Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:01

Euhm bij mijn 22 jarige zie je ook altijd duidelijk kloppen in de hals en op zich mankeert ze aan haar hart niets..Dus ik weet niet of dat een richtlijn is..

Verder ga ik mee in de reactie van Ygritte..

Sterkte en hoop dat jullie nog een poosje van elkaar kunnen genieten met of zonder rijden..Grondwerk,wandelen en Vrijheidsdressuur zijn vast dingen die hij kan en die hij ook erg leuk zou vinden..Dan kan je misschien voorlopig een ander paardje rijden?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:09

Ik vind het apart dat je veearts zegt dat hij pijnvrij is en dat je nog gewoon mag rijden. zelfs draven en galoperen. ;( daar snap ik echt niets van.

De reactie van je vader snap ik ook niet. Dat is het risico als je een levend dier koopt. Dan had hij geen bejaard paard moeten kopen voor je. Een auto doe je weg als hij niet meer rijdt. niet een paard.

Ik vind het echt heel erg sneu dat een dier dat vroeger hoog dressuur liep, en hard heeft moeten werken (oke dit is een aanname maar daar ga ik vanuit als hij hoog in de sport loopt) dan verder moet als manege paard en uiteindelijk zijn dagen moet slijten bij een onwetend persoon die eigenlijk alleen maar wilt rijden ipv. naar het welzijn van het paard kijkt. :(:) arm dier.

Hij is echt wel weer fit te krijgen met de juiste verzorging, maar ik vrees dat hij deze bij jou niet gaat krijgen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:12

SanneJas: heb je alle reacties van TS wel gelezen? Ze is heel erg hard bezig met inventariseren van alle adviezen, inclusief die die ze van de dierenarts gaat krijgen, om daaruit de juiste keuzes te maken zodat ze zo goed mogelijk voor Oreo kan zorgen.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:21

Maflinger_S schreef:
SanneJas: heb je alle reacties van TS wel gelezen? Ze is heel erg hard bezig met inventariseren van alle adviezen, inclusief die die ze van de dierenarts gaat krijgen, om daaruit de juiste keuzes te maken zodat ze zo goed mogelijk voor Oreo kan zorgen.

Sterker nog ik heb niet alleen al haar reacties gelezen, maar ook die van alle andere, heel veel die hele goede adviezen geven.

Het enige wat ik in bijna alle reacties van TS zie terug komen is dat ze hoe dan ook blijft rijden. Erg verstandig met een paard dat een verhoogde hartslag heeft, en duidelijk al zijn energie nodig heeft om aan te komen.
Er zijn zoveel andere leuke dingen te doen met een paard. Geef het dier nu rust zodat het kan bijkomen, dan kan er in de toekomst echt wel weer gereden worden. (poetsen doet het dier al pijn, laat staan een zadel met een ruiter erop).

Het lijkt mij ook eerder dat de veearts heeft gezegd dat er wel weer gereden kan worden, nadat het dier weer in orde is. Vrije beweging is alleen maar goed, wandelen ook, maar galopperen door het bos lijkt mij toch niet bepaald verstandig, ook voor haarzelf niet, het dier zal maar een hartaanval krijgen en zij komt onder een paard van 1,87 terecht.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:28

Het wel of niet blijven rijden waar TS het over heeft, heeft nog even een andere mindset nodig, maar ook daar is TS mee bezig. Dat is nog niet zo makkelijk als je nog niet zo lang een paard hebt dat vooral voor het rijden is aangeschaft, je de leeftijd van TS hebt en je vader in je nek zit te hijgen dat je het paard vooral voor het rijden hebt...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 16:43

pleiada, nee, maar samen met het plakkaat onder zijn buik is dat wel een richtlijn. Ja klopt, dat vindt hij heel erg leuk, dus dat blijf ik ook doen.
SanneJas, ik denk dat de veearts het beter weet dan jij. Die heeft hem ook in rl gezien en onderzocht. Tja, ik snapte mijn vader ook niet helemaal. Maar bedenk wel dat hij geen paardenmens is. Ook kijken we gewoon hoe lang het nog goed gaat. Als we echt voor duizenden euro's aan dingen moeten gaan betalen, gaan we dat wss niet doen. Het is helemaal niet waar dat ik alleen maar wil rijden. Ik luister gewoon naar de dierenarts en ga rustige bosritjes met hem maken. Ik ga echt niet meer trainen ofzo.
Ik vind het niet aardig wat je tegen me zegt, ik wil juist het beste voor hem. De dierenarts zei echt dat dat nu wel kan. Maar dat zijn dan vooral stapritjes. En dat twee keer in de week draf en galop. Ik denk niet dat ik dat haal hoor, want ik ben altijd van andere mensen afhankelijk.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:57

Ik snap echt wel dat TS nog maar 15 is, en te maken heeft met ouder.Maar er is niemand die op komt voor het dier. Hoe duidelijk moet hij zich uiten? Ik geloof echt wel dat ze heel veel om het dier geeft. maar stop alsjeblieft voorlopig met rijden. Voor het dier. Niet voor altijd, maar voor nu. Zodat het dier weer kan aansterken. Hoe moet dit dier straks de winter in gaan?

Ik vind het heel goed dat de veearts is gekomen, maar hier zijn zoveel mensen met hele goede tips. Die makkelijk zijn toe te passen. 10 KG hooi, is te weinig voor dit dier. (of is het 10kg + de hele dag weidegang met veel gras?) Maar bij de voedingstips van bokkers, is het ik bespreek het met de veearts. (begrijpelijk want iedereen zegt wat anders )Wat is er nu uiteindelijk besproken? Niets. er is totaal niet naar het voer gekeken, alleen maisolie bijgeven. Nee voldoende goed ruwvoer, dat is de basis. een seniorbrok, of slobber als aanvulling etc. (een hoop dingen die al 100x genoemd zijn, van ervaren bokkers die zelf paarden hebben zien opknappen door ander voer.) Had deze dingen met de veearts besproken, zodat er vandaag nog actie ondernomen kan worden.

het zal beter zijn als haar vader het dier niet alleen ziet als iets om mee te rijden, maar als een dier waar zijn dochter verantwoordelijkheidsgevoel van krijgt. Prioriteiten door kan stellen, iets heeft om voor te zorgen, liefde kan geven (en veel liefde voor terug kan krijgen).

Sorry TS als ik in mijn vorige post wat bot overkwam. Maar dat rijden stoort mij echt. Het is ook al zo vaak vriendelijk en met goede onderbouwing verteld waarom het beter is om het niet te doen. Maar goed uiteindelijk jou paard, jou keuze. Ik hoop echt dat je in het belang van je beste vriend denkt die alles voor jou over zal hebben. (ik hou nu op over het rijden, daar heb ik wel genoeg over gezegd).

Ik snap echt wel de druk van je ouders, en het graag willen rijden, ik ben zelf ook 15 geweest, en ik kreeg ook toen mijn eerste pony, en had ouders die er geen verstand van hadden. Ik als 15 jarige manege ruiter dacht ook wel dat ik alles wist. Maar dat viel heel vies tegen. Ik leer nog steeds iedere dag. En dat is goed. Sta open voor veranderingen en hulp van andere.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 17:01

SanneJas, misschien stop ik ook wel even met hem. Maar als de veearts iets zegt, heb ik eerder de neiging om naar haar te luisteren dan naar jou. De veearts stuurt me vandaag of morgen nog een verslag en daarin zet ze ook wat ik nog kan bijvoeren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:35

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:47

Zonder daar zelf uitspraken te willen over doen (ben geen dierenarts, heb wel een zoontje met een aangeboren hartaandoening ;-) ) zijn er toch interessante gedeelten in het stuk over atriumfibrilatie. Daar spreekt men van de polsslag, het ophouden van vocht...
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... toornissen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:58

Bedankt voor de links!
Ik heb zelf echt een hele slechte concentratie, zou iemand misschien de tweede link kunnen samenvatten? Ik ben al drie keer begonnen met lezen, maar ik ben de hele tijd de draad kwijt haha.
Ik heb net het onderzoeksrapport van de dierenarts gekregen.
Daar staat in wat ik eigenlijk al wist. Ook staat er dan ik het beste luzerne bij kan gaan voeren.
Dus dat ga ik denk ik maar doen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:59

De manege had blij mogen zijn dat jij het paard een goeie oude dag wilde geven en haar kado moeten doen.
Triest dat ze haar op die leefdtijd nog verkocht hebben. En jij zit nu met de kosten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:08

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor de links!
Ik heb zelf echt een hele slechte concentratie, zou iemand misschien de tweede link kunnen samenvatten? Ik ben al drie keer begonnen met lezen, maar ik ben de hele tijd de draad kwijt haha.
Ik heb net het onderzoeksrapport van de dierenarts gekregen.
Daar staat in wat ik eigenlijk al wist. Ook staat er dan ik het beste luzerne bij kan gaan voeren.
Dus dat ga ik denk ik maar doen.

Luzerne is inderdaad goed voor extra ondersteunig van spieren en zet lekker aan. Hoop dat je snel verbetering ziet en het vocht wegtrekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:39

TS, is het geen optie om hem een tijdje lekker te gaan longeren, en op de grond jullie band te versterken? Door longeren (misschien kan iemand je wel helpen met een hulpteugel of dubbele lijnen op stal?) kan hij toch in beweging blijven (ivm. die hartklep) en doet hij spieren op, blijft hij bezig en gaat hij zich niet vervelen. Op die manier zie je ook beter of hij afvalt of aankomt omdat je toch in het midden van de cirkel naar je paard staat te kijken! Dan kan je daarnaast rustig aan stapritjes doen, en kan je hem aan de longeerlijn laten draven en galopperen (dat is ook minder belastend zonder iemand erop!)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:42

hoeveel lucerne denk je te gaan voeren. hou er rekening mee dat je daar vrij veel van moet voeren. 2 schepjes is niks

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:42

Maar is de hartslag opname niet een moment opname?
Ik bedoel bij onderzoek dierenarts is een paard altijd wat gestresst en dus hogere hartslag lijkt mij.
Je zou het zelf ook regelmatig moeten meten in rust wil je het zeker weten.

Volgens mij kun je behoorlijk wat bijvoeren, maar om nu niet te verdrinken in allerlei supplementen, zou ik toch als eerste wat meer basis geven en dat is ruwvoer. En niet laten werken, ook geen bosritjes, noch in stap, zeker niet in draf en galop. Werk is energie en dat komt dit paard nu tekort.
Laat hem eerst even lekker paar weken aansterken, dan heb je daarna mogelijk weer een hele tijd plezier van hem.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:46

Danique schreef:
TS, is het geen optie om hem een tijdje lekker te gaan longeren, en op de grond jullie band te versterken? Door longeren (misschien kan iemand je wel helpen met een hulpteugel of dubbele lijnen op stal?) kan hij toch in beweging blijven (ivm. die hartklep) en doet hij spieren op, blijft hij bezig en gaat hij zich niet vervelen. Op die manier zie je ook beter of hij afvalt of aankomt omdat je toch in het midden van de cirkel naar je paard staat te kijken! Dan kan je daarnaast rustig aan stapritjes doen, en kan je hem aan de longeerlijn laten draven en galopperen (dat is ook minder belastend zonder iemand erop!)

Dat van die dubbele lijnen lijkt me een heel goed voorstel. Dan is zijn dressuurverleden zeker nuttig en dan kan je zelf een heleboel leren. Zolang hij zo mager is zou ik er echt geen zadel opleggen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:47

Danique schreef:

ik zou juist zo'n oud paard niet gaan longeren lijkt me vrij belastend voor de gewrichten. lekker op de wei liefste met royaal gras. hij komt dan wel aan zijn beweging. en verder zou ik niet te veel met hem doen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:48

TS, kruip niet meer op dat dier. Voor hem maar ook zeker voor jezelf. Je gaat er nog eens mee verongelukken als hij dergelijke problemen heeft.

Weet je wel wat een hoge hartslag met een lekkende hartklep doet?
Ik ben zelf hartpatiënt. Ik heb een lekkende hartklep en ook nog eens een aortaverbreding. Nu heb ik van mezelf een rustige hartslag en lage bloeddruk, maar vroeger niet en toen moest ik daar medicatie voor nemen. Omdat het gevaarlijk is.

Als hij een episode krijgt (en geloof mij, die zie je écht niet altijd aankomen) en hij valt op jou... Dat wil je niet meemaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:49

koetjeboe schreef:
Danique schreef:

ik zou juist zo'n oud paard niet gaan longeren lijkt me vrij belastend voor de gewrichten. lekker op de wei liefste met royaal gras. hij komt dan wel aan zijn beweging. en verder zou ik niet te veel met hem doen

Klopt ook wat je zegt, maar zolang zij toch alleen mag stappen zal het niet in zo'n vaart gaan! Het ging mij meer om het feit dat het een actief paard was (als het Z gelopen heeft) en op het moment dat zo'n beestje zich gaat vervelen, hij er echt niet sneller van opknapt... Zo is hij in ieder geval bezig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-16 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:50

Isapaardje schreef:
Maar is de hartslag opname niet een moment opname?
Ik bedoel bij onderzoek dierenarts is een paard altijd wat gestresst en dus hogere hartslag lijkt mij.
Je zou het zelf ook regelmatig moeten meten in rust wil je het zeker weten.

Volgens mij kun je behoorlijk wat bijvoeren, maar om nu niet te verdrinken in allerlei supplementen, zou ik toch als eerste wat meer basis geven en dat is ruwvoer. En niet laten werken, ook geen bosritjes, noch in stap, zeker niet in draf en galop. Werk is energie en dat komt dit paard nu tekort.
Laat hem eerst even lekker paar weken aansterken, dan heb je daarna mogelijk weer een hele tijd plezier van hem.

Een hoge hartslag kan ook door ondervoeding komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:57

Die draf en galop van die dierenarts begrijp ik niet.
Rust roest wil ik begrijpen. Maar stappen is meer dan voldoende.
Ruwvoer van goede kwaliteit dus niet alleen maar lang uitgebloeid gras moet hij onbeperkt krijgen.
Dat is voor nu zijn voornaamste eten naast gras.
Welke brok er voor hem goed zijn is laten adviseren door een deskundige.

Om eerlijk te zijn begrijp ik je vader niet.
Als jij een leer paard wil zou ik nooit een 20 jarige gekocht hebben. Ook geen topfitte.
Hooguit een 15 jarige. Maar nog eerder richting 12.
Grote paarden zijn vaker snel "opa" en aan pension nodig en klaar voor wat stap werk ipv dressuur werk.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:03

Ik heb alleen de OP gelezen en wat reacties van de eerste blz dus weet niet wat er precies allemaal verteld en gebeurt is maar mijn pony had ook zulk soort symptonen. Ze was in een korte tijd heel erg veel afgevallen en ze werd echt heel erg sloom. We hebben heel veel onderzocht. Ze had zoiezo bloedarmoede maar we weten niet wat er verder nou aan de hand was. Er is een tijd niet op gereden en gewoon alleen mee gestapt aan de hand en 24/7 op de wei. Inmiddels is ze weer prima op gewicht en is ze zelf ook weer een stuk actiever.
Ik zou voorlopig niet op haar rijden en gewoon andere dingen met haar gaan doen en haar zo veel mogelijk op de wei zetten als dat kan en veel hooi geven. Hopelijk knapt ze daar van op.
Laatst bijgewerkt door mabelbohms op 11-08-16 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:04

vader heeft mogelijk ook geen verstand van paarden gehad en alleen gezien hoe dol dochter is op dat paard en het leek hem een brave sul waar ze wel mee vooruit kon.
Zouden mijn ouders destijds ook gehad hebben toen ik pas net op de manege reed.
Je gaat dan ook uit van deze mensen omdat die verstand hebben van paarden.
En het is dus ook dat wat ik het minst begrijp, de verkoper van het paard. Die moet toch geweten hebben dat dit paard aardig op was en ouderdomsproblemen had. Hadden ze er bij kunnen zeggen.
Zo lang heeft TS dit paard niet.
Maar hoe dan ook, je komt nu wel voor het feit te staan dat dit paard op dit moment alleen maar kost, zowel in geld als in zorgen.
En dat is even omschakelen bij jezelf, dat je nu meer een knuffelpaard hebt en geen rijpaard meer.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:36

Mocht de hoge hartslag door stress (bezoek dierenarts) of door ondervoeding komen dan denk ik niet dat er oedeem zou zijn. Water ophouden kan een signaal zijn dat de pompfunctie van het hart onvoldoende is dus daar zou ik mij dan wel zorgen over maken.
Tenzij er andere oorzaken voor het vocht ophouden kunnen aangegeven worden.