Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vivian__ schreef:Niet slecht, wel grappig
Ik reed (looooong time ago) wel eens op een koppig welshje en mijn instructrice zei een voor een les; als je wilt dat hij braaf is moet je 1x aan zn rechteroor en 2x aan zn linkeroor trekken...
Wat ik altijd netjes deed voor de les
Django_Mette schreef:Vivian__ schreef:Niet slecht, wel grappig
Ik reed (looooong time ago) wel eens op een koppig welshje en mijn instructrice zei een voor een les; als je wilt dat hij braaf is moet je 1x aan zn rechteroor en 2x aan zn linkeroor trekken...
En wat ik me nu eigenlijk afvraag is hoevaak het nu gewerkt heeft![]()
Annelien92 schreef:Over t krukje in de beginpost ben ik het niet eens. Ik heb inderdaad hetzelfde geleerd. Maar toch zie ik liever dat mensen een krukje gebruiken dan dat ze met hun volle gewicht aan het paard gaan hangen. ( Ik heb geen probleem met opstappen, altijd soepel.. Maar toch stond mijn paard met een scheve schoft.)
Wat ik geleerd ben was op mijn eerste manege, Aandrijven was schoppen.. ipv je been aandrukken. verder zagen idd.. Galophulp is één hulp. en een slofteugel is altijd ok.
Django_Mette schreef:Vivian__ schreef:Niet slecht, wel grappig
En wat ik me nu eigenlijk afvraag is hoevaak het nu gewerkt heeft![]()
Rieltje schreef:Annelien92 schreef:Over t krukje in de beginpost ben ik het niet eens. Ik heb inderdaad hetzelfde geleerd. Maar toch zie ik liever dat mensen een krukje gebruiken dan dat ze met hun volle gewicht aan het paard gaan hangen. ( Ik heb geen probleem met opstappen, altijd soepel.. Maar toch stond mijn paard met een scheve schoft.)
Wat ik geleerd ben was op mijn eerste manege, Aandrijven was schoppen.. ipv je been aandrukken. verder zagen idd.. Galophulp is één hulp. en een slofteugel is altijd ok.
Ah mischien onduidelijk uitgelegd: bedoelde dat het krukje 18 jaar geleden als zwarte gezien werd nu dus gewoon als goed voor je paard zorgen.
isabel_94 schreef:dansae schreef:ohhhh als ik er weer aan denk![]()
Handen stil hoeden en rug recht…
Zweep tussen je ellebogen en achter op je rug![]()
Idd mijn rug bleef recht en ik durfde mijn armen niet meer naar voor te bewegen.
Drama als je paard er van door ging, heel pijnlijk voor paard en voor ruiter.
Dit is een tip die ik 43 jaar geleden kreeg…om te huilen toch.
Die tip heb ik ook ooit gehad haha
Myrthe2003 schreef:op mijn vorige manege reed ik een keer op zaza (paard van hunzelf ) en ik moest bij de instructeur komen en zij pakt de teugels uit mijn handen en gaat zagen en zei kijk zo krijg je haar aan de teugel en als ze niet luistert gewoon wat harder trekkenmaar ik reed weg want ga dat echt niet doen en zaza neemt wraak want gaat aan de andere kant van de bak zomaar uitzichzelf aan de teugel lopen
ben daar nu ook weg
EliseXJoelle schreef:spelen met je teugels om rond te krijgen. deed netjes wat er gevraagd werd 'nog meer hij zakt nog niet' 'ja nog meer wees duidelijker' *zaagt flink in de mond* 'juist zo daar maakt hij zijn hals rond'
arm paardje moest zo dag in dag uit gereden worden![]()
in haar hoofd was het begrip nageven volgens mij een begrip zonder betekenis. helaas. ken té veel mensen die zo rijden![]()
gelukkig niet lang bij haar hoeven te lessen.
Bralindy schreef:EliseXJoelle schreef:spelen met je teugels om rond te krijgen. deed netjes wat er gevraagd werd 'nog meer hij zakt nog niet' 'ja nog meer wees duidelijker' *zaagt flink in de mond* 'juist zo daar maakt hij zijn hals rond'
arm paardje moest zo dag in dag uit gereden worden![]()
in haar hoofd was het begrip nageven volgens mij een begrip zonder betekenis. helaas. ken té veel mensen die zo rijden![]()
gelukkig niet lang bij haar hoeven te lessen.
Dit!! Maar ook schoppen, zweepgebruik (waar ik zwaar tegen ben!) en idd veel trekken aan hun teugels. Ik heb nooit geleerd op mijn zit te rijden, dit is veranderd sinds ik mijn paardje heb en op een rustige pensionstal sta en eigen instructrice hebt die les geeft vanuit ontspanning. Ben ook ontzettend blij dat ik ook nu elders werk ipv die manege. Wat een achterbaks gedoe daar zeg![]()
Het duurde heel lang om mezelf oude 'geleerde' gewoontes af te leren en iets nieuw in de plaats. Ben ontzettend gegroeid in mijn rijden sindsdien