Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:20

Op een kant wil ze niet graag lopen zowel met rijden als aan de longeerlijn dit krijg ik wel voor mekaar uiteindelijk maar het kost wel wat moeite om haar op die kant te laten lopen want ze gaat erg hard naar de andere kant van de rijbaan galopperen als ik haar wil corrigeren dat ze op volte moet blijven maar zij Gaat dan erg hard waardoor ik haar niet meer soms op de volte kan krijgen.

Dit heb ik even uit je eigen verhaal gekopieerd.
Klinkt toch echt niet alsof alles goed zit. Zou toch het paard laten nakijken, mede omdat je verder schrijft dat het een vrolijk paard is. Die doen dingen als steigeren en bokken normaal niet zo maar.
Verder schrijf je dat ze hengstig is. Zou ook nog aan de eierstokken kunnen liggen.
Kort samengevat; Laat dat paard nakijken!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:26

Ts, je schrijft zelf dat het rijden in eerste instantie erg goed ging, het opstap probleem begon met wegdraaien en is inmiddels geescaleerd tot steigeren. je paard wil liever niet 1 kant op en je hebt haar vanaf het begin van de problemen "aangepakt"....

Je paard heeft heel netjes de signalen dat er iets niet goed is opgebouwd en deze heb jij stuk voor stuk gemist. Sterker nog, je hebt ze afgestraft door te slaan waardoor je paard steeds duidelijker moest gaan worden in het aangeven dat er een probleem is, zelfs zo duidelijk dat ze is gaan bokken, steigeren, wegrennen en weigeren een bepaalde kant op te gaan. Hiermee heb jij dus al bewezen dat jij dit rijtechnisch niet kan oplossen. Of dit aan jouw rijkunsten ligt, of dat er een medisch probleem is (wat jij ondanks de extreem duidelijke signalen van je paard niet wil laten onderzoeken) laat ik in het midden.

Doe jezelf en vooral je paard een plezier en laat er iemand naar kijken met verstand van paarden. Zoals ik het hier interpreteer is ook je instructrice niet gezegend met enig gezond verstand. Slaan is namelijk geen oplossing. Zolang jij en je instructrice niet hebben kunnen inzien dat een paard welke braaf is begonnen gaat rennen, wegdraaien en uiteindelijk steigeren en bokken schreeuwt om begrip, gaan jullie dit niet samen kunnen oplossen.
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 06-10-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:28

Heeft TS wel een paard of worden we hier gewoon aan het lijntje gehouden ?

Ik begin me werkelijk af te vragen of we hier niet voor de gek gehouden worden.

lady62

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:49

een zweep is bedoelt om de hulpen te versterken en niets anders.
Slaan is inderdaad uit de middeleeuwen en echt uit de tijd.
Nogmaals de vraag kijk je bij het opzadelen naar je paard en exact wanneer merk je dat ze zich niet prettig voelt
je kunt mij niet wijsmaken dat ze direct steigert daarvoor geeft zij al signalen van het niet prettig vinden dus wanneer?

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:37

lady62 schreef:
een zweep is bedoelt om de hulpen te versterken en niets anders.
Slaan is inderdaad uit de middeleeuwen en echt uit de tijd.
Nogmaals de vraag kijk je bij het opzadelen naar je paard en exact wanneer merk je dat ze zich niet prettig voelt
je kunt mij niet wijsmaken dat ze direct steigert daarvoor geeft zij al signalen van het niet prettig vinden dus wanneer?

Ik gebruik de zweep om mijn hulpen te versterken inderdaad. niet om mijn paard ermee te straffen
Als andere mensen hier dat wel zo zien prima, maar ik train paarden zo op deze manier zoals ik het geleerd heb
Als ik naast haar sta en wil opstijgen, dan komt ze omhoog en bokt daarna achterruit
Laatst bijgewerkt door ulion90 op 06-10-14 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:41

spatter schreef:
Heeft TS wel een paard of worden we hier gewoon aan het lijntje gehouden ?

Ik begin me werkelijk af te vragen of we hier niet voor de gek gehouden worden.

Ben het met je eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:49

TS, zowel je paard als mensen hier geven aan dat je niet zo door moet gaan, wees dan niet zo blind en laat haar onderzoeken door een da. Signalen moet je oppikken, niet bestrijden.

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:50

Popke schreef:
Is het paard niet gewoon bang met opstijgen? Als je er eenmaal opzit gaat het dan wel goed?
Je zegt dat hij een tik krijgt als hij omhoog komt. Maar als hij het uit angst doet dan heeft die tik juist de verkeerde werking.
Ik kan mij voorstellen dat het opstijgen voor hem op dit moment geen leuk iets meer is. En dat hij al de zenuwen krijgt voordat het zover is. En dus deze reactie geeft.
Wat doet hij als je je voet in de beugel zet en een keer hupt en weer uit de beugel gaat?
Als hij dat goed doet zou je hem ook eens kunnen belonen.
Stap je met een krukje op? En inderdaad, als hij het eerst niet deed dan kan het toch zijn dat je paardje in de weg zit medisch gezien.

Als ik er eenmaal opzit dan is het ook goed, dan krijgt ze een aai door haar manen heen en ik zeg ook vaak genoeg tegen haar dat ze het goed doet.
We weten niet of dit wel angst is, we zien namelijk verder geen angst bij dit paard
Met een krukje opstappen willen we misschien in de toekomst wel doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:51

ulion90 schreef:
Popke schreef:
Is het paard niet gewoon bang met opstijgen? Als je er eenmaal opzit gaat het dan wel goed?
Je zegt dat hij een tik krijgt als hij omhoog komt. Maar als hij het uit angst doet dan heeft die tik juist de verkeerde werking.
Ik kan mij voorstellen dat het opstijgen voor hem op dit moment geen leuk iets meer is. En dat hij al de zenuwen krijgt voordat het zover is. En dus deze reactie geeft.
Wat doet hij als je je voet in de beugel zet en een keer hupt en weer uit de beugel gaat?
Als hij dat goed doet zou je hem ook eens kunnen belonen.
Stap je met een krukje op? En inderdaad, als hij het eerst niet deed dan kan het toch zijn dat je paardje in de weg zit medisch gezien.

Als ik er eenmaal opzit dan is het ook goed, dan krijgt ze een aai door haar manen heen en ik zeg ook vaak genoeg tegen haar dat ze het goed doet.
We weten niet of dit wel angst is, we zien namelijk verder geen angst bij dit paard
Met een krukje opstappen willen we misschien in de toekomst wel doen

Hoe zou je angst kunnen zien volgens jou?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:53

Misschien een rare vraag, maar zijn haar ogen al eens nagekeken? Omdat ze de ene kant wél goed gaat en de andere kant niet....

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:00

Aan lichaamstaal die paard afgeeft aan de ogen en de houding die het paard aangeeft
Ik weet wanneer een paard echt bang is, daar heb ik er zat van gereden en getraind
Nogmaals als mijn paard echt medisch iets zou mankeren, dan stond ik bij de dierenarts op de stoep
En dan liet ik het paard behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:01

ulion90 schreef:
Aan lichaamstaal die paard afgeeft aan de ogen en de houding die het paard aangeeft
Ik weet wanneer een paard echt bang is, daar heb ik er zat van gereden en getraind
Nogmaals als mijn paard echt medisch iets zou mankeren, dan stond ik bij de dierenarts op de stoep

Maar hoe weet je zo zeker dat het niks medisch is dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:04

ulion90 schreef:

Stijgeren is toch behoorlijk duidelijke lichaamstaal in mijn ogen?

Ik zou zeker de vele tips die je hier hebt gekregen ter harte nemen.

En dus eerst lichamelijk ongemak uitsluiten. Dat kan niet door alleen maar naar je paard te kijken en aan je paard te voelen. Dat moet een deskundige doen. Een dierenarts dus.

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:06

ChristaMoor schreef:
Misschien een rare vraag, maar zijn haar ogen al eens nagekeken? Omdat ze de ene kant wél goed gaat en de andere kant niet....

Nee haar ogen zijn nooit nagekeken. ik vindt het geen rare vraag hoor bedankt voor het meedenken.

ulion90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:10

Dat weet ik omdat ik meerdere paarden heb gezien met pijn die lopen er heel anders bij als dit paard
Niet elk paard geeft pijn aan dat klopt, maar we hebben voor nu pijn uitgesloten mocht ik maar iets Denken of zien dat ze pijn heeft. dan laat ik haar behandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:11

Ik ben bang dat we op haar in kunnen praten tot we een ons wegen maar ts trekt toch haar eigen plan. Het is mij dan alleen niet duidelijk waarom ze dit topic heeft aangemaakt als ze er toch weinig tot niets mee doet. Ik mag alleen hopen dat we binnenkort niet hoeven te lezen dat er een amazone is verongelukt omdat ze onder een steigerend paard terecht is gekomen. Dan denkt iedereen had ze toch maar...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:15

ulion90 schreef:
Dat weet ik omdat ik meerdere paarden heb gezien met pijn die lopen er heel anders bij als dit paard
Niet elk paard geeft pijn aan dat klopt, maar we hebben voor nu pijn uitgesloten mocht ik maar iets Denken of zien dat ze pijn heeft. dan laat ik haar behandelen

Maar vind je niet dat bokken en steigeren genoeg aangeeft dat ze pijn zou kunnen hebben?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:27

Beter een keer voor noppes naar de DA dan dat het achteraf goed fout is en dat je denkt 'had ik nou maar..'
Je hebt toch het beste met je paard voor? Straks heeft ze tóch pijn en dat vergeef je jezelf toch niet?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:51

ulion90 schreef:

Hoe kan je pijn uitsluiten als ze zó overduidelijk aangeeft dat er iets mis is. Of hoop je gewoon dat de klappen van de zweep pijnlijker zijn dan t lichamelijk ongemak, waardoor ze opgeeft?
Jij kan pijn niet zelf uitsluiten, dat kan alleen de da.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:56

Ts, zet het paard op rust voor een aantal weken en begin dan helemaal opnieuw. Alsof je er voor de eerste keer een zadel op hebt. En dan veel langzamer beleren als hoe je nu hebt gedaan. Doorgaan met wat je nu doet heeft blijkbaar ook geen zin, want er is niets veranderd zeg je. Dus dit proberen kan geen kwaad toch? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:02

ulion90 schreef:
Zij zegt dat het te maken heeft met gedrag
Instructrice gediplomeerd heeft genoeg ervaring. daar ligt het niet aan
Ik heb zelf genoeg ervaring als ik dat niet had, dan had ik het paard wel laten beleren door iemand anders. Maar dit is niet aan aan de orde

als je inderdaad genoeg ervaring had gehad,had je waarschijnlijk nooit dit probleem gehad.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:09

TS, als ik je zo hoor ben ik al 99% zeker dat dit paard rugproblemen heeft en daarbij denk ik dat dat komt door het opstappen vanaf de grond! de spieren aan een kant moeten dan zo werken dat die waarschijnlijk nu vastzit

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:27

je hebt nog 2 topics lopen, weet niet of dat over hetzelfde paard is. Maar je krijgt hier ongelukken mee.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:41

TS, ben jij helderziend?
Omdat je zegt dat je het kan zien als een paard wel of geen pijn heeft?
Ik snap dat het vervelend is om te horen dat je paard misschien iets medisch heeft, maar mensen zeggen dat niet om je te pesten. Iedereen wilt je graag helpen, ook omdat jij advies vraagt, maar jij neemt het niet aan... Jammer, hopelijk doe je nog wel iets met de goede adviezen die hier staan!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:46

ulion90 schreef:

Als een paard introvert is, is het heel moeilijk om angst te zien. De meeste mensen zien het pas als ze inderdaad ontploffen, alle voorgaande emoties spelen zich inwendig af.

Jij mist dat ook, anders had je nu geen paard gehad die zulk gedrag vertoont. Jammer dat je dat niet in wil zien.