Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gijsenkim schreef:Ik zie overigens helemaal niet in dat een volte of van hand veranderen (dames, dit is ook een wending) een onwijze wending is.
zelfs gebroken lijnen en afwenden bij een letter laat ik de eerste tijd nog achterwegen.
gijsenkim"]
Appie, ALs jij een wending rijd met een jong of oud paard for that matter op de binnenteugel dan heb je helemaal nog niet zoveel kaas gegeten van het fenomeen paardrijden.
Een wending rij je door stelling te vragen met de binnenhand en de buitenschouder te begrenden door de buitenhand bij te sluiten, en zo daarwerkelijk de wending op te gaan.
[/quote]
O, echt waar? Ik vraag me ook al de hele tijd af of je nu beter achterstevoren op een paard kan gaan rijden of niet?
Het lijkt me de meest logische zaak dat die buitenhand erbij is. Ik kan wel alles op gaan schrijven, maar dan blijf ik bezig. Vergeet jij trouwens ook niet je beenhulpen?
Met die buitenhand moet je trouwens wel oppassen dat die het wenden van het paard niet belemmert.
[quote="gijsenkim"]
Een jong paard snapt nog helemaal niks van de bedoeling en daarom zijn je hulpen groot (niet te verwarren met grof of kracht)
[/quote]
Volgens mij zijn grote hulpen niet nodig, maar goed, daarover verschillen we dan weer een keer van mening.
[quote="Nicolletje"]
Zowiezo bij een jong paard en dan een beetje naar links (of rechts) kijken, dat snappen ze vaak niet. Ik ben het met Kim eens dat je bij een jong paard beter een wat duidelijkere hulp kan vragen. Tenzij het paard zo'n talent is dat ie het niet nodig heeft.
Mijn eigen mening is dat ik zo min mogelijk teugelhulp wil vragen in het begin.
Daarom heb ik mijn paard (ook omdat ie in het begin dus grote moeite had met de teugel) duidelijk op mijn gewicht ingereden en heb daarna de teugels langzaam gevraagd.
[/quote]
Jonge paarden kunnen heel snel begrijpen wat de ruiter bedoelt met naar links of rechts kijken. Het ligt er maar net aan of je daarbij ook geen tegenstrijdige hulpen geeft.
En mijn mening is ook dat je zo min mogelijk met je teugels moet doen (ook bij 'oudere' paarden). Het vragen met de binnenteugel is maar een kleine en korte hulp. En natuurlijk speelt je gewicht een duidelijke rol in de africhting (en de rest van je leven), alleen niet zodaning dat je met je gehele lichaam aan één kant gaat hangen.
[quote="Nicolletje schreef:Als je besluit om een paard in te rijden, dan lijkt me toch dat je als ruiter wel al redelijk in balans zit (of dat in elk geval denkt) of eh..?