Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:14

Amaranth7 schreef:
Johnie schreef:

Niemand zegt dat als je ze met 6 jaar inrijd, ze meteen intensief aan het werk worden gezet.. Ook dan moet je het paard geleidelijk laten wennen aan belasting.

Maar ga je dan ook eerst 2 jaar rustig opbouwen met rijden? Ik denk dat je dan toch altijd sneller zal gaan.

Ik denk dat er in verhouding weinig mensen zijn die echt 2 jaar lang maar een paar keer per week (bijvoorbeeld) 20 minuutjes rijden. Ongeacht de leeftijd van het paard dat wordt ingereden.

Amaranth7

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:33

Ik ken niemand die een driejarige al een uur laat werken, meerdere keren per week hoor. Mensen zijn daar toch wat voorzichtiger mee :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:36

Haha ik kom maar 2x per week op de wei dus Harley zal sowieso al minder gereden worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:29

Ik heb zelf pas een 5 jarige gekocht en daar wacht ik zelfs nog een jaar mee om hem in te rijden,
Zelf vind ik het onder de noemer vallen van dierenmishandeling als je een 3 jarige in gaat rijden,Maar helaas gebeurd het ,
Als je geen zin hebt om te wachten koop dan een 6 jarige.
TS gewoon lekker je ding blijven doen, hoe meer je vanaf de grond kan leren hoe meer profijt heb je straks als je erop gaat ,
Mijn nu 9 jarige heb ik met 7 in gereden, daarvoor heb ik hem alles geleerd vanaf de grond, Sb, Travers , pirouette als je erop gaat begrijpt hij dat dus ook vrij snel zonder te veel gedoe .
Lekker uit laten groeien , zo,n dier heb je tenslotte voor het leve toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:30

Midgie, inrijden op 3 dierenmishandeling? :+ Ligt er maar net aan hoe het ingereden wordt... Vind dat wel heel erg overdreven eigenlijk. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:43

midgie schreef:
Ik heb zelf pas een 5 jarige gekocht en daar wacht ik zelfs nog een jaar mee om hem in te rijden,
Zelf vind ik het onder de noemer vallen van dierenmishandeling als je een 3 jarige in gaat rijden,Maar helaas gebeurd het ,
Als je geen zin hebt om te wachten koop dan een 6 jarige.
TS gewoon lekker je ding blijven doen, hoe meer je vanaf de grond kan leren hoe meer profijt heb je straks als je erop gaat ,
Mijn nu 9 jarige heb ik met 7 in gereden, daarvoor heb ik hem alles geleerd vanaf de grond, Sb, Travers , pirouette als je erop gaat begrijpt hij dat dus ook vrij snel zonder te veel gedoe .
Lekker uit laten groeien , zo,n dier heb je tenslotte voor het leve toch??

Dierenmishandeling nou nou toe maar weer. Mijn arme arme arme pony. Heeft er niets aan overgehouden en heb hem toch echt voor het leven. Geloof nou niet dat rustig op een buitenrit doorrijden valt onder dierenmishandeling... Ja toen hij bijna 4 was 1 wedstrijd gereden in de aangepaste b proef; aan de langere teugel. Zag er niet uit, maar ging mij om de ervaring voor hem en niet voor mijn eigen gewin. Ik zou het ook met de kennis van nu zo weer zo doen. T was echt geen puppy meer om te zien en hij kon het prima aan. Hij was niet volgroeid inderdaad, maar met beleid kan dat in mijn ogen ook geen enkel kwaad. Heb tot toe ook nog geen enkel onderzoek gezien die dat tegen spreekt. Had en heb een heerlijk happy pony die het buiten rijden nog steeds helemaal top vindt.
Dat anderen het anders doen +:)+ hun dier. Maar om het mishandeling te noemen gaat wel een brug te ver in mijn ogen.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:53

3 jaar is prima om te beginnen met wennen aan hoofdstel en zadel. Maar erop vind ik te vroeg.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:24

Mishandeling vind ik een beetje overdreven eerlijk gezegd midgie, de meeste paarden kunnen het makkelijk aan op die leeftijd hoor :j (en Dan zijn wij hier wel echt verschrikkelijke dierenbeulen, maar dat zijn we niet hoor :D )

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:05

Wat een standpunten weer.... Ken je paard, weet wat hij aan kan.
Ieder paard is verschillend, dus een stapje verder als het kan, een stapje terug als het moet.
En ken jezelf: de kwaliteit van de ruiter bepaalt ook (heel erg) veel...

happymyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:16

Nee hoor niks schandalig.
Je moet een paard pas i.rijden als jij denk dat jij en je paard er klaar voor zijn. Het is fijner om er de tijd voor te nemen en stap voor stap vooruit te gaan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:41

Kendra schreef:
Ieder paard is verschillend, dus een stapje verder als het kan, een stapje terug als het moet.

idd is elk paard verschillend, maar elk paard is pas uit gegroeid als hij 8 is, dus in dat opzicht is er geen verschil.

Waarom denk je dat de gemiddelde leeftijd van een paard maar 6/7 jaar is?
Zeker zijn er uitzonderingen , maar ook veel paarden halen de 20 niet en nog meer worden met 12 al oud gevonden en verkocht om een jonger dier te nemen. terwijl een paard 45 kan worden ,
Dan zou ik toch de leeftijd van inrijden omhoog doen om mijn paard langer bij me te houden.
Mijn paarden heb ik voor het leven , ook al zijn ze 30 en ik kan er niet meer op rijden,

IK vind een 3 jarige inrijden echt niet meer kunnen,zeker met wat we allemaal weten van de groei enz, dat is je kop in het zand steken , koop dan een 6 jarige en fok geen veulen, want dan moet je 6 jaar wachten,

Maar ja dan heb je daar de fokkers die niks meer verdienen en juist daar gaat het om, geld en geen geduld,
En ik vind het heel dom om te zeggen dat een paard er mentaal aan toe is, kijk eens in de ogen van veel 3 jarige die nota bene al op wedstrijd terrein zijn te vinden, die dieren kijken echt niet blij , trouwens ook de oudere dieren niet, want hoe vaak lees je niet mijn paard doet het niet op wedstrijd??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:42

Trouwens kinder arbeid is ook af geschaft in Ned , waarom dat jonge paarden misbruik niet??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:16

Omdat paarden voor de wet nog steeds dingen zijn als ik het goed begrepen heb.

However; hier een tien jarige die ook maar een half uurtje gereden wordt 4 a 5 keer per week. :+ Af en toe eens 45 minuten,, soms maar 20. :+ Meer is niet nodig.
Tegen dat de jonge hier 3.5 is zal ik er wel stilletjes op zitten, even de basics bevestigen en dan mag ie weer een paar weken op weide om te verwerken. Vanaf dan gewoon maar een tiental minuutjes tot een kwartiertje per keer (om de dag of om de 2 dagen afhankelijk van hoe hij reageert. Dat weet ik nu nog niet. Hij bepaalt hoe vaak.) tot ie een jaar of 4/5 is. En af en toe wat vakantie tussendoor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:22

Kendra schreef:

Maar hoe dan? Want als ik vind dat ik mijn paard 'ken' en ik vind dat ik er met 20 maanden prima op kan zitten, dan is dat dus ook zo?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:52

Even een serieuze vraag, waarom worden alleen de paarden die in Western en Races uitgebracht zo vroeg ingereden en waarom paarden voor bv dressuur en springen niet?

@saddledancer, ik vind het wel acceptabel hoor die training zoals jij die omschrijft. Helaas ken ik (ook) een andere werkelijkheid waarbij niet zo netjes met de paarden omgegaan wordt, ander land, andere stallen. En natuurlijk heeft iedereen het beste met zijn dier voor. Alleen denk ik wel dat er verschillen zijn tussen eigenaren die het dier echt voor de hobby hebben of eigenaren wie het vooral om winstbejag te doen is. Daar is het dier ook een 'ding'. Helaas. Maar dat is niet specifiek in de racerij, ook in andere disciplines.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:53

midgie schreef:
Trouwens kinder arbeid is ook af geschaft in Ned , waarom dat jonge paarden misbruik niet??

tja, ik mag een hond ook aan lijnen maar laat ik een kind op handen en voeten door het park uit met een band om de nek om even te poepen mag dat ook niet -O-

Overigens mag een kind ook prima wat werk verrichten; of mocht jij ook van tot je 18e alleen maar eten, drinken en spelen met je vriendjes? Geen school uiteraard of huishoudelijke klusjes.

Maar vooruit, om antwoord op je vraag te geven: omdat het geen misbruik en mishandeling is om een paard met 3 in te rijden. Dat jij er niet voor kiest is een ander verhaal.

Even een tip als je de visie van mensen erop wilt veranderen; zorg dat je uitspraken dan minder weerstand op roepen want weerstand zorgt niet voor verandering. Door te blaten dat het mishandeling is en misbruik zal je niemand bereiken die er wel voor kiest om paard met 3 jaar in te rijden. Kom dan met inhoudelijke informatie. Zie bijvoorbeeld eens hoe saddledancer het aanpakt, zij geeft inzicht in haar manier en ook al is het niet mijn of jouw manier; de manier waarop het gebracht wordt zorgt voor een informatief kijkje in haar manier en het nodigt uit om te lezen. Dus zet de deur open als je mensen wat bij wilt brengen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:03

Starbreeze schreef:
Even een serieuze vraag, waarom worden alleen de paarden die in Western en Races uitgebracht zo vroeg ingereden en waarom paarden voor bv dressuur en springen niet?

Grote verschil is op de baan dat het recht uit gaat en wat ruime bochten. Dus enige dat paard in weze hoeft te kunnen is stevig staan, uithoudingsvermogen en controle over de gangen. Er wordt in die zin minder van het paard gevraagd dan bij dressuur, je benut alleen de natuurlijke gangen immers en je zit niet met zijpassen, rondjes maken etc maar gewoon rechtuit gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:05

zo'n spin en slidingstop zijn anders ook vrij belastend als je het mij vraagt...

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:09

Paarden in dressuur en springen die voor verrichtingsonderzoeken worden klaargemaakt worden ook al met hun 2de jaar ingereden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:13

Maar westernpaarden worden ook zonder verrichtingsonderzoek op twee in gereden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:15

Ayasha schreef:
zo'n spin en slidingstop zijn anders ook vrij belastend als je het mij vraagt...

O sorry, met op de baan bedoel ik echt puur de draf en ren sport aangezien dat zich alleen op de baan afspeelt. Geen idee hoe dat bij de westernsport heet, gewoon de bak?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:19

Waarom een basis erop gaan zitten als hij 3 is en dan weer terug in de wei, waarom niet laten staan in de wei en er pas op met 5 of 6?
Tussen 3 en 5 kun je zoveel andere leuke dingen doen met je paard, waarom er perse op ?
Juist een ouder paard leert sneller en makkelijker omdat ze lichamelijk meer af zijn en mentaal al veel voor bereiding naar het rijden hebben gehad tenminste als je de juiste weg bewandelt,
Je hoort heel veel mensen die het niet leuk vinden om te longeren , maar juist het longeren is een basis oefening die elk jong paard zou moeten hebben door gelopen, een kind gaat ook niet gelijk naar de basis school toch, word ook voor bereid op zwaarder werk, dat hoort ook bij een paard,

Een paard valt volgens mij ook onder de huisdieren en niet onder dingen, ja zo worden ze vaak beschouwt,
Een hond heb je ook voor het leven alleen word die maar 10 en soms ouder als je geluk hebt, maar bij een paard heb ik het gevoel dat ze bij 25 dood gekeken worden of verkocht omdat je niet meer kan met het dier wat je kon toen hij nog maar 10 was, dus zodra een ouder paard wat gaat mankeren moet hij op de MP of in geslapen, zolang mijn paarden nog een waardig leven hebben dan mogen ze blijven en ik hoop dat ze allemaal 45 worden,
De jongen krijgen de tijd om volwassen te worden lichamelijk en mentaal , wie beslist of je paard er mentaal aan toe is, idd de ruiter zelf, maar dat is niet omdat het paard mentaal klaar is nee dat is omdat de ruiter erop wil en de handelaar het paard kwijt, dat is triest,

Koop een paard en doe er zijn hele leven mee en als je pech hebt mankeert hij wat , maar wat doe je met je hond als hij bij 6 wat gaat mankeren?? dan ga je ervoor maar een paard word dus idd als ding beschouwt , doet hij het niet moet hij maar weg

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:23

Omdat ik dat wil en dat voor hem, zoals ik hem ken, volgens mij een goede manier is.

Mijn paarden worden thuis oud. Ze gaan niet weg omdat ze te oud zijn of niet meer nuttig. Dat vooroordeel kan je dus ook al terug in je zakje der veroordelingen steken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:27

Midgie, leuk bedacht; maar ook hier gaat het paard pas weg als hij dood is. Hij mankeert overigens niets hoor en we zijn al 15 jaar verder ondertussen. Zelfde verhaal voor zijn vriendje: blijft ook tot zijn dood bij de eigenaar en is ook met 3 jaar gewoon rustig ingereden. Ondertussen ook al 20+ jaar oud en nog steeds happy Horse.

De ruiter beslist inderdaad, wie zegt dat je met 6 of 10 jaar wel opeens goed zit? Het is sowieso al harstikke onnatuurlijk om erop te gaan zitten. Mijn pony was er met 3 jaar klaar voor en is met heel veel beleid en alle rust ingereden met 3 jaar. Geen enkele druk, want had 0 ambitie. Gewoon lekker naar buiten met hem en op zijn rug alles verkennen. Hij was niet onder de indruk van een zadel of een ruiter op de rug. Genoot van de buitenritten. Had ik kunnen wandelen tot hij 6 was? Ja. Had ik hem ook eeuwig groen kunnen laten? Ja. Maar dat wou ik niet en vond het onnodig en wou dat voor hem ook niet. Hij had en heeft nog steeds veel plezier in het buiten rijden.
Hij leerde snel en heb hem ook niet weer terug in de wei gezet nadat ik erop kon zitten. Ben gewoon rustig door blijven gaan met buitenritten langer maken en wekelijks een les die heel langzaam werd uitgebreid omdat de basis natuurlijk wel goed er in moet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:42

Mijn kennissen hebben een fjord van 35 jaar.
Is zadelmak gekocht maar in die tijd (eind 1979 begin 1980) werden veel paarden nog vroeg ingereden.
Dit paard is altijd recreatief bereden geweest en is nog steeds erg fit. Is de leider van de kudde en "dekt" de merrie als ze hengstig staat. (hij is een ruin).

Maar in de dressuurwereld zijn paarden vaak tussen hun 6e en 7e levensjaar al naar de Z dressuur. Dit vind ik te snel gaan. Als ze het paard inrijden op 3 jaar en veel kilometers maken voor de balans van het paard zou ik ermee akkoord gaan. Maar inrijden op 3 jaar en op 4 jaar al wedstrijden rijden en steeds trainen om hogerop te geraken vind ik te belastend.
Mijn vriendin haar paard is 9. Ze heeft die zelf zadelmak gemaakt en ingereden toen die 4 jaar was. Ze rijd nu wedstrijden in L6 en L7 voor de VLP in belgië. (M dressuur hier in NL)
Ze traint rustig 1 uurtje per dag en geeft haar paard ook voldoende afwisseling en rust.
Helaas is niet iedere wedstrijdruiter zo.