Ik rij op een manege en heb het zelfs een keer zo erg gehad dat ik bijna tegen iemand botste. Moet zeggen dat ik sindsdien veel meer de ruimte in kijk om herhaling te voorkomen
Heb het ook even getest, maar ik doe kennelijk vanzelf al mn goeie heup mee vooruit das wel fijn, scheelt weer dingen af/aanleren
Risje1988
Geplaatst: 19-03-15 17:50
ik doe ook mee aan de 30 dagen. Zit nu op dag 4. ben benieuwt of je op deze manier je houding en zit idd kan verbeteren.
vind het zelf wel lastig omdat ik western rij en geen dresuur. het verschil in houding is toch wel aanwezig, net als de andere manier van hulpen geven.
dat probleem heb ik dus ook. je ziet zelf niet wat je fout doet, en doet dit waarschijnlijk al jaren zo. Je zit dan toch in je oude vertrouwde houding die je toch ff net iets makkelijker terug pakt dan iets wat je op video hebt gezien.
Denk dat je dit samen met iemand moet doen die bijv. bij je op stal staat of een paarden vriend(in). zodat je kan zien wat je doet en je hier op kan aanpassen door bijv. een filmpje te laten maken. of iemand anders jou laten zien wat jou houding is en wat de verwachte houding is.
Als je weet dat er ergens iets niet goed zit maar je al jaren zo rijd lijkt het me erg lastig om ineens de overschakeling te maken.
ik volg nu al bijna 1 jaar met enige regelmaat een les met het zelfde paard. ( de eene week meer als de andere week).
En merk dat het als je veel zelfstandig rijd je soms toch terug valt in oude gewoontes, het is fijn dat er iemand in de buurt is die dan net ff kan zeggen van achterover zitten, handen omhoog/ omlaag enzv. Het hoeft dan geen intensieve les te zijn iedere keer, maar net ff dat extra zetje kan soms best fijn zijn
Daarom wacht ik ook met smart op de audio die van de week komt.
Ik heb vandaag ook eens de dingetjes van de afgelopen 4 dagen uitgeprobeerd.
Ik vind het wel heel lastig om te merken of ik mn heupen de goede kant op draai en of ik dat überhaupt fout doe. Geen idee. Ik merkte iig geen verandering aan mn paard toen ik mn heupen meer draaide zoals uitgelegd.
previr
Geplaatst: 19-03-15 19:37
Ik doe mee! Je kunt er altijd van leren en onderdelen uithalen die bij jou passen. Uiteindelijk zal je toch iemand in de bak hebben moeten staan die je help en corrigeerd maar een stukje bewustwording is al fijn.
Doubtless
Geplaatst: 19-03-15 19:56
Peelie schreef:
Ik merkte iig geen verandering aan mn paard toen ik mn heupen meer draaide zoals uitgelegd.
Typisch! Mijn merrie reageerde heel sterk, was in de plaatsing van de schouders echt (mee) aan het wiebelen!
Net terug van stal, paardje liep heerlijk en reageerde zeker op het 'sturen met mijn heup'. Wat ik me wel afvroeg, is hoe je dit in draf tijdens het lichtrijden doet...
_KellyAV
Geplaatst: 20-03-15 07:34
xChanelx schreef:
Net terug van stal, paardje liep heerlijk en reageerde zeker op het 'sturen met mijn heup'. Wat ik me wel afvroeg, is hoe je dit in draf tijdens het lichtrijden doet...
Hetzelfde
xdaniqueee
Geplaatst: 20-03-15 07:39
Ik doe ook mee. Aan de eerste tips heb ik al heel wat gehad
Ik ga vanavond weer opstappen na 4 weken... ga aan de slag met de eerste tips... vriendlief komt filmen...
Dan kan ik later kijken of ik verbetert ben
GJ9
Geplaatst: 20-03-15 13:51
JudArthos schreef:
vonneke schreef:
Ik heb vandaag nikd gehad?
Same here?
Dan heb ik jullie mails gehad denk ik...
Op welke dag zit de challenge nu?
Ik heb me op dinsdag aangemeld. Die dag kreeg ik gelijk dag 1 en dag 3 per mail. (maar dag 2 was ook te lezen in dag 3 dus die heb ik ook gezien). Woensdag kreeg ik niets. Donderdag kreeg ik dag 3 en dag 4 En vandaag kreeg ik nogmaals dag 4, tweemaal zelfs.
Dat van die heup heb ik geprobeerd. Je voelt wel heel duidelijk dat je je zitbeenknobbel harder in het zadel duwt als je je heup naar voren brengt. Maar het voelt wel heel tegennatuurlijk. Want je wilt toch je schouders recht boven het paard houden (dus mee met de schouders van het paard). En je wilt ook niet gedraaid op je paard zitten. Is dit een speciale methode of rijden er meer profs zo in NL?
Volgens mij gaat er niet om dat je je heup draait, maar dat je bekken kantelt, zodat je vanuit je heup/zitbeenknobbel het binnenachterbeen de ruimte geeft om de beweging af te maken/groter te maken en het niet blokkeert in de wending. zo heb ik het lig begrepen.
Het is heel natuurlijk om meer op je binnenzitbeenknobbel te gaan zitten. Bij eventing is het ongeveer het eerste dat geleerd wordt. Daar stuur je ook met je lichaam ipv je teugels zodat het paard niet stoort of afremt. En zodat als je erg lange teugels hebt bv na een afsprong je nog steeds kan sturen