Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:31

god wat een darm :') respect voor jou rijden! erg knap :)
Ik zou echt pisnijdig worden maar dat is natuurlijk niet de manier, paard bouwt zo ontzettend veel spanning op. Is het niet een idee hem soms eens in de bak te zetten terwijl de andere paarden in de wei zijn? zodat hij kan wennen misschien?

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:39

Ik heb niet alles gelezen, misschien dat dit antwoord al gegeven is.

Ik heb leren grondwerken met groene paarden van een oudere vrouw die echt nog van de oude stempel was.
Ik was het niet overal mee eens, maar wat kun je lastige paarden daar mee opgevoed krijgen :wow:

Ik ga niet alles bloot op bokt zetten, maar hou het op vrij streng en kordaat longeren naast dat wat problemen oplevert. Aan de longeer kun je dingen sneller zien aankomen en corrigeren.
Dus niet longeren om moe te maken, maar om anders te leren gedragen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:47

marshmellow schreef:
Hij stond altijd met andere in de wei, maar omdat hij ze sloopte, de merries dekte, en er achter aan bleef vangen tot ze er zowat dood bij neer vielen, hebben we hem nu alleen gezet.
Hij heeft wel paarden om zich heen, en kan er ook contact mee maken over het hek.

Je hebt dus een paard met een ernstig gebrek aan sociale vaardigheden. Naar paarden toe kan hij zich al niet gedragen en richting ruiter al helemaal niet. wat voor etiketje zou je hierop kunnen plakken? ieder paard heeft zijn eigen karakter, net als mensen en sommigen zijn erg moeizaam in contact (denk aan autisme) anderen zijn zo snel afgeleid (denk aan ADHD). Alleen als voorbeeld hoor, je paard kan wel van alles mankeren in het koppie. Dus iedere aanpak moet gericht zijn op zijn eigen beperkingen en de te ontwikkelen vaardigheid, lijkt mij. Voor over het mogelijk is uiteraard.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:49

Inderdaad eens kijken of het geen klop hengst is. Want een ruin die zoveel op de merrie's springt is ook niet echt normaal, meer gedrag van een hengst. En wat ook helpt met rijden is afwisseling. Ik rijd een merrie en die kan ook zo uit haar plaat gaan, maar dan al van een grassprietje wat scheef staat. Ik doe oefeningen heel snel achter elkaar, rij bijna geen heel rondje. En dit zorgt er ook echt voor dat ze op mij en zichzelf moet Letten en daardoor schrikt ze minder.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:01

Citaat:
Andere ruiter, zoals sommigen hier aangeven, heeft volgens mij geen enkele zin, omdat TS het lekker blijft uitzitten (was een andere zaak geweest als TS er iedere keer afviel) dus het paard wordt niet beloond voor zijn gedrag.

Volledig oneens: paard hoeft nergens aan het werk, kan gewoon zijn eigen ding blijven doen, wordt dus wel degelijk beloond voor zijn gedrag. Dit zal dus op deze manier ook niet overgaan, alleen maar erger worden, en TS zít wel stevig...maar ze ríjdt niet "stevig". En dan heb ik het niet over grof geweld, maar gewoon zo snel en handig zijn dat de regie steeds bij jezelf ligt.

Zou ik zelf never nooit kunnen hoor ,en TS zou het met goede begeleiding misschien wél kunnen,maar dan moet ze dan wel willen, en ook echt willen inversteren in consequent rijden. ( alhoewel ik hier sterk voorstander ben van het paard een tijdje laten rijden door een echte prof en dan stap voor stap, weer onder begeleiding, dit paard weer zelf gaan rijden.)

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat hier gedacht wordt dat dit nog door TS zelf opgelost kan worden. Het probleem bestaat al anderhalf jaar, en nogmaals: zulke opzienbarende nieuwe tips worden hier niet gegeven...niets wat bij deskundige hulp al láng tegen TS gezegd zou moeten zijn...

Vraag me echt af hoeveel TS echt wil investeren om dit probleem ook echt op te lossen, . of dat ze het stiekem zelf wel grappig (stoer????) vind dat haar paard zo doet.....

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:10

Ik zoe hem serieus laten testen of het geen klophengst is. Jammer om mee door te klooien als het antwoord vrij simpel kan zijn.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:17

Citaat:
Vraag me echt af hoeveel TS echt wil investeren om dit probleem ook echt op te lossen, . of dat ze het stiekem zelf wel grappig (stoer????) vind dat haar paard zo doet.....

Hier ben ik het dus niet mee eens.
Dit is niet stiekem grappig en zeker niet stoer maar écht een probleem.
Geloof ook zeker dat TS dat écht wil oplossen.
Ik zou hem laten rijden door iemand die een natuurlijk overwicht heeft zonder er aan alle kanten de handrem op te trekken of kwaad te worden.
En iemand die jou hier goed in weet te begeleiden.
Denk dat het al veel scheelt om überhaupt te weten dat je er niet alleen voor staat op het moment dat je aan het rijden bent.
En hulde hoor, dat je je hobby en je paard nog niet aan de wilgen hebt gehangen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:31

Ik heb alleen blz 1, 2 en 9 gelezen dus sorry als ik iets dubbel zeg ofzo.

In mijn ogen is het pure kloterij van hem, hij weet dat hij hiermee wegkomt. Dat je tijdens die draai en sprint even niets kan, daar kan ik goed inkomen, maar why o why grijp je niet in als hij daarna staakt en huppelt?

Ik zou dit paard heel erg goed bezig houden en inzetten wat je hebt aan materialen. Je gaf aan dat hij het met springen niet doet, mooi, gebruik dat! Plemp die bak vol met sprongetjes. Ten eerste kan hij minder vaart maken, ten tweede kun je zijn aandacht afleiden. Lekker achtjes, voltes en wendingen om die sprongen, voel je dat hij zijn concentratie verliest dan pak je een klein sprongetje of een rij balkjes.
Gaandeweg bouw je die extra spullen af maar pas als hij zich normaal gedraagt en op jou let.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:35

ik herken je verhaal maar al te :)
mijn merrie was ook meer gefocust op de omgeving dan op mij en dat resulteerde ook met regelmaat op cowboy sessies. die van mij kan al flippen als een blaadje aan de boom opeens anders hangt of beweegt :D hetgeen mij heel erg geholpen heeft was mijn instructiese die op het moment dat ze 'los' ging te zeggen en GOOOOO!!! voorwaarts rijden!!! en ontspan gelijk als zij ontspant dan weet ze dat dat de beloning is!
daarnaast heel veel oefeningen rijden en proberen de aandacht bij jou te laten houden. ik zet vaak lukraak wat pionnen neer om daar op te focussen en op allerlei manieren voltetjes te rijden. links rechts rechtuit en noem maar op. daarnaast ook veel tempo wisselingen van basis naar midden naar verzamelen naar uitstrekken naar basis en dan gaat het maar om een paar passen.
ik was eerder ook altijd geneigd dat als ze gek deed haar bij me te houden maar dat werkte alleen maar averechts blijkt nu nog te meer.

succes!!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:42

Wauw jij hebt kauwgom aan je kont zeg. Rijden kan je wel!
Wat mij opvalt dat je op het moment dat hij er tussen uit peert in de logische lijn blijft rijden.
Probeer hem als de logische bocht naar rechts zou hem naar links te rijden. Zo breng je hem uit balans en zal hij zich moeten gaan concentreren om zijn benen goed op de grond te krijgen en niet goed ván de grond te krijgen.
En direct na een boksalvo, onlogishe bocht maken en aan het werk zetten, overgangen, figuren, wijken enz

Een flinke oplawaai lijkt me niet handig. Hij maakt er een spelletje van en door zo'n tik heb je kan dat hij dat alleen maar oppakt om nog verder te flippen.
Hij is al opgefokt genoeg door de paarden om hem heen, dar hoef je niet nog eens op te voeren met een zweep.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:46

@RaafSmits: TS is 19. Toen ik zo oud was kon ik ook wel lachen om een paardje dat zo stout was, je bent allebei jong en actief (nu ben ik maar wat blij dat die van mij de beentjes aan de grond oudt :+ . )

Alleen heeft TS een paardje getroffen wat waarschijnlijk enorm vol van zichzelf is en wat die als een dolfijn door de bak dollen momentjes gewoon puur genieten vindt, en is het haar boven het hoofd gegroeid. Dat is niet bepaald een schande op een paard waar 95% van de ruiters niet eens zonder kleerscheuren bovenop kan stappen....

Die hatelijkheid naar TS is wat flauw.

Ik denk dat de TS het wel zelf opgelost krijgt, ze heeft het in huis, is alleen niet consequent genoeg geweest (maar was daar waarschijnlijk nog wat jong voor toen ze begon met dit paard?) en zal het wel even lastig krijgen om controle te herwinnen. Maar als ze inziet dat ze dit MOET doen, of het paard landt in de handel of bij de slager, dan gaat haar knop wel om dan die bij paardje ook. ;)

Maar ik mis het verhaal van de instructie hier, ik zie in het profiel dat TS L springt, een beetje niveau springruiter kent dit soort paardjes wel en zou TS toch moeten kunnen begeleiden hiermee om te gaan?

TS ik weet niet wie je springinstructeur is, maar zoek er een (als je die niet hebt) die op controle, controle, controle hamert en gewend is dit soort extreme karakters te handelen.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 11-11-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:47

Ik ben het met urielle haar aanpak eens.
Maak gebruik van dat hij springen leuk vind.
Rij figuren om de hindernissen om hem bezig te houden.
Verslapt zijn aandacht neem die terug om over bakjes of een sprongetje te gaan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:57

Ook ik ga met urielle mee. Martingaaltje erom. En zelf net even een tandje sneller worden. Je loopt nu een beetje achter de feiten aan en bent heel druk met crisis manegement. Er tussen uit naaien is een no go. Vreugde sprongetjes kunnen nog een beetje. Goed naar voren blijven rijden, opsluiten tussen hand en been en blijf mentaal in de bak. Probeer alles buiten het hek voor jezelf af te sluiten. Onbewust span je toch wat aan als er een speelse pony langs komt. Dat is voor hem een mooi startsingaal.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:00

Alleen de eerste en laatste pagina gelezen, nondeju wat een zeikbok. Hulde aan jou op je manier van rijden, vind het een zeer ongehoorzaam paard. Kan me je frustratie erg goed indenken. Als ie nu nog erger is dan je filmpje, kan je er volgens mij geeneens meer op rijden. Kijk je goed uit, met name jezelf? Je zou er op verongelukken, met z'n malle fratsen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:04

Ik zou nu, net als heel veel al deden, 100 adviezen kunnen geven over naar voren rijden, voer, weidegang, longeren etc etc..

Maar dat doe ik niet.

Enige advies die ik je wil mee geven; kijk alsjeblieft uit TS. Ooit was ik ook een "wildebras" en stapte ik op elk paard etc.. Ik heb pas na een heel aantal ambulance ritjes geleerd, dat het niet verstandig is.. Waar van 1 keer zeer ernstige breuken, heel dichtbij mijn nek ( eind sleutelbeen). TS, je hebt maar 1 lijf, kijk alsjeblieft uit en wees zuinig op jezelf. Ga je zelf eens heel goed na, of je dit probleem wel wilt oplossen. Ik heb ook zo'n paard gehad en soms is het niet op te lossen. Maar ga niet door, tot je straks een keer zeer ernstig te val komt.

Mijn advies? Heel eerlijk.. Stop ermee.

Ik bedoel het goed, echt waar. Maar een paard wat zulke gekke sprongen maakt, kan je zeer ernstig te val laten brengen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:09

Hindernissen in de bak zou een hulp kunnen zijn maar ook levensgevaarlijk. Als hij je er af mikt en je klapt op een hindernis.....

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:15

Ik heb ook een ruin met soortgelijk gedrag, maar heb tot op heden de gekke sprongen verder kunnen vermijden.
Die was ook een held om voor het minste op zijn achterbenen om te draaien en aan de kletter te gaan.

Hoe ik hem nu rijd?

Oorproppen in dat ie amper iets hoort, can't see backs dat hij minder ziet (wanneer ie echt irritant is)
En voorwaarts houden, de eerste 20min laat ik hem wat doordenderen in de bak en nadien neem ik hem pas op.

Moet zeggen dat ie nog amper omdraait en vertrekt :)

Verder staat ie ook apart, hij vertoont heel irritant gedrag in de groep en met wonden, kapotte draad, ... tot gevolg :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:17

Ja maar je kan ook op de bakrand donderen.

Die oorproppen en oogkleppen lijken mij ook wel de moeite van het proberen waard, al is het maar tijdelijk... Ben wel benieuwd wat dat zou uitmaken. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:23

Ik vind het knap dat je er nog op durft te rijden, ik vind het paard erg gevaarlijk gedrag vertonen en als ik de ruiter zou zijn, zou ik voor mijn eigen veiligheid kiezen en er niet meer op gaan, maar dan vooral voor grondwerk kiezen.

Maar je zegt ook dat als de paarden er niet staan of niks doen, je paard prima te rijden is.
Dat maakt het erg lastig.

Ik kan me goed voorstellen dat je vooral bezig bent met het blijven zitten en dat het 'hard aan het werk zetten' er daarbij in schiet.

Heel veel succes!

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:30

Pfff respect hoor, ik zou hier nooit opstappen.

Ik sluit me wel aan bij wat hier vaker gezegd is:
1. stop met voeren van musli's en dergelijke, alleen ruwvoer kan die het prima op doen (geloof dat er in de hoefslag van deze maand een mooi artikel staat over het overvoeren van onze paarden of in de Paard en Sport (weet ik zo even niet meer).
2. Rijd m naar voren zodra hij raar begint te doen, wil hij rennen dan moet hij ook rennen tot jij zegt dat het genoeg is. Gaat de lol er wel af, hoe lang het ook duurt (ik hoop dat je een goede conditie hebt, kan wel even duren al ik dit zo zie). Ook met bokken, naar voren rijden, en probeer inderdaad zoveel mogelijk figuren/kleine voltes mee te nemen.
3. ik denk dat je paard niet goed aan het been is en dat je m teveel ruimte geeft in de teugels. Zodra hij begint met kijken, wend af van de paarden en zet me op een kleine volte. Net zo lang tot je het gevoel hebt dat hij de aandacht op jou richt en niet op de andere paarden. Werkt ook bij mijn paard als ze ergens schrikkerig op is.
4. begin meteen met rijden zodra je de bak in komt, niet eerst rustig instappen, meteen aan het werk, meteen de aandacht opeisen.
5. kijk inderdaad of er niet een dominante merrie ergen is om mee samen te zetten, lieft een wat oudere die hem even op z'n plek zet (geen makkelijke opgave lijkt me). Als hij ijzers heeft zal ik deze er in elk gavel onder uit laten halen. Aangezien je toch geen wedstrijden en niet of weining buiten rijdt nu zou je best even zonder kunnen (mits je paard goede hoeven heeft, dat weet ik dan weer niet). Verkleint de kans op verwondingen.
6. Zorg dat er iemand naast de bak staat om eventueel te helpen met de aanpak, iemand van buiten kan met even de extra adviezen geven die nodig zijn. En mocht je er af vallen, lig je niet alleen in de bak.

Ik denk dat dit veel meer zoden aan de dijk zet dan andere hulpmiddelen inzetten (slaan met zweep, slofteugel, proppen in de oren andere stal en al dat soort dingen). Daarmee los je het werkelijke probleem niet op, dat zijn maar lapmiddelen.

Succes er mee, ik vind het moedig dat je het wilt proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:31

Wauw. Je hebt een ontzettend mooi paard! Maar wat een klier! :D En ik vind het heel knap dat je hem uitzit. De meeste mensen zouden er na de eerste onverwachtse sprong al af liggen. Mezelf incluis.

Ik sluit me aan bij een aantal dingen die hier al eerder gezegd zijn. Ik denk dat je niet alleen energie moet steken in wat hij niet mag doen, maar vooral ook in wat hij wel moet doen. Als hij met jou aan het werk is, hoort zijn aandacht bij jou te liggen. Dus laat hij zich afleiden en klieren, dan is het natuurlijk belangrijk dat het stopt (en dat zie ik je op de video goed doen), maar vooral belangrijk dat hij zo snel mogelijk zijn focus weer bij jou legt (en dat zie ik minder terug). Dus, zoals iemand al eerder schreef: meteen een oefening die zijn aandacht en concentratie vraagt. En hou hem zo bezig, zodat hij geen tijd heeft om zich af te laten leiden. En gebeurt dat toch: zo snel mogelijk weer iets doen wat zijn focus vraagt.

En bouw het rustig op. Hij moet leren zijn impulsen te onderdrukken en op jou te concentreren. Hij leert dat als hij ontdekt dat dat hem wat positiefs oplevert. Dus als hij dat de eerste keer een paar minuutjes of twee rondjes netjes doet, moet de beloning heel snel komen en heel duidelijk en fijn zijn. En dan ook niet meer vragen, maar stoppen. Daarna kan je dat geleidelijk uitbouwen: Elke keer wat meer concentratie vragen en als dat bereikt is: belonen. Drie rondjes, vier rondjes, 5 minuutjes...
Zorg dat je nooit terecht komt in een situatie die je niet belonend kunt afsluiten. Dus hou de stappen klein en neem de tijd.
Het zou wel kunnen dat hij het keten met andere paarden momenteel als beloning ervaart, dus jouw beloning voor zijn focus moet leuker zijn dat dat. (Of hij moet weer vaker met andere paarden de wei in, zodat dat keten met andere paarden niet zo speciaal meer is voor hem)

Ik vroeg me af: gooi je hem wel eens los in die bak? Want dat zou ik even niet doen. Ik zou hem op die plek alleen dingen laten doen die gerelateerd zijn aan werken en focus op jou. Zodat hij leert: een bak is een werkplek. Geen plek om te keten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:37

hwn schreef:
pien_2010 schreef:
Een aantal zaken vallen me op. Je zit heel erg goed. Chapeau!
Je paard bokt overal en heel gemakkelijk. Het lijkt een dominantie probleem. Hij is niet met jou bezig en heeft de concentratie van ene garnaal.
Ongeacht of je paard wel of niet bokt zie ik geen verschil in rijden. Ik zie dat je hem behoorlijk met je binnenhand rijdt en dat je met beiden handen erg streng en hard bent. Als hij bokt kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar als hij niet bokt, krijgt hij geen beloning middels zachte hand verder rijden. Tevens als hij bokt, blijf je er goed opzitten (knap) maar het lijkt dat je niet boos wordt. Die van mij krijgt echt wel op zijn minst met woorden op haar of zijn sodemieter. MAAR dan is braaf gelijk braaf.
Ik begrijp niet als hij braaf is dat je de hele bak blijft gebruiken en zelfs naar de paarden toe rijdt. Blijf gewoon eens in een hoek aan de overkant een wat kleinere volte draaien. Paard braaf, laat hem dat merken met stem, gelijk met hals laten strekken en ben dan gelijk ZACHT met je handen. Ik vind je stevig rijden en je stelt zijn hoofd behoorlijk diep in. Vindt hij echt niet fijn, daar komt hij van in protest en dat begrijp ik.
En dan na één braaf rondje gelijk stoppen. BRAAAAAF, prijs hem de hemel in, gooi hem bij zijn vriendjes want het is speeltijd.
Is hij stout, dan ben jij vervelend en moet hij door. Totdat hij braaf is. Dus veel groter verschil tussen gedrag van jou in het reageren van braaf zijn of stout.
Ik denk ook dat je in het begin 's avonds moet gaan rijden. En ook daar geldt overal en altijd er wordt gewoon niet gebokt. Is hij helemaal gek. Stout zijn is werken, niet stoppen. Braaf zijn is beloning, geprezen worden, een appeltje etc.

Dit is al zover gegaan TS en je vindt het zelf veels te grappig zo lijkt. Dus moeilijk zal het zijn om dit te doorbreken.

Andere goede tips die ik zag zijn:
Terug in het voer zetten en ander voer. Meer hooi.
Longeren van te voren.
's Avonds rijden.
Grondwerk met hem doen zodat hij respect voor je krijgt. Ga eens heel veel met hem doen. Ben consequent, duidelijk, streng, poets niet te veel. Zet hem eens in de achteruit. Braaf is braaf en gelijk super belonen. Jullie moeten uit deze spiraal naar beneden. Sterkte hé TS. Ik vind dat je wel een gaaf paard hebt, die ALS hij voor je gaat dan ook tot en met het gaatje voor je gaat.
MAAR er is nog werk aan de winkel voordat het zover is.

Helemaal mee eens.

Ook de tip die iemand gaf van een bokriempje vind ik goed. Als je minder hard in de mond inwerkt als ie gek doet, zal ie wss ook minder bokken. Zeker ook zorgen dat je neus- en sperriem los genoeg zijn (2 vingers tussen), want dat geeft ook spanning.

Doet ie het ook als je hem longeert in de bak? Zoniet, dan kan je van daaruit opbouwen: eerst gaan rijden aan de longe, en dan los. En neem er desnoods een helper bij die op zo'n moment eventjes de andere paarden aan het lopen brengt. EDIT: zie net dat iemand dit al voorgesteld heeft.

Je zou hem ook kunnen afleiden door balkjes, kegeltjes... in de piste, zodat ie daar zijn hoofd over kan breken. Kan me niet voorstellen dat ie er plots zo vandoor kan gaan als je aan het slalommen bent tussen kegeltjes.

Zelfs mocht je hier niet gepost hebben dat je er al osteo bij hebt, zou er geen haar op mijn hoofd eraan denken om die te adviseren. Als die niet los in zijn lijf is, dan weet ik het niet meer.

Aub geen obstakels in de bak met een paard met dit gedrag... Je wil niet met je rug op een balk landen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:40

NatasjavE schreef:
marshmellow schreef:
Rijden door een ander heeft naar mijn idee geen zin.
Die paarden zijn niet elke dag de hele dag door aan het rennen, dus ik kan wel iemand laten komen, maar als die paarden niks doen is er ook niks aan de hand.
Het zelfde als met les, ik kan moeilijk m'n instructeur de hele dag op n krukje naast de bak zetten, wachtend tot de paarden gaan rennen.
Dit is dus echt iets wat ik zelf moet gaan oplossen met de tips die ik krijg.

En de reacties over dat een een kl*te bok is enz. zijn ook een beetje onnodig.
Het is verder een super lief paard, dat hij zo heftig reageert op andere paarden is zeker geen goed gedrag maar dat maakt hem niet gelijk een kl*te bok.

Ik zou hem niet simpelweg door een ander laten rijden.

Hij moet naar een andere stal om echt goed gereden te worden. En dan denk ik echt aan de methode die listiglistje omschreef. En niet een weekje,...daar gaat wel wat meer tijd over heen.

Hij moet aan het been worden. Dus voorwaarts gaan als jij been geeft. En ho is ho.

Ja,...het is niet leuk te horen natuurlijk. Jij bent gek op hem. Maar laten we elkaar geen mietje noemen. Hij wil niet graag aan het werk.

Het gaat ook niet om die paarden in de wei. In dat andere filmpje waren geen paarden in de wei. In het bos en tussen de hindernissen is ie ook zo.

Hij moet naar de hulpen gaan luisteren. Dan zijn die paarden in de wei ook het probleem niet meer.

Allereerst respect voor je doorzettingsvermogen!!

Ik ben het verder met bovenstaand bericht eens. Paard is niet gehoorzaam en doet wat hij wil.

* kijk kritisch naar het voer (evt. brok eraf magnesium bijvoeren)
* grondwerk doen (leiderschap en schriktraining)
* meer beweging (en leiding nemen)
* paard overdag een aantal uur los in de bak laten staan
* bokriempje om

Veel succes

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:42

Ik heb er ook zo een ts. En er is echt werkelijk niets aan te doen, al jaren vanalles geprobeerd. Die van mij gaat niet rennen en bokken maar steigeren. Staart in de lucht, dansend draven, piafferen, 'blazen' en maar steigeren..

Hij staat nu in een rustige omgeving samen met een shetlander, lege weilanden naast hen. Dus geen last meer van. Alleen als ik naar buiten ga en hij ziet paarden in de verte... of zoals laatst gewoon een lama.

Ik lees mee, misschien dat iemand toch een wondermiddel heeft :+

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:45

Jeetje ik dacht dat wij er thuis een hadden die af en toe leip kan doen maar het kan dus nog gekker. Ik zou hier niet op durven en willen stappen. Heb er thuis ook een staan die af en toe gek kan zijn maar dat hebben we aardig onder controle (minder krachtvoer, longeren voor het rijden op dagen dat het bijv erg fris is, veel naar buiten en de mogelijkheid tot spelen met andere ruin dat maakt het meeste verschil bij die van ons) anyway deze ideeën zijn allemaal al genoemd maar even om mijn ervaring te delen dat dat bij ons paard wel goed geholpen heeft.

Hoe gaat dat trouwens met het crossen? Is hij dan wel helemaal bij de les? Vind je wel erg stoer hoor! En heb je een mogelijkheid om voor de winterperiode in een binnenbak te rijden? Die oorproppen of bontjes aan het hoofdstel lijken me absoluut het proberen waard trouwens. Succes en doe voorzichtig, hoop dat we over een tijdje kunnen lezen dat het beter gaat!