen dat het paard pijn heeft in zijn voeten! Training zonder medicatie om die pijn te bestrijden is mishandeling.

Karin: ik ben het met je eens. Je maakt mij niet wijs dat een paard zichzelf kapot loopt als er aanvankelijk geen probleem heeft gezeten.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:45

KarinvdM schreef:

Maar hoe kan het dan dat een paard dat niet berreden wordt toch HKO krijgt? Loopt die verkeerd in de wei? Of is het gewoon allemaal een fabeltje?

Als je een groep paarden bijv. uit de opfok op de foto zet dan zul je er idd een aantal tegen komen die op de foto´s volgens de da onder de noemer hko fase 1, 2,3, of 4 vallen zonder dat ze kreupel gaan (een paard van mijn hoefsmid is hier een voorbeeld van).

Je hebt ook paarden die uit de opfok komen en afgekeurd worden omdat ze tijdens de keuring op de volte onregelmatig gaan. Ze worden dan door de da op de foto gezet en krijgen al naar gelang de foto´s het etiketje hko fase zoveel of klinische hko of wat dan ook.

Het paard gaat echter onregelmatig op de volte vanwege zijn natuurlijke scheefheid. Het ene paard is nou eenmaal schever geboren dan het andere paard. Het paard zal tijdens de keuring onregelmatig gaan op zijn moeilijke kant. Dit heeft echter niets te maken met de constateringen op de foto´s of de zogenaamde khko, maar het is simpelweg een spierenkwestie.

En zep, je hebt gelijk als je zegt dat er paarden zijn die wel degelijk last hebben van hun voet in geval van een slijmbeursontsteking oid.

Een scheef paard gaat altijd kreupel aan de lange kant. dat is omdat aan die kant het paard het meeste gewicht draagt(de ene kant vergeleken met de andere kant kan wel 200 kilo verschillen, dat is ooit gewogen). Als die lange kant gedurende een lange tijd overbelast raakt dan kunnnen er onstekingen ontstaan. Deze kun je tijdelijk verhelpen met ontstekingsremmers, maar dat is symptoombestrijding. je moet de oorzaak aanpakkken en dat kan dmv het rechtrichten omdat je dan het gewicht weer gelijk over de benen verdeeld.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:47

dus dat jonge paard wat op de volte gaat heeft zichzelf zo enorm vastgezet tijdens het buiten lopen dat zijn hele rug vastzit.. Verward

nee sorry, de logica ontgaat mij echt heel erg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:51

guusje schreef:

En zep, je hebt gelijk als je zegt dat
er
paarden zijn die wel degelijk last hebben van hun voet in geval van een slijmbeursontsteking oid.

Alle paarden die dit niet hebben hebben geen hoefkatrolontsteking. Er is helemaal geen sprake van "oid" want hoefkatrolontsteking is de ontsteking van de slijmbeurs in de hoefkatrol, niet meer en niet minder.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:52

Onze merrie liep geen voltes, ze stond in de wei met 1 voet opgetild. Ik blijf erbij dat HKO aangeboren is (of de aanleg tot). Misschien aangevuld met een stukje slijtage.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:56

Zep schreef:
guusje schreef:

En zep, je hebt gelijk als je zegt dat
er
paarden zijn die wel degelijk last hebben van hun voet in geval van een slijmbeursontsteking oid.

Alle paarden die dit niet hebben hebben geen hoefkatrolontsteking. Er is helemaal geen sprake van "oid" want hoefkatrolontsteking is de ontsteking van de slijmbeurs in de hoefkatrol, niet meer en niet minder.

die ontsteking ontstaat door overbelasting. Overbelasting krijg je door scheefheid.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:34

je praat in een kringetje guusje.

hoefkatrolontsteking is de ontsteking van de slijmbeurs in het hoefkatrol gebied. Alle paarden die geen ontsteking hebben, hebben dus geen hoefkatrolontsteking. Die paarden kunnen best kreupel lopen, maar dat heeft niets met de hoefkatrol te maken.

Paarden met een ontsteking in de slijmbeurs hebben pijn als ze hun voet neerzetten en vertonen dus een kreupelheidsbeeld waarbij ze oa meeknikken in het lopen.

Pijn bij hoefkatrolontsteking zit in de ondervoet. Negeren van die pijn bij training staat voor mij gelijk aan mishandeling.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:49

ik praat helemaal niet in een kringetje rond....

jij moet je eens afvragen waardoor die ontsteking ontstaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:52

Jij moet je eens afvragen waarom je beweert dat die ontsteking niet bestaat. Je negeert hem immers!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:53

Volgens mij is het nog altijd zo dat je een ontsteking met RUST moet laten..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:54

Altijd zo grappig, als mensen niet weten waar ze het over hebben en als daar de vinger op wordt gelegd, reageren ze altijd zo aanvallend op de ander... valt me gewoon op Guusje. Als je het daadwerkelijk had geweten...waarom zet je Zep dan niet schaakmat met het antwoord...

Guusje is aan zet, Zep staat voor... Clown

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:57

en nog iets.

jij zegt maar dat je zo goed aan de paarden als troubadour en rubel kan zien dat ze pijn hebben in de voet.... Ik kan je vertellen dat deze paarden helemaal geen ontsteking in het hoefkatrolgebied hebben gehad.....

die paarden hadden geen pijn in hun voet maar in hun rug(veroorzaakt door de scheefheid). Die rugpijn (door de scheefheid) uit zich in manken en jij kijkt direct naar de beentjes om de oorzaak te vinden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:00

ohh dus die paarden waren helemaal niet op de foto geweest.. Rugpijn kan ook veroorzaakt worden door een verkeert zadel..
Waarom ga je nu ineens een totaal andere kant op??

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:01

guusje schreef:
en nog iets.

jij zegt maar dat je zo goed aan de paarden als troubadour en rubel kan zien dat ze pijn hebben in de voet.... Ik kan je vertellen dat deze paarden helemaal geen ontsteking in het hoefkatrolgebied hebben gehad.....

die paarden hadden geen pijn in hun voet maar in hun rug(veroorzaakt door de scheefheid). Die rugpijn (door de scheefheid) uit zich in manken en jij kijkt direct naar de beentjes om de oorzaak te vinden.

Heb je dit nu tegen mij of tegen Zep? Blijf even bij de vraag dan...ik wil het antwoord nu ook wel direct weten...de discussie maakt wel wat duidelijk...maar graag direct...! Dus...zet Zep maar schaakmat met het antwoord dan...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:04

dat lukt haar niet.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:05

guusje schreef:
en nog iets.

De manier van lopen van die paarden geeft duidelijk aan dat de pijn zich in de voet bevind. De eigenaresse van Rubel heeft zelf nota bene aangegeven dat haar paard zijn rechter voorbeen amper op de grond wilde zetten! Paarden die kreupel lopen vanuit de rug geven een ander klinisch beeld.

Trouwens, als al deze paarden volgens jou nooit een ontsteking in het hoefkatrolgebied hebben gehad kan AdB overigens dus ook geen HKO genezen.... Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:06

Lieve mensen...het wordt nog spannend...Zep staat voor met 2-0 en Guusje heeft om een time-out gevraagd... zou ze dan toch voortijdig opgeven...

Dit was uw schaak-omroepster vanuit Tiel Clown