Pony wordt heet tegen einde les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:03

Rizette schreef:
Dan moet dat echt geen probleem zijn voor de pony qua gewicht enz. Zadelpassers willen nog wel eens overstag gaan met een te groot persoon in een klein zadel omdat de pony te klein is of een groter zadel op een kleine pony omdat een persoon eigenlijk te groot is maar daar is hier dan geen sprake van.Een kind van 6 op een jonge pony van 1.51 vind ik dan wel weer niet passend En ik weet dan dan de motivatie komt van er in groeien. Maar je koopt ook geen damesfiets voor een 6 jarige en een paard is geen fiets met haar maar een levend wezen waar een 6 jarige dan de benen van kan poetsen en thats it. Deze pony moet een wonderpony zijn om onder al deze onmogelijkheden het jullie nog naar de zin te maken en het zelf ook nog een beetje leuk te hebben. Ook al zou het de ideale huisvesting hebben.


Mijn dochter is 10 :) Ze is 150cm lang. Wij passen beiden prima in het zadel.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:11

pien_2010 schreef:
Wellicht nog een tipje. Mijn ruin (zelfde soort stalling als jij) dachten wij had een vrouw nodig. Op stal eens rondgevraagd en de staleigenaar vertelde dat er een merrie was die het waarschijnlijk beter zou doen met een man. Die twee zijn buiten altijd samen gezet, en de stalbaas had ze in de buitenboxen tegenover elkaar gezet.
Het gevolg was twee vrolijke blije eieren.

Over het rijden wil ik nog wat zeggen. Misschien vacht eraf scheren in zijn geheel of gedeeltelijk?

En mìjn merrie Polie stond vanaf 1ste minuut aan, zo ijverig . Haar nooit langer als een half uur gereden, ook met lessen. Na half uur ging ik eraf, en gingen we buiten relaxed aan de hand uitstappen. Wellicht dat dit ook zat is voor jouw merrie.

De ruin daarentegen reden we met gemak 2 uur achter elkaar (dochter en ik). Tweede uur was hij altijd het fijnste. Dus kijk naar je pony.

En kun je met de pony.naar buiten. Wandelen, buitenritten, in de buitenbak rijden, spelen etc? Met name ponies zijn zo vreselijk intelligent, en afwisseling is goed voor ze.

Of anders gezegd, hoe kunnen jullie echte vrienden worden?

Ik weet nog dat Chico mijn nieuwe ruin mij na paar weken, eraf gebokt had......toen ik op de grond lag keek hij zo ontzet.....ik ben erop gestapt en heb hem gelijk het weiland afgereden en gegeven wat hij nodig had......dat was toen eens even heel hard galopperen en zijn ei kwijt raken. Hij heeft me nooit meer eraf gebokt en ik heb hem dressuurmatig nooit meer overvraagd. Dat doen vrienden niet. Beiden hebben we van dat bokken geleerd.

Sterkte en succes en veel plezier. Hopelijk heb je iets aan mijn post.


Daar heb ik zeker iets aan :) Wij doen grondwerken in de grote bak, ze is super mensgericht en vindt spelen erg leuk. Ze heeft een knuffeltje waarmee ze graag rondrent. Als ik loop, loopt zij mee en stopt wanneer ik dat doe. Ze hulpelt in draf mee als ik huppel. Ze gaat galloperend met haar hoofd licht schuddend mee als ik ga rennen. Longeren kan ze ook zonder lijn, ze luistert heel goed naar de stemhulpen, zo fijn.
Ik heb vandag aangegeven dat wij niet meer dan nodig aan training onder het zadel zullen doen, ook in de lessen, na een half uur eraf en lekker aan de hand stappen op het veld of in de polder. Voorlopig maar 3x per week rijden, de andere dagen grondwerken en longeren. Vooral veel de polder in met andere paarden, ze is heel sociaal dus dat is ook een hele leuke bijkomstigheid.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:18

mavantos schreef:
Dit gedrag verdwijnt echt niet door nog meer buiten te zetten, want beweging krijgt de pony genoeg. Al is meer naar buiten natuurlijk altijd goed voor het koppie.

Ik vermoed dat je pony gewoon verzuurd is aan het einde van de les en daardoor verzet gaat tonen. Je pony zijn/haar spieren doen waarschijnlijk zeer en dat uit ze door te gaan bokken. Ik zou korter (maximaal 30 minuten exclusief in- en uitstappen en tussendoor ook even een rondje stappen met lange teugel) en maximaal een keer of 4 per week rijden.

Als je pony erg zweet kan het helpen elektrolyten bij te geven na het rijden voor het herstel. Mogelijk zou het bijgeven van magnesium ook helpen tegen de spanning van je pony en de ontspanning van de spieren.

Even ter vergelijking mijn schema: ik heb een sportpaard dat getraind wordt op Z niveau. Ik rij hem ongeveer 3 keer per week ca. 40 minuten excl. in- en uitstappen en daarnaast longeer ik hem ongeveer 2 keer per week 20 minuten (een klein beetje laag bijgezet en doen we veel overgangen, dus vrij intensief). De andere dagen doet hij letterlijk 'niks' en staat hij alleen in de paddock of wei (afhankelijk van het seizoen).


Dat kan heel goed zo zijn, mijn dierenarts vandaag gebeld en zij geeft aan dat het inderdaad verzuring kan zijn van de rugspieren. Ze adviseert Selenium, vitamine E en magnesium. Minder intensief trainen en eerder stoppen voor de succeseravring. Wel blijven bewegen, dus longeren en niet alleen maar loszetten in de bak of paddock. Mocht dit na een paar weken niet verbeteren dan moet ik een plukje haar laten opsturen om te bekijken of niet niets aangeboren is, suikeropslag in de spieren. Ze wil niet meteen van het ergste uitgaan omdat er nog zoveel tussen kan zitten en ze nog maar zo kort bij ons is. Ik heb nu net, op advies van de DA, een bestelling geplaatst Sectolin Magnesium Citraat en Sectolin Vitamine E + Selenium.

Change3x

Berichten: 6618
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:30

Ik ben ook absoluut een voorstander van veel vrije beweging voor je paard, dat is belangrijk voor de rust in hun koppie en gezond voor het lichaam en algemeen welzijn. Mijn (sport)paarden staan met dit weer van ‘S ochtends tot ‘S avonds buiten, maar dat is de luxe van niet in de randstad wonen.

Ik wil even inhaken op je voerrantsoen; je schrijft dat je het krachtvoer gaat terug nemen. Dat is prima, máár zorg er dan wel voor dat je het rantsoen aanvult met een balancer zodat je pony geen tekorten krijgt aan vitamines en mineralen. Wellicht is dit ook al wel benoemd maar met 9 pagina’s kun je wat over het hoofd zien soms.

LiannePuthzy

Berichten: 7010
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:35

pmwdh schreef:
mavantos schreef:
Dit gedrag verdwijnt echt niet door nog meer buiten te zetten, want beweging krijgt de pony genoeg. Al is meer naar buiten natuurlijk altijd goed voor het koppie.

Ik vermoed dat je pony gewoon verzuurd is aan het einde van de les en daardoor verzet gaat tonen. Je pony zijn/haar spieren doen waarschijnlijk zeer en dat uit ze door te gaan bokken. Ik zou korter (maximaal 30 minuten exclusief in- en uitstappen en tussendoor ook even een rondje stappen met lange teugel) en maximaal een keer of 4 per week rijden.

Als je pony erg zweet kan het helpen elektrolyten bij te geven na het rijden voor het herstel. Mogelijk zou het bijgeven van magnesium ook helpen tegen de spanning van je pony en de ontspanning van de spieren.

Even ter vergelijking mijn schema: ik heb een sportpaard dat getraind wordt op Z niveau. Ik rij hem ongeveer 3 keer per week ca. 40 minuten excl. in- en uitstappen en daarnaast longeer ik hem ongeveer 2 keer per week 20 minuten (een klein beetje laag bijgezet en doen we veel overgangen, dus vrij intensief). De andere dagen doet hij letterlijk 'niks' en staat hij alleen in de paddock of wei (afhankelijk van het seizoen).


Dat kan heel goed zo zijn, mijn dierenarts vandaag gebeld en zij geeft aan dat het inderdaad verzuring kan zijn van de rugspieren. Ze adviseert Selenium, vitamine E en magnesium. Minder intensief trainen en eerder stoppen voor de succeseravring. Wel blijven bewegen, dus longeren en niet alleen maar loszetten in de bak of paddock. Mocht dit na een paar weken niet verbeteren dan moet ik een plukje haar laten opsturen om te bekijken of niet niets aangeboren is, suikeropslag in de spieren. Ze wil niet meteen van het ergste uitgaan omdat er nog zoveel tussen kan zitten en ze nog maar zo kort bij ons is. Ik heb nu net, op advies van de DA, een bestelling geplaatst Sectolin Magnesium Citraat en Sectolin Vitamine E + Selenium.

Dat zijn mooie stappen, hopen dat het nu beter zal gaan. Ik zou persoonlijk niet gaan voor sectolin, dese zit vol met dextrose en ruikt ook echt naar vanille poeder. Ik zou eerder kiezen voor bijvoorbeeld pharmahorse

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:39

LiannePuthzy schreef:
pmwdh schreef:

Dat zijn mooie stappen, hopen dat het nu beter zal gaan. Ik zou persoonlijk niet gaan voor sectolin, dese zit vol met dextrose en ruikt ook echt naar vanille poeder. Ik zou eerder kiezen voor bijvoorbeeld pharmahorse


Pfff, omg, heb het al besteld :(

mavantos

Berichten: 3665
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:41

pmwdh schreef:
Pfff, omg, heb het al besteld :(



Ik weet niet waar je het hebt besteld, maar als dat echt net is kan je vaak wel mailen met de vraag of ze het nog kunnen annuleren. Soms is retourneren ook gratis.

Ik zou inderdaad ook Pharmahorse adviseren!

LiannePuthzy

Berichten: 7010
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:42

Dan zou ik gewoon wel die sectolin pot gaan geven en de volgende keer 1 zoeken waarvan het vulmiddel niet dextrose is. Iets is beter als niets. Je moet wel voor de grap aan dat poeder ruiken, dan snap je wat ik bedoel

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:45

mavantos schreef:
pmwdh schreef:
Pfff, omg, heb het al besteld :(



Ik weet niet waar je het hebt besteld, maar als dat echt net is kan je vaak wel mailen met de vraag of ze het nog kunnen annuleren. Soms is retourneren ook gratis.

Ik zou inderdaad ook Pharmahorse adviseren!


Dan zou ik dus ter vervanging deze moeten hebben? Vitamine E Excellent

LiannePuthzy

Berichten: 7010
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:46

Ja, die zou ik inderdaad kiezen

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:47

pmwdh schreef:
mavantos schreef:
Dit gedrag verdwijnt echt niet door nog meer buiten te zetten, want beweging krijgt de pony genoeg. Al is meer naar buiten natuurlijk altijd goed voor het koppie.

Ik vermoed dat je pony gewoon verzuurd is aan het einde van de les en daardoor verzet gaat tonen. Je pony zijn/haar spieren doen waarschijnlijk zeer en dat uit ze door te gaan bokken. Ik zou korter (maximaal 30 minuten exclusief in- en uitstappen en tussendoor ook even een rondje stappen met lange teugel) en maximaal een keer of 4 per week rijden.

Als je pony erg zweet kan het helpen elektrolyten bij te geven na het rijden voor het herstel. Mogelijk zou het bijgeven van magnesium ook helpen tegen de spanning van je pony en de ontspanning van de spieren.

Even ter vergelijking mijn schema: ik heb een sportpaard dat getraind wordt op Z niveau. Ik rij hem ongeveer 3 keer per week ca. 40 minuten excl. in- en uitstappen en daarnaast longeer ik hem ongeveer 2 keer per week 20 minuten (een klein beetje laag bijgezet en doen we veel overgangen, dus vrij intensief). De andere dagen doet hij letterlijk 'niks' en staat hij alleen in de paddock of wei (afhankelijk van het seizoen).


Dat kan heel goed zo zijn, mijn dierenarts vandaag gebeld en zij geeft aan dat het inderdaad verzuring kan zijn van de rugspieren. Ze adviseert Selenium, vitamine E en magnesium. Minder intensief trainen en eerder stoppen voor de succeseravring. Wel blijven bewegen, dus longeren en niet alleen maar loszetten in de bak of paddock. Mocht dit na een paar weken niet verbeteren dan moet ik een plukje haar laten opsturen om te bekijken of niet niets aangeboren is, suikeropslag in de spieren. Ze wil niet meteen van het ergste uitgaan omdat er nog zoveel tussen kan zitten en ze nog maar zo kort bij ons is. Ik heb nu net, op advies van de DA, een bestelling geplaatst Sectolin Magnesium Citraat en Sectolin Vitamine E + Selenium.



prima begin, maar laat onverlet dat bewegen belangrijk blijft, suplementen helpen alleen als je in beweging blijft. eenmaal verzuurt duurt het ook even voordat suplementen werken

Zo wie zo duren verandering van voer bij een paard even voordat het werkt en je resultaat gaat merken, oorzaak: paard heeft geen galblaas en dus is de stofwisseling iets anders.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:52

Koudbloeden moet je anders trainen dan warmbloeden. 3 x per week is meer dan voldoende, en zelfs dat nog met rust en verstand opbouwen.
Daarbuiten dus maximale vrije beweging zodat het bewegingsapparaat (maar ook interne structuren en het lymfatisch stelsel) zo optimaal mogelijk werken en het lichaam kan herstellen zodat je ook echt iets kunt opbouwen.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:55

pmwdh schreef:
Ik heb vandag aangegeven dat wij niet meer dan nodig aan training onder het zadel zullen doen, ook in de lessen, na een half uur eraf en lekker aan de hand stappen op het veld of in de polder. Voorlopig maar 3x per week rijden, de andere dagen grondwerken en longeren. Vooral veel de polder in met andere paarden, ze is heel sociaal dus dat is ook een hele leuke bijkomstigheid.


Dat klinkt erg fijn. Wat mijn pony bijvoorbeeld ook geweldig vindt, is om na een intensieve les nog even te grazen aan de hand. Als een soort ultieme beloning na hard werken, en het maakt het koppie leeg.

pien_2010

Berichten: 43924
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:57

Hou je ons op de hoogte hoe het gaat? Ik vind dat je veel ,in mijn ogen, goede stappen neemt en ik verwacht echt resultaat daarvan.
Succes, ik ga duimen dat het met dit aangepast beleid opgelost gaat worden.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 12:02

pien_2010 schreef:
Hou je ons op de hoogte hoe het gaat? Ik vind dat je veel ,in mijn ogen, goede stappen neemt en ik verwacht echt resultaat daarvan.
Succes, ik ga duimen dat het met dit aangepast beleid opgelost gaat worden.


Dank je! Ik zal over een tijdje een update plaatsen... :) Dank voor alle adviezen!

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:06

pmwdh schreef:
mavantos schreef:
Dit gedrag verdwijnt echt niet door nog meer buiten te zetten, want beweging krijgt de pony genoeg. Al is meer naar buiten natuurlijk altijd goed voor het koppie.

Ik vermoed dat je pony gewoon verzuurd is aan het einde van de les en daardoor verzet gaat tonen. Je pony zijn/haar spieren doen waarschijnlijk zeer en dat uit ze door te gaan bokken. Ik zou korter (maximaal 30 minuten exclusief in- en uitstappen en tussendoor ook even een rondje stappen met lange teugel) en maximaal een keer of 4 per week rijden.

Als je pony erg zweet kan het helpen elektrolyten bij te geven na het rijden voor het herstel. Mogelijk zou het bijgeven van magnesium ook helpen tegen de spanning van je pony en de ontspanning van de spieren.

Even ter vergelijking mijn schema: ik heb een sportpaard dat getraind wordt op Z niveau. Ik rij hem ongeveer 3 keer per week ca. 40 minuten excl. in- en uitstappen en daarnaast longeer ik hem ongeveer 2 keer per week 20 minuten (een klein beetje laag bijgezet en doen we veel overgangen, dus vrij intensief). De andere dagen doet hij letterlijk 'niks' en staat hij alleen in de paddock of wei (afhankelijk van het seizoen).


Dat kan heel goed zo zijn, mijn dierenarts vandaag gebeld en zij geeft aan dat het inderdaad verzuring kan zijn van de rugspieren. Ze adviseert Selenium, vitamine E en magnesium. Minder intensief trainen en eerder stoppen voor de succeseravring. Wel blijven bewegen, dus longeren en niet alleen maar loszetten in de bak of paddock. Mocht dit na een paar weken niet verbeteren dan moet ik een plukje haar laten opsturen om te bekijken of niet niets aangeboren is, suikeropslag in de spieren. Ze wil niet meteen van het ergste uitgaan omdat er nog zoveel tussen kan zitten en ze nog maar zo kort bij ons is. Ik heb nu net, op advies van de DA, een bestelling geplaatst Sectolin Magnesium Citraat en Sectolin Vitamine E + Selenium.


Die suikeropslag in de spieren dan hebben ze het over een test op insulineresistentie of pssm. Beide gevallen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door te veel gras wat bij paarden die die afwijking hebben, niet goed verwerkt kan worden. Insulineresistentie geeft zover ik weet geen verzuring, wel andere hele nare klachten. Mocht het pssm zijn dan krijg je nog een ware cultuurschok als dat je eerste paard is. Ik heb een psssm-er en dat vraagt echt veel van je. Dan red je het niet met een poedertje. Dus laten we hopen dat dat meevalt. Pas inderdaad op wat je koopt, lees je altijd in. Er is net als in de supermarkt veel marketing bij supplementen en echt niet alles is van goede kwaliteit.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 12:12

pluisje88 schreef:
Die suikeropslag in de spieren dan hebben ze het over een test op insulineresistentie of pssm. Beide gevallen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door te veel gras wat bij paarden die die afwijking hebben, niet goed verwerkt kan worden. Insulineresistentie geeft zover ik weet geen verzuring, wel andere hele nare klachten. Mocht het pssm zijn dan krijg je nog een ware cultuurschok als dat je eerste paard is. Ik heb een psssm-er en dat vraagt echt veel van je. Dan red je het niet met een poedertje. Dus laten we hopen dat dat meevalt. Pas inderdaad op wat je koopt, lees je altijd in. Er is net als in de supermarkt veel marketing bij supplementen en echt niet alles is van goede kwaliteit.


De DA denkt in eerste instantie aan verzuring maar in het ergste geval dus de suikeropslag. Vandaar eerst proberen met op de juiste manier opbouwen van de spieren en conditie, met ondersteuning van supplementen. Mocht er geen verandering optreden dan nader onderzoek.
Inmiddels gebeld met Agradi en ik mag de supplementen omruilen voor Pharmahorse :j

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:13

Succes met alles!
Er komt heel veel op je af wanneer je voor het eerst een eigen paard hebt.
Bokt kan dan een ideale plek zijn om meer kennis en ervaring op te doen.
Je krijgt nu heel veel waardevolle informatie waar je mee verder kan.

Heel fijn dat je hier gesterkt werd in je idee dat een uur gewoon te lang is nog.
Ik denk dat het al een stuk beter zal gaan als je minder lang rijdt :)
Trouwens erg leuk dat je dit samen met je dochter kan doen en dat jullie allebei zo goed op de pony passen.

Supplementen kunnen inderdaad fijn zijn voor de ondersteuning in deze fase. Verder zou ik nog niet teveel denken aan problemen, kans is heel groot dat de pony even overvraagt werd en dat het straks gewoon goed gaat. Wel heel fijn dat je alvast weet wat je kan doen, als het wel een probleem blijft.
Het klopt inderdaad dat er grote verschillen zijn tussen supplementen, zo leer je telkens wat bij :) Fijn dat je nog kan ruilen!

Blijf gerust op bokt dingen vragen, dat kan je erg helpen wanneer je tegen nieuwe dingen aanloopt!

LiannePuthzy

Berichten: 7010
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:15

pmwdh schreef:
pluisje88 schreef:
Die suikeropslag in de spieren dan hebben ze het over een test op insulineresistentie of pssm. Beide gevallen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door te veel gras wat bij paarden die die afwijking hebben, niet goed verwerkt kan worden. Insulineresistentie geeft zover ik weet geen verzuring, wel andere hele nare klachten. Mocht het pssm zijn dan krijg je nog een ware cultuurschok als dat je eerste paard is. Ik heb een psssm-er en dat vraagt echt veel van je. Dan red je het niet met een poedertje. Dus laten we hopen dat dat meevalt. Pas inderdaad op wat je koopt, lees je altijd in. Er is net als in de supermarkt veel marketing bij supplementen en echt niet alles is van goede kwaliteit.


De DA denkt in eerste instantie aan verzuring maar in het ergste geval dus de suikeropslag. Vandaar eerst proberen met op de juiste manier opbouwen van de spieren en conditie, met ondersteuning van supplementen. Mocht er geen verandering optreden dan nader onderzoek.
Inmiddels gebeld met Agradi en ik mag de supplementen omruilen voor Pharmahorse :j


Dat is fijn, ik weet niet welk merk magnesium je eerst had uitgekozen, maar die van pharmahorse is helemaal prima

Popstra
Berichten: 13929
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:24

Niks mis met je paard op zn vrije dag ook nog een uurtje in de molen rustig te laten stappen hoor!
Dat is juist goed voor paarden die getraind worden.

Hier lopen ze al jaren een paar keer per week een uurtje op hun vrije dagen of na een intensieve training 20 min en er is er nog geen een slecht van geworden!

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:36

Juist zelfs beter om de dag na intensief werken, nog wat lichte beweging te geven.

Ik rij juist wel meerdere dagen, daar doet mijn paard het goed op. Maar de dag na m'n les dan bijvoorbeeld klein rondje bos, of 20m relaxed bakwerk.

En niet meer dan 3 dagen per week intensief, dus in het zweet.

pluisje88

Berichten: 8158
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:38

Tango1979 schreef:
Juist zelfs beter om de dag na intensief werken, nog wat lichte beweging te geven.

Ik rij juist wel meerdere dagen, daar doet mijn paard het goed op. Maar de dag na m'n les dan bijvoorbeeld klein rondje bos, of 20m relaxed bakwerk.

En niet meer dan 3 dagen per week intensief, dus in het zweet.


Denk eraan dat intensief niet gelijk hoeft te staan aan zweten. In kan ze in een half uur zo moe krijgen dat ze amper nog op de benen kunnen staan, alleen in stap en geen drupje zweet. Pas op als je wat zo stellig beweert. Zeker als het gaat om iemand die net z’n eerste paard heeft….

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:39

pluisje88 schreef:
Tango1979 schreef:
Juist zelfs beter om de dag na intensief werken, nog wat lichte beweging te geven.

Ik rij juist wel meerdere dagen, daar doet mijn paard het goed op. Maar de dag na m'n les dan bijvoorbeeld klein rondje bos, of 20m relaxed bakwerk.

En niet meer dan 3 dagen per week intensief, dus in het zweet.


Denk eraan dat intensief niet gelijk hoeft te staan aan zweten. In kan ze in een half uur zo moe krijgen dat ze amper nog op de benen kunnen staan, alleen in stap en geen drupje zweet. Pas op als je wat zo stellig beweert. Zeker als het gaat om iemand die net z’n eerste paard heeft….


Helemaal gelijk! Dit geldt specifiek voor mijn paard, die snel zweet, en mijn manier van trainen

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:47

Je doet in ieder geval ontzettend hard je best, en bent al veel verder dan velen onder ons destijds met een eerste paard :)

Mijn reactie was gisteren te direct naar jou toe. Een slechte dag. Mijn excuses. Het had misschien wat meer verpakking mogen hebben.

Er zijn veel nuttige tips gegeven voor je rijprobleem, en ik duim mee voor dat plekje bij de boer :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37436
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:49

Als je inderdaad gaat doorvoeren wat je nu aangeeft denk ik dat je pony er al heel snel blij mee gaat zijn. Lekker uitstappen aan de hand, zadel af en ontspannen spieren losmaken en laten kalmeren na een kortere les. :j Vaker buiten waar kan en meer samen band opbouwen ernaast ipv erop. Meer rekening houden met haar behoeftes ipv doen wat "men" vind waaraan je moet voldoen.

Met een paard of pony werk je in mijn ogen altijd samen in gelijkwaardigheid ipv dat jij als mens altijd oplegt wat het dier moet doen . Dan is het voor beiden een feestje iets te doen. :j