Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maflinger_S schreef:SanneJas: heb je alle reacties van TS wel gelezen? Ze is heel erg hard bezig met inventariseren van alle adviezen, inclusief die die ze van de dierenarts gaat krijgen, om daaruit de juiste keuzes te maken zodat ze zo goed mogelijk voor Oreo kan zorgen.
Kimmie25501 schreef:Bedankt voor de links!
Ik heb zelf echt een hele slechte concentratie, zou iemand misschien de tweede link kunnen samenvatten? Ik ben al drie keer begonnen met lezen, maar ik ben de hele tijd de draad kwijt haha.
Ik heb net het onderzoeksrapport van de dierenarts gekregen.
Daar staat in wat ik eigenlijk al wist. Ook staat er dan ik het beste luzerne bij kan gaan voeren.
Dus dat ga ik denk ik maar doen.
Danique schreef:TS, is het geen optie om hem een tijdje lekker te gaan longeren, en op de grond jullie band te versterken? Door longeren (misschien kan iemand je wel helpen met een hulpteugel of dubbele lijnen op stal?) kan hij toch in beweging blijven (ivm. die hartklep) en doet hij spieren op, blijft hij bezig en gaat hij zich niet vervelen. Op die manier zie je ook beter of hij afvalt of aankomt omdat je toch in het midden van de cirkel naar je paard staat te kijken! Dan kan je daarnaast rustig aan stapritjes doen, en kan je hem aan de longeerlijn laten draven en galopperen (dat is ook minder belastend zonder iemand erop!)
Danique schreef:TS, is het geen optie om hem een tijdje lekker te gaan longeren, en op de grond jullie band te versterken? Door longeren (misschien kan iemand je wel helpen met een hulpteugel of dubbele lijnen op stal?) kan hij toch in beweging blijven (ivm. die hartklep) en doet hij spieren op, blijft hij bezig en gaat hij zich niet vervelen. Op die manier zie je ook beter of hij afvalt of aankomt omdat je toch in het midden van de cirkel naar je paard staat te kijken! Dan kan je daarnaast rustig aan stapritjes doen, en kan je hem aan de longeerlijn laten draven en galopperen (dat is ook minder belastend zonder iemand erop!)
koetjeboe schreef:Danique schreef:TS, is het geen optie om hem een tijdje lekker te gaan longeren, en op de grond jullie band te versterken? Door longeren (misschien kan iemand je wel helpen met een hulpteugel of dubbele lijnen op stal?) kan hij toch in beweging blijven (ivm. die hartklep) en doet hij spieren op, blijft hij bezig en gaat hij zich niet vervelen. Op die manier zie je ook beter of hij afvalt of aankomt omdat je toch in het midden van de cirkel naar je paard staat te kijken! Dan kan je daarnaast rustig aan stapritjes doen, en kan je hem aan de longeerlijn laten draven en galopperen (dat is ook minder belastend zonder iemand erop!)
ik zou juist zo'n oud paard niet gaan longeren lijkt me vrij belastend voor de gewrichten. lekker op de wei liefste met royaal gras. hij komt dan wel aan zijn beweging. en verder zou ik niet te veel met hem doen
Isapaardje schreef:Maar is de hartslag opname niet een moment opname?
Ik bedoel bij onderzoek dierenarts is een paard altijd wat gestresst en dus hogere hartslag lijkt mij.
Je zou het zelf ook regelmatig moeten meten in rust wil je het zeker weten.
Volgens mij kun je behoorlijk wat bijvoeren, maar om nu niet te verdrinken in allerlei supplementen, zou ik toch als eerste wat meer basis geven en dat is ruwvoer. En niet laten werken, ook geen bosritjes, noch in stap, zeker niet in draf en galop. Werk is energie en dat komt dit paard nu tekort.
Laat hem eerst even lekker paar weken aansterken, dan heb je daarna mogelijk weer een hele tijd plezier van hem.