ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:30

ylva"]
Ik vind mijn achtergrond nog steeds niet relevant mbt lov haar vraag SP.
[/quote]het is ook voor jou niet relevant, maar voor ons wel Knipoog

[quote="ylva"]
Mij doel is niet het helpen van A8, maar van de mensen en hun paarden, die baat kunnen hebben van haar methode.
[/quote]sorry maar toen je sprak over op welke manier je daar wordt ontvangen, leek het er wel op. het maakt overigens niet uit, want je strijkt op deze manier tegen de haren in van mensen die je probeert te overtuigen. zo neemt niemand je serieus.

[quote="ylva"]
Van ongenoegen is van mijn kant geen sprake, om eerlijk te zijn kan ik intens genieten van een goede discussie. Jaknikkers dragen nou niet echt bij aan het voortbestaan van een discussie, in jou geval is het krijgen van gelijk geloof ik wel belangrijk, misschien dat je het ongenoegen waarover je spreekt meer bij jezelf moet zoeken.
[/quote]ik denk dat het beter is voor jou om je conclusies over mij maar voor je te houden en je te richten op de discussie, want eigenlijk heb je maar bar weinig aan bijgedragen, terwijl je er "zo intens van kan genieten".

[quote="Sall schreef:
Volgens mij (heb er na mijn stukje even over zitten broeden) heb je een stuk balans nodig om bep. oefeningen te doen, maar dmv die oefeningen wordt de balans steeds beter.
sall, dat is eigenlijk wat ik eerder al uitgelegd had, dus daarover zijn we het wel eens. als ik voor het eerst met een voetbal aan de haal ga, is mijn balans ook niet perfect. ga ik ermee oefenen wordt dat al doende beter.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:40

Jippie schreef:
De meeste mensen die reageren zijn toch wat serieuzer bezig, daarom kunnen ze ook inhoudelijk ingaan op de materie. Door dit weer zo hard te stellen neem je de Bokkers die hier reageren niet serieus. Die attitude bespeur ik in veel A8 topics en dat levert ook steeds weer die ergernis en irritatie op. Je moet mensen in hun waarden kunnen laten Ylva, anders luisteren ze niet meer naar wat je wilt verkondigen en wordt je bij voorbaat al verguist, en dat heb je in dit geval dan puur aan jezelf te wijten. Dat zou toch jammer zijn.....

Ik had de indruk dat het nu juist de methode van A8 is die niet serieus wordt genomen en het reguliere rijden waar zoveel waarde aan wordt gehecht. Verder verwacht ik juist van mensen die serieus bezig zijn dat ze zich ook serieus in de materie willen verdiepen wat in dit geval niet gaat vanachter de computer. En ja, ik weet dat bijna iedereen bereidt is tot en interesse heeft in een clinic.
Het is niet mijn bedoeling de waarde van de mensen onderuit te halen, ik vind het jammer dat dit wel als zodanig wordt ervaren.
Ik persoonlijk vind jou verwoording wat denigrerend jegens mij, maar ik voel me niet aangesproken omdat ik er bij jou als bokker vanuit ga dat het positief is bedoelt. Misschien is het probleem in veel A8 topics niet zozeer dat anderen niet gerespecteerd worden, maar eerder dat anderen onterecht het idee hebben dat dat zo is.
Mocht ik iemand beledigt hebben of het idee hebben gegeven dat ik zijn of haar mening niet op waarde schat of serieus neem, bij deze mijn excuses.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:49

SuperPepijn, ik was er al een beetje bang voor dat ik, tot een conclusie kwam wat iemand anders al had uitgelegd, maar eerlijk gezegd heb ik niet alle pagina's doorgelezen, was er tussenuit gestapt, tijdens de discussie over de lesmethode van A8 en alle voor en tegenstanders.
En was voor mezelf aan het 'freeweelen', ging er al bijna van uit, dat mijn 'bijdrages' niet gelezen werden. Het helpt me iig zelf om weer eens op een rijtje te zetten, waar ik dagelijks mee bezig ben.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:54

Sp: Ik snap dat jullie het relevant kunnen vinden, ik zie alleen niet in hoe het relevant voor jullie kan zijn.
Verder vind ik je derde alinea een wat negatieve ondertoon jegens mij hebben, erg jammer en ik hoop dat dit weer zo'n "misverstand" van mijn kant is.
En dan als laatste over de voetbal, als je met een voetbal aan de haal gaat is de voetbal de oefening, maar je eigen balans moet dan al goed zijn wil je met de voetbal aan de slag gaan. Doordat je eigen balans in orde is kan je doormiddel van oefening een goede controle over de bal verkrijgen. Ik bedoel hiermee dat de balas onder het zadel goed moet zijn zodat je in balans kan gaan oefenen om vervolgens de uitvoering van de oefening te perfectioneren, niet om dmv herhaling balans te krijgen in de oefening.Ik wil alleen dmv jouw voorbeeld mijn visie illustreren, ik hoop dat je dit niet erg vindt.
Het is zeker niet zo dat ik jouw mening niet serieus neem, mocht hier een misverstand over ontstaan.....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:59

@ylva, ik ben met je eens dat de balans in orde zou moeten zijn voor de oefening, echter zegt dat niets per definitie over de balans tijdens de oefening, waardoor je het argument van a8 (overbelasting) ter discussie kan stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:09

Beste Ylva, een drogreden is ongeveer hetzelfde als "wat krom is recht kletsen" en het gaat over het verbuigen van beweringen en feiten zodat ze in jouw straatje passen. Jij doet dat en dat is een klein beetje jammer.

Carole, wanneer kom je mij de methode uitleggen???

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:19

Even een opmerking tussendoor: het openbaar maken van PB's is niet de bedoeling. Het zijn niet voor niets PB's. Als je PB's openbaar wilt maken dan kan dat alleen met wederzijdse toestemming.

Verder kan dit een goede discussie zijn als men elkaar in de waarde laat en niet afkraakt. Elkaar betichtten van 'tovenarij' of vloeken tussendoor draagt niet bij aan de discussie.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:22

daar was idd geen toestemming voor gegeven apple. fijn dat daarop gereageerd wordt.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 07:44

astridh schreef:
Overigens hoe zit het met de changementen, als je daar iets in kan betekenen laad ik Max op de trailer en kom naar je toe .

ik quote mezelf maar even omdat ik (nog) geen reactie heb gehad. Ik zou het wel revolutionair vinden a8h als je max (en mij) op korte termijn kan leren goede wissels te maken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 09:00

Lovely schreef:
Beste Ylva, een drogreden is ongeveer hetzelfde als "wat krom is recht kletsen" en het gaat over het verbuigen van beweringen en feiten zodat ze in jouw straatje passen. Jij doet dat en dat is een klein beetje jammer.

Carole, wanneer kom je mij de methode uitleggen???

Wanneer kan je?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 09:35

Dank je Apple.

In het algemeen: ik beweer veel problemen op te kunnen lossen en beloof betere prestaties. Dat is iets nieuws en daar moet je altijd met enige argwaan tegenover staan. Dat betekent dus niet negatief
Ik bespeur veel achterdocht maar ook veel valse conclusies. Omdat men denkt dat het niet kan, verkoop ik praatjes. Dan geef ik aan dat ik al veel bewijzen heb: van de paarden zelf en van de eigenaren. Die bewijzen worden a la minute met de grond gelijk gemaakt. Waarom? Waarschijnlijk omdat men ook problemen heeft en dat niet kan oplossen. Allerlei uitspraken van mij worden onder een loep gelegd en dan proberen ze weer een nieuwe uitvlucht te zoeken. Waarom? Misschien zou het wel eens waar kunnen zijn.......dus probeert men het weer te weerleggen. Meerdere malen heb ik aangegeven dat iedereen die het zo onbegrijpelijk vindt, gewoon eens langs kan en mag komen. Bevooroordeelt of niet, iedereen is welkom. Bijna niemand gaat daar op in. Prima, maar het zijn juist die mensen die het meeste ongeloof hebben die dan maar door blijven gaan. Dat vind ik niet terecht. Je moet om een goed oordeel te kunnen geven, het toch eerst met eigen ogen gezien hebben alvorens je een wel overwogen oordeel kan geven. Nou zijn er mensen die dat gedaan hebben en die gezien en ervaren hebben dat het inderdaad wel werkt. Zodra deze mensen reageren worden ze ook weer meteen met de grond gelijk gemaakt. Ze kunnen niet rijden, hebben slecht les gehad of ze weten niet hoe een paard voelt of moet lopen. Waarom? Misschien ook omdat de waarheid van het enorme effect van de methode in positieve zin dan wel heel erg dichtbij komt. Netjes vind ik dat niet. Ik ga er namelijk vanuit dat je nooit uitgeleerd bent met paarden. Daarnaast ga ik er ook vanuit dat iemand het welzijn van zijn of haar paard boven de eigen principes en ideen stelt. Per slot van rekening streven we allemaal naar een goed en lekker paard omdat dan het plezier en de prestaties toenemen.

Nou, beste mensen mijn balans verhaal en trainingsmethode(die iedere keer weer aangehaald wordt) is juist in eerste instantie voor de paarden en hun ruiters verder te kunnen helpen. Als aanvulling op de huidige trainingsmethoden en dan specifiek gericht op het oplossen van de problemen die daaruit ontstaan.

Dat is toch helemaal zo slecht niet.......?

Dus daarom ga ik ook voor stelling 1 "eerst balans en dan oefeningen"omdat je dan de onnodige kansen op blessures en problemen dusdanig verkleint.( de kans op overbelasting is dus heel duidelijk wel aanwezig) Dit komt omdat je wanneer een paard in balans de oefning in gaat, het dier niet te maken krijgt met spanning en stress omdat het dier dan vanuit zijn eigen beweging de balans in verhouding kan verleggen bij de situatie waarin hij zich op een bepaald moment bevindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:48

Carole, ik ben elke avond bij mijn paard, dus prik maar een datum.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:55

SP: Ik ben blij dat je nu tenminste al met me eens bent dat de balans voor een oefening in orde moet zijn.
Daarna spreek ik je toch tegen omdat de balans dien ten gevolge ook in een oefening goed is waardoor er gelijke belasting is en dus minder kans op blessures. Maar goed dit meningsverschil houdt de discussie levend en ontopic nietwaar?

Lov: Als je mijn vraag goed had gelezen had je begrepen dat ik niet vroeg naar de betekenins van drogredenatie, die ken ik maar al te goed. Maar dat ik vroeg waar ik me dan volgens SP schuldig had gemaakt aan die drogredenatie.

Apple: Sorry, ik had er niet bij stilgestaan dat SP bezwaar zou kunnen hebben tegen het openbaar maken van zijn privébeschuldiging jegens mij. Vooral omdat hij er verder geen aandacht aan heeft besteed stond ik verder niet stil bij mijn fout. Voortaan zal ik hem niet quoten en slechts verwijzen naar zijn tekst zonder zijn woorden te gerbuiken zodat hij daarna zelf enige toelichting kan geven mocht hij geen toestemming willen geven voor het openbaar maken. Uiteraard geldt dit ook voor PB's die ik van anderen ontvang.

Verder dank ik je dat je in het algemeen waarschuwt tegen onterechte beschuldigingen en vloeken zodat het duidelijk is dat deze waarschuwing niet alleen voor de aanhangers van de A8 methode geldt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:59

@ylva het is op zijn minst gezegd nooit netjes dingen die prive besproken worden aan het publiek bekend te maken. dat weet jij en dat weet iedereen, dus je hoeft niet te komen met een slap excuus. het was wederom een manier van jou om wat recht is krom te praten zoals lovely al zegt, zonder feitelijke argumenten, meer drogredenaties dus. andere had ik al aangegeven.

ylva schreef:
SP: Ik ben blij dat je nu tenminste al met me eens bent dat de balans voor een oefening in orde moet zijn.
iets anders heb ik niet beweerd, wederom een suggestieve zin van je, zinspelend op dat je me ergens van overtuigd hebt, terwijl dat niet zo is. jezelf omhoog praten heet dat.

@a8: als een paard voor de oefening in balans is, wilt dat dan gelijk zeggen dat dat paard in de oefening ook in balans is? ik herhaal mijzelf maar even omdat je er niet op in ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:08

ik heb het antwoord wel voor je hoor SP.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:11

laat me niet langer in spanning lov. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:15

we wachten wel even af wat de anderen te vertellen hebben.

Ylva, wie was ook alweer degene die riep de WAARHEID te verkondigen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:39

Ik zag ff terug balans met mensen vergeleken worden.
Daar wil ik graag op inhaken.

Ik heb helaas zelf een slecht evenwicht, ik kan bv niet op 1 been staan.
daarnaast heb ik ook nog eens slappe knie en enkel banden, dus daar zit ik dan ook nog eens wankel in elkaar.

dmv oefeningen, is mijn evenwicht verbeterd (op een halve skippiebal gaan staan met een plank erop, was 1 oefening)
dmv oefeningen zijn spieren rondom mijn banden versterkt, zodat die de functie van de banden overmenen. (krachtoefeningen)
Deze oefeningen werden herhaald en langzaam moeilijker gemaakt.

Dus bij een mens worden er wel oefeningen gebruikt om balans te vinden, waarom bij een paard dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:42

Rk, uiteraard, anders zouden al die oefeningen ineens nutteloos zijn Verward. Als je met rechtuit kachelen al je doel bereikt... ???

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:22

en zo is het cirkeltje weer rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:35

Dat snap ik ff niet Pellie?
ik zal wel te lang in de zon hebben gelegen ( en ik word nog niet bruin, snif Cool )

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:51

Pardon SP, ik vond je pb op zijn minst gezegt niet netjes. Je beschuldigde me daarin onterecht en daarom heb ik heb in het openbaar ter illustratie gebruikt, niet om iets kroms recht te praten. Het was wel degelijk een feitelijk argument dat ik Tyrza nooit persoonlijk of indirect genoemd nog bedoelt had. Ik vind het ook opmerkelijk dat haar die "aanval" niet is opgevallen, ik neem aan dat ze mij er in dat geval op aan had gesproken.

En verder mijn excuus voor de door jou gequote zin. Die insinuatie waar jij het over hebt was niet mijn bedoeling. Laat ik het anders zeggen; Ik ben blij dat we het nu met elkaar eens zijn, of deze als je dit nog liever hebt; ik ben blij dat ik het daarin al met jou eens kan zijn.... Het is niet mijn bedoeling jou persoonlijk ergens van te overtuigen. Dit is een algemene discussie en dat bevalt me prima, van mij hoeft hij niet persoonlijk te worden.
En hiermee insinueer ik niet dat dat bij jou wel zo is, mochten mijn woorden weer eens verkeerd geinterpreteerd worden. Wat ook algemeen bedoelt is.

Lov:Ik kan me niet herinneren dat ik ergens heb verkondigt de waarheid te verkondigen in de zin van er is maar 1 waarheid en dat is die van mij. Geloof wat je geloven wilt, ik geloof in de juistheid van mijn overtuiging jij in de jouwe. Ik doe niets af aan jouw waarheid ik ben het er alleen niet mee eens.

Mischien zijn mijn woorden weer eens verkeerd begrepen, dat gebeurt wel vaker geloof ik.
Ik heb al eerder gezegt dat ik de mening en overtuiging van anderen respecteer. Het is jammer dat dat telkens in twijfel wordt getrokken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 13:05

Nee, SP luister: een paard heeft balans als hij op 4 benen zijn gewicht verdeeld. In de oefening heeft een paard ook balans als hij in verhouding zijn balans zelf kan verdelen. Dat mag dus niet door de ruiter worden opgevangen alleen begeleid worden. Bij onze methode zijn de teugels dus enkel een ondersteuning en geen doel of middel om balans te bereiken. Ik ga ervan uit dat wij mensen onmogelijk de balans voor het paard kunnen invullen. Voor een optimale balans moet het paard dus zelf die balans kunnen vinden onder leiding van de ruiter. Druk op de teugels is bij ons taboe. Ongeveer 2 ons. Paarden moeten nageeflijk zijn en blijven op je zit niet door een teugel met een hard werkende ruiterhand die hem naar beneden probeert te houden. Voor de mensen die iets minder ver zijn kan de hand enkel weerstand biedend zijn maar dan nog is er geen sprake van druk meer dan 2 ons.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 13:15

@RK Evenwicht vergelijken met mensen komt natuurlijk op hetzelfde neer. Heb je geen evenwicht dan val je! Je kan op een skippie bal wel oefeningen doen waardoor je coordinatie verbeterd en dus je evenwicht. Maar je zal eerst evenwicht moeten hebben anders rol je direct van die skippi bal.
Balans met een paard is nog weer anders omdat dat paard met een onnatuurlijke balast op zijn rug zit, namelijk de ruiter. Wat je dus moet proberen is dat het paard zo in balans is(dus alles gelijk belast) met een ruiter als zonder ruiter. Natuurlijk is er een verschil maar in verhouding moet de balans gelijk zijn. Dat kan alleen als je het paard laat dragen. Oefeningen dragen bij aan perfectie. Hoe beter de balans hoe zwaarder en ingewikkelder de oefening.
Bij een paard wat niet in balans is en wel een oefening uit moet voeren waarbij balans nodig is, zal moeite hebben. Het paard moet zich al voortdurend compenseren en bij een oefening neemt dat dus alleen maar toe. Door dat compenseren verliest het paard kracht en concentratie en dat zijn net de 2 dingen die zo belangrijk zijn tijdens het rijden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:27

runningkawa schreef:
Dat snap ik ff niet Pellie?
ik zal wel te lang in de zon hebben gelegen ( en ik word nog niet bruin, snif Cool )

nou ik vond dat we met die opmerking van lovely weer opnieuw aan de discussie konden beginnen omdat we er hier niet uitkomen Lachen

ik zou trouwens best eens een paard op een skippybal willen zien Haha!