waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:21

Ook daar kan ik me bij aansluiten, maar wel nog steed met ontspanning
want dat is waar dit topic over gaat aan de teugel of in de krul Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:31

rk, wat is jouw reactie op mijn posting, ik ben daar ook wel benieuwd naar, schroom je niet om je eerlijke mening erover te geven Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:53

Eigenlijk e, LEVE MIJN INSTRUCTRICE!!!!!!! Van haar zou ik linea recta van Yaan mogen stappen als ik hem zo zou eum trukeren!! Neus moet eruit, lekker veel galop, opsluiten tussen benen en zitten! DANKJE DANKJE DANKJE dat je het mij zo geleerd hebt en zo goed lesgeeft (al rijd ik je af en toe omver Bloos -> lees 'Superpaard in vrolijke bui' bij VvdD)!!!!!!!!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:46

runningkawa schreef:
Helaas zijn er jury's die geen verschil zien in over de rug naar de hand toegereden in het front lopend
of in het front lopend door aan de voorkant flink te trekken met een achterhand in tokio.

En daar zou heel snel verandering in moeten komen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 10:28

Lielle schreef:
wat denk je nou, dat iedereen nu gaat opbiechten dat hij zijn paard aan de teugel trekt ipv rijdt? Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa hoor je toch vooral in de kerk Knipoog

Ik probeer ,mijn paard van achter naar voren nageeflijk te rijden en als hij daarbij achter die heilige loodlijn komt, maar wel smakelijk in de mond en los door het lijf is kan ik daar prima mee werken in een training.

Daar ben ik het helemaal mee eens Lielle.

Mijn doel is ook om het neusje eruit te rijden, maar niet ten koste van de aanleuning, ontspanning, impuls, takt, swung etc. Ik wil wel dat hij over de rug blijft lopen en steeds verder onder treed met zijn achterhand, dus meer gaat zitten. Dan komt die bovenkant vanzelf wel omhoog Knipoog.

Ik rijd dus met een zo stil mogelijke hand, drijf hem naar mn hand toe. Althans, dat probeer ik Knipoog. Ik werk af en toe ook nog terug of teveel met mn binnenhand, maar hee, daar heb ik immers les voor omdat af te leren Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:47

SuperPepeijn schreef:
rk, wat is jouw reactie op mijn posting, ik ben daar ook wel benieuwd naar, schroom je niet om je eerlijke mening erover te geven Haha!

Wat zeg je verschillend met lielle? Blond

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:43

Even een stukje terug werd de vraag gesteld of je om je paard aan de teugel te krijgen wel kneepjes mag geven in je teugels. Dit heb ik volgens mij al verworpen.
Hoe wil je dat namelijk doen als er geen teugels meer zijn?
Punt is dat je je paard, zoals ik al gezegd heb, aan de teugel kunt rijden ZONDER teugels, zelfs geheel los.
En verder werd er ook nog een opmerking gemaakt over "complimentjes vissen" en die vond ik eigenlijk zeer onterecht. Weet niet meer wie m maakte, maar op mij kwam het wel over alsof ik naar complimentjes aan het vissen was. Nou sorry, daarvoor flikker ik nog te vaak van mn paarden af Knipoog
En ach, nee, ik heb mijn paarden nog niet zoals ik ze hebben wil, maar ik ben wel onderweg =) en al met al is de weg toch het doel, nietwaar?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:52

hoe begrens jij dan je paard voor als je van achteren uit impuls opwekt?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:13

runningkawa schreef:
Wat zeg je verschillend met lielle? Blond
ik hoopte op een iets uitgebreider antwoord. het is ook jammer dat we van lusitana niks meer horen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:15

Lacuna schreef:
En verder werd er ook nog een opmerking gemaakt over "complimentjes vissen" en die vond ik eigenlijk zeer onterecht. Weet niet meer wie m maakte, maar op mij kwam het wel over alsof ik naar complimentjes aan het vissen was.
dat was ik. komt erop neer dat een dergelijke kreet zonder onderbouwing niets zegt. vandaar de terechte vraag van lielle hier.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:38

Ik ben het er mee eens dat veel paarden verkeerd '' aan de teugel' worden gereden, en dat dat vooral komt door onkunde van de ruiter. Veel mensen zijn er inderdaad gefixeerd op. Ik vind het vaak een ellende, hoe ik veel mensen, zowel recreatie- als wedstrijdruiters, zie trekken aan de teugels. Er is veel spanning in het paard en het loopt veeel te langzaam met de achterhand ergens ver weg.
Maar wat is nu de goede manier om ervoor te zorgen dat je paard lekker ontspannen loopt, de achterhand er onder heeft, aan de hulpen is en z'n hals wat afbuigt?
Lacuna zegt dus als ik het goed begrijp dat je daar eigenlijk niet eens teugels voor nodig hebt, maar hoe wil je dan zorgen dat de achterhand er goed onder komt? (beetje zelfde vraag als Lielle stelt)
Mij wordt geleerd dat als mijn pony zijn hals er wat uit drukt of niet helemaal lekker aan mijn binnenbeen is, ik dan mijn beide handen goed stil moet houden, en druk moet geven met m'n handen (op beide handen evenveel druk) en dan moet bijdrijven met mijn benen. Zodra hij dan voor ontspant en 'loslaat' , laat ik ook gelijk los (dus dan gewoon nog hele lichte druk op de teugels) . De achterhand is er dan ook gelijk goed onder. En hij loopt dan goed voorwaarts zonder dat ik bij hoef te drijven.
Is dit dan een goede methode of is dit volgens jullie nog steeds te veel dwang? Ik zie deze manier van rijden erg vaak en doe het zelf dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:52

SuperPepeijn schreef:
ik hoopte op een iets uitgebreider antwoord. het is ook jammer dat we van lusitana niks meer horen.

Sorry, maar weet ff niet wat ik uitgebreider moet antwoorden ?
Dat ik hetzelfde vind als Lielle en ik uit jouw verhaal uitmaak dat je het ook zo doet?
Toch?

Verder kan ik me ook niet voorstellen dat een paard zonder teugels bijv verzameld kan lopen.
Dit doordat je voor opvangt wat je er van achter in stopt
Daarbij wil ik wel vermelden dat ik het niet correct vind veel gewicht op die teugels te hebben bij het opvangen, want dan word het weer dat trekken Lachen

Zelf heb ik voor de fun ook wel eens zonder teugels gesprongen
en sturen gaat gewoon goed, zelf een galopwissel omdat hij dat makkelijk doet
maar bijv verzamelde galop, waarin hij correcht van achter ondretreed en gaat zakken van achter, krijg ik dan niet voor elkaar
Daarvoor vang ik voor op, uiteraard samen met gewichtshulpen, maar puur en alleen op gewcht doet hij het niet correct, dat terwijl de teugel hulpen niet zwaar zijn.

Rij ik echter met een gewoon stalhalster met daaraan een touwtje, heb ik genoeg om het wel weer te kunnen.

Zou jij uit willen leggen hoe jij dat wel doet?
Weer wat te oefenen Lachen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:05

Achterhand eronder door je benen, begrenzen door je zit en gewichtshulpen. Zo gemakkelijk is paardrijden, mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:07

Heb je wat voorbeelden dat je aan het rijden bent?
Want uit principe vraag ik dat bij niet ingevulde profielen Lachen

helaas lukt dat laatste beetje me niet zonder teugels, jammer dat er niet uitgebreidere uitleg komt Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-04 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:08

Lacuna schreef:
Achterhand eronder door je benen, begrenzen door je zit en gewichtshulpen. Zo gemakkelijk is paardrijden, mensen.

Natuurlijk. Ben ik blij dat jij het licht hebt gevonden. Ga jij het even tegen iedereen vertellen?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:34

ik ben hard op weg om het iedereen te vertellen.
Ennuh RK, ik ben ermee aan het oefenen. Maar zoals ik eerder al toegaf flikker ik nog te vaak van mn paard af. En nee, het is nog lang niet perfect, en onder de man heb ik ook zeer veel moeite om niet de gemakkelijke weg te kiezen, door toch onsubtiel aan de teugels te gaan rukken. Het kost moeite, en vandaar ook de sceptische reacties. Maar gelukkig, daar wen je aan als je wat anders doet dan anderen Lachen
Ik leer mijn paarden eerst op gewichtshulpen stil te staan. Maakt in het begin echt niet uit of de achterhand in tokio is, als hij maar stilstaat. Dit doe ik door mijn bekken te kantelen, me zwaar te maken, en eventueel een stemhulp erbij te geven als het niet duidelijk is voor mijn paard wat ik bedoel. Dit hou ik net zo lang vol tot mijn paard stilstaat. Al duurt het 20 minuten, al stappen we na een uur nog, ik blijf zitten, doodstil, in die houding. Als mijn paard stilstaat beloon ik hem uitbundig. Dit doe ik net zo vaak tot hij doorheeft dat de gewichtshulp "stilstaan" betekent.
Dan de achterhand erbij. Ik geef de, inmiddels bekende, hulp voor stilstaan, maar hou nu mijn benen er wel waakzaam bij. Uiteraard is dit niet in 1 keer goed, maar iedere mini-stap, is er toch weer 1. En weer beloon ik mijn paard uitbundig.
Nu dit duidelijk is, ga ik door naar draf. Vanuit draf stilstaan, en als dat erin zit, dan vanuit draf stilstaan met de achterhand erbij.
En dan komen de overgangen. Draf-stap. Door een minder impulsieve hulp te geven, en de drijvende hulp er goed bij te houden, kun je deze overgang mooi maken, met een goed ondergebrachte achterhand.
Hiermee kan je verdergaan naar de verzamelingen, en naar de oprichting, en voila, aan de 'teugel'. En dat alles zonder teugels.
hopende dat het nu duidelijker is.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:35

maar goed, dit is uiteraard wel mijn manier, voortkomend uit mijn lichamelijke tekortkomingen. op een andere manier rijden is voor mij (helaas?) niet weggelegd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:38

jouw verhaal is duidelijk. Maar overgangen op mijn zit (en met losse teugels) rijden kan ik ook, het ging mij nu juist om het verzamelen en oprichten zonder enig gebruik van teugels. En dat stukje houd je wel erg beknopt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:40

lacuna, is het mogelijk wat foto's te plaatsen zodat wij een idee krijgen hoe je bezig bent? dan kunnen we bepalen of het eea waar jij mee bezig bent te vergelijken is met waar wij mee bezig zijn. als we namelijk over verschillende doelen praten, kunnen we wel blijven discussieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:40

Citaat:
onsubtiel aan de teugels te gaan rukken

mm, hoop toch dat je dit niet letterlijk bedoeld

verder dat halthouden, terug in tempo enz, dat doe ik (en verwacht Lielle en vele andere met mij ook) vanuit de zit, dat kan ik idd ook nog wel zonder teugel.
van stap naar halthouden, nog wel vierkant ook Haha!
Maar dat heeft bij mij weinig te maken met veramelen, de achterhand er ten aller tijde goed onder houden
net wat extra controle (nee niet het goede woord, ff ander gaan verzinnen), daarbij gebruik ik de tuegel (oei oei fout? Lachen )

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:48

Als het toch mogelijk was om paard te kunnen rijden zonder teugels volgens de FEI reglementen, zouden we dat vast allemaal doen. Zolang het met teugels beter gaat dan zonder en ik de grote mensen niet zonder teugels zie rijden, ga ik het ook niet proberen. Sorry Knipoog.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:07

Ik denk toch dat je enige begrenzing nodig hebt van de teugel om de achterhand erbij te houden en te kunnen verzamelen en oprichten. Anders stroomt de energie er toch gewoon vanvoor weer uit? Of ben ik mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:11

Een paard heeft geen teugels nodig om zich (!) te verzamelen. Hij heeft wel de uitnodiging nodig en de mogelijkheid.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:14

Lovely schreef:
Een paard heeft geen teugels nodig om zich (!) te verzamelen. Hij heeft wel de uitnodiging nodig en de mogelijkheid.

Dan zou je weer uitgebreid verder kunnen discussieren over wat "verzameling" is.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:15

Best intressant, En hoe geef je hem dan de mogelijkheid om na te geven en zich op te richten, hoe vraag je dat zonder teugels? Of doet hij dat uit zichzelf na bepaalde stadia?