Citaat:Shan het is Kaja.
Zoals ik al zei: ik ken niemand op bokt en ben dus geheel onpartijdig.
Maar zo kwam het bij mij over. sorry als ik het mis heb
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaja schreef:Alhoewel ik naar alle waarschijnlijkheid niet met Riant door een deur zal gaan, gezien het feit dat zij mij opdraagt GOED te lezen, daar zij zelf het af laat weten om mijn verhalen goed door te nemen!!! Of in elk geval met argus ogen door neemt waarbij zij denkt dat ik een aanval op haar methode open...
Ben ik het wel met haar eens dat zij meld Steigeren mag niet, NOOIT.
Het is een verzet, maar wel een ontzettend gevaarlijk verzet!
Met geen doelen stellen bedoel ik denk dan niet van;
Ik richt mijn paard "even" af om vervolgens binnenkort/snel wedstrijden te rijden! of wat dan ook!
Stel wel als doel dat je je paard correct africht met rust en beleid...
Geef je jonge paard TIJD!! En daar ligt het hem nou juist, we hebben en nemen geen tijd voor onze jonge dieren.
En ja acht van de tien keer komt verzet van de ruiter af...
Niet begrijpen... dwingen... overvragen...
Net als bij fouten op je wedstrijd, continue hoor je wat een rot knol, wat een rot jury... Terwijl de fouten niet bij de paarden liggen die weten niet beter en doen wat zij denken dat goed is... Terwijl het bijna altijd ruiterfouten zijn. Steigeren is niet dat het paard denkt nu ga ik eens steigeren, nee er treedt verzet op door een uitbarsting van de ruiter of een verkeerde hulp d.m.v. overvragen, niet begrijpen.
....
HobbeldeB schreef:kennen jullie "Pavlov" de man die de 'geconditioneerde reflex' ontdekte??
Meer dan dat is het niet, met mensen, met dieren en noem maar op.
Kent iemand de film "Memento" Daarin werden testjes gedaan met een man "Sammy Jenkins" .... die blek niet te conditioneren.
Nogmaals, ieder heeft zijn eigen manier, zijn eigen mening.... en dat is maar net wat werkt voor je.
Maar ik had ook al eens eerder gezegd, je eigen veiligheid en dat van je paard staat voorop. Als je paard steigert en dreigt door te klappen.... dan moet je hem dat toch echt zo snel mogelijk afleren... want het gaat misschien een paar keer goed, maar als je er onder komt te liggen ben je zuur
dotje22 schreef:Hallo, Ik heb een 5 jarige Haflinger helemaal doorgefokt uit de A-lijn haar vader is Alwin van de hoeve werklust.
Ik heb ze nu sinds maart 2004 onder het zadel maar er blijven zich problemen voor doen. Als haar iets niet zint steigert ze!! Een aantal weken geleden is ze zelfs achter over geklapt om dat ze te hoog steigerde. Sindsdien heb ik niet meer gereden ivm gescheurde enkelbanden. Nu wil ik weer gaan rijden maar wil het gelijk goed aanpakken. Ik heb altijd volbloed paarden ingereden en nu wil ik mijn eigen haflinger inrijden en dan krijg je dit.....
Heeft iemand goeie tips tegen het steigeren?
netel schreef:het is natuurlijk heel vervelend dat ze dit allemaal doet, maar ik denk dat je met een flinke draai om haar oren niks opschiet.
het ene paard deinst hier wel voor terug, maar het ander paard niet, dat zie je maar aan die van jou.
misschien moet je eens gaan kijken naar de oorzaak, waarom doet ze dit??
misschien dat je dan verder komt, en snapt waarom ze zo in verzet komt.
want ze doet het niet voor niks!!!
klomp schreef:waarom zou een draai om zijn oren niet kunnen helpen? ze heeft het immers nog niet geprobeert. tuurlijk kun je je eerst bezighouden met de oorzaak, maar als je paard op het moment stijgert heb je geen tijd om na te denken en moet je alleen maar zo snel mogelijk ingrijpen voordat je onder het paard ligt.
Citaat:ik heb geprobeerd om ze op d'r hoofd te slaan maar daar geeft ze niks om
Citaat:waarom zou een draai om zijn oren niet kunnen helpen? ze heeft het immers nog niet geprobeert