Mijn paard klapt achterover

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:34

Citaat:
Shan het is Kaja.

Zoals ik al zei: ik ken niemand op bokt en ben dus geheel onpartijdig.
Maar zo kwam het bij mij over. sorry als ik het mis heb

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:30

Weet je wat het is dames, Ik heb heel veel geduld, ontzettend veel geduld. Ik geloof heilig in het feit dat een paard leert van de beloning en nooit van de straf. Als ik een paard een keer op zn sodemieter geef dan begeeft hij zich buiten de door mij gestelde kaders..... Maw is hij gevaarlijk voor mij bezig.

Aan het lijntje mogen ze over het dak heen springen, al gaan ze de samba dansen, maar ze moeten naast me blijven en het moet me geen moeite kosten om ze naast me te houden. Komen ze voor me uit, dan kom ik heel grof in, blijven ze achter kom ik ook grof in.

Met rijden hetzelfde, binnen de gestelde kaders kunnen ze zich redelijk vrij bewegen, er is ruimte voor communicatie richting mij. Ik zal nooit een paard afstraffen omdat hij zoveel zin heeft om aan het werk te gaan en zich even niet in kan houden..... daar ben ik zelfs blij om. Narrig worden omdat het even moeilijk is mag ook, dan een huppeltje geven of zelfs een bokje mag ook........ steigeren mag niet.... Steigeren valt buiten de veilige kaders. En daarom moet dat voor een paard een terechte gepropotioneerde straf betekenen. Waar je de ene met een bezemsteel zn hoofd eraf slaat, fluister je tegen de ander .hehehehehe gaan we doen?

Ieder paard is zn eigen individu, met eigen karakter, eigen eigenaardigheidjes. en een paard mag zich met zijn eigen karakter, eigenaardigheidjes en als eigen individu binnen de ruime grenzen die ik heb vrij bewegen......... daarbuiten heeft het dier een probleem... Gewoonweg omdat ik nou eenmaal heel veel van mezelf hou

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:35

Ik vraag nogmaals om ontopic te blijven. Mocht dit niet lukken dan volgt er helaas een slotje.

(GenK: dit is niet gericht naar jouw laatste post Lachen )

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:22

GenK ik vind dat je dit super hebt verwoord, ik kan niets anders dan het roerend met je eens zijn! OK dan!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:46

Ik wil je wel eens met een bezemsteel een paard zijnhoofd eraf zien slaan G&K Ik vind dat best wel knap!

Zonder dollen je hebt gelijk hoor.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:03

Kaja wat ik wilde weten door naar je leeftijd te vregen is inderdaad wat eerder beschreven is. Als jij 15 bent 3 verzorgshetst hebt dan zie ik je advies anders dan als je een jaar of 30 bent met een jaartje of 20 ervaring.
Daarnaast wil ik ook even eggen dat ik nergens in hoofdletters en uitroeptekens aan Kaja haar adres verwijten heb gemaakt.

Ik heb kaja verschillende vragen gesteld namelijk: Wat moet de TS doen als ze geen geld heeft om een prof in te schakelen.
Hoe zij denkt dat dit probleem bij profs wordt opgelost en of ze zelf behalve het paard wegbrengen ook een idee heeft.
Ik heb uitgeled dat ik geen appels met peren vergelijk.
Ik heb geraagd om te quoten wanneer ik ik serieus heb gezegd dat je een paar in elkaar moet timmeren.
Ik heb gevraagd waar ze haar kennis vanadaan heeft etc.

Behalve dan dat ze zegt een eigen stal te hebben is er op 0 vragen geantwoord, dat vind ik jammer.

En vind het kinderachtig of niet, Ik vind het vrij triest hoe jij jouw DOEL beschrijft en dat je het als een victorie ziet dat ik mijn woorden anders formuleer ik denk niet dat je jezelef enig krediet kan toeschrijven wat dat aangaat.. Ik gun het je hoor meid als jij er blij van wordt vind ik het goed. Mijn doel hier is namelijk de TS te helpen. En andere bokers van een deugdelijk advies te voorzien waar mee ik zelf met meerdere paarden succes heb gehad. Dat heet het delen van ervaring en dat is volgens mij waar dit forum voor is bedoeld.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:06

He jammer, ik denk dat het overgrote deel wel gezegd is maar ik vond het wel een interessante discussie (okay die soms wel wat ver ging) die in grote lijnen best beleefd bleef. Het is toch niet erg om soms eens wat meer door te vragen? Ook om iemand erop te wijzen om beter te lezen. het lastige blijft om tips te geven via de computer, Iedereen interpreteert weer anders; de een leest: pony is sinds maart onder het zadel en denkt daarbij aan een L2 opgeleide pony. De ander leest hetzelfde en denkt aan de hand van het verhaal aan een pony die eigenlijk nog steeds ingereden wordt (zoals ik dus dacht Haha! ).
Dat is altijd het lastige.

Toch vond ik het heel interessant ieders aanpak en interesse te lezen. Ik denk dat velen, net als ik, hier toch wel iets mee doen. Wie weet geef ik mijn paard volgende keer eens een flinke beuk tegen zijn kop (NOT maar goed, even ter illustratie) en denkt de ander de volgende keer eens aan bv mijn voorbeeld: even rustig afwachten en doodleuk verder tuffen.

Zoals al eerder aangegeven: TS moet hiermee doen wat zij zelf denkt dat goed is voor haar en de pony. Ze heeft de meest uiteenlopende oplossingen meegekregen en de daarbij horende voor- en nadelen en achterliggende theorien.

TS: wat je er ook mee doet: zet 'm op, veel succes en denk aan jouw veiligheid en aan je pony's 'gesteldheid' in het algemeen!

Mede-boksters, dank voor de interessante discussie en jullie inbreng, het was me een waar genoegen, hihihi OK dan!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:12

Ik ga er ook mee ophouden Ik vond het even nodig een antwoord te geven op de dingen die mij worden toegespeeld. Mijn mening lijkt me duidelijk er staat van mijn kant meerdere tips en adviezen en wie denkt dat hij er wat aan heeft gebruikt het en wie denkt dat het onzin is laat het naast zich liggen.

TS veel succes!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:19

Amen Schijnheilig

HobbeldeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:06

en weten jullie wat nou het leuke is...... het zijn allemaal maar persoonlijke meningen. Het is net als bij het opvoeden van kinderen of het africhten van een hond. De ene doet het op deze manier, de andere op een andere.... en wat nu precies de beste manier is....? Dat is maar net wat jij prettig vindt, waar je je lekker bij voelt en waar je paard goed op reageert

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:42

Kaja schreef:
Alhoewel ik naar alle waarschijnlijkheid niet met Riant door een deur zal gaan, gezien het feit dat zij mij opdraagt GOED te lezen, daar zij zelf het af laat weten om mijn verhalen goed door te nemen!!! Of in elk geval met argus ogen door neemt waarbij zij denkt dat ik een aanval op haar methode open...

Ben ik het wel met haar eens dat zij meld Steigeren mag niet, NOOIT.
Het is een verzet, maar wel een ontzettend gevaarlijk verzet!
Met geen doelen stellen bedoel ik denk dan niet van;
Ik richt mijn paard "even" af om vervolgens binnenkort/snel wedstrijden te rijden! of wat dan ook!
Stel wel als doel dat je je paard correct africht met rust en beleid...
Geef je jonge paard TIJD!! En daar ligt het hem nou juist, we hebben en nemen geen tijd voor onze jonge dieren.

En ja acht van de tien keer komt verzet van de ruiter af...
Niet begrijpen... dwingen... overvragen...
Net als bij fouten op je wedstrijd, continue hoor je wat een rot knol, wat een rot jury... Terwijl de fouten niet bij de paarden liggen die weten niet beter en doen wat zij denken dat goed is... Terwijl het bijna altijd ruiterfouten zijn. Steigeren is niet dat het paard denkt nu ga ik eens steigeren, nee er treedt verzet op door een uitbarsting van de ruiter of een verkeerde hulp d.m.v. overvragen, niet begrijpen.

....

Goed, ik zie dit topic door onvoorziene omstandigheden nu pas.....Haha!
Maar wil graag nog even reageren op deze post.
Grotendeels ben ik het met deze opmerkingen eens, alleeeeeeeeen, en ja nu komt ie......
Wat betreft het vetgedrukte stukje, tijd......ja het jonge paard heeft absoluut tijd nodig, maar als ie gewoon gevaarlijk omhoog gaat, en dit keer op keer doet, krjigt ie van mij geen tijd......
En ook al is het verzet, steigeren mag niet, nu niet, nooit niet, ook niet een keertje.
En dit soort dingen los je niet op met lief blijven, bij mij is dat meestal ook (afhankelijk van welk type paard) een flinke mep!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:14

Ik hoop nog steeds op een paar antwoorden op enkele vragen....

HobbeldeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:30

kennen jullie "Pavlov" de man die de 'geconditioneerde reflex' ontdekte??
Meer dan dat is het niet, met mensen, met dieren en noem maar op.
Kent iemand de film "Memento" Daarin werden testjes gedaan met een man "Sammy Jenkins" .... die blek niet te conditioneren.
Nogmaals, ieder heeft zijn eigen manier, zijn eigen mening.... en dat is maar net wat werkt voor je.
Maar ik had ook al eens eerder gezegd, je eigen veiligheid en dat van je paard staat voorop. Als je paard steigert en dreigt door te klappen.... dan moet je hem dat toch echt zo snel mogelijk afleren... want het gaat misschien een paar keer goed, maar als je er onder komt te liggen ben je zuur

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:39

HobbeldeB schreef:
kennen jullie "Pavlov" de man die de 'geconditioneerde reflex' ontdekte??
Meer dan dat is het niet, met mensen, met dieren en noem maar op.
Kent iemand de film "Memento" Daarin werden testjes gedaan met een man "Sammy Jenkins" .... die blek niet te conditioneren.
Nogmaals, ieder heeft zijn eigen manier, zijn eigen mening.... en dat is maar net wat werkt voor je.
Maar ik had ook al eens eerder gezegd, je eigen veiligheid en dat van je paard staat voorop. Als je paard steigert en dreigt door te klappen.... dan moet je hem dat toch echt zo snel mogelijk afleren... want het gaat misschien een paar keer goed, maar als je er onder komt te liggen ben je zuur

Of erger!
Als een kind de brandbaarheid van je niewe gordijnen aan het testten is op zijn evenwicht uitprobeerd op de balustrade van eenbalkon van 10 hoog, dan ga je hoop ik ook niet eerst in een boek van dokter Phill bladeren over wat opvoedkundig gezien de beste tactiek is of wel en of een oplawaai hier wel pedagogisch verantwoord is?

HobbeldeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:56

Of als je hond iemand in zijn been grijpt.... dan ga je ook niet even op je gemak de dierenarts of zelfs de dierenpsycholoog bellen om te vragen hoe je ervoor zorgt dat ie loslaat Knipoog
Maar goed, ging over steigeren toch??
Ik zeg: alles is geoorloofd als je je er zelf maar goed bij voelt

netel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:12

dotje22 schreef:
Hallo, Ik heb een 5 jarige Haflinger helemaal doorgefokt uit de A-lijn haar vader is Alwin van de hoeve werklust.
Ik heb ze nu sinds maart 2004 onder het zadel maar er blijven zich problemen voor doen. Als haar iets niet zint steigert ze!! Een aantal weken geleden is ze zelfs achter over geklapt om dat ze te hoog steigerde. Sindsdien heb ik niet meer gereden ivm gescheurde enkelbanden. Nu wil ik weer gaan rijden maar wil het gelijk goed aanpakken. Ik heb altijd volbloed paarden ingereden en nu wil ik mijn eigen haflinger inrijden en dan krijg je dit.....
Heeft iemand goeie tips tegen het steigeren?

het is natuurlijk heel vervelend dat ze dit allemaal doet, maar ik denk dat je met een flinke draai om haar oren niks opschiet.
het ene paard deinst hier wel voor terug, maar het ander paard niet, dat zie je maar aan die van jou.
misschien moet je eens gaan kijken naar de oorzaak, waarom doet ze dit??
misschien dat je dan verder komt, en snapt waarom ze zo in verzet komt.
want ze doet het niet voor niks!!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:52

netel schreef:
het is natuurlijk heel vervelend dat ze dit allemaal doet, maar ik denk dat je met een flinke draai om haar oren niks opschiet.
het ene paard deinst hier wel voor terug, maar het ander paard niet, dat zie je maar aan die van jou.
misschien moet je eens gaan kijken naar de oorzaak, waarom doet ze dit??
misschien dat je dan verder komt, en snapt waarom ze zo in verzet komt.
want ze doet het niet voor niks!!!

waarom zou een draai om zijn oren niet kunnen helpen? ze heeft het immers nog niet geprobeert. tuurlijk kun je je eerst bezighouden met de oorzaak, maar als je paard op het moment stijgert heb je geen tijd om na te denken en moet je alleen maar zo snel mogelijk ingrijpen voordat je onder het paard ligt.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:14

klomp schreef:
waarom zou een draai om zijn oren niet kunnen helpen? ze heeft het immers nog niet geprobeert. tuurlijk kun je je eerst bezighouden met de oorzaak, maar als je paard op het moment stijgert heb je geen tijd om na te denken en moet je alleen maar zo snel mogelijk ingrijpen voordat je onder het paard ligt.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoever de TS nu is? Of dit topic inderdaad meerwaarde voor haar heeft gehad om haar te helpen.

HobbeldeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:10

Gezien alle verschillende meningen en adviezen zou ze er misschien wel eentje uitgepikt kunnen hebben die voor haarzelf het beste gevoel geeft.
Laten we er van uit gaan dat het allemaal wel goed komt met Dotje

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:26

ik heb ooit iets gehoord van een ie tussen zijn oren kapot "slaan"

voor het paard moet het lijken alsof hij redelijk hard zijn hoofd stoot.

dit deden ze vroeger bij mn moeder op stal en het hielp perfect..

doordat het ei over zijn hoofd duipt denk het paard dat tie zn hoofd heeft gestoten en dat hij bloed.

meestal denkt tie dan de tweede keer beter na.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:53

dotje schreef:
Citaat:
ik heb geprobeerd om ze op d'r hoofd te slaan maar daar geeft ze niks om

klomp schreef:

Citaat:
waarom zou een draai om zijn oren niet kunnen helpen? ze heeft het immers nog niet geprobeert

Maar nu ga ik ophouden, hopenlijk is Dotje niet verwarder van ons geworden i.p.v wijzer.

succes Dotje, het komt vast wel goed, en dan nog heel veel plezier met je pony

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:46

Als ik mijn paard een draai om de oren geef betekend dat niet dat ik rondjes sla rond haar oren Haha! ...Bij mij betekend het meestal iets meer Knipoog .Het is mij nu dus niet precies duidelijk WAT de TS wel en niet heeft gedaan en eigenlijk is het niet erg nuttig om verder te discusseren,want we blijven maar 'misschienen en maren'

edit: als ik dit zo overlees,ik preek Clown

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:02

ik zeg alleen (dit is puur uit eigen ervaring) : die van mij steigerde heel veel.. maar een paar rake klappen hebben uiteindelijk wel geholpen..
ik wil hier niet bij zeggen dat jij dat moet doen!!!!
dat moet je zelf weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:31

Ik denk dat je je beter kunt richten op hoe je dit gedrag voorkomt ipv te bekvechten over wat het beste is als ie het eenmaal doet...

(of maak ik nu een domme opmerking Schijnheilig )

Ik heb na 9 pagina's nog steeds weinig aanwijzingen van de TS gezien over waarom haar paard zo reageert als ie doet.

Wij krijgen hier regelmatig jonge paarden met een dergelijk probleem. De meesten hebben niet geleerd om na te geven op een bijzetteugel. Ze zijn aan de longe al een keertje achterover geklapt en de eigenaar heeft toen van schrik de boel losgemaakt en het paard gekalmeert.

Wat ook vaak gebeurd is, is dat het paard een keer omhoog is gekomen en een niet zo handige helper de lijn strak heeft gehouden. Dan gaan ze ook altijd achterover.

Ik begin die paarden te longeren, redelijk kort bijgezet met een slofteugel die ik van tussen de voorbenen door het bit naar de zijkant terugzet. Door het rondlopen van de teugel blijft er aanleuning bestaan. Ze moeten simpelweg leren dat ze moeten nageven op de druk. Als ze erg lastig zijn vraag ik een helper. Je moet namelijk vliegensvlug zijn en ze vooruit houden, wat er ook gebeurt. Ik ren regelmatig mee in het begin.

Pas als ze aan de longe niet meer denken aan omhoog komen gaat de ruiter erop, meestal eerst in de stal. (wij hebben boxen van 4 bij 4,5, dat helpt er wel bij overigens Knipoog ) De eerste paar keer doet ie niks meer dan een paar rondjes in de box beide kanten op na het longeren. Wij doen dit ook met paarden die al eerder gereden zijn.

Pas daarna worden ze in de baan gereden, waarbij er de eerste tijd iemand bij is bij het opstijgen.

9 vd 10 paarden doet normaal na een poosje, en die 10e is verrot in het lijf.

Het probleem is dat je een beetje handig moet zijn hiervoor. Ik heb heel veel van die dieren aan de longe gehad dus ik ben ondertussen heel erg snel. Er belandt er heus wel eens eentje op de grond, dat is dan mooi zijn probleem. Hij is pas braaf als ie meedoet. De jongen die er daarna opstapt is niet bang, kan alles uitzitten en dan tegelijkertijd blijven rijden. Dat voorkomt ook al een hoop ellende.

TS krijgt dat thuis in haar eentje nooit voor elkaar. Daarom raad ik haar aan dit paard eerst echt goed door een DA na te laten kijken, en daarna naar een prof weg te brengen.

HobbeldeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:57

Die truk met dat ei, ik lag me echt suf..... als ik op mijn IJslandertje klim heb ik niet altijd een doos eieren bij me hoor, ik weet niet hoe het met de rest hier zit....