Paardrijden met overgewicht?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:54

daffodil schreef:
Erg kort door de bocht Cer maar om je gerust te stellen, bij mij heeft een arts het vastgesteld en ik zeg nergens dat ik niet af wil vallen he.......maar om mensen op voorhand al te beschuldigen van wat jij nu zegt, dat gaat mij te ver. Ik ben echt niet zielig maar wel te zwaar en ik heb het allerbeste voor met mijn paard en doe alles wat binnen mijn vermogen ligt om het hem zo goed mogelijk naar de zin te maken. Maar in jouw ogen mishandel ik dus mijn paard, en dat gaat mij te ver!

Jij leest echt allemaal dingen die er niet staan hoor... :?

Citaat:
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om iemand die niet mijn mening vraagt (al dan niet tijdens lessen/jureren), aan te spreken op zijn houding/zit te paard. Waar haal je het vandaan dat je iedereen maar zomaar aan kan spreken op zijn manier van omgaan met een paard? Dat moet ieder toch voor zich weten binnen de door de wet vastgestelde grenzen? Leven en laten leven, bemoei je lekker met je eigen paard zou ik zeggen en laat een ander zijn wie hij is.
Daar ben ik het niet mee eens.. ook dan is het de toon die de muziek maakt.. jij laat mensen dus liever rondzweven in onwetendheid, onhandigheid en onkunde dan dat je ze wellicht een stapje in de goede richting kan geven.. En dat allemaal om de lieve vrede? Ik vind dat een misplaatst gevoel van 'leven en laten leven'.

En dan nog iets.. als jij meent dat je goed bezig bent, dan snap ik helemaal niet dat je dit zo zit te verdedigen? Dan weet je toch wie je bent, waar je voor staat en wat je doet? Dan maakt het toch geen ene moer uit wat ik daarvan vind? Ik.. iemand aan de andere kant van een beeldscherm, die geen idee heeft wat jij allemaal doet... Daar moet je dan toch boven staan?

Citaat:
Dus respect krijg je van jou alleen als je geen overgewicht hebt?

en waar staat dat?

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:02

Dat sta ik ook daarom rij ik gewoon......maar ik maak me er druk om omdat er veroordeeld wordt op grond van rare redenen. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die een stuk minder sterk in elkaar steken dan ik en zich daar heel veel van aantrekken. Overigens lees ik gewoon wat jij plaatst en jij geeft aan dat je het er niet mee eens bent dat obesitas een ziekte is. Dat is gewoon de wetenschap ontkennen.

Hier wordt gesteld dat je er blijkbaar niets aan wilt doen als je overduidelijk overgewicht hebt....dat is toch een raar uitgangspunt? Nogmaals die met overgewicht kan wel veel fitter zijn dan die op het oog slanke persoon. Dat wordt hier meerdere malen gesteld en toch blijft er maar gehamerd worden dat het zo zielig is voor die paarden als er een te zwaar iemand op stapt.

En ik laat helemaal niemand in het onwetende/onhandige/onkundigheid, mensen krijgen van mij altijd een protocol mee vol met positieve kritiek en tips. Maar iemand aanspreken op zijn figuur/houding daar moet je gewoon mee uitkijken en ik waag me daar niet aan. Teveel mensen met eetstoornissen, depressies en andere zaken waardoor een simpele, in jouw ogen niks mis mee, opmerking heel veel kwaad kan doen. Waarom zou iemand anders aan jouw standaard moeten voldoen? Wie ben jij om dat voor een ander te bepalen? Daar sla je dus de plank mis. En zeker tijdens het jureren, dat is simpelweg niet eens toegestaan.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:05

daffodil schreef:
Hier wordt gesteld dat je er blijkbaar niets aan wilt doen als je overduidelijk overgewicht hebt....dat is toch een raar uitgangspunt?

Dat heeft iemand anders dan beweerd, maar ik niet hoor .. :n

En de rest laat ik even in het midden want dat gaat echt teveel offtopic :j

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:05

Cer schreef:
Ik heb in mijn omgeving mensen die echt knokken om de kilos te verliezen zodat ze kunnen rijden, en daar heb ik echt respect voor, ECHT respect voor. Niet voor mensen die liggen te huilebalken dat ze perse dingen willen die ze zelf zo leuk vinden om te doen en geen actie nemen om omstandigheden te verbeteren... dus dat :Y)


Hierboven.

Wie zegt dat iemand van 85 kg geen actie onderneemt om de omstandigheden te verbeteren.

En als antwoord op de vraag waarom mensen reageren als ze zich niet aangesproken voelen. Ik hou niet van oneerlijkheid en veroordelen. Het Leven is niet zwart/ wit. Een ruiter met overgewicht is niet bij voorbaat al lui/ ongedisciplineerd en in slechte conditie. Daarom reageer ik iig

En nu gaat deze slechte ruiter met overgewicht, lui leven en geen conditie ff YouTube opstarten om zich een uur met dr dumbells flink kwaad te maken ;)

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:14

Ik heb het idee dat veel mensen paardrijden zien als een recht of zo, dat is het niet. Als je te zwaar bent (voor een paard) moet je gewoon niet rijden, punt. Dat paard maakt het niet uit of die kilo's eraan zitten wegens je bouw, je lengte, ziekte, medicijngebruik of door te veel eten, te zwaar is te zwaar. Bovendien, als je te veel vetmassa hebt is het moeilijker voor je paard om je te dragen, vet slingert alle kanten op. Het is gewoon slecht voor een paard om er teveel gewicht op te zetten, dat is al lang bewezen. En ja, scheef zitten etc. is ook slecht voor je paard, maar dat maakt het niet minder slecht om te veel kilo's op een paard te zetten. En ik denk dat het ieders verantwoordelijkheid is om anderen te wijzen op dingen die slecht zijn voor het paard, dus ook scheef zitten of te zwaar zijn of wat dan ook. Dat betektent niet dat je iemand de grond in moet stampen, maar paarden kunnen het niet voor zichzelf opnemen en mensen moeten dat dus voor hen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:15

Dus een zwaarlijvig kind van zeg 80 kg, mag dan ook niet op een groot paard rijden? Omdat men het vet ziet bewegen?

Het is namelijk heel moeilijk inschatten hoeveel een persoon daadwerkelijk weegt.
De gemiddelde slanke man weegt zomaar 90 kg, om maar een voorbeeld te geven.

Ik vind ook dat je het paard naar je gewicht hoort uit te zoeken, maar ik krijg van dit soort topics steeds vaker het idee dat als je niet mooi slank bent je eigenlijk geen bestaansrecht meer hebt, laat staan dat je paard gaat rijden...

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:15

Tango1979 schreef:
Cer schreef:
Ik heb in mijn omgeving mensen die echt knokken om de kilos te verliezen zodat ze kunnen rijden, en daar heb ik echt respect voor, ECHT respect voor. Niet voor mensen die liggen te huilebalken dat ze perse dingen willen die ze zelf zo leuk vinden om te doen en geen actie nemen om omstandigheden te verbeteren... dus dat :Y)


Hierboven.

Wie zegt dat iemand van 85 kg geen actie onderneemt om de omstandigheden te verbeteren.

En als antwoord op de vraag waarom mensen reageren als ze zich niet aangesproken voelen. Ik hou niet van oneerlijkheid en veroordelen. Het Leven is niet zwart/ wit. Een ruiter met overgewicht is niet bij voorbaat al lui/ ongedisciplineerd en in slechte conditie. Daarom reageer ik iig

En nu gaat deze slechte ruiter met overgewicht, lui leven en geen conditie ff YouTube opstarten om zich een uur met dr dumbells flink kwaad te maken ;)


Ik noem in dat verhaal NERGENS een gewicht ... :? Kan jij uit mijn stukje afleiden hoeveel kilo voldoende is?? Dan lees je echt meer dan ik.

En er staat NIET dat mensen met overgewicht perse lui zijn.
Er staat dat mensen met overgewicht en daar niets voor willen doen, maar huilebalken dat ze het niet kunnen helpen want obesitas, medicijnen, aanleg, dik worden van de lucht en noem het allemaal maar op, en dan vervolgens gewoon weer 3 marsrepen in hun mond stoppen en bakken met mayo, vet, chips en weet ik veel wat (denk aan secret eaters bijvoorbeeld). Daar heb ik geen respect voor.. en die zijn er plenty. Been there done that :j

Wel lezen wat er staat he ;-)

Citaat:
Dus een zwaarlijvig kind van zeg 80 kg,
pardon... :oo

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:24

daffodil schreef:
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om iemand die niet mijn mening vraagt (al dan niet tijdens lessen/jureren), aan te spreken op zijn houding/zit te paard. Waar haal je het vandaan dat je iedereen maar zomaar aan kan spreken op zijn manier van omgaan met een paard? Dat moet ieder toch voor zich weten binnen de door de wet vastgestelde grenzen? Leven en laten leven, bemoei je lekker met je eigen paard zou ik zeggen en laat een ander zijn wie hij is.

Ik kom zoveel tegen als ik zit te jureren maar geen haar op mijn hoofd dat ik iemand aanspreek. Ik kan slechts als het tot uiting komt in het rijden, het meenemen in de punten maar ik oordeel niet. Ik weet immers niets van die persoon af en dat hoef ik ook niet te weten.

Hmm ... soms is het juist goed om iets ter sprake te brengen, op een normale manier natuurlijk. Als die persoon onwetend is en met een beetje hulp/tips het aangenamer kan maken voor pony/paard of zichzelf is dat toch juist goed? Nu kan ik me voorstellen dat het ter sprake brengen van overgewicht heel erg gevoelig kan liggen.

Toen mijn eerste pony te dik was (en ik het serieus niet door had) en af stevende op hoefbevangenheid, hield mijn hoefsmid zijn mond. Pas toen hij daadwerkelijk bevangen stond zei hij: "Tja, daar was ik al bang voor, maar ik durfde het niet te zeggen want ik was bang je te kwetsen". Ik heb hem toen uitgelegd dat ik zoiets juist graag hoor voordat het te laat is, want ik wil er alles aan doen om mijn pony's gezond te houden. Dat het mij misschien kwets ... het zij zo.

Maar goed ... ik kan me voorstellen dat het kwetsender is als het over je eigen gewicht gaat en zal er hoogstwaarschijnlijk zelf ook of niets van zeggen of heel voorzichtig (ligt er ook aan of en hoe ik die persoon ken). Verder kijk ik eigenlijk nooit naar gewichten (ik kan echt niet zien hoe zwaar iemand is), maar naar het totaal plaatje. En sorry, maar ik vind een dik persoon op een paard gewoon niet mooi. Net als een dik persoon in een badpak of juist een heel mager persoon. Ik zal er nooit wat van zeggen en heb diep respect voor iemand die dat wel gewoon doet (kan ik nog wat van leren), maar als een ander levend wezen er last van gaat krijgen vind ik dat erg jammer.

Verder kan ik mij heel goed voorstellen dat wanneer paardrijden je lust en je leven is, of echt een hoogtepuntje in je leven en je ook nog een eigen paard/pony hebt en het afvallen ontzettend moeilijk is (terwijl je er natuurlijk wel wat voor doet), dat je toch blijft rijden als je denkt dat je paard daar geen/weinig moeite mee heeft. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat zodra het een "ponyplet gebeuren" gaat worden dat je veel te ver gaat. :+ Te zwaar, te lang, te scheef ... het is soms best lastig om dat in te schatten.

Edit: Met deze zin: "en heb diep respect voor iemand die dat wel gewoon doet (kan ik nog wat van leren)" bedoel ik overigens niet dat ik diep respect heb voor iemand die er wél iets van zegt, maar juist voor iemand die -zonder het "juiste" figuurtje- tóch dat badpak aantrekt en lekker gaat zwemmen. Even ter verduidelijking.
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 27-10-16 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:26

StableDoor schreef:
Ik heb het idee dat veel mensen paardrijden zien als een recht of zo, dat is het niet. Als je te zwaar bent (voor een paard) moet je gewoon niet rijden, punt. Dat paard maakt het niet uit of die kilo's eraan zitten wegens je bouw, je lengte, ziekte, medicijngebruik of door te veel eten, te zwaar is te zwaar. Bovendien, als je te veel vetmassa hebt is het moeilijker voor je paard om je te dragen, vet slingert alle kanten op. Het is gewoon slecht voor een paard om er teveel gewicht op te zetten, dat is al lang bewezen. En ja, scheef zitten etc. is ook slecht voor je paard, maar dat maakt het niet minder slecht om te veel kilo's op een paard te zetten. En ik denk dat het ieders verantwoordelijkheid is om anderen te wijzen op dingen die slecht zijn voor het paard, dus ook scheef zitten of te zwaar zijn of wat dan ook. Dat betektent niet dat je iemand de grond in moet stampen, maar paarden kunnen het niet voor zichzelf opnemen en mensen moeten dat dus voor hen doen.


Ga zo echt sporten hoor maar wil hier op reageren.

Wat geeft n ruiter van (ik neem maar n getal) 50kg in hemelsnaam het recht om op n paard te stappen!!! Brengt schade toe hè!!!!

En ja TE zwaar is niet goed. Vertel mij maar ns Hoe je TE zwaar definieert

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:39

Tango1979 schreef:
StableDoor schreef:
Ik heb het idee dat veel mensen paardrijden zien als een recht of zo, dat is het niet. Als je te zwaar bent (voor een paard) moet je gewoon niet rijden, punt. Dat paard maakt het niet uit of die kilo's eraan zitten wegens je bouw, je lengte, ziekte, medicijngebruik of door te veel eten, te zwaar is te zwaar. Bovendien, als je te veel vetmassa hebt is het moeilijker voor je paard om je te dragen, vet slingert alle kanten op. Het is gewoon slecht voor een paard om er teveel gewicht op te zetten, dat is al lang bewezen. En ja, scheef zitten etc. is ook slecht voor je paard, maar dat maakt het niet minder slecht om te veel kilo's op een paard te zetten. En ik denk dat het ieders verantwoordelijkheid is om anderen te wijzen op dingen die slecht zijn voor het paard, dus ook scheef zitten of te zwaar zijn of wat dan ook. Dat betektent niet dat je iemand de grond in moet stampen, maar paarden kunnen het niet voor zichzelf opnemen en mensen moeten dat dus voor hen doen.


Ga zo echt sporten hoor maar wil hier op reageren.

Wat geeft n ruiter van (ik neem maar n getal) 50kg in hemelsnaam het recht om op n paard te stappen!!! Brengt schade toe hè!!!!

En ja TE zwaar is niet goed. Vertel mij maar ns Hoe je TE zwaar definieert


Die heeft ook geen recht om op een paard te zitten, paardrijden is gewoon geen recht. Maar als die dat doet, zal die minder schade veroorzaken dan iemand van zeg, 100 kg. Dat is toch logisch :)?
En om te zwaar te definiëren: er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, 10% van het gewicht van het paard is 'ideaal', 15% is nog 'bevredigend', maar dat is inclusief tuigage en het eventuele overgewicht wat het paard zelf heeft. Over de 15% gaan zitten veroorzaakt dus extra schade, bij sommige paarden zal dat bij een lager percentage al zijn. Als je (inclusief uitrusting) over die 15% komt, ben je te zwaar voor het betreffende paard.

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:39

Jullie wijzen hier wel heel erg met het vingertje naar elkaar.

Ik geloof niet dat er ook maar iemand (zonder verknipt zelfbeeld) is, die bij keuze wat te zwaar door het leven gaat. De meeste mensen met overgewicht hebben heus de wens om <60kg te zijn. Maar dat is niet voor een ieder haalbaar. Soms heb je het ook gewoon te doen met het gestel dat Moeder Natuur je gegeven heeft. We zijn nu eenmaal niet allemaal ballerina's.

Mijn mening is dat het beperken van mensen met een gradatie van overgewicht helemaal niet aardig is. En zeker als je zelf wel per ongeluk een maatschappelijk meer geaccepteerd lijntje hebt (geloof me, dat is MAZZEL! dat heb je ook maar gekregen, dat is echt geen verdienste waar je prat op zou mogen gaan) mag je niet met vingertjes gaan wijzen.

Kijk naar wat er wel mogelijk is. In welke situatie de iets zwaardere medemens wel gewoon zou kunnen genieten van paardrijden. Waarom zou je dat iemand misgunnen?
Er zijn heus paarden van geschikt postuur die echt niet minder worden van een paar keer per week uurtje ohz met iets meer gewicht op de rug.
Laatst bijgewerkt door Dees op 27-10-16 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:39

Wat zeg ik dan verkeerd Cer?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:42

Dees schreef:
Jullie wijzen hier wel heel erg met het vingertje naar elkaar.

Ik geloof niet dat er ook maar iemand (zonder verknipt zelfbeeld) is, die bij keuze wat te zwaar door het leven gaat. De meeste mensen met overgewicht hebben heus de wens om <60kg te zijn. Maar dat is niet voor een ieder haalbaar. Soms heb je het ook gewoon te doen met het gestel dat Moeder Natuur je gegeven heeft. We zijn nu eenmaal niet allemaal ballerina's.

Mijn mening is dat het beperken van mensen met een gradatie van overgewicht helemaal niet aardig is. En zeker als je zelf wel per ongeluk een maatschappelijk meer geaccepteerd lijntje hebt (geloof me, dat is MAZZEL! dat heb je ook maar gekregen, dat is echt geen verdienste waar je prat op zou mogen gaan) mag je niet met vingertjes gaan wijzen.

Kijk naar wat er wel mogelijk is. In welke situatie de iets zwaardere medemens wel gewoon zou kunnen genieten van paardrijden. Waarom zou je dat iemand misgunnen?
Er zijn heus paarden van geschikt postuur die echt niet minder worden van een paar keer per week uurtje ohz met iets meer gewicht op de rug.


Maar iedereen zegt toch ook dat je een paard moet zoeken dat past bij je gewicht?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:53

Hoezo is paardrijden geen recht? Iedereen die het geld heeft kan het gewoon gaan doen dus is het wel recht dus. Deze discussie is daarom niet zinvol. Iedereen kan en mag volgens de wet met welk overgewicht op een paard gaan zitten.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:59

StableDoor schreef:
En om te zwaar te definiëren: er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, 10% van het gewicht van het paard is 'ideaal', 15% is nog 'bevredigend', maar dat is inclusief tuigage en het eventuele overgewicht wat het paard zelf heeft. Over de 15% gaan zitten veroorzaakt dus extra schade, bij sommige paarden zal dat bij een lager percentage al zijn. Als je (inclusief uitrusting) over die 15% komt, ben je te zwaar voor het betreffende paard.


Ik zie graag een linkje naar dit onderzoek!

Of is een interpretatie nav een interpretatie uit de media nav een interpretatie van een onderzoek waarvan de omstandigheden en voorwaardes discutabel zijn en waaruit helemaal geen conclusie getrokken is die zo zwart wit is?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:02

piezze schreef:
Hoezo is paardrijden geen recht? Iedereen die het geld heeft kan het gewoon gaan doen dus is het wel recht dus. Deze discussie is daarom niet zinvol. Iedereen kan en mag volgens de wet met welk overgewicht op een paard gaan zitten.


Ik verwoord het inderdaad een beetje verkeerd. Ik zal straks proberen toe te lichten wat ik bedoel.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:07

liekec schreef:
romyamb schreef:
het heeft wel degelijk iets te maken met dit topic ;)

Vertel? Wat is de samenhang met deze discussie en precies mijn gewicht?

waarom zouden we het alleen over het gewicht van mensen moeten hebben met overgewicht

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:13

Op de manege waar ik rijd zijn er denk ik ook wel mensen die rond de 100 kg uit zullen komen. Echter wordt hier niet opgelet, en hobbelen deze mensen rustig rond :j
Soms vind ik dit wel eens absurd ogen, maar kan er helaas weinig aan doen.

Tuurlijk heeft iedereen het recht om te kunnen paardrijden als hij/zij dat wil, maar vind wel dat ze hierbij minstens met respect moeten kijken naar het paard waar ze dan op zullen gaan rijden!
Zit een heel verschil tussen een normaal manegepaard en bijv. een trekpaard vind ik :j

Zelf ben woog ik tot 2 maanden terug ook nog 85 kg bij een lengte van 1.80m.
Ben hiermee nu keihard aan het werk, en weeg op dit moment 79 kg. Aan het gewicht merk ik met name dat het paardrijden voor mij wat makkelijker wordt en ik er netter op ga zitten en hiermee (in mijn opzicht) het paard ook wat minder in de weg zit.

TS, je moet doen waar je je goed bij voelt! :j

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:20

StableDoor schreef:
Die heeft ook geen recht om op een paard te zitten, paardrijden is gewoon geen recht. Maar als die dat doet, zal die minder schade veroorzaken dan iemand van zeg, 100 kg. Dat is toch logisch :)?
En om te zwaar te definiëren: er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, 10% van het gewicht van het paard is 'ideaal', 15% is nog 'bevredigend', maar dat is inclusief tuigage en het eventuele overgewicht wat het paard zelf heeft. Over de 15% gaan zitten veroorzaakt dus extra schade, bij sommige paarden zal dat bij een lager percentage al zijn. Als je (inclusief uitrusting) over die 15% komt, ben je te zwaar voor het betreffende paard.


Ok dus Iemand van 60 kg zo scheef als wat en met 0.0 balans brengt minder schade aan dan één in goede conditie verkerende 90kg wegende amazone met een uitzonderlijke goede balans?

Ik snap wat je bedoelt hoor: als alles gelijk is, is minder gewicht beter. Tuurlijk dat vind iedereen hier. Maar kan je dan zeggen dat een ruiter met overgewicht meer schade aanbrengt aan het paard dan alle willekeurige andere ruiters zonder overgewicht? Nee dat kan je niet.

Dat onderzoek is trouwens onzinnig. Ze hebben gekeken naar of n paard met 30% (!!!!) Van zijn eigen gewicht meer moeite had dan met 10/15%. En goh ja daar had ie meer moeite mee.. verassing verassing.

Als voorbeeld: paardje 1.60 zal 500 kg wegen niet gek als ie moeite heeft met 150 kg. Nou heb ik nog nooit iemand van 150 kg te paard gezien.

Ik ben meer nieuwsgierig naar Bijv een ruitergewicht van 18 of 20% (90/100 kg op dat paard van 1.60) maar daar kwam weinig over naar voren in t onderzoek

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:24


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:25

StableDoor schreef:
En om te zwaar te definiëren: er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, 10% van het gewicht van het paard is 'ideaal', 15% is nog 'bevredigend', maar dat is inclusief tuigage en het eventuele overgewicht wat het paard zelf heeft. Over de 15% gaan zitten veroorzaakt dus extra schade, bij sommige paarden zal dat bij een lager percentage al zijn. Als je (inclusief uitrusting) over die 15% komt, ben je te zwaar voor het betreffende paard.


Ik denk dat je naar deze studie verwijst :

Evaluation of Indicators of Weight-Carrying Ability of Light Riding Horses

Debra M. Powell, MS, PhD, Karen Bennett-Wimbush, MS, PhD, Amy Peeples, AAS, BS, Maria Duthie, BS
Ohio State University Agricultural Technical Institute, Wooster, Ohio

Dat is tenminste de enige echt wetenschappelijke studie die ik hierover gevonden heb. Ze spreken nergens van schade, ze hebben hartslag gemeten, lactaattesten gedaan en de conditie van de spieren nagekeken de dag erna. M.a.w. een paard dat een hoger gewicht draagt moet harder werken dan één dat een lager gewicht draagt. Dat zal wel niemand tegenspreken. Ze zochten ook naar de correlatie met de omtrek van het pijpbeen en met de bouw van het paard. Maar van schade op lange termijn spreken ze niet. Het lijkt erop dat die percentages een beetje een eigen leven zijn gaan leiden en dat er stilaan conclusies aan verbonden worden waarvan in de oorspronkelijke studie geen sprake is.

Gewicht van de ruiter is natuurlijk iets waar je rekening moet mee houden.
Naast :
balans van de ruiter
ervaring van de ruiter
eigen (over)gewicht van het paard
conditie/bespiering van het paard
bouw van het paard
leeftijd van het paard
zadel
intensiteit van het werk
hoeveel werk het paard per week moet doen
de bodem
soort terrein (vlak, heuvelig,...)

en ongetwijfeld ben ik nog een boel dingen vergeten.

Daarom stoort het me als mensen heel categoriek zeggen 'te zwaar is te zwaar'. Ja, met een zware ruiter moet het paard harder werken dan met een lichtgewicht, maar heuvelop galopperen is ook harder werken dan een rustig drafje op vlak terrein. Dus enkel het gewicht van de ruiter eruit nemen en dan zeggen dat het schadelijk is voor het paard vind ik niet logisch. Om het even wie die op een paard stapt zou ervoor moeten zorgen dat dit voor het paard in de beste omstandigheden kan gebeuren.
Neem bv een strandrit. Als een zwaardere ruiter enkel een rustig drafje doet, het paard wat in het water laat spetteren en de rest in stap doet heeft het paard misschien net zo hard gewerkt dan bij een lichtere ruiter die er een stuk snelle galop bijneemt. Toch heb ik de indruk dat een aantal mensen vinden dat de rit van de zwaardere ruiter per definitie al niet ok is en dat de lichtere ruiter gerust zijn gang kan gaan.
En voor wie dat graag weet : ik weeg 65kg

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:51

Sclimpre schreef:
Gewicht van de ruiter is natuurlijk iets waar je rekening moet mee houden.
Naast :
balans van de ruiter
ervaring van de ruiter
eigen (over)gewicht van het paard
conditie/bespiering van het paard
bouw van het paard
leeftijd van het paard
zadel
intensiteit van het werk
hoeveel werk het paard per week moet doen
de bodem
soort terrein (vlak, heuvelig,...)

en ongetwijfeld ben ik nog een boel dingen vergeten.

Daarom stoort het me als mensen heel categoriek zeggen 'te zwaar is te zwaar'. Ja, met een zware ruiter moet het paard harder werken dan met een lichtgewicht, maar heuvelop galopperen is ook harder werken dan een rustig drafje op vlak terrein. Dus enkel het gewicht van de ruiter eruit nemen en dan zeggen dat het schadelijk is voor het paard vind ik niet logisch. Om het even wie die op een paard stapt zou ervoor moeten zorgen dat dit voor het paard in de beste omstandigheden kan gebeuren.
Neem bv een strandrit. Als een zwaardere ruiter enkel een rustig drafje doet, het paard wat in het water laat spetteren en de rest in stap doet heeft het paard misschien net zo hard gewerkt dan bij een lichtere ruiter die er een stuk snelle galop bijneemt. Toch heb ik de indruk dat een aantal mensen vinden dat de rit van de zwaardere ruiter per definitie al niet ok is en dat de lichtere ruiter gerust zijn gang kan gaan.



Precies dit. :j Als je het ziet als een vergelijking, en je dit wil gaan kwantificeren (wat natuurlijk erg lastig is, en waarom hier ook nooit een echt betrouwbare studie over gedaan kan worden):

20% van gewicht in plaats van 15% is bijvoorbeeld +3 "zware trainingspunten" voor het paard.
Maar:
-Er gaan er echter 1 af voor intensieve spiertraining die het paard heeft gehad.
-Tevens gaat 1 af als dit abnormaal licht werk is (rondjes stappen op hard, vlak terrein) en 1 erbij als dit abnormaal zwaar werk is (heuvelop galopperen met bochtjes).
- Voor iemand die goed mee kan bewegen, gaan er ook weer 1 punt af.
- Spierdichtheid is ook 0.5 punt aftrek per "gewichtspunt".

En wat zien we? De zwaarheid van training, en de langdurige schade, is in elke situatie anders en soms kan iemand met +3 "gewicht" een even zware training voor een paard geven als iemand met een perfect gewicht voor haar paard, maar +3 aan "training" toevoegt.

Sally weegt 20% van haar paard (+3, per 5% boven of onder "ideale waarde" is 3), maar doet 1x per week een rustige stap-drafrit op stevige goede bakgrond (-1). Haar paard is echter zeer goed getraind met een goede conditie en spieropbouw door longe-werk en aangespannen werk (-1) , en Sally is zeer geoefend in meebewegen en haar eigen gewicht "dragen" op het paard (-1). Sally komt dus op een trainingszwaarte uit met een waarde van 0, voor haar paard niet zwaar.
-
Mary weegt 10% van haar paard (-3), maar doet 3x per week een zware galoprit (+1) op ruw terrein (+1). Haar paard is jong (+1) en ongetraind (+1). Laten we zeggen dat Mary niet bovengemiddeld goed meebeweegt en geen superbalanceerde ruiter is, maar ook niet heel slecht (0). Zij komt uit op een trainingszwaarte van 1, dus de rit is voor haar paard zwaarder.

En daarom zijn dit soort studies zo moeilijk, zeker als je ook nog wil weten hoe zo'n paard er over 10 jaar aan toe is en waar slijtage of een blessure precies door komt (was het het gewicht van de ruiter, de training, of toch de ondergrond, of het voer?).

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:05

StableDoor schreef:
Maar iedereen zegt toch ook dat je een paard moet zoeken dat past bij je gewicht?


Niet iedereen.
In dit topic zijn er ook mensen die menen te moeten stellen "te zwaar is te zwaar" zonder daarbij bereid te zijn naar de overige factoren van invloed te kijken.
Okee, dat zijn niet de slimste mensen, maar ze zijn er :D

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:08

@Ygritte:
Dan heb je natuurlijk nog de volgende dingen:
-Wie bepaald of een paard goed getraind is en hoe?
-Wie bepaald of een ruiter goed getraind en in balans is en hoe?

Sommige mensen zullen vinden dat hun paard prima getraind is en zijzelf een goede ruiter, terwijl andere daar weer anders over denken.
En dan nog heb je dat sommige paarden -net als mensen- een zwakkere rug oid hebben, moet elk paard dan eerst volledig onderzocht worden?

Verder kan ik me wel vinden in je post.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 18:13

Victory-Boy schreef:
@Ygritte:
Dan heb je natuurlijk nog de volgende dingen:
-Wie bepaald of een paard goed getraind is en hoe?
-Wie bepaald of een ruiter goed getraind en in balans is en hoe?


In een ideale wereld kijk je dan hoe ver iemand af zit van het gemiddelde, en plak je daar punten aanvast. (voor de statistici onder ons: je zou met Z-scores en standaard deviaties van het gemiddelde/de 'standaard' kunnen werken). En in bv. getraind-heid zullen professionals dan dit gemiddelde en de grootheid van zo'n afwijkings-punt bepalen, en dus ook wat "zeer bovengemiddeld" is, en "zeer beneden gemiddeld".

Maar ja, dat zal een wensdroom zijn, want dus heel moeilijk te bepalen op grote schaal.

Edit: interessant punt trouwens, zowel Mary als Sally kunnen in mijn voorbeelden ondergewicht hebben, of juist overgewicht. Mary kan ondergewicht hebben en aan de 20% van een Welsh komen bijvoorbeeld, en Sally kan 1.40 zijn en overgewicht hebben (met of zonder veel spier), en toch op de 10% zitten van een ondertraind jong trekpaard, bijvoorbeeld. Dat maakt niet uit: het gaat in dit voorbeeld over gewichts-en vetverhoudingen tussen paard en ruiter.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 27-10-16 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt