Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:28

Aimee, ik denk niet dat het lrd rijden meer activiteit van de achterhand vraagt dan het klassieke. En ik denk ook niet dat de buikspieren door het lrd rijden beter en meer aangesproken worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:33

Ik weet zeker dat de buikspieren meer aangesproken worden door op de juiste manier LDR te rijden.

Je ziet ook bij goed gereden paarden nooit een hangbuik zelfs niet als je te dik zijn.

Bij mensen met rugklachten is het trainen van de buikspieren vaak de oplossing maar bij paarden is er zover is weet niet echt veel onderzoek naar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:37

Katja schreef:

Je ziet ook bij goed gereden paarden nooit een hangbuik zelfs niet als je te dik zijn.

.

Uhhh en het ponybuikje van Painted Black dan? Bonnie had ook altijd een buikje Haha! En Salinero heeft ook wel wat een buikje..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:39

Goed gereden inderdaad, ongeacht het systeem.
Er is bij paarden genoeg bekend over de functie van de buikspieren hoor.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:39

De meeste dressuurpaarden zijn gewoon veel te vet..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:44

Pipo"]
[quote="Katja schreef:

.

Uhhh en het ponybuikje van Painted Black dan? Bonnie had ook altijd een buikje Haha! En Salinero heeft ook wel wat een buikje..............
[/quote]

Misschien toch niet zo goed gereden???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 14:47

Dwalen we niet wat ver af van het topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:52

Katja"]
[quote="Pipo"][quote="Katja schreef:

.

[/quote]

Misschien toch niet zo goed gereden???
[/quote]
Oehoe, dat is er wel eentje om over na te denken Haha!.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:52

Citaat:
als een jong dier van zichzelf al graag met zijn neus door het zand wil lopen, en daarbij horizontaal of zelfs bergop wil blijven lopen vind ik dat goed,

Bij mij mogen de jonge paarden niet extreem met de hals naar beneden lopen want horizontaal zijn ze het eerste trainingsjaar zeker nog niet en bergop pas 3 jaar later. Zo nodig je een jong paard erg uit om op de voorhand te gaan lopen.
Ik wil van een 3 jarige dat ie op zn eigen benen in balans leert lopen en dan maakt me de houding nog niet zo heel veel uit. Zodra je hem voorwaarts actief naar je hand toe hebt laten lopen geeft ie vanzelf na en volgt ie je hand. Maar als een paard graag met de hals naar beneden wil lopen ben ik niet zo blij en dat sta ik ook niet toe. Zo kan ie nooit in balans lopen en zichzelf leren dragen. Een horizontaal evenwicht krijg je pas als de achterhand meer gewicht over gaat nemen en dat is nog niet bij een 3 jarige.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:58

Dat is een goed punt Suzanne.

Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken naar het extrieur van het paard. Niet ieder paard is ideaal gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:00

Goed paardrijden is toch sowieso: Paard beoordelen op sterke en minder sterke punten, en daarop pas je je rijden aan? Tenminste zo is mij dat geleerd!

Dat ook het gevaar van mensen die altijd maar in een vast systeem willen rijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:04

Okee, nu ben ik even hardop aan het nadenken. Dit is dus niet iets wat ik zeker weet, maar iets wat ik me op dit moment afvraag, oa naar aanleiding van de opmerking dat zowel Bonfire, Painted black als Salinero een 'buikje' hebben:

- wanneer buikspieren worden opgerekt, zet de buik uit. Hoe beter de buikspieren getraind zijn, hoe verder ze op kunnen rekken. Zo zie je bijvoorbeeld bij sterk getrainde atletiekers die bijvoorbeeld een blokjes buik hebben wanneer ze kun buikspieren aanspannen, dat zij echt een dikke 'bierbuik' kunnen creëren wanneer zij hun buikspieren oprekken. Dit is echter geen vet maar spier.

- wanneer een paard hoger ingesteld moet lopen, moeten de buikspieren oprekken. M.a.w. de buikspieren zullen 'uitzetten'.

- wanneer je bovenstaande punten aan elkaar verbindt zou een paard dat goed getrainde buikspieren heeft dus niet alleen die spieren meer aan kunnen spannen maar ook meer op kunnen rekken. De buik zal dus uitzetten op het moment van oprekken, hij creërt dus als het ware een 'nep-bierbuik'. Hij lijkt dus vet, maar ondertussen rekt het paard gewoon z'n buikspieren op. Wat alleen maar logisch is, wanneer men de houding van het paard in de ring in acht neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:09

Aimee, je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat spieren ruimte in nemen, volume hebben en dat je dat dus ziet?? Zit ergens wel wat in, maar dan zou je wel de contouren van die spieren moeten zien.

Je ziet ook wel vaak paarden lopen die de buik intrekken, je ziet dan wel de buikspieren, maar dan dus op een zeer gespannen manier. Het geeft een beetje het gevoel wat je zelf hebt als je je buik intrekt en je adem inhoudt (dan zet je je rug vast trouwens). Je ziet dat ook bij paarden die helemaal geen verbinding over de rug hebben. Er is denk ik dus sprake van gebruik van buikspieren goed en slecht.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:12

Ik denk even hardop mee.

Als een paard beweegt dan zal hij zijn buikspieren nodige hebben om zijn benen met expressie naar voren en omhoog te bewegen.

Een goed getrainde buik kan volgens mij op stal wel iets hangen maar zal in het werk ongeachte de hoogte van de instelling volgens mij altijd aangespannen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:14

Katja, dat ben ik met je eens.

Denkt hardop: in elk systeem gaat het erom om lengte te creeeren in de bovenlijn, de onderlijn hoeft niet op lengte gebracht te worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:17

Lov, wanneer (buik)spieren aanspannen, worden de contouren van die spieren zichtbaar. Wanneer (buik)spieren oprekken, vervagen juist de contouren. Het is juist de bedoeling dat je bij volledig opgerekte spieren de contouren niet ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:19

Aimee, ik volg je wel, maar als ik het in het plaatje "paard" zet, krijg ik een beetje het idee dat een paard dat zijn buikspieren oprekt, nogal uit elkaar loopt Verward. Uhm, snap je??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:32

Volgens mij moeten de buikspieren juist inkorten als een paard diep en rond loopt.

Als hij daarna hoger ingesteld wordt dan kan hij toch niet opeens lange buikspieren hebben en daardoor een hangbuik? Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 15:34

Katja schreef:
Als hij daarna hoger ingesteld wordt dan kan hij toch niet opeens lange buikspieren hebben en daardoor een hangbuik? Verward

Dat zou betekenen dat de buikspieren niet gebruikt worden als ie in wedstrijdhouding loopt. Da's natuurlijk niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:36

Even verder hardop denken.
Men neme een drafpas (zweefmoment) aan de ene kant wijzen de benen naar elkaar in een V-vorm en is er dus waarschijnlijk sprake van een ondersteunende samentrekking van de buikspieren.
Aan de overkant wijzen de benen van elkaar af / \ en kan ik me voorstellen dat de buikspieren even opgerekt worden omdat de bovenarme naar voren rijkt. Dit wisselt dus elke pas af, om en om. Vooral in uitgestrekte draf zou je dit heel duidelijk moeten zien, maar in verzamelde draf en/of piaffe-passage zie je volgens mij nauwelijks oprekking van de buikspieren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:50

Ja, ik snap wat je bedoeld Lovely.

Daarom schreef ik al dat het even een hersenspinsel is, nog niet een kloppende theorie. Hij is nog niet helemaal waterdicht, zeg maar.

Ik zal ook schrijven waarom:

Wanneer een paard de rug BOL maakt, moet ie de rugspieren oprekken en de buikspieren aanspannen.
Wanneer hij de rug HOL maakt, moet hij de rugspieren aanspannen en de buikspieren oprekken.

Een paard moet dus buikspieren aan spannen om de rugspieren bol te maken.
De bovenlijn van een paard is van nature langer, bovendien wil je met rijden dat ie de bovenlijn juist los laat, oprekt dus! Je wilt dat ie in de bovenlijn langer wordt en korter in de benen. Dat zou dus betekenen dat ie de buikspieren aan moet spannen.
Maarrrrr..... een nageeflijk paard is een paard met een evenredige aanspanning tussen onderlijn en bovenlijn.
Moet nou de onderlijn meer aanspannen om net zoveel spanning te krijgen als de bovenlijn, of moet de onderlijn oprekken om net zo lang te worden als de bovenlijn?

Enkele overwegingen, net met iemand besproken, die het hopelijk niet erg vindt dat ik hier het een en ander plaats:

- Als een paard goed bovenin loopt, zakt hij achter, dus dan word ie langer in de bovenlijn en korter in de onderlijn.
- Als ie goed (bovenin) loopt zijn bovenlijn en onderlijn evenredig aangespannen, maar dan hebben we het over een volledig durchlässig paard en dat zal een B paard niet snel zijn
- De bovenlijn van hals naar staart bekeken is sowieso langer
- dus de aangespannen spieren moeten dan ook langer worden en de buikspieren moeten aantrekken
- wanneer de bovenlijn van nature langer is, moet je dan dus de onderlijn oprekken of aantrekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:54

Als je boven en onder langer maakt, krijg je gewoon een lang paard...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:00

Mijn inziens moet een paard de buikspieren aantrekken ( kort worden) en de bovenlijn moet opgerekt worden en dus langer worden ( aangespannen).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 16:03

Pipo schreef:
Mijn inziens moet een paard de buikspieren aantrekken ( kort worden) en de bovenlijn moet opgerekt worden en dus langer worden ( aangespannen).

Meedenkend:

Als de bovenlijn nou super ver wordt doorgerekt, wordt ie dan niet slap op het moment dat je minder rekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:12

QQQQ, je denkt aan een overrekte veer, waar de veerkracht uit is??