Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:13

Antoinette23 schreef:
Ik heb een account aangemaakt omdat ik met mijn handen in het haar zit met mijn eigen headshaker en wil me in het headshaking topic mengen. Als eerste kwam ik echter dit bericht tegen en ik herken veel in dit paard zn bewegingen.
Ik ben wel benieuwd wie jullie menen te weten wie ik ben want ik heb nog nooit eerder gepost en ben ook benieuwd hoe op basis van 1 regel jullie een schrijfstijl denken te herkennen.
Maar misschien is jullie reactie wel de reden waarom ik altijd terughouden ben geweest om een account op Bokt aan te maken...
Anyway, succes met je paard.

En aangezien je nog maar net op bokt zit dus misschien nog niet weet hoe het werkt, ik heb je een PB gestuurd, kijk even bovenin, daar staat een 1. Even aanklikken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:13

Denk dat je dit gewoon heel goed doet, TS :) je hebt een super leuke merrie, een sensibel meisje zo te zien, en het kan erg helpen om anderen mee te laten kijken.
Wat ik zie is dat ze ook erg reageert op de binnenhand, probeer haar daar eens wat meer los te laten, en dan gewoon lekker voorwaarts te rijden? Want lopen wil ze wel. Goede kans dat ze er dan heel fijn in 'zakt' en dan kun je haar daar opvangen.

Ketly

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 15:19

Ja die binnenhand is echt zo'n dingetje :D Werk ik al een hele tijd aan, maar merk dat ik toch soms wel hem er perongeluk weer bijpak. Probeer deze dan nu dan soms maar gewoon even overdreven naar voren te steken want zonder loopt ze ook wel!

Het kriebelt na alle adviezen ook wel om vanavond op te stappen, maar het plan was eigenlijk om even de pessoa te proberen en te longeren. Lastig!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:20

Gewoon doen waar je je goed bij voelt, plannen zijn er om bij te stellen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:33

Ketly schreef:
Ja die binnenhand is echt zo'n dingetje :D Werk ik al een hele tijd aan, maar merk dat ik toch soms wel hem er perongeluk weer bijpak. Probeer deze dan nu dan soms maar gewoon even overdreven naar voren te steken want zonder loopt ze ook wel!

Het kriebelt na alle adviezen ook wel om vanavond op te stappen, maar het plan was eigenlijk om even de pessoa te proberen en te longeren. Lastig!

Gewoon er lekker op, ontspannen, schouders laten vallen, binnenhand naar voren en gewoon idd doen wat nu goed voelt

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 15:47

Ja dat is ook zo :D Even kijken of ik iemand kan regelen die misschien een stukje voor mij wil filmen, wil dan ook wel weer eens proberen om iets te delen met jullie.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 15:49

Leuk! Vind het erg leuk om mee te lezen en jullie proces te volgen, heb zelf ook veel aan de tips die hier gegeven worden :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 16:18

Super leuk als dat zou kunnen :D ik ben ook gewoon even benieuwd hoe ze erop reageert :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 22:11

Ik had besloten om te longeren, maar het lot had zo moeten zijn want het regende keihard, dus moest wel rijden :+ Nou daar heb ik geen spijt van gehad! Voelde zo lekker. Gewoon lekker loslaten en negeren als ze wat zoekende was, maar wel proberen haar de steun te geven. Het is nog lang niet perfect, maar voor nu ben ik blij <3

De beloofde filmpjes:

https://vimeo.com/371223696

https://vimeo.com/371224283

Ik wil er uiteindelijk veel meer nog aanrijden, maar dat vond ze vandaag nog erg spannend en ze was wol ontspannen, dus we doen het stapje voor stapje.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:36

Knap TS! Jullie gaan steeds beter! Enige wat mij nu een kleij beetje stoort is de los-vast verbinding. Zeker nu in dit nieuwe stuk van trainen zou ik haar meer op verbinding willen zien. Hoe gek ook, maar ook het belonen zou ik nu in dit stuk anders doen dan de hand naar voren waardoor er weer even geen verbinding is, probeer contact te houden.

Maar ik kan dit wel lekker allemaal vinden :D Jij moet doen wat goed voelt!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 22:40

Dat was ook wat te impulsief misschien, maar was gewoon even zo blij met haar :o Ik heb haar wat losser gelaten omdat ik zelf niet echt een stabiele hand heb, dus leek me voor nu even beter zo, maar ik kan uiteraard ook proberen om met iets meer contact te rijden. Ik wil zo graag ontspanning zien te vinden en vandaag hebben we dat wel bereikt, dus daar ben ik al wel blij mee. En alle tips zijn welkom hoor! :D Daarom plaats ik ook een filmpje, want hoe trots ik ook ben, er is gewoon nog zoveel verbetering nodig voordat we een stap verder zijn.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:45

Tuurlijk! Je doet het keurig! Ze lijkt me ook alleen een paard die vertrouwen zoekt, vaak denken we dat los gooien aan de voorkant beter is, maar daarmee kan ze ook het gevoel krijgen het zelf maar even uit te moeten zoeken. Ze heeft juist jouw steun nodig, en dan niet in de vorm van kracht, beeld je maar in dat je teugels balonnen zijn, tenminste zo leg ik het altijd aan mijn dochter uit :D Je moet de balonnen niet te hard knijpen, want dan klappen ze, maar ook niet te zacht beethouden want dan "waaien" ze weg ...... Die balans vinden is denk ik echt noodzakelijk voor haar.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:52

Leuk om je proces te volgen! Ik lees al een tijdje mee en waardeer het dat je haar zo de tijd geeft.

Heb je al eens gedacht aan het werken aan de hand? En dan ook met het neusje door het zand terwijl ze actief doorstapt. Ik heb bij de paarden waar ik mee gewerkt heb gemerkt dat ze dat in eerste instantie erg onwennig vonden (en ik zelf ook!) maar ze worden er heerlijk los van in het lijf. Doordat ze ook op die manier onbelast leren hun lijf goed te gebruiken heb je daar in het zadel veel profijt van. De aanleuning wordt ‘vanzelf’ beter, doordat ze soepeler worden. Daar leg ik zelf nooit de nadruk op. Eerst activiteit en netjes onder het lijf stappen, hals buigen, lijf buigen. Daarnaast ook voor jezelf heel goed :P

En niet iedereen vindt het nuttig en leuk, ik wel en daarom deel ik het ;)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 22:54

Dankjewel voor je reactie! Ja ik ben ook wel bezig op de grond, maar misschien nog niet genoeg :o Ik heb ook heel vaak dat ik even uitstap of begin met lopen naast haar, vind ik ook wel erg gezellig en dan is ze meestal inderdaad heerlijk ontspannen.

Pff vond het wel spannend om een filmpje te plaatsen weer! Mijn eigen gevoel is belangrijk maar natuurlijk was ik ook heel benieuwd naar jullie reacties.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:00

Lastig probleem.
Hoe ver is ze in de africhting, welk niveau ongeveer?

Mijn Friese merrie, nu inmiddels 19 en met pensioen, reed ik op ongeveer m2/z1 niveau. Was bezig met de wissels.
Heb altijd problemen gehad met de aanleuning. Niet heel heftig maar kon er m'n vinger niet opleggen waar het probleem lag. Bij wat sluitwerk of al het haar te moeilijk werd, begon ze heel licht te schudden om druk te ontwijken tot ze in feite stuurloos was.
Mijn osteopaat adviseerde om haar eens op de foto te laten zetten, en dan met name haar hoofd/hals.
Bij breuk 4 ben ik maar opgehouden met tellen... diverse breuken in halswervels, schedel. Binnenoor links kapot en oog links nagenoeg blind. Allemaal oude, stabiele breuken , dus hoe wat en wanneer het gebeurd is weet ik niet.
Let wel, mijn paard schudde minder heftig als de jouwe van wat ik op je filmpjes zie...
De foto's die ik in de kliniek heb laten maken, vooral ook fotos van de hals van bovenaf, hebben mij nog geen €200 gekost.
Ik adviseer daarom ook echt om iets medisch uit te sluiten! Je paard fluisterd niet maar roept dat er iets niet goed is. Als het medische is uitgesloten kun je met je training aan de slag.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 23:08

We zijn nog niet gestart. Ik had niet in de gaten dat ze zo erg loopt, ik was vandaag zo trots.. -O- Vond mijn filmpjes er zo fijn uit zien (los van het wat slechter aan het been) maar blijkbaar gaan we niet zo goed als ik dacht..

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:09

Wat fijn dat je zo lekker heb gereden vanavond! Ik vind het een heel fijn beeld op de filmpjes ik zie zeker een stuk verbetering toz van je eerste filmpjes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:21

Superleuk, vooral het laatste filmpje krijg je al een soort van wat ik bedoelde idd :)

Probeer je wat meer op te laten gooien, niet actief gaan staan, maar je gewoon op laten gooien en zachtjes landen, dan is je hand iets rustiger gelijk.
Mooi lengte in de hals, fijn dat ze er echt in durft te zakken, en als ze wat lager wil is dat prima hoor :) heel goed :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:29

Wat ik zou doen, eerst zo doorgaan om je eigen vertrouwen weer wat terug te krijgen. Terug naar de basis. Dan langzaam wat tempo wisselingen oppakken, om d’r aan je been te krijgen. Let er wel op dat je bij elke storing eerst antwoord met been en daarna pas met je hand.

Keep up the good work!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:34

Ik zie in je filmpjes dat je wat meer voorwaarts rijdt. Goed zo. Nu nog wat meer verbinding nemen. Ik vind je nog wel wat teveel rechtuit rondjes rijden. Als je zich wegdrukt en het hoofd omhoog wil gooien zou ik meteen gaan wenden voltes rijden. Ook kun je best paar pasjes gaan wijken. Naar de hoefslag toe als je zo van hand verandert of van binnenhoefslag naar hoefslag. Veel voltes rijden en groter en kleiner maken. Ik heb ook de indruk dat je meer op de linkerhand rijdt als de rechter. Probeer dat evenredig te verdelen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:37

Wat een fijn paard!

Ik zie vooral dat ze reageert op de los-vast verbinding met je handen en dat ze reageert op jouw houding. Ik zie vaste knieën en opgetrokken benen bij jou. Daardoor raak je uit balans en dat probeer je nu op te lossen met je handen. Het gevolg is dat je haar blokkeert in het zoeken naar balans, in zoverre dat ze verschillende paslengtes laat zien (teugelkreupel). Ik denk dat je veel baat kan hebben bij zitlessen waarbij je leert voelen wat voor invloed jouw houding op een paard heeft, bijvoorbeeld op een Joker of een leerpaard wat stopt met lopen als je je lijf vastzet

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:41

Niet om het één of ander, maar jouw paard schreeuwt de singalen uit en je geeft er totaal geen gehoor aan? Dan stel imo je eigen belangen voorop i.p.v. aan dierenwelzijn te denken. Echt bizar dat je dan er zelf niet aandenkt om voorlopig te stoppen met rijden/longeren totdat de oorzaak van het schudden met het hoofd achterhaald is. Al het rijtechnische commentaar wat ik in gedachten had is allemaal al benoemd dus ik ga niet in herhaling vallen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 23:42

Dankjewel Marjan, gaan we doen <3

Wat veel misschien vergeten of niet in de gaten hebben, is dat de onrust in het rijden ons heeft belemmerd in ons vooruit komen en dan zelfs nog in de basis. Ik weet dat ze aan het been niet top is, mijn houding niet geweldig is en dat we er nog lang niet zijn, maar we hebben zoveel tegenslagen in het rijden gehad dat we ook nooit echt de kans hebben gekregen om samen te groeien en aan onze verbeterpunten te werken. Zo’n avond als vanavond is goud voor mij en als ik haar dan ruimte geef ben ik haar zo dankbaar dat ze mij niet straft daarvoor en bij mij blijft. Ik ben namelijk totaal geen perfecte ruiter, maar op de momenten dat ik haar nodig heb en haar eerlijk de kans geef, dan is ze er voor mij en dan kunnen we samen zo lekker ontspannen rijden. Dat is wat momenteel telt voor mij want ik wil samen weer een team worden. Het perfecte plaatje werken we aan, maar we nemen de tijd. Liever ooit een keer samen met plezier en een fijn beeld B starten dan met getrek en oneerlijk rijden in het Z komen. Hopelijk halen we snel onze achterstand in en kunnen we straks weer samen genieten van ons rijden. :D

Edit: ik zie dat er nieuwe reacties al weer zijn, daar reageer ik nog even uitgebreid op!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:49

Ik vond dit met het hele achtergrondverhaal best fijne filmpjes om naar te kijken. Het ziet eruit alsof je in eerste instantie gewoon rustig, veilig en niet te spannend wil rijden en op zoek bent naar een situatie waarin je heel stabiel samen rond kunt komen.

Ik denk dat de combinatie van de tips van Avalanche, bromfiets, Marjan en Babootje je verder gaan helpen. Bedenk bij het aannemen van meer contact wel dat je paard daar wellicht een negatieve associatie heeft. Het kán medisch zijn, maar het hoeft niet en kan dus ook puur associatie zijn. Belonen als ze het goed doet is dan uiteraard heel belangrijk.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:51

Ketly schreef:
Dankjewel Marjan, gaan we doen <3

Wat veel misschien vergeten of niet in de gaten hebben, is dat de onrust in het rijden ons heeft belemmerd in ons vooruit komen en dan zelfs nog in de basis. Ik weet dat ze aan het been niet top is, mijn houding niet geweldig is en dat we er nog lang niet zijn, maar we hebben zoveel tegenslagen in het rijden gehad dat we ook nooit echt de kans hebben gekregen om samen te groeien en aan onze verbeterpunten te werken. Zo’n avond als vanavond is goud voor mij en als ik haar dan ruimte geef ben ik haar zo dankbaar dat ze mij niet straft daarvoor en bij mij blijft. Ik ben namelijk totaal geen perfecte ruiter, maar op de momenten dat ik haar nodig heb en haar eerlijk de kans geef, dan is ze er voor mij en dan kunnen we samen zo lekker ontspannen rijden. Dat is wat momenteel telt voor mij want ik wil samen weer een team worden. Het perfecte plaatje werken we aan, maar we nemen de tijd. Liever ooit een keer samen met plezier en een fijn beeld B starten dan met getrek en oneerlijk rijden in het Z komen. Hopelijk halen we snel onze achterstand in en kunnen we straks weer samen genieten van ons rijden. :D

Edit: ik zie dat er nieuwe reacties al weer zijn, daar reageer ik nog even uitgebreid op!

Weet je wat jij moet doen lieve TS, dit topic even laten wat het is en lekker zo doorgaan met je mooie paard :-) Laat ons over een paar weken, maanden maar zien waar jullie staan :*