artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:58

Ruchet schreef:
dit is wel een heleboel beetjes veel onzin hoor gijsenkim.

Vind je? en waarom?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:58

Maar hij zegt ook dat hij het een geweldig goed hulpmiddel vind en dat hij het ook gebruikt bij ruiters die nog op zoek zijn naar een goede zit (zodat ze zich vooral op het rijden en zitten kunnen concentreren omdat het paard wel goed loopt door de slofteugel).

Dat soort opmerkingen vind ik zelf toch vrij gevaarlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:00

Precies Kafue, leer GijsenKim maar eens even hoe het moet! (Heb je ook in GenK haar profiel gekeken?)

Weet je, iedereen doet alsof je paarden die je perfect rijdt, zich ook perfect gedragen. Maar het zijn eigen karakters die niet altijd volgens het boekje reageren.
In extreme gevallen pak je naar wat extremere maatregelen. Een kind dat zich gaat verbranden of een drukke verkeersweg opstormt ga je niet voorzichtig vragen. Die ruk je weg.
En daarna ga je wel-pedagogisch-verantwoord zorgen dat je een dergelijke situatie voortaan zo veel mogelijk voorkomt. (En nog minstens 20 keer onderuit omdat blijkt dat je gewoon niet alles in de hand hebt.)

En dreig je van je paard te vallen of gaat het dier aan de haal, dan is van-achter-naar-voor gewoon even geen prioriteit, maar concentreer je je meer op dat er geen ongelukken gebeuren. Lijkt mij niet vreselijk onlogisch.
Dat GenK daar een slof voor gebruikt en iemand anders een persoon op het midden met longeercirkel neerzet, moet iedereen vooral zelf weten.

(Hoe geven jullie eigenlijk je grenzen aan? Wat doe je als een paard niet reageert op een rustige ophouding op de teugels? Mag het paard dan echt zijn eigen gang gaan, lekker rennen? Ergens, ooit, moet je toch een keer zeggen, en NU is het klaar?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:01

Voor ruiters die nog op zoek zijn naar hun zit zou ik zelf een bijzet eraan zetten............... ALS ik uberhaupt een lesklant een hulpteugel aan zou bevelen........... dat is tot op heden niet gebeurd

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:03

Apple schreef:
Ranouk en Kafue: Salinero is geen KWPN dus dat gaat niet op. Anders zou Anky idd rijden met een 5 jarig paard op topniveau.

Salinero is vrij jong voor OS begrippen, ik geloof dat hij een jaar of tien of 11 is.

Geboren in 1994 dus 10 jaar. Idd beetje jong maar wel correct gerden en voorgesteld op de OS. Met kop en schouders boven de rest.

Salinero is Hannoveraan.

Ik bedoelde eigelijk dat er al wel paarden Grand Prix zijn die veel jonger dan 12 zijn, dat het dus eigelijk niet aan leeftijd gebonden is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:04

Apple schreef:
Maar hij zegt ook dat hij het een geweldig goed hulpmiddel vind en dat hij het ook gebruikt bij ruiters die nog op zoek zijn naar een goede zit (zodat ze zich vooral op het rijden en zitten kunnen concentreren omdat het paard wel goed loopt door de slofteugel).

Dat soort opmerkingen vind ik zelf toch vrij gevaarlijk.

Precies!

Dat een beetje intellectuele lezers, die ook nog een pietsie verstand hebben van paardrijden, de onderliggende toon van A. Voorn eruit kunnen halen... dat boeit me niet zo.
Ik ga ervan uit dat de gemiddelde lezer niet verder kijkt dan z'n neus lang is en vooral leest wat ie wíl lezen. En dan baart dit artikel mij dus zorgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:05

Nogmaals, ik heb niks tegen goed gebruik van de slof

Maar om te stellen dat talentvolle jonge paarden perse met slof gereden moeten worden, vind ik ook geen sterkte uitspraak.

Talentvolle dieren genoeg zadelmak gemaakt en ingereden, allemaal zonder slof.

Misschien zou ik het nu ik een jaartje ouder ben ook anders doen, geen idee.
Maar verwacht niet vlug, omdat ik ervaren heb, dat het zonder erg goed gaat.

heb het tegenovergestelde ook gezien.
Longeren met losse bijzet, paard recht overeind, net niet achter over (ja was zo'n dom schimmel beest Tong uitsteken )

Rijden met martingaal, paard trekt er alleen maar sterker tegen in.

Dus lekker werken doen ze bij hittepetitjes ook niet altijd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:07

QQQQ schreef:
Maar dan zouden ze, mits GOED tot dat niveau getraint, toch onder normale omstandigheden geen slof nodig mogen hebben.

Wat zijn normale omstandigheden Q?
Ik ken GP paarden die in hun dagelijkse training 9 van de 10 keer een slof omgehangen krijgen en ècht niet omdat ze kijkerig zijn. Ook niet omdat de ruiter zo netjes de slof hanteert en zeker niet omdat het een positieve bijdrage aan de training levert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:07

Anya: dat is inderdaad wel een discutabel punt. Ik denk ook niet dat het een goeie oplossing is, maar Heather Moffett (van Centered Riding) zegt iets soortgelijks (maar dan met pelham).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:08

Is ook zo Kawa........ maar de eerste keer dat ik op zo een jong dier zit...... heb ik er graag een slof voor de zekerheid bij. Ik merk snel genoeg of hij morgen of overmorgen aan de wilgen kan Haha! Haha! Haha! En niet elk getalenteerd dier is lastiger te rijden....... en lastig is ook niet reden voor een slof......... gevaarlijk is reden voor een slof.

Lastig is zeker te handelen Haha! Haha!

Even ter aanvulling............. ik heb een bijpassende bodyprotector die al bijna aan vervanging toe is van het vele dragen Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:08

gijsenkim schreef:
Voor ruiters die nog op zoek zijn naar hun zit zou ik zelf een bijzet eraan zetten............... ALS ik uberhaupt een lesklant een hulpteugel aan zou bevelen........... dat is tot op heden niet gebeurd

Vind ik ook een vreemde aanbeveling: Een ruiter die nog niet onafhankelijk kan zitten dubbele teugels in de hand duwen...????
Bijzetten (evt. met slof) aan de longe, zonder teugels in de handen, zou mijn voorkeur hebben...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:10

Aimee schreef:
Ik ga ervan uit dat de gemiddelde lezer niet verder kijkt dan z'n neus lang is en vooral leest wat ie wíl lezen. En dan baart dit artikel mij dus zorgen!

effe oftoppic, maar ik zag van de week de video van haamstra.......

en hij houdt van korte lussen om je handen........ en ik heb hem nergens met handschoenen zien longeren......

Over een aantal essentieele punten gesproken Clown

Banjer
Lid Nieuwsredactie

shadow0 schreef:
Anya: dat is inderdaad wel een discutabel punt. Ik denk ook niet dat het een goeie oplossing is, maar Heather Moffett (van Centered Riding) zegt iets soortgelijks (maar dan met pelham).

Heather Moffet is van Enlighted Education, verlichte rijkunst... Knipoog

Mijn mening over de slof: ondingen... ik zou er zelf nooit mee gaan rijden... simpelweg omdat ik daar niet mee om kan gaan... ik heb er geen behoefte aan ook, om dat te leren... ik vind een slof (en elke andere hulpteugel) een DWANGmiddel... maar dat is mijn persoonlijke mening...

Anoniem

En echt gevaarlijke, kan juist pislink worden op de slof
Die beesten durfde ik juist niet met slof, dan durfde ik niet op te stappen, bang achterover te liggen.
Stapte dan juist zekerder op, zonder iets

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:12

gijsenkim schreef:
effe oftoppic, maar ik zag van de week de video van haamstra.......

en hij houdt van korte lussen om je handen........ en ik heb hem nergens met handschoenen zien longeren......

Over een aantal essentieele punten gesproken Clown

Daar noem je inderdaad nog wat Kim.

Van die vent ben ik trouwens sowieso niet zo'n fan, o.a. om bovenstaande redenen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:14

Gek he, ik kijk eerst de kat uit de boom met Haha! Haha! Haha! Zit voor een groot gedeelte tussen mijn oren........ wat zeg ik groot gedeelte, helemaal Haha! Haha! Haha!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:16

gijsenkim schreef:
Gek he, ik kijk eerst de kat uit de boom met Haha! Haha! Haha! Zit voor een groot gedeelte tussen mijn oren........ wat zeg ik groot gedeelte, helemaal Haha! Haha! Haha!

Maar ergens is dat toch ook het risico van het vak... Ik neem aan dat je geen paarden kunt inrijden zonder er ooit af te vallen.
Daarom ga IK ook geen paard inrijden Haha! (correctie: daarom laat ik het inrijden van paarden aan anderen over Tong uitsteken beter? Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Ronja op 21-12-04 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:17

gijsenkim schreef:

Niet erg, als je daardoor die zekerheid goed doorbrengt op je paard, word hij er alleen maar beterder door,
Zeker omdat jij wel met slof om kunt gaan. Net zoals ik verwacht van meerdere die hier gereageerd hebben.

maar heb er ook zien reageren, heb hier foto's gezien , heb irl teveel mensen gezien, die allemaal denken ook wel met de slof om te kunnen gaan.
En dan krijg je zo'n buikpijn...

En dan is zo'n artikel toch erg gevaarlijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:18

Dit is ook mijn laatste jaar Haha! Haha! Haha! Op Psygische gronden Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:19

SmithsGirl schreef:
Heather Moffet is van Enlighted Education, verlichte rijkunst... Knipoog

Ah, bedankt voor de correctie. Ben ik benieuwd waar de pelham dan ook al weer in voorkwam. Was dat inderdaad Heather Moffett of in Centered Riding?

(Googledegoogle: aha, het was Heather Moffett)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:26

Enlightened Equitation...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:26

@ Rk, absoluut! Gekmakend........... mensen die hun paard geen enkele mogelijkheid geven dan zwaar op de voorhand, in het o zo fel begeerde krulletje proberen te krijgen........... zijn de mensen die mensen zoals Jippie en mij een stempel opdrukken. En dat is lastig. Ik moet-wil hier gaan verdedigen waarom ik er wel eens een slof omhang. Niet voor een rijtechnische vooruitgang........ maar voor mijn veiligheid...... En mijn veiligheid wordt gewaarborgd door mijn zelfverzekerd rijden, en ik ben nou eenmaal zelfverzekerder met een slof op een jong of vreemd paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:29

En dat is precies het probleem met de slof als hulpmiddel. In goede handen een prima hulpteugel, maar helaas komt hij ook heel vaak in minder kundige handen terecht.

Aan een martingaal of thiedemann oid valt tijdens het rijden niet zoveel te prutsen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:31

ik zie staan dat mensen denken dat ze een "gevaarlijk" paard beter denken onder bedwang te kunnen houden met een slofteugel. A kun je je afvragen waarom zo´n paard gevaarlijk doet, B als een paard echt wat wil, doet hij het ook met slof. Er is geen enkele manier om een paard te voorkomen dat een paard bokt, steigert of aan de kletter gaat, behalve dan de redenen ervoor weg te nemen. De gevolgen van een paard dat met slof gek doet, kunnen best erg zijn. Als ze een voorbeen in de slofteugel slaan, kunnen ze zich geweldig verrekken, daar weet ik minstens twee voorbeelden van. Je moet je veiligheid niet in een slofteugel zoeken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:31

Mensen met rijtechnische problemen zien 't als een wondermiddel.... (het ziet er opeens ZO "goed" uit in de spiegel......). Dat is het gewoon niet.