Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:07

'Schop er maar een gat in! Mag je 'm nog mee naar huis ook.'

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:08

Over t krukje in de beginpost ben ik het niet eens. Ik heb inderdaad hetzelfde geleerd. Maar toch zie ik liever dat mensen een krukje gebruiken dan dat ze met hun volle gewicht aan het paard gaan hangen. ( Ik heb geen probleem met opstappen, altijd soepel.. Maar toch stond mijn paard met een scheve schoft.)
Wat ik geleerd ben was op mijn eerste manege, Aandrijven was schoppen.. ipv je been aandrukken. verder zagen idd.. Galophulp is één hulp. en een slofteugel is altijd ok.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:08

Maar zijn dat dan allemaal instructeurs met een officiële opleiding? Leren die dergelijke zaken op, ik noem maar, Deurne? Nee toch?

Ik heb echt niet altijd geweldig les gehad, maar dan voornamelijk wat mijn zit betreft, ik heb kapstokvoeten en een stoelzit en daar is op de manege waar ik heb leren rijden nooit iets van gezegd, maar zagen, meppen, kortom je paard dwars zitten en pijnigen om het "juiste" resultaat te krijgen, dat heb ik nog nooit van een van mijn instructeurs gehoord.

Mijn huidige instructrice trekt je subiet van je paard als je gaat zitten zagen, je handen vastzet op je bovenbenen of anderszins het paard dwars zit. Voor de ruiter is ze niet altijd even aardig, maar kom niet aan het paard.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:11

Op de manege waar ik heb leren rijden, heb ik zo ongeveer alles fout aangeleerd.
Links is aan de linkerteugel trekken, rechts de rechterteugel, stoppen doe je door hard aan de teugels te trekken, wil je harder moet je schoppen, 'nagefelijk' doe je door links-rechts te trekken ...

En wat me het meest is bijgebleven: "Schop 'm! Jij bent de baas!"

Die instructrice heeft instructeursopleiding gedaan (geen idee welk niveau of organisatie).

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:12

Niet slecht, wel grappig :=
Ik reed (looooong time ago) wel eens op een koppig welshje en mijn instructrice zei een voor een les; als je wilt dat hij braaf is moet je 1x aan zn rechteroor en 2x aan zn linkeroor trekken...

Wat ik altijd netjes deed voor de les

:')

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:17

Vivian__ schreef:
Ik reed (looooong time ago) wel eens op een koppig welshje en mijn instructrice zei een voor een les; als je wilt dat hij braaf is moet je 1x aan zn rechteroor en 2x aan zn linkeroor trekken...

En wat ik me nu eigenlijk afvraag is hoevaak het nu gewerkt heeft := :')

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:18

Django_Mette schreef:
Vivian__ schreef:

Wat denk je zelf... :') hahah

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 17:20

Annelien92 schreef:
Over t krukje in de beginpost ben ik het niet eens. Ik heb inderdaad hetzelfde geleerd. Maar toch zie ik liever dat mensen een krukje gebruiken dan dat ze met hun volle gewicht aan het paard gaan hangen. ( Ik heb geen probleem met opstappen, altijd soepel.. Maar toch stond mijn paard met een scheve schoft.)
Wat ik geleerd ben was op mijn eerste manege, Aandrijven was schoppen.. ipv je been aandrukken. verder zagen idd.. Galophulp is één hulp. en een slofteugel is altijd ok.

Ah mischien onduidelijk uitgelegd: bedoelde dat het krukje 18 jaar geleden als zwakte gezien werd nu dus gewoon als goed voor je paard zorgen.
Laatst bijgewerkt door Rieltje op 30-01-15 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:21

[quote=]
Django_Mette schreef:
Vivian__ schreef:

Wat denk je zelf... :') hahah[/quote]

Je kan niks zeker genoeg weten :')

Het is vrijdagmiddag, mijn heldere periode begint dinsdag pas weer :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:23

Rieltje schreef:
Annelien92 schreef:

Ah mischien onduidelijk uitgelegd: bedoelde dat het krukje 18 jaar geleden als zwarte gezien werd nu dus gewoon als goed voor je paard zorgen.

Dat was in die tijd bij ons op stal niet vreemd hoor. Daar stapten we standaard met een krukje op en daar werd je niet raar op aangekeken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:24

Half jaar geleden geleerd: als je pony niet omlaag komt, druk zetten op de teugels! En veel druk! Nu doe ik het niet meer.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:31

isabel_94 schreef:
dansae schreef:
ohhhh als ik er weer aan denk ;(

Handen stil hoeden en rug recht…
Zweep tussen je ellebogen en achter op je rug |(

Idd mijn rug bleef recht en ik durfde mijn armen niet meer naar voor te bewegen.

Drama als je paard er van door ging, heel pijnlijk voor paard en voor ruiter.

Dit is een tip die ik 43 jaar geleden kreeg…om te huilen toch. :(

Die tip heb ik ook ooit gehad haha

Uuuhhh... deze methode heb ik zeer recent nog gezien bij een stalgenootje van mij die op een zeer bekende dressuurstal les had.. Nou is haar paard erg braaf gelukkig, ik moet er niet aan denken dat ik zo op mijn 4 jarige moet gaan zitten :wow:

mijn slechtste tip ooit: 'Houdt je binnenteugel goed strak op de volte, hij moet lengtebuiging krijgen'
zo reed ik een halfuur lang alleen maar voltes en had ik na afloop de pony (en mezelf) compleet over de zeik. Armen waren compleet verzuurd en de lengtebuiging nog steeds ver te zoeken.
Eerlijk, het duurde een paar lessen voor ik inzag dat dit m niet ging worden.. netjes afscheid genomen en gezocht naar een instructrice die wel bij ons paste.

Trouwens.. Iedereen die hier doet alsof die als 6/7 jarige al begreep dat een manegepony vooruit schoppen of meppen met de zweep en trekken aan de teugels om te sturen niet diervriendelijk was, houdt alleen zichzelf voor de gek.. :Y)

Gitana

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:42

Dat van het krukje herken ik erg!!
1x kon ik niet op een pony komen en werd ik uitgelachen door de eigenaresse van de manege!!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:43

op mijn vorige manege reed ik een keer op zaza (paard van hunzelf ) en ik moest bij de instructeur komen en zij pakt de teugels uit mijn handen en gaat zagen en zei kijk zo krijg je haar aan de teugel en als ze niet luistert gewoon wat harder trekken :oo maar ik reed weg want ga dat echt niet doen en zaza neemt wraak want gaat aan de andere kant van de bak zomaar uitzichzelf aan de teugel lopen :Y) ben daar nu ook weg _/-\o_

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:49

Als ie gaat rennen, aan te teugels hangen en zo hard rukken als je kan. :roll:
Niet de tip dat je je paard dan op de volte kan zetten ofzo iets.
Alsof ponylief het aanvoelde, geen stap verkeerd meer gezet. :Y)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:52

Dat ik maar lekker in de mond moest zagen als hij niet met zijn hoofd naar beneden wilde. 8)7 :x
Hoef zeker niet uit te leggen dat ik niet lang van deze persoon les gehad heb.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:53

Myrthe2003 schreef:
op mijn vorige manege reed ik een keer op zaza (paard van hunzelf ) en ik moest bij de instructeur komen en zij pakt de teugels uit mijn handen en gaat zagen en zei kijk zo krijg je haar aan de teugel en als ze niet luistert gewoon wat harder trekken :oo maar ik reed weg want ga dat echt niet doen en zaza neemt wraak want gaat aan de andere kant van de bak zomaar uitzichzelf aan de teugel lopen :Y) ben daar nu ook weg _/-\o_

Ook ooit gehad, snapte er geen bal van, pony was erg gemakkelijk na de galop en wat voltes.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:57

EliseXJoelle schreef:
spelen met je teugels om rond te krijgen. deed netjes wat er gevraagd werd 'nog meer hij zakt nog niet' 'ja nog meer wees duidelijker' *zaagt flink in de mond* 'juist zo daar maakt hij zijn hals rond'
arm paardje moest zo dag in dag uit gereden worden :(:)

in haar hoofd was het begrip nageven volgens mij een begrip zonder betekenis. helaas. ken té veel mensen die zo rijden |(
gelukkig niet lang bij haar hoeven te lessen.

Dit!! Maar ook schoppen, zweepgebruik (waar ik zwaar tegen ben!) en idd veel trekken aan hun teugels. Ik heb nooit geleerd op mijn zit te rijden, dit is veranderd sinds ik mijn paardje heb en op een rustige pensionstal sta en eigen instructrice hebt die les geeft vanuit ontspanning. Ben ook ontzettend blij dat ik ook nu elders werk ipv die manege. Wat een achterbaks gedoe daar zeg :+

Het duurde heel lang om mezelf oude 'geleerde' gewoontes af te leren en iets nieuw in de plaats. Ben ontzettend gegroeid in mijn rijden sindsdien

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:59

"Elke pas been geven. Links, rechts, links rechts..."

En ik heb ook vaak het volgende te horen gekregen:

"Je bent veel te lief voor hem. Schop nou eens! Schoppen! Harder! Hij luistert niet, geef hem een flinke tik met de zweep! Kom op nog harder!"

jolly_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:02

Blijven aansporen met de benen telkens met het ritme van het paard... -O-

HopHopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:05

Oh wat komen hier erge dingen voorbij :oo

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:05

Bralindy schreef:
EliseXJoelle schreef:
spelen met je teugels om rond te krijgen. deed netjes wat er gevraagd werd 'nog meer hij zakt nog niet' 'ja nog meer wees duidelijker' *zaagt flink in de mond* 'juist zo daar maakt hij zijn hals rond'
arm paardje moest zo dag in dag uit gereden worden :(:)

in haar hoofd was het begrip nageven volgens mij een begrip zonder betekenis. helaas. ken té veel mensen die zo rijden |(
gelukkig niet lang bij haar hoeven te lessen.

Dit!! Maar ook schoppen, zweepgebruik (waar ik zwaar tegen ben!) en idd veel trekken aan hun teugels. Ik heb nooit geleerd op mijn zit te rijden, dit is veranderd sinds ik mijn paardje heb en op een rustige pensionstal sta en eigen instructrice hebt die les geeft vanuit ontspanning. Ben ook ontzettend blij dat ik ook nu elders werk ipv die manege. Wat een achterbaks gedoe daar zeg :+

Het duurde heel lang om mezelf oude 'geleerde' gewoontes af te leren en iets nieuw in de plaats. Ben ontzettend gegroeid in mijn rijden sindsdien

Hebben wij wel op dezelfde manege gereden? := Moet zeggen dat ik bijna niks verkeerds heb aangeleerd.
Alleen de laatste jaren dat ik op de manege reed had ik een instructrice die zei: hou maar halt aan laat je paard nageven.
Heel fijn, maar mij was nooit uitgelegd wat nageven inhield en al helemaal niet hoe je dit voor elkaar kreeg...
Laatst bijgewerkt door ierusju op 30-01-15 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:07

Veel dingen komen mij bekent voor:
Manege: (3 instructrices)
- sturen > linker teugel trekken is naar links, teugel rechts trekken is rechts.
- drijven > schoppen

Ponyclub: (6 verschillende instructrices/instructeur)
- aan de teugel 1 > druk op allerbij de teugels tot paard nagaf, kwam hij weer omhoog opnieuw druk.
- aan de teugel 2 > 'spelen' aka zagen
- wijken > tikje met de zweep, hij luisterd niet naar je binnenbeen.
- springen > *paard weigert omdat IK bang ben* schop/sla hem eroverheen

Top punt was dat mijn zusje haar pony niet wilde slaan (pony deed niks verkeerd/ze vond het zielig) en instructrice had zo iets van: " Als je niet naar mij luisterd geef ik je ook geen les!". Ze heeft m'n zusje de rest van de (groeps)les genegeerd.

Gelukkig heb ik ook 2 vriendelijke instructeur gahad op de pc, van de andere heb ik vaak maar 1 a 2 lessen gehad.

Heb nu privé les bij een instructrise waar ik helemaal achtersta. Ik kan altijd vragen WAAROM iets zo is en ze geeft gewoon heel fijn les (merkte gelijk verbetering in mijn paard).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:09

De raarste tip die ik op concours een keer gehad heb van een "instructeur" was dat ik de voorbenen van de merrie maar moest aantikken zodat ze zou schrikken en wél haar benen op zou tillen.
Het was een vrij jong ding nog waarvan de eigenaar wilde dat we haar die dag zouden uitbrengen. Geen bijzonder getalenteerd dier en zeer onvoorzichtig en geen respect voor het hout.

Ik dacht dat de man een grapje maakte tot hij aanbood om haar benen aan te tikken als ik sprong. Je begrijpt dat ik ben weggelopen en de ringmeester heb gewaarschuwd. :oo

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:17

Het meest rare wat mij ooit over komen is op de manege staat me nog goed bij.
Onze vaste instructrice was er niet en we hadden les van een andere.
Deze vond ik niet fijn les geven.
Ze had me express op een paard gezet dat regelmatig zijn hoofd+hals omhoog gooide.
Ik zat altijd erg voorover, en door 1 keer dat hoofd tegen me aan te krijgen zou ik het wel afleren.

Dat was geen leuke les.