Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:08

QQQQ"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Wat betreft de anatomische uitleg,
ik ben naar de proffesionals on tour geweest en daar heeft Solange middels dezelfde soort tekeningen uitgelegd waarom LDR wel een toegevoegde waarde heeft. Als er al iemand is die het resultaat van een slecht of schadelijk systeem snel te zien zal krijgen is zij het wel gezien het feit dat ze op een gerenomeerde kliniek werkt.

En die uitleg was zo duidelijk dat niemand die hier kan herhalen/samenvatten?????
[/quote]

volgens heeft Aimee dat in dit topic al uitgelegd in grote lijnen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:09

Magique"]
Waarom zeggen ervaren amazones hier dat hun paarden losser zijn bewegen m.b.v. LDR ?
[/quote]

[quote="QQQQ schreef:
Misschien omdat dat zo is?

Hier ging de gehele discussie toch over ? Ik begrijp dat jij nu ook in ziet wat het voordeel is van LDR ?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:12

essie79 schreef:

Ik vond dat trouwens nog vrij uitgebreid en ga dat niet helemaal weer herhalen hoor
(Volgens mij was het trouwens het vorige topic?)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:14

Sjuimpje"]
[quote="essie79 schreef:

Ik vond dat trouwens nog vrij uitgebreid en ga dat niet helemaal weer herhalen hoor
(Volgens mij was het trouwens het vorige topic?)
[/quote]

klopt ja, het was nog zeer uitgebreid en volledig.
Ik kon vgl met het echie omdat ik naar dezelfde clinic ben geweest als Aimee ( alleen mijn geheugen is iets minder..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:14

Uit het artikel: [RT] Laag, diep en rond, systeem om over na te denken

(..)Bij een paard met een bolle bovenlijn denk je aan een paard boven de sprong of een bokkend paard. Dat is de ultieme bolle rug. Een paard is op dat moment beresterk en tot grote krachtexplosies in staat. Tegelijkertijd zet een paard op dat moment de ruiter weg en heeft die nog maar weinig invloed op het paard. Daarom zit een ruiter boven de sprong in verlichte zit met de hand naar voren en heb je op een bokkend paard ook maar heel weinig te vertellen. De zachte, verende rug is op dat moment weg. Een springpaard dat extreem zijn best doet boven de sprong en zich heel bol maakt, zie je dan ook vaak na de landing nog eens even fel nabokken.

Om de dressuurring zie je nogal eens dat paarden die alleen getrained worden op die 'bolle' bovenlijn in feite te hard zijn opgespannen waardoor de vriendelijke, nageeflijke aanleuning verloren gaat. Die zachte aanleuning is het derde punt van het klassieke Ausbildungsskala, wat we moeten doorlopen om het eindstadium van de rijkunst te bereiken: een dürchlassig paard.
(..)

(..)Nek- en kaakgewricht
Blijft de neus van een nageeflijk paard voor de loodlijn, dus houdt het paard het nek- en kaakgewricht geopend, dan gebruikt het paard zijn hals als stabiele balanceerstok en blijft het paard in de voorhand voor je staan. Knikt het paard weg in nek- en kaakgewricht en komt de neus achter de loodlijn, dan is de stabiliteit in de hals weg en zoekt het paard heel snel een ander steunpunt door de voorbenen meer onder het lichaam te plaatsen en meer steun te zoeken op de voorbenen, dus op de voorhand.

Op dat moment kan het paard nog heel moeilijk over vier benen verdeeld in balans gaan, laat staan gewicht overnemen op het achterbeen. Paarden die wegknikken in het nek- en kaakgewricht, zie je dan ook vaak aan de voorkant onderstandig staan en/of aan de achterkant 'laat' of 'uit'. Dat zie je in alle rijsystemen gebeuren vanaf de eerste tot en met de laatste oefening, vanaf het halthouden tot en met de piaffe, vanaf de B-dressuur tot op het Grand Prix niveau.

Een paard dat het voorbeen onderstandig onder het lichaam plaatst, neem geen of te weinig gewicht over op het achterbeen, waarmee het doel van de oefening in feite verloren gaat. Sommige paarden, vaak absolute toppaarden, zijn echter zo scherp en trittig, dat zij achter toch actief blijven ondanks die diepe houding, terwijl ze als bijkomend voordeel van die diepe houding controleerbaar zijn. In het halthouden staat zo'n paard echter vaak van achteren uit, omdat hij dat moment niet kan compenseren met zijn trittige achterbeen.

In de piaffe maakt zo'n paard met de benen vaak een zijwaartse beweging oftewel hij gaat balancé en 'gooit' zich van de linker op de rechter diagonaal, omdat het achterbeen te weinig naar voren ondertreedt en te weinig gewicht overneemt. Dat te weinig doortreden van het achterbeen kun je heel goed zien aan de toon van de voet, die het eerste de grond raakt. Een paard dat van achteren doortreedt, strekt het kniegewricht en zet zijn voeten plat neer.

(..)

(..)Solange Schrijer wil echter een paard, dat op alle punten rond is in de bovenlijn, dus ook in de nek en de kaak waarbij het paard de neus zover mogelijk naar de achterbenen brengt, om maar een zo groot mogelijke bolling te krijgen. Een paard moet diep, laag en rond gaan. Ze sprak tegen dat het onnatuurlijk zou zijn, omdat een paard ook zo graast. Een grazend paard brengt echter zelden zijn neus daarbij achter de loodlijn en wordt bovendien niet geplaagd door de balansverstorende ruiter.
(..)

(..)Het was jammer dat Solange Schrijer op dat moment als een sneltreinvaart door het biomechanische en neurologische aspect ging van het strekken van de nek, omdat het teveel tijd zou kosten. Juist dat essentiele punt voor de activering van een paard. Als je zelf rijdt en je merkt dat je bij de nageeflijkheid van het paard tot in de nek uitkomt zonder dat hij daarbij wegknikt en de benige stabiliteit en dus de balans van de wervelkolom verloren gaat, voel je dat het paard op dat momenteen enorme activiteit en levendigheid van achteruit ontwikkelt.

(..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:19

cornelie schreef:
Tja, soms wordt dat maar aan een ruiter gemeld omdat dat makkelijker te aanvaarden is dan dat de ruiter er zélf niet geschikt voor is.
(overigens niet banketstaaflig bedoeld en ook meer in het algemeen, geldt wmb voor alle 'systemen' )

Dat zou kunnen cornelie, maar het onderwerp van gesprek was het paard. De ruiter toonde trouwens zelf helemaal geen enthousiasme over het LRD rijden en die ruiter dat was ik. Er is mij uitgelegd wat ik wel en niet achter de loodlijn kon doen ivm de bouw en beweging van mijn paard. Voor mij is een advies om maar LRD te gaan trainen, allerminst een compliment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:22

Magique schreef:

En dat is nu waar ik me het meest aan irriteer ! LDR wordt continu onderuit gehaald door mensen die niet eens (professionele) begeleiding krijgen in hun sport. Om over het niveau nog maar te zwijgen ......

...

Eergisteren vond je Cor Loeffen anders nog zo deskundig man. Daar ben ik vier jaar lang door begeleid. En dan ook iedere dag!

En als we weer zo op de man gaan spelen, je vriendin rijd paard, en verdienstelijk ook! Maar wat is je eigen nivo qua paardrijden? Want je haalt anderen wel onderuit, maar verteld niets over jezelf.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:16

Sjuimpje"]
[quote="essie79"]En die uitleg was zo duidelijk dat niemand die hier kan herhalen/samenvatten?????
[/quote]

[/quote]

Dat was dus het Solange verhaal?
Nou, in die discussie hebben we het over de rug, de bovenhals, de onderhals en de buikspieren gehad, waarbij er geen duidelijke conclusie te voordele van elk van deze spieren uit is voortgekomen (rug wordt niet bereikt vanwege de schoft; onderhalsspieren worden getraint (willen we niet!) en de buikspieren worden ook niet extra aangesproken). Misschien doet de extra rek wat voor de bovenlijn van de hals, maar het effect op de onderhalsspieren doet dat voordeel weer teniet.

[quote="Magique"]
[quote="Magique"]
Waarom zeggen ervaren amazones hier dat hun paarden losser zijn bewegen m.b.v. LDR ?
[/quote]

[quote="QQQQ schreef:
Misschien omdat dat zo is?

Hier ging de gehele discussie toch over ? Ik begrijp dat jij nu ook in ziet wat het voordeel is van LDR ?
[/quote]

Goed lezen was jouw motto toch? Er stond nog een zinnetje achter... Knipoog

Goed stuk Lovely!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:33

QQQQ schreef:
Goed lezen was jouw motto toch? Er stond nog een zinnetje achter... Knipoog

Ja dacht misschien dat het een goede conclusie kon zijn van dit topic en dan moet je wel eens wat weglaten Haha!
Laatst bijgewerkt door Magique op 23-04-04 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:36

Magique"]

O o Pipo gaat weer persoonlijk worden, héél héél erg stout Pipo Ach gut
[/quote]

Helaas, daar begon jij ditmaal wederom mee:

[quote="Magique schreef:

En dat is nu waar ik me het meest aan irriteer ! LDR wordt continu onderuit gehaald door mensen die niet eens (professionele) begeleiding krijgen in hun sport. Om over het niveau nog maar te zwijgen ......

...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:38

Wij kijken wel door de persoonlijke zaken heen hoor Pipo en Magique. Er extra aandacht aan besteden is zinloos en erg off topic en ik dacht dat we het slotje op dit topic misschien konden gaan uitstellen tot rond pagina 50 ...of zo....?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:47

QQQQ denk jij dat als er een clinic zal komen je het duidelijker kan worden ?
Heb echt het gevoel dat je het namelijk in de praktijk moet zien want dit is nu al het zoveelste topic waar men er niet uit lijkt te komen. En daarbij zijn al vele vriendschappen verloren gegaan door deze onderwerpen Haha! Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:49

het zijn slechte vriendschappen die verloren gaan door verschillen van mening.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:57

Magique schreef:
QQQQ denk jij dat als er een clinic zal komen je het duidelijker kan worden ?
Heb echt het gevoel dat je het namelijk in de praktijk moet zien want dit is nu al het zoveelste topic waar men er niet uit lijkt te komen. En daarbij zijn al vele vriendschappen verloren gegaan door deze onderwerpen Haha! Haha!

Als er een clinic komt. zal ik zeker proberen er ook te zijn, maar ik betwijfel of dat nou zoveel meer duidelijkheid zal scheppen, omdat je verschillende paarden moeilijk goed kan vergelijken. Ook een paard dat volgens het ene 'systeem' gereden wordt, kan je niet zomaar in het andere 'systeem' gaan rijden en dan het optimale resultaat verwachten.

Ik zou meer verwachten van bijv een uitgebreide lezing (met veel verhelderend beeldmateriaal) van experts over dit topic (en dan natuurlijk zowel vóór als tegenstanders en dranghekken voor de discussies Haha! ).

In principe zou een groot deel van die info ook via deze weg overgedragen kunnen worden.

Ik wil (tegenwoordig...) graag weten waarom ik iets doe en hoe het werkt. Daarom kan ik deze zaken ook best uitleggen en onderbouwen.
Misschien verwacht ik wel te veel, als ik denk dat andere mensen dat ook willen...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:05

QQQQ schreef:
Ik wil (tegenwoordig...) graag weten waarom ik iets doe en hoe het werkt. Daarom kan ik deze zaken ook best uitleggen en onderbouwen.
en belangrijker nog, het ontleden. zodat je kan bepalen hoe, waar en waarom het fout gaat.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 14:07

SuperPepeijn"]
[quote="QQQQ schreef:
en belangrijker nog, het ontleden. zodat je kan bepalen hoe, waar en waarom het fout gaat.
[/quote]

Ook dat is belangrijk, yep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:13

SuperPepeijn"]
[quote="QQQQ schreef:
[/quote]
dat heet .... een....leerproces...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:16

QQQQ"]
[quote="Sprintje"]Nog even een vraag terug: waarom zou klassiek dan zo duidelijk beter zijn dan LDR (wederom o.a. zoals de foto's van Jacobien Haha! )
[/quote]

Zie de site van Theresa Sandin (http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/rollkur.php) voor uitleg over de anatomie van het klassieke rijden en de anatomische nadelen van LDR tov klassiek.

Ik zie de voordelen voor de ruiter wel (vooral door de invloed op de psyche van het paard), maar de voordelen voor (de ontwikkeling van) het paard niet.
[/quote]

[quote="Site theresa schreef:
Nor have I tried to write a scientific paper on the subject. I have no references to quotes, (with a few exceptions) or strict bibliography, and most of the conclusions are ones that I have reached myself by experimentation and observation. Not to mention some rational thinking.

Ik hoop dat ik dit mag quoten hier, maar die site van theresa is gewoon een uitgebreide uitwerking van haar idee over dit onderwerp. Dat is niet per definitie een waarheid...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 14:24

Sprintje schreef:
Ik hoop dat ik dit mag quoten hier, maar die site van theresa is gewoon een uitgebreide uitwerking van haar idee over dit onderwerp. Dat is niet per definitie een waarheid...

Tuurlijk niet, maar referenties en wetenschappelijke achtergrond hebben ook bijv. Weilers onderzoek niet geholpen...

Het belangrijke punt zit 'm in het "rationele nadenken" en dat is wat ik op dit topic ook zo graag zou zien gebeuren. Theresa onderbouwt haar argumenten uitstekend, in woord èn beeld.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:32

Sprintje schreef:

Hier ben ik het wel mee eens ! Zij bekijkt de voor en tegens en geeft er dan een eigen mening over volgens mij ?

QQQQ ik vind het echt jammer dat je niet bij de clinic van Solange onlangs bent geweest ...... Had je ieder geval een hoop antwoorden op je vragen gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:33

Heeft Solange wel de waarheid in pacht dan?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 14:36

Ook bij een Solange zal er iets van 'eigen mening' in zitten.
De truc is om alle info op een rij te krijgen (bijv in zo'n topicje als dit) zodat iedereen met ALLE info, zijn/haar eigen mening kan vormen.
Daarom zou ik zo graag de anatomische info van LDR gebruik hier zien.

Ik ga jullie verlaten voor het weekend: Hou het slotje weg ajb!! Knipoog

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:44

Lovely schreef:
Heeft Solange wel de waarheid in pacht dan?

Niemand heeft de wwarheid in pacht! Maar die site van Theresa wordt iederekeer aangehaald als het antwoord op alle vragen.

Mijn conclusie van dit hele verhaal is dat het niet onomstotelijk vast staat dat LDR echt slecht zou zijn voor een paard. En als ruiters er dan een meerwaarde in zien inhun training, laat ze dan! That's it!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:32

QQQQ"]
[quote="Sprintje schreef:

Tuurlijk niet, maar referenties en wetenschappelijke achtergrond hebben ook bijv. Weilers onderzoek niet geholpen...

Het belangrijke punt zit 'm in het "rationele nadenken" en dat is wat ik op dit topic ook zo graag zou zien gebeuren. Theresa onderbouwt haar argumenten uitstekend, in woord èn beeld.
[/quote]

Ik zal niet zeggen dat dat de hele tijd het geval is, maar er wordt toch zeker (rationeel) nagedacht. Maar dat wil niet zeggen dat er van beide kanten verwacht kan worden dat men nu opeens het licht ziet.
Dat zie ik niet gebeuren eigenlijk. Dus je kunt elkaars kanten van het verhaal aanhoren, hoe en waarom, voor en nadelen, maar imo heeft het niet zoveel zin elkaar te overtuigen van elkaars manier van rijden.
Naar aanleiding van wat reacties op een forum ga je niet je hele rijden omgooien, dat gebeurt alleen naar wat je in de praktijk ervaart.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:19

Hahahahahahah ik krijg vanavond les van
QQQQ. Zie dat hij heel direct is.......oeps
Wordt wat vanavond Haha!
Zal ik het paard LDR moet rijden...... hahahahahaha
Zijn maar grapjes hoor. Heel off topic sorry, maar ik zag er
de humor wel van in