Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
char_kmbly schreef:Ik luister naar adviezen, maar ik krijg meer haat klaar hier dan tips.
Voor char wil ik het beste, maar ik zit deze paar weken ook niet lekker in m’n vel, dat kan ook doorspelen naar char.
En dat gevoel wordt er ook nii beter op als ik telkens word afgekapt wanneer ik wat goeds probeer te doen.
char_kmbly schreef:Ik heb voor 30 nov paardencoaching geboekt van een oud stalgenoot, om te kijken of ze kan helpen tussen de band van mij en char. En om ons beide lekker in ons vel te laten zitten.
Ik had gister avond wat grondwerk gedaan, maar het enige wat ik kreeg was eigenlijk een boze blik met oren naar achter. :/
char_kmbly schreef:Ik heb voor 30 nov paardencoaching geboekt van een oud stalgenoot, om te kijken of ze kan helpen tussen de band van mij en char. En om ons beide lekker in ons vel te laten zitten.
Ik had gister avond wat grondwerk gedaan, maar het enige wat ik kreeg was eigenlijk een boze blik met oren naar achter. :/
char_kmbly schreef:Ik luister naar adviezen, maar ik krijg meer haat klaar hier dan tips.
Voor char wil ik het beste, maar ik zit deze paar weken ook niet lekker in m’n vel, dat kan ook doorspelen naar char.
En dat gevoel wordt er ook nii beter op als ik telkens word afgekapt wanneer ik wat goeds probeer te doen.
J_emma schreef:char_kmbly schreef:Ik luister naar adviezen, maar ik krijg meer haat klaar hier dan tips.
Ik snap je gevoel, maar de meeste mensen proberen je echt te helpen. Goed plan, van die coach! Dat is over een krappe twee weken. Gun haar en jezelf tot die tijd lekker even rust. Als bij grondwerk ook al de oren naar achteren gaan, voelt ze zich blijkbaar ook dan overvraagd. Ga gewoon gezellig een stukje wandelen, even kroelen, en haal de druk er even af. Ze heeft heel veel meegemaakt in korte tijd en dat moet even landen. En ze heeft jou daarbij nodig als stabiele persoon op wie ze kan vertrouwen, niet met wie ze de strijd aan moet gaan.
char_kmbly schreef:Mijn insta is: @jumpingkmbly
Ik heb dr echt medisch op alle gebieden gecheckt.
Niemand in mijn omgeving denkt dat het medisch is. (Staleigenaresse van vorige stal, manege eigenaar, instructrices, Hoefsmit, dierenarts)
Ik vindt het gewoon zo raar, want vorige week maandag en de week daarvoor ging het super!
En ineens dinsdag na 10 min zette ze een knopje om dat ze niet wilt.
Ik wil ook gewoon met plezier kunnen rijden ipv een gevecht aan gaan, maar ik kan niet afstappen en afzadel als char gaat staken. Dan wint zij en is het de volgende keer weer hetzelfde.
Ik wil het gevecht ook niet aan, het kost me energie en elke keer worden de bokken hoger en lig ik weer op dr nek.
En ik spring met dr omdat ze dat leuk vindt, maar het is nu op het punt dat ze zelfs niet luistert bij het springen.
En de reactie is telkens op het been.
Mijn instructrice reed er ook een keer op.
Zij werd er ook bijna af gelanceerd doordat ze dr buitenbeen erbij deed.
genja schreef:char_kmbly schreef:Mijn insta is: @jumpingkmbly
Ik heb dr echt medisch op alle gebieden gecheckt.
Niemand in mijn omgeving denkt dat het medisch is. (Staleigenaresse van vorige stal, manege eigenaar, instructrices, Hoefsmit, dierenarts)
Ik vindt het gewoon zo raar, want vorige week maandag en de week daarvoor ging het super!
En ineens dinsdag na 10 min zette ze een knopje om dat ze niet wilt.
Ik wil ook gewoon met plezier kunnen rijden ipv een gevecht aan gaan, maar ik kan niet afstappen en afzadel als char gaat staken. Dan wint zij en is het de volgende keer weer hetzelfde.
Ik wil het gevecht ook niet aan, het kost me energie en elke keer worden de bokken hoger en lig ik weer op dr nek.
En ik spring met dr omdat ze dat leuk vindt, maar het is nu op het punt dat ze zelfs niet luistert bij het springen.
En de reactie is telkens op het been.
Mijn instructrice reed er ook een keer op.
Zij werd er ook bijna af gelanceerd doordat ze dr buitenbeen erbij deed.
Tja dat was bij mijn vorige paard ook die staak gedrag had . Iedereen zei je moet strenger zijn en er door heen rijden na dit even gedaan te hebben en wij allebei er alleen maar gefrustreerd ervan raakte toch tegen al het advies in naar de lingehoeve en wie had gelijk ? Ik er was wel degelijk wat artrose in het si gewricht en de gevraagde arbeid kon hij helemaal niet aan. Hier heb ik 1 ding van geleerd en dat is luister niet naar andere heb je twijfels laat je paard onderzoeken en ga er niet zomaar door heen rijden.
oji schreef:Natuurlijk is er een kansje dat er iets medisch is, maar de kans dat dit dier gewoon een loopje met TS neemt of gewoon doodongelukkig is omdat het rijtechnisch leiderschap mist, is in dit geval gewoon vele malen groter. Zeker aangezien dit paard al medisch nagekeken is, zou ik het daar niet zoeken.
Op een handelsstal met vooral springpaarden, zoals de stal van X, rijden vrijwel altijd hele handige ruiters. Die ruiters brengen zo'n dier met springaanleg in no time richting M springen, laten het er eenvoudig uitzien en voor je het weet koopt iemand als TS zo'n paard als leerpaard.
Maar dat zijn prima springpaarden voor ruiters die zelf ook een flinke dosis ruitergevoel en handigheid hebben. Dan moet je vaak alsnog opnieuw opleiden, want lang niet altijd is alles al bevestigd.
Komt zo'n paard bij een ruiter als TS, dan gaat dat nog eventjes goed, want het paard teert door op de vorige ruiter. Maar langzaam gaat het paard achteruit, spieren verliezen, soepelheid verliezen, verrekte afstanden kloppen steeds niet en moet zichzelf net ff meer rekken dan comfortabel...en dan is de weg naar staken heel snel ingezet.
TS trek een conclusie. Jij bent ongelukkig met dit paard, maar geloof me, dit paard is ook ongelukkig met jou! Dit is een neerwaartse spiraal. Dit paard heeft een heel ander type ruiter nodig, met veel meer ervaring en handigheid. En jij hebt een paard nodig dat jou leert rijden en springen, leert zitten, leert afstanden schatten en parcoursen rijden. Gun jullie beide iets wat bij jullie past. Ik vrees alleen wel dat het een dure leerschool gaat zijn, want tenzij je dit paard in training zet bij een springruiter, zal de waarde inmiddels al flink gedaald zijn.
oji schreef:Natuurlijk is er een kansje dat er iets medisch is, maar de kans dat dit dier gewoon een loopje met TS neemt of gewoon doodongelukkig is omdat het rijtechnisch leiderschap mist, is in dit geval gewoon vele malen groter. Zeker aangezien dit paard al medisch nagekeken is, zou ik het daar niet zoeken.
Op een handelsstal met vooral springpaarden, zoals de stal van X, rijden vrijwel altijd hele handige ruiters. Die ruiters brengen zo'n dier met springaanleg in no time richting M springen, laten het er eenvoudig uitzien en voor je het weet koopt iemand als TS zo'n paard als leerpaard.
Maar dat zijn prima springpaarden voor ruiters die zelf ook een flinke dosis ruitergevoel en handigheid hebben. Dan moet je vaak alsnog opnieuw opleiden, want lang niet altijd is alles al bevestigd.
Komt zo'n paard bij een ruiter als TS, dan gaat dat nog eventjes goed, want het paard teert door op de vorige ruiter. Maar langzaam gaat het paard achteruit, spieren verliezen, soepelheid verliezen, verrekte afstanden kloppen steeds niet en moet zichzelf net ff meer rekken dan comfortabel...en dan is de weg naar staken heel snel ingezet.
oji schreef:Ik reageer ook vooral op de posts dat het dier de medische mallenmolen helemaal door moet. Daar geloof ik in dit geval gewoon niet in.
En normaal zou ik vaak nog denken dat juiste begeleiding een hoop kan doen, maar gezien de insta fotoos/filmpjes denk ik echt dat in dit geval de behoeften van de ruiter en de behoeften van het paard te ver uit elkaar liggen om op realistische termijn weer plezier te krijgen en paard fit (en ja ik trek me hierin vooral het lot van het paard heel erg aan, want die is vooral de dupe in mijn ogen en afhankelijk van de keuzes die TS maakt)
Denk niet dat X dat dier terug neemt...ja voor een fractie van het geld waarvoor ze hem gekocht heeft misschien. Maar X is nou niet het type handelaar dat zich het lot van jonge onervaren amazones aantrekt en zich druk maakt of iemand wel een toekomst met zijn verkochte paard heeft.