Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:33

Niet alleen voor Khava is deze hele belerings-episode een eye-opener en een geheel nieuwe ervaring.

Ik realiseer me goed dat ik straks niet meer "mijn kleine groene meiske" thuis krijg, maar een volwaardige vijfjarige merrie, die aan levenservaring en mentale groei een aardig blokje rond is geweest.

Daar zullen deze heren zich bij aan moeten zien te passen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 12-08-14 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:37

Wordt geweldig Terpetijn. Ik heb hier ook twee uitersten staan. Heb ook enorm moeten wennen aan ons juffertje zo totaal anders als de oudste. En ben nu helemaal verliefd op beiden. Jij gaat ook uit van jouw paarden en ik weet zeker dat ook jij van beiden heel veel zult houden in de toekomst. Je zult veel leren van je meisje maar het zal anders zijn. Niet beter, niet slechter, maar anders en dat is gewoon leuk en houdt jou (en mij) jong.

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 13:48

Het zou leuk zijn als ik ook twee uitersten blijk te hebben, ook qua rijstijl en niet alleen qua aard en inborst.
Ik ben niet zo'n type dat twee paarden per dag of om de dag in dezelfde discipline gaat lopen rijden of trainen, sorry, maar dan pak ik toch degene met de meeste aanleg, zo goed ken ik mezelf wel. Ik ben best snel verveeld. Ik ben dus wel in voor avontuurlijke nieuwe dingen.
Met de huidige ontwikkelingen van Khava tot nu toe ben ik dan ook erg ingenomen, gek op haar was ik al, alleen al die uitstraling van haar opent je hart.
Ze is bepaald innemend.

Natuurlijk wil ik ook gewoon met een veelzijdigheidszadel op haar kunnen rijden, maar ik bereid me al voor op de afslag Western/freestyle/trail, whatever suits The Lady!

Ik vind dan ook dat wij (zowel Jaopie als ik) ons bij HAAR moeten aanpassen, en niet andersom.
Ik kan ook niet van een paard iets maken wat het dier simpelweg niet in zich heeft of niet is.

Overigens moet ik eerlijk toegeven dat ik met Jaopie ook niet altijd helemaal tradio rij, want hoe vaak ik niet in de rijbak de teugels helemaal los heb gegooid om alleen op zit richting aan te geven, of de beugels er bij uitgooi en dan met geheel losse teugel in galop over te gaan of scherp te wenden op zit. Ik zorg dan wel dat niemand mij daarbij ziet, anders word ik door de dressuurfiguren aangekeken alsof ik niet helemaal spoor...Teugels in 1 hand nemen en daarmee op zit oefeningen (in de bak) en overgangen te gaan rijden is ook zo'n (buitenrij) tik van mij. Dat doet Jaopie overigens verrassend goed en gemakkelijk (ik ben niet zo'n krampachtige dressuurprikker). Maar daarin heeft hij wel zijn beperkingen en het is ook voor hem niet de ideale wijze van gereden worden, qua z'n fysiek. Maar ik vind het leuk en probeer zulke dingen graag eens uit.

Dus het zat er al wel een beetje in, vermoed ik.

Hopen dat Khava er ook aardigheid in zal blijken te hebben!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:16

ahhh daar is Khava weer!! Ben al een paar dagen aan het zoeken naar dit topic, omdat ik benieuwd was hoe het nu ging. Laat ik het niet meer weer kunnen vinden..... En vandaag ineens, daar zijn jullie weer :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 15:18

En we BLIJVEN hier totdat er uiteindelijk foto's geplaatst zijn waarop ik zelf op Khavanna zit/rij.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:52

*\o/* *\%/* *\o/*

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:25

Echt een leuk topic dit, heb net heerlijk alles doorgelezen. Ik volg zeker!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:42

Hello, vanavond weer een mijlpaaltje in het leven van Khavanna. We hebben vandaag voor het eerst los gereden, ze vond het in het begin wat spannend zonder de steun van Michel naast haar, maar toen ze eenmaal door had dat er toch echt niets raars ging gebeuren en ook dat ik er niet zomaar van af zou vallen liep ze netjes door de bak.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:44

Wat een super update!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:41

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:56

ja hoor het werkt haha. Komt me bekend voor

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:27

Top! Wat een leuke merrie :-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:04

Jaaaaa.... :):) daar neemt Khavanna weer wat stapjes voorwaarts.. :)) hoe leuk!
Je ziet wel dat ze 't nog zwaar vind, echt zoekende naar wat balans.Af en toe kijkt ze voor steun wat naar die andere meelopende paarden buiten de bak zo van....Help...?

Tof ook, dat er een filmpje van is, me happy! Zo gaan we weer goed 't weekeind in.

Ze stapt er achter nog aardig onder met d'r "knikkende knietjes", daar zal ze denkelijk helemaal geen last meer van gehad hebben, en anders "werkt" ze dat er in de komende tijd nog wel uit, vermoed ik.

Nou gaat 't echt beginnen voor d'r!

Zet 'm op, Ladies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:08

Wauw mooi filmpje!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:25

Terpentijn.. misschien vind je me nu gelijk een bitch, maar... een paard denkt niet, een paard reageert. Ze denkt echt niet zij lopen daar ik hier.. dat doen wij voor ze.
Ter verduidelijking, CC is hier ook bezig een merrie in te rijden.. dus we zitten in het zelfde schuitje haha. Maar ik ben heel tevreden over het verloop en wat CC doet. Past bij me. No nonsens en gewoon doen, maar niet door middel van trekken en scheuren.. nee met beleid en duidelijkheid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bak eigenlijk te zwaar eruit vind zien.. Zeker voor een jong onervaren dier.
Wellicht een keer sproeien en de sleep erover?

Ziet er goed uit verder! Lekker relax! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:44

Jolliegirl schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de bak eigenlijk te zwaar eruit vind zien.. Zeker voor een jong onervaren dier.
Wellicht een keer sproeien en de sleep erover?

Ziet er goed uit verder! Lekker relax! :D

Hier ben ik het wel mee eens, bak ziet er best zwaar uit, zelfs voor een paard dat al sterker en ouder is, is het denk ik een pittige bak. Laat staan voor zo'n jonkie..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:51

Leuk filmpje, lekker relaxed. Je ziet wel dat Khavanna er aan het eind een beetje flauw van is. Logisch ook, inspannend dit voor dr.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:53

Heb geen trekker dus slepen gaat hem niet worden. Sproeien heeft ook geen zin water loopt zo weer weg.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:02

Ik vind t er relaxed uitzien. Dat paardlief haar poezelige pootjes op moet tillen om te lopen is niet erg hoor. Ze zal wel (hopelijk) meer situaties voordoen waarbij de grond niet zo makkelijk is voor beginners.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:02

crazycactus schreef:
Heb geen trekker dus slepen gaat hem niet worden. Sproeien heeft ook geen zin water loopt zo weer weg.

Omdat je zand te mul en droog is. Loopt het water waars weg.

Laat de sproeier eens 24 uur aanstaan, zodat je bak kletsnat is.

Geen trekker, harken dan? :P
Heb je geen menpaard? Waar je een pellet achter kan hangen aan een tuig?
Hier sleepten wij eerder ook altijd mee, desnoods nog een stoeptegel op de pellet zodat ie zwaarder is.

Ik vind hem persoonlijk echt te zwaar zoals k van een foto filmpje kan beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 15-08-14 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:09

Slepen heeft hier geen zin omdat het ligt aan de korrelgrote van het zand. Het zijn allemaal dezelfde korrels dus dat heeft geen structuur. Ik hoop over een paar weken een vrachtwagen ander zand erop te krijgen waardoor het steviger wordt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:13

Jolliegirl schreef:
crazycactus schreef:

Omdat je zand te mul en droog is. Loopt het water waars weg.

Laat de sproeier eens 24 uur aanstaan, zodat je bak kletsnat is.

Geen trekker, harken dan? :P
Heb je geen menpaard? Waar je een pellet achter kan hangen aan een tuig?
Hier sleepten wij eerder ook altijd mee, desnoods nog een stoeptegel op de pellet zodat ie zwaarder is.

Ik vind hem persoonlijk echt te zwaar zoals k van een foto kan beoordelen.

Je ziet het op het filmpje zeker..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:14

crazycactus schreef:
Slepen heeft hier geen zin omdat het ligt aan de korrelgrote van het zand. Het zijn allemaal dezelfde korrels dus dat heeft geen structuur. Ik hoop over een paar weken een vrachtwagen ander zand erop te krijgen waardoor het steviger wordt.

Of mengen met tapijtsnippers of houtsnippers zodat je structuur en stevigheid/grip krijgt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:48

Ik ben blij dat ieder paard op dezelfde bodem loopt en niet loopt zoals in een bak zoals bij CC. :+ Pony leert hier haar edele voetjes op te tillen en word zeker niet overvraagt. Mijn bak.. hemelsbreed 1km verderop is voor de helft harder (en blijft water staan en voor de helft zoals bij CC niet) Waar heb je het meest aan en waar kan je het meest mee... kom op zeg.. Zeuren kunnen we allemaal.. CC niet op ingaan.. Pony loopt goed, moet werken maar dat is logisch. Zit opeens iemand op en er word iets gevraagd. Snippers of hout.. alleen al dat laatste bezorgd mij rillingen en eigenlijk alle 2. Waar gaan schimmels in zitten.. juist natte zooi... nee lekker laten, geen water is ook minder kans op schimmels en andere been ellende..