paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:28

Ik heb dit topic met open mond zitten lezen. Jeetje TS, je krijgt dezelfde adviezen al heel lang, volgens mij inmiddels al jaren (ga het niet opzoeken) en nog blijf je koppig doorgaan op je eigen manier en excuus na excuus verzinnen. Al zo vaak hebben bokkers je gewaarschuwd dat je gevaarlijk bezig bent en zoals Goof hier steeds heel netjes zegt, je mist echt alle basis. NEEM LES! Want nu heb je zooooveel mazzel gehad, het had heel anders kunnen aflopen. Vooral als deze merrie niet zo vreselijk braaf was geweest. Dat zie je op alle filmpjes van de laatste tijd, Dante is een schat. Misschien wat gevoelig en geen dood dier, maar ik heb nog nooit de angst of het nerveuze gezien wat jij altijd zegt. Wel dat ze sterk reageert op wat jij doet...

Ik zie hetzelfde gebeuren als de anderen: Dante krijgt ruimte om te lopen, begint dan ook op een niet gespannen manier gewoon vlot te stappen (wat heel veel paarden doen als ze die ruimte krijgen!), jij verliest je evenwicht, wil toch opstappen en raakt haar kont en je trekt haar uit balans met je gewicht, waar zij op reageert door weg te rennen. En wat doe jij? Hysterisch gaan gillen en haar nerveuzer maken. Geen kalmerende houding, geen poging haar rustig te stoppen, je gilt alleen maar en zit het uit (en valt dus buiten het beeld). Hoe wil je dit gaan doen met Harley? Een jonkie staat echt nooit meteen stil bij opstijgen. Als ik 1 ding heb geleerd van jonge paarden inrijden, is dat je echt handig moet zijn in opstappen. Zo snel en licht mogelijk. Uiteraard pas opstijgen als het dier stilstaat, maar die jonkies gaan nou eenmaal snel lopen uit spanning. Als je bij Harley zo reageert, kan je hem meteen verpesten en heb je maanden werk om uberhaupt weer een poging te kunnen doen om op te stijgen. Want die jonkies moeten leren dat het opstijgen NIET eng is. Op deze manier krijg je dat niet voor elkaar. Voor mijzelf is dit 1 van de redenen dat ik geen jonge paarden meer inrijd. Ik ben lang niet zo soepel en snel meer als vroeger, ik kan me niet snel genoeg meer aanpassen aan wat zo'n dier onder mij uitspookt. Die souplesse mis jij duidelijk ook en daarbij kan je dus ook niet kalm blijven als het fout gaat. Natuurlijk is het eng als zoiets gebeurd, maar je eigen paniek maakt het zoveel gevaarlijker!

Echt meid, dit gaat een keer nog erger fout... Let nou eens op je eigen veiligheid, leer hiervan! Het ligt niet aan het paard of de wei, het ligt aan je eigen onervarenheid.
Neem les met haar of stop ermee. Maak het niet moeilijker dan dat met 38262648 ja maaaaaaar blablabla. Les of stoppen. Niet meer alleen met haar aan de gang (of welk paard dan ook eerlijk gezegd...). Ook al gaat het al beter dan eerst en had je vriendin ook problemen met haar. Dit filmpje bewijst weer (zoals zoveel filmpjes van jou dit bewijzen...) dat jij hier in je eentje niet toe in staat bent en het gevaarlijk word.

Odysseus

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:58

Ik denk dat het een vreselijk lief paard is... Hoe je afstapt op dat laatste filmpje, hier had je zand gehapt vrees ik.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:07

wederom niemand die leest:
het afsteigen verloopt niet erg soepel door pijn in mijn heup. Daarom dat ik ook voorover hang ipv naar achteren zit.

Goof: Mijn doel was haar in stap over de balkjes te stappen. Wat op het tweede filmpje ook gebeurt. Daar hobbel ik niet zomaar wat rond maar stuur ik haar over de balken. Die zie je echter niet erg goed liggen op het filmpje. Maar op elke zijde heb ik 2 balken gelegd om overheen te stappen.
Als ik zomaar wat rondhobbelde ging ze ook niet over de balken maar zou ze er langsaf gaan.

Het rijden voor ik viel ging echter niet zo vlot. Ze ging wel over de oude balken die er al langer liggen. Maar bij de nieuwe balken werd ze onzeker en moest ik haar aansporen waarna ze dribbelend erover ging. Misschien door de kleuren die feller zijn in het zonlicht ofzo?

@ Zwerte: ik had gewoon niet mogen opstappen toen ze begon te wandelen. Ik heb dat ook al 2x vermeld vind het dan ook vervelend het een 3e keer te moeten typen. >;)
Verder kon ik haar niet tot stilstand brengen wanneer ze begon te rennen want ik verloor de teugels en kon me nog net aan het zadel vasthouden. Schreeuwen was dus puur uit angst omdat ze recht op de weidepoort afliep en ik daar al een nare ervaring mee heb gehad. Zij rent op poort af in de zomer en springt op het laatste moment erdoorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:31

Meid, je mist de balans, het ruitergevoel, inzicht, logisch nadenken.... Is dat erg? Nee! Kan je dat aanleren? Ja! Maar wel met LES en beginnen bij de basis, openstaan voor degene die wel ervaring hebben en jou dat bij willen brengen. Maar begin bij het begin: neem (zit)les op een ervaren en braaf paard. Laat deze staan totdat je in ieder geval de basis onder de knie hebt.... En asjeblieft: besteed het beleren van de jonge pony uit aan een ervaren ruiter en iemand die de kneepjes kent van het zadelmak maken. Zie je zelf dan echt niet dat wat je aan het doen bent, zo NIET klopt.... tot in bijna alles eigenlijk?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:35

Ik ben er echt over verbaasd hoe selectief je leest. Lees nu eens alles. De grote lijn. Alle adviezen. En niet alleen waar je 'ja maar' op kunt zeggen.
Ik dacht serieus met een puber te maken te hebben :o
Meid, word volwassen, leer eens zelfreflecteren en leer ook eens adviezen aannemen. Beter voor jezelf en beter voor het paard. Zet je ego even opzij en ga leren. Je bent nooit uitgeleerd in de paardenwereld. Maar je moet er wel voor open staan.

Ik zie echt een lief en goed paard, dat precies reageert zoals ieder ander paard en de ruimte pakt die JIJ haar geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:40

Citaat:
wederom niemand die leest:
het afsteigen verloopt niet erg soepel door pijn in mijn heup. Daarom dat ik ook voorover hang ipv naar achteren zit.

TS, gelukkig lees je zelf totaal niet selectief ofzo.
Het opstappen gebeurt met dezelfde lompheid als het afstappen. Maar goed, je weet alles al, je mag/wil geen les, maneges zijn stom en het gaat al zó goed, het is gewoon een "bad horse".. geen "bad rider"... Ik geef het op. Ik hoop van harte dat je die mazzeltjes blijft houden met vallen want ik zie het echt nog wel gebeuren dat je je nek breekt. Ik neem aan dat je het nieuws over dat 9 jarige meisje wel hebt meegekregen? Vooral op deze voet door blijven gaan. Wat haar is overkomen is afschuwelijk, maar gelukkig heb jij een dikke beschermengel op je schouder. Onthoud alleen wel dat ook beschermengeltjes wel eens een dag vrij nodig hebben. Zeker die van jou want die maken echt overuren..

Dus mijn advies, vooral lekker zo door blijven rijden in een wei met 2 loslopende paarden zonder een stukje af te zetten maar open dan alsjeblieft geen topics meer.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:59

Ik lees al een tijdje mee. Begrijp je angst, je kan niet ontkennen dat je die niet hebt. Maar ook als je paard aan de kletter gaat niet gillen... Ik snap je angst maar het s niet erg lastig om niet te gillen. In plaats daarvan moet je jezelf leren dat je 'hooo maar' 'easy' of 'hooola' gaat zeggen. Het gebeurt niet vaak, maar toch moet je er aan denken.

Kan je niet samen met een professional gaan werken? Samen aa ontspanning?

En doe wat aan die afrastering alsjeblieft... is een normaal hek geen mogelijkheid?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:04

Maar jullie zien toch zelf ook (hoop ik) dat ze wel rustig kan bereden worden terwijl de andere twee staan te grazen.
Zoals eerder vermeld maar waar ik totaal geen reactie op kreeg ging het zaterdag wel goed.
Vind het jammer dat er ook weer alleen gereageerd wordt als ik eens een negatieve ervaring neerzet. Want ik geloof nooit dat niemand van jullie zondagvoormiddag niet even gekeken hebben wat ik zaterdag in het topic getypt heb. Een goede reactie vinden jullie blijkbaar ook niet de moeite waard om op te reageren. ZO KOMT HET OVER BIJ MIJ.

Er kan ALTIJD iets mis gaan, het blijven levende wezens. En dat het gisteren weer mis ging was ook mijn fout en dat besef ik. Blijf daar dan niet over doordrammen als ik het al duidelijk zelf vermeld heb !!

AlwaysH, nee die mogelijkheid is er nog niet helaas.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:07

Ik zie haar nergens rustig stappen.

Je zegt dat je er na je val op klom ze rustig liep, maar ook daar lijkt ze te dribbelen.

We hebben nergens 'negatieve' opmerkingen, we proberen je ge helpen maar je blijft koppig door gaan. Stank voor Dank zullen we maar zeggen. Dat het lastig is begrijpen we, maar je moet echt hulp zoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:11

Nou nee daar dribbelt ze niet, daar stapt ze ;) in een ander filmpje zie je het dribbelen wel.
Doet me eraan denken dat ik wel een filmpje van het longeren heb. Daar zie je dat ze vreemder beweegt.

Ik zeg nergens dat jullie negatief reageren. Maar dat jullie alleen reageren als ik een negatieve ervaring post.
zaterdagavond post ik namelijk totaal verheugd een goede positieve ervaring en wat krijg ik? niks reactie.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:21

Ik lees dan ook pas vanaf vandaag mee, heb ook al gezegd dat het logisch is dat je het lastig vind. We kunnen niet op jouw positieve ervaring reageren als wij dat positieve niet zien...

En tja, ik vind haar dus echt onrustig stappen. Begin maar eens met voltes, leidt haar af van de buitenwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:21

Art_Ificious schreef:
Nou nee daar dribbelt ze niet, daar stapt ze ;) in een ander filmpje zie je het dribbelen wel.
Doet me eraan denken dat ik wel een filmpje van het longeren heb. Daar zie je dat ze vreemder beweegt.

Ik zeg nergens dat jullie negatief reageren. Maar dat jullie alleen reageren als ik een negatieve ervaring post.
zaterdagavond post ik namelijk totaal verheugd een goede positieve ervaring en wat krijg ik? niks reactie.

Nee dat klopt: jij zag dat filmpje als positief... ik niet; het enige positieve daaraan was dat er geen ongelukken gebeurd zijn. Waarom post je hier eigenlijk? Is het de aandacht? Of wil je daadwerkelijk advies? Mocht dat laatste het geval zijn: doe er iets mee of niet. En lees voor de lol je eigen topics eens terug.... Het verloopt namelijk keer op keer hetzelfde... Kijk eens kritisch naar jezelf en je eigen handelen.... Voor de laatste keer: neem les, doe ervaring op, leer zitten.... leer over paarden en niet alleen uit boekjes of topics, maar samen met mensen die veel praktijkervaring hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:23

Dat jij het als een positieve ervaring ervaart, betekent niet dat iedereen hier het daar mee eens is... Ik denk dat daarom niemand reageert; men gelooft niet dat het ineens zo goed kan gaan. Vermoed ik, hoor. Das namelijk ook mijn gedachtegang, eerlijk gezegd.

Ik ben het met mijn voorgangers eens. Zet netjes je wei af (dat kan ook tijdelijk, ik doe het regelmatig), zorg voor goede tuigage (dit zadel lijkt me ook niet ideaal) en LES. Maar goed, ik val in herhaling...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:25

Ik ga totaal met Picasso mee.

Als je dit topic hebt geopend voor hulp, waarom dan steeds een weerwoord kaatsen? Zie je zelf niet dat jullie allebei begeleiding nodig hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:26

dus de reactie van zaterdag vinden jullie niet onder positief vallen? :') _O-

Citaat:
Heb in de voormiddag een half uurtje gelongeerd en hierbij geoefend op het in stap over een balkje gaan, in draf idemdito en dan in galop zonder eroverheen te springen maar netjes in galop blijven. Ging PRIMA.
Daarna even 10 minuutjes zadelloos erop gegaan en man... dat was zaaallliiig :):). Bij longeren zocht ze al wat meer naar ontspanning, ze ging ook veel briesen.

Na de middag heb ik haar weer uit de wei geplukt, maar eerst de pisteomheining afgebroken. Deze dus volledig weggehaald want ze (vooral de haflinger) braken het steeds af in de dagen dat ik er niet ben en het lint was alweer op 2 plaatsen gebroken.
Opgezadeld en los in de weide opgestapt.
Verwachting -> dribbelen naar fjordje
gekregen -> rustig voorwaarts stappen.
Heb weer een uurtje rondgestapt, balkjes gestapt en zelfs iets hogere balkjes gestapt (1e gaatje van een staander +- 15/20cm?) zonder te springen maar dus echt puur opheffen van de benen.
Heb veel ontspanning gekregen, ze bracht haar hoofd veel omlaag en hield het vaak op borsthoogte ipv boven de schouders zoals voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:27

Het is vooral ongeloofwaardig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:28

TS dat er weinig reacties op jouw positieve ervaringen zijn, kan inderdaad te wijten zijn aan het feit dat er van de goede momenten nooit beeldmateriaal is, van de slechte momenten wel.

Ook ik moet zeggen dat ik het knap lastig te geloven vind dat het vanuit het niks ineens zó goed gaat, maar het volgende filmpje stap je onwijs knullig op en kletter je er dus (terecht) vanaf. Tja, wat moet ik persoonlijk zeggen van de 'positieve' berichten over je 'training'? Een sticker voor goed gedrag van de pony?

één zwaluw maakt geen zomer natuurlijk, en daarbij denk ik dat een hoop mensen (waaronder ik zelf dus absoluut ook) zoiets hebben van jaja.. eerst zien dan geloven.. Maar dát kan niet, want er mogen geen vreemden mee naar het terrein.

Overigens snap ik ook niet dat je die merrie ineens 2x per dag beweging wil geven. Dus nee, ook daar kan ik niet al te positief over zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:29

Anoniem schreef:
TS dat er weinig reacties op jouw positieve ervaringen zijn, kan inderdaad te wijten zijn aan het feit dat er van de goede momenten nooit beeldmateriaal is, van de slechte momenten wel.

Ook ik moet zeggen dat ik het knap lastig te geloven vind dat het vanuit het niks ineens zó goed gaat, maar het volgende filmpje stap je onwijs knullig op en kletter je er dus (terecht) vanaf. Tja, wat moet ik persoonlijk zeggen van de 'positieve' berichten over je 'training'? Een sticker voor goed gedrag van de pony?

één zwaluw maakt geen zomer natuurlijk, en daarbij denk ik dat een hoop mensen (waaronder ik zelf dus absoluut ook) zoiets hebben van jaja.. eerst zien dan geloven.. Maar dát kan niet, want er mogen geen vreemden mee naar het terrein.

Overigens snap ik ook niet dat je die merrie ineens 2x per dag beweging wil geven. Dus nee, ook daar kan ik niet al te positief over zijn.

10 stickers voor goed gedrag van de pony.... _/-\o_

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:31

Ik snap niet waarom je balkjes gaat stappen als je je pony soms niet eens houdt? Nee ik vind dit niet positief. Behalve dan dat het rustig ging (toen je dat afgelopen keer zei zag ik een pony dribbelen en die was dus niet rustig in mijn ogen).
Ga eerst eens zorgen dat je paard overal naar jou hulpen gaat luisteren en op jou focust.

Prima dat ze rustig was, maar eerst de basis. En niet de omheining weghalen. Dat is wat ik uit je bericht op maak?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:34

tja dat ik daar toevallig geen beeldmateriaal van heb is omdat mijn gsm niet meer verder filmde maar ik waarschijnlijk op stop geduwd heb toen ik hem neerzette om te filmen. Ik heb daarom ook maar een klein stukje van het longeren op film.

Maar ik ga zeker niet zomaar iets positiefs typen als het niet de waarheid is.
Waarom zou ik namelijk liegen? Vind het erg jammer dat sommigen het ongeloofwaardig vinden. Dus omdat het altijd minder goed gaat kan het niet eens 1 keer goed gaan? :?
Ik heb trouwens 2 getuigen dat het zaterdag echt prima ging. Maarja die zullen jullie ook niet geloven want dat zijn de eigenaars van de pony.

AlwaysH balkjes stappen doe ik omdat de pony dan haar aandacht erbij houdt. Als ik gewoon voltes ga stappen gaat ze rondkijken. Bij balkjes stappen moet ze opletten wat ze doet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:35

2x per dag beweging is niet goed. Zeker voor een paard in slechte conditie (lees: te dik, dat was in eerste instantie de vraag). Beter zelfs om de dag 1-2 uur alleen maar stappen net boven arbeidstempo.
Geen balkjes, liefst rechtuit en buiten, maar anders rechte lijnen en grotere figuren (grote volte, gebroken lijnen, enz).
Maar goed, ook dat heb ik al eerder gepost en wordt niet op gereageerd. Net als op posts van andere mensen waar niet of heel selectief op gereageerd wordt. Vind je het raar dat mensen daar een beetje moe van worden? Goof heeft bijvoorbeeld ontzettend waardevolle adviezen gegeven, maar je reageert op slechts 1 of 2 dingen uit haar post.

Het is niet ongeloofwaardig als je positief post. Maar een goede dag maakt nog niet dat het goed gaat. Net als dat 1 slechte dag niet betekent dat het slecht gaat. Wat Rachelle zegt dus.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:37

Een paard hoort niet te kunnen kijken in een volte, omdat een ruiter stelling vraagt in een volte.

Iets klopt er dus niet als je een volte in gaat.

Balkjes zijn wel goed voor de buikspieren dus tijdens het longeren zou je het sws kunnen gebruiken. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:40

nou Amanda volgens sommigen is het positieve wel ongeloofwaardig. Wordt letterlijk getypt zelfs.

AlwaysH dat ze kan rondkijken is omdat ik probeer haar meer teugel te geven en dus de teugels niet krampachtig kort te houden, tevens ook zodat ik leer sturen met mijn benen ipv met teugeldruk. Maar van zodra de teugeldruk weg is gaat ze rondkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:43

Jij vindt het goed gaan, een ander ziet nog steeds hoe knullig het eruit ziet. Vervelend om te horen? Ja dat zal best. Stap over je ego heen en neem LES.... als allereerst: zitles, balans!!! En spijker je kennis bij door te LEREN en AAN TE NEMEN van profs in de praktijk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:46

Art_Ificious schreef:
nou Amanda volgens sommigen is het positieve wel ongeloofwaardig. Wordt letterlijk getypt zelfs.

En dit bedoel ik dus met selectief reageren. Is dit nu het enige waar je antwoord op kan/wil geven? Dit is nu precies wat mensen irriteert.
Iedereen stopt er tijd in om je advies te geven, om je te helpen, typen lappen tekst. Je reageert niet eens op de helft en vindt het nog raar dat mensen dan geïrriteerd worden.
Neem afstand en kijk nu eens goed naar wat je zelf post, naar wat iedereen zegt, schrijf de leerpunten voor jezelf op met de daarbij behorende adviezen en oplossingen en ga daar stap voor stap mee aan de slag. Niet alles in 1x willen, maar 1 ding per week.

En neem les, liefst op een ervaren paard, zodat je kan voelen waar je naartoe moet.