Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:41

Jeetje, wat een pittige dame Hayka! Wel fijn dat er nu wat vordering in komt :)

Ik ben vandaag naar de clubtrainkng geweest met de nieuwe merrie, 4 jaar. Er reden twee anderen mee en dat had ze nog nooit gezien. In het begin was mevrouw lekker aan het showen, sprong weg als er een ander paard te dichtbij kwam, maar heb haar na wat uit te razen ontzettend fijn kunnen rijden. Ondertussen is de staleigenaar ook supplementen bij aan het geven voor artrose en hier doet ze het heel goed mee.
Ik denk niet dat springen ooit wat gaat worden met deze merrie, maar voor dressuur mee te rijden is dit een enorm fijn paard in wording. Ik heb er alleen maar goede dingen over te vertellen _/-\o_

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:19

Vandaag besloten om met inrijpaardje die ik in Oktober mee begonnen ben, ;)
om in juni wedstrijdje mee te Starten, ;) Nou wel 1 probleem ik heb geen trailer dus ik moet nog heen rijden ook haha :-) dus vandaag voor eerst buiten uitgestapt !
heel onzeker maar toen die het eenmaal deed deed hy zo goed !!! :D

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:33

ben nu een 8 jarige friese merrie aan het inrijden/doorrijden is nu 3 maanden odhz, zodra je zit is ze vrij stomp op het been, kan dr echt redelijk schoppen. maar opstappen is een probleem. ben dr vandaag voor het eerst opgestapt na haar 3 weken te hebben gelongeerd. eerste poging was bokken terwijl ik er alleen maar overheen lag, tweede poging stijgerde ze zodra ik zat, toen ze was geland was alles ook goed en heb ik 20 minuten prima kunnen rijden. ze heeft 8 jaar op wei en stal gestaan waar nooit iemand haar ook maar aan de lijn meenam. staldeur open, wei lijn open, zelf lopen en vise versa. erg hoog dominantie gehalte, alle tips zijn welkom

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:21

Hij is alleen enorm onzeker buiten loopt echt op zijn tenen. Maar beetje aanmoedigen heeft hij paar meter buiten gelopen. Van de week of iedergeval als droog en vakantie is voor die meiden even me ijslander mee nemen zodat hij steun vind om toch stapje veder te gaan

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:19

Deken is geen probleem, als ik boven dr uit kom is ze wel wat zenuwachtig

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:16

Even een update betreft Gentle.

Opstappen is nog steeds een beetje een issue. Hulp persoon met opstappen heeft nu een snoepje in de hand. Dan kan ik (of dochter) opstappen en daarna vanuit het zadel nog een snoepje geven. Wanneer hulp persoon geen snoepje in handen heeft blijven we rondjes draaien en de kruk elke keer verplaatsen. Vanaf de grond opstappen zou in theorie makkelijker zijn, maar omdat hij ook al de 1.72 aantikt en het gewoon beter is voor zadel/beugelriemen en niet te vergeten de rug van het paard willen we toch volhouden met het krukje. Hij is er gelukkig ook niet bang van, het is meer "karakter" dat hij zich niet zomaar gewonnen geeft. :Y)

Gedrag bij de hoefsmid gaat wel met sprongen vooruit en onze hoefsmid is ook zeer geduldig. Vandaag ging het in ieder geval erg goed.

Even een mooie vergelijking. kleine gentleman wordt nu toch wel een heus paard! <3
19 juli
Afbeelding
23 januari
Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:16

Oh wauw, wat een verschil al zeg! Echt al veel meer paard om te zien, leuk!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:50

Wat en verschil Eega! Altijd leuk om te zien zo foto transformaties :)

Ik heb vandaag mogen zandhappen, de lieve merrie van gewoonlijk heeft vandaag echt zich als een k*twijf gedragen. Maar kan haar geen ongelijk geven, met dat klote weer hebben we de afgelopen week niet veel kunnen doen :(:)
Ze was al ontzettend fris toen ik opstapte dus heb haar gelijk aan het werk gezet, alleen had mevrouw andere gedachten en wou ze de hele tijd naar de andere paarden. Toen ik haar wat meer benen gaf om te voorkomen dat ze me tegen de kant op duwde zinde dat haar niet en is ze als een idioot beginnen bokken tot ik eraf lag. Gelukkig enkel een stijf been aan over gehouden en er terug op gekropen. Heb haar toen wel wat fijner kunnen rijden, maar ze was erg gevoelig vandaag. Krulde zich als een slang weg van de zweep of mijn benen, terwijl ik gewoonlijk amper reactie van haar krijg als ik haar aantik. De eigenaar denkt dat ze misschien wel eens hengstig zou kunnen worden.
In ieder geval hing er wat in de lucht vandaag want alle paarden waren ontzettend fris, het was wel geen saaie training :')

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:41

Ai dat is niet zo fijn dat zandhappen. Gelukkig valt de schade mee.
Ik huiver ook een beetje dat ik misschien nog wel ga zandhappen, maar tot nu toe klop ik even af. Maar ik neem ook zo min mogelijk risico. Als ik het niet vertrouw, ga ik er gewoon niet op. Zelfs als er wel hulp aanwezig is.

Weer is hier ook heel slecht geweest, maar buiten die week dat ik er naast heb gelopen omdat hij vast gelegen had hebben we hier eigenlijk wel door kunnen rijden. De ene dag was de bak dan niet doorgaanbaar, maar de dag erna meestal weer wel.

Paard terug op de wei zetten is inderdaad misschien een optie. Groeit ze echt nog zo hard? Paard van een vriendin van mij was ook gebaad bij vakantie wegens groeipijn toen de tijd. Maar gelukkig hoef je je niet te vervelen als ik zo lees.

Heb nog een filmpje van mijn dochter, dit is al een tijdje geleden. Aanspringen in galop ging nog niet zo goed. Maar gaat ondertussen wel beter. Ze moet vooral de buitenteugel erbij houden.

En een filmpje van mijzelf, is van de week gemaakt.
https://www.facebook.com/danielle.heuve ... 763630510/

Valt nog steeds wel een hoop te verbeteren. Maar ben best tevreden over wat tot nu toe lukt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:02

Ik kan alleen het eerste filmpje zien! Rijden jullie met slof? Ik kan het niet zo goed zien.

Wel lekker dat alle gangen er nu in principe op zitten. Ik ben nog steeds bezig met stappen, sturen, halthouden. Door het weer en een vervelende scheur in de hoef heb ik 2 weken bijna niet gereden, maar vandaag er weer even 20 minuten geoefend.

Ik denk dat ik ook nog wel een keer zand ga happen, zou heel aannemelijk zijn, maar ik hoop dat het niet gebeurt, haha. Ik doe alles rustig aan, vaak doe ik wat grondwerk van tevoren, of longeer ik even. Dan kan ik alvast inschatten in wat voor bui hij is. Laatst was hij continu aan het rennen, bokken, maf doen (toen waaide het zo), dan hou ik het bij longeren ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:06

Gentle ziet er goed uit!

Ik zet eerst de stap er goed op, weet eigenlijk ook nog niet zo goed hoe ik aan draf moet beginnen maar komt vanzelf wel. Heb een hele tijd niets kunnen doen door buikpijn van haar. Hopelijk ga ik me ook weer beter voelen en kan ik verder.
Kimmie is met opstappen zeer braaf, van de week zelfs zonder zadel erop gaan zitten en ze gaf geen krimp <3
Afbeelding

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:13

joyce2 schreef:
Ik kan alleen het eerste filmpje zien! Rijden jullie met slof? Ik kan het niet zo goed zien.

Wel lekker dat alle gangen er nu in principe op zitten. Ik ben nog steeds bezig met stappen, sturen, halthouden. Door het weer en een vervelende scheur in de hoef heb ik 2 weken bijna niet gereden, maar vandaag er weer even 20 minuten geoefend.

Ik denk dat ik ook nog wel een keer zand ga happen, zou heel aannemelijk zijn, maar ik hoop dat het niet gebeurt, haha. Ik doe alles rustig aan, vaak doe ik wat grondwerk van tevoren, of longeer ik even. Dan kan ik alvast inschatten in wat voor bui hij is. Laatst was hij continu aan het rennen, bokken, maf doen (toen waaide het zo), dan hou ik het bij longeren ;)

In overleg met de fysio rijden wij inderdaad met een slofje. Deze hangt gewoon los en staat geen druk op en we hebben ontzettend veel begeleiding. Ondanks dat alle gangen er wel inzitten laat hij zich soms niet sturen. Hij wil wel eens de andere kant op schieten als hij daar zin in heeft. Voltes zijn nog bij lange na niet rond en alles slingert soms nog een beetje. Maar recht toe, recht aan gaat al aardig goed. Nu vooral kilometers maken en kracht opbouwen. Zo gaan we steeds een stapje verder.

2de filmpje staat via facebook, jammer dat jullie deze niet kunnen zien.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:14

Hoi :D
Mijn 3 jarige nu zadelmak aan het maken doet het top, geeft geen kik. Soms snapt ie been nog niet maar heb er nu zo'n 4 keer opgezeten. Vandaag na 2 weken weer opgepaktAfbeelding
Afbeelding

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:21

Mooi dier Mettee!

Vandaag bezig geweest met een ander onderdeel in het "beleren van paarden", Trailer laden. Van de week moeten we op controle bij de tandarts dus we zijn deze week even bezig geweest met op en af laden. Hopelijk is het filmpje zichtbaar.
https://www.facebook.com/lizette.heuvel ... 020859267/

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:22

Ik heb gisteren voor het eerst een les genomen met mijn bijna 4-jarige. Ik kreeg het compliment dat hij nagenoeg recht is! Dus ik blij :) nog wat tips meegekregen en nu weer lekker verder trainen. Over een maand beginnen we ook met springles, dus ben benieuwd hoe hij dat oppakt.

trailerladen is inderdaad ook wel een onderdeel van het beleren...kan nog knap lastig zijn!

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:03

Ik wil me ook graag melden.
Het lijkt me een leuk topic, jammer voor mijn nieuwsgierigheid _/-\o_ dat er zo weinig wordt gepost. Hoe gaat het met jullie jonkies?

Ik zal me even voorstellen
Samen met Rianne (RianneEnzo hier op bokt) zijn we bezig om onze pony zadelmak te maken en hoe verder we komen, des temeer vragen er komen. We hopen hier wat op te steken en misschien ook wat te delen aan onze ervaringen.
Enzo Ferrari, X Fjord/Rijpaard/Arabier?, geboren 26-12-2012, nu dus 3 jaar.

We hebben hem op 1 augustus uit de opfok gehaald en na een maand wennen op de nieuwe stal is er vooral gewerkt aan opvoeden, grondwerk, vrijheidsdressuur en licht longeerwerk.
Rond de kerstvakantie zijn we begonnen met schriktraining, trailerladen, allerlei dingen op zijn rug leggen, hangen en kon Rianne er voor de eerste keer op. Dit met touwhalster, bitloos en een dekje met longeersingel, omdat we nog geen zadel hadden.

Afbeelding

HANGEN

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:05

Opbouw trainingsschema:
Daarna hebben we hem verhuisd naar een stal met uitrijmogelijkheden. Het eerste jaar hebben we als doelstelling om hem met alle geduld door te rijden en verder uit te laten groeien. Zowel lichamelijk als geestelijk. Conditietraining, spieropbouw en rechtrichten zijn dingen die we meenemen in ons samengestelde trainingsschema, buitenritten, grondwerk, balkjes lopen. Werken aan de hand, te paard: wijken en inbuigen, tempowisselingen komen ook aan bod en vooral spelen en vrije dagen staan er ook in verwerkt.

TRAILERLADEN

BITLOOS

Afbeelding

Comfort:
Maar eerst is de tandarts geweest, het gebit na laten kijken is erg belangrijk voor je er een bitje in hangt. Dat hebben we zelf ervaren. Er moesten 2 wolfskiezen worden getrokken.
Een passend zadel en een hoofdstel met bit was de volgende stap om aan te schaffen. Zo sluit je lichamelijke ongemakken uit en hou je het comfortabel voor zowel paard als ruiter.

Op eigen benen lopen:
Enzo is niet snel onder de indruk en is heel nieuwsgierig, hij gaat bij enge dingen liever stil staan kijken dan dat hij vlucht. Afgelopen zondag zijn Rianne en hij voor het eerst in een groep rustige paarden op buitenrit geweest. Door een tunnel, over veeroosters, loslopende honden, hardlopers en mountainbikers en golfkarretjes op zijn pad passeerde hij zonder probleem! <3

Ik vraag me wel af of hij nog een periode gaat krijgen dat hij pubergedrag gaat vertonen. :=

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:12

Hier alles goed. Onze eerste serieuze crosslesje gepakt. De simpele dingen. Geen moeilijke dingen en eerst weer lekker wennen.
Afbeelding

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:12

Afbeelding

de eerste buitenrit :D

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:14

Dat ziet er spannend uit Kletskousz, zover zijn wij nog lang niet. Knap van je!

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:19

Lola van de Blinklaans, mini Shetlander, geboren 21 juni 2012, nu 3 ½ jaar oud.

Daar zijn we wat langer mee bezig nu en ook eerder mee begonnen met vooral veel grondwerk, wandelen, fietsen en vrijheidsdressuur.
Toen ze 3 jaar was is Rianne begonnen met de dubbele longe en is ze uiteindelijk in het tuig en voor de Sulky gezet. Dit pakte ze direct goed op.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook hier geldt dat een goede voorbereiding van grondwerk en goed materiaal van groot belang is en het uiteindelijke inrijden of inspannen zoveel makkelijker maakt.

Afbeelding

Met Lola gaan we binnenkort ook buitenritjes maken voor de afwisseling en conditieopbouw. Echt ervaring heeft ze nog niet buiten het erf en doordat het weiland en de bak van de winter slecht te rijden waren, heeft ze de laatste maanden niet veel gedaan.
Zou leuk zijn als we met Lola voor de kar en Enzo onder de man op pad kunnen natuurlijk *\o/*

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door klien op 01-03-16 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:38

Leuke foto's allemaal! Lijkt me lastig, een paard inrijden.
Die sprong ziet er mooi uit kletskousz, gaat er lekker ruim overheen :)
En klien je paard ziet er rustig uit zo voor een eerste buitenrit! :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:13

Wat een leuke foto's hier allemaal! Knappe paardjes komen voorbij ;)
Ik zou binnenkort ook eens foto's moeten maken van de mooie dame die ik rij :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:34

Hier gaat het goed! M'n puppie was erg aan het puberen, dus we zijn terug gegaan naar enkel grondwerk/longeren. Ook wat schriktraining erbij gedaan en kleine stukjes wandelen/grazen langs de weg. Inmiddels is het kwartje weer gevallen met hoe hij zich moet gedragen en morgen gaan we weer een keer lessen met lange lijnen! Het doel is nu om op de grond er nog duidelijkere hulpen op te gaan zetten (met de lange lijnen) en het dan weer verder op te gaan pakken onder het zadel.

Het is echt een heerlijk paardje, hij knuffelt graag en loopt zelf zonder halster achter me aan de kudde uit, dus ik heb wel het idee dat hij het leuk vindt om met me te werken!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:16

Joyce2: klinkt alsof jullie al een mooie band hebben opgebouwd :)

Ik ben gisteren voor het eerst naar springles geweest met mijn bijna 4-jarige :) voor het eerst op vreemd terrein en voor het eerst een aantal hindernissen achter elkaar. Hij deed het echt super! Heel trots op hem :) de komende dagen krijgt hij vrij, want ik schat zo in dat hij spierpijn heeft :P maar dit was zeker voor herhaling vatbaar!