xmarliez ik respecteer absoluut dat jouw voorkeur uitgaat naar Klassiek, maar het is erg jammer dat je
ts niet gewoon verteld waarom jij de Klassieke rijkunst zo geweldig vind, wat het jou en je paard allemaal voor positiefs heeft gebracht. In plaats van alleen maar Academisch af te kraken.
Zo jammer omdat mensen nu een heel verkeerd beeld krijgen.
Ik ga van andere mensen geen filmpjes plaatsen om vervolgens toch afgekraakt te laten worden. Mensen kunnen zelf kijken als ze academische rijkunst intypen bij Google, en dan zelf een oordeel vormen.
TS ik kan alleen mijn eigen ervaring met AR vertellen en ik ben nog beginnend maar enorm enthousiast.
Ik heb een Noordzweed (Brukshast), het trekpaard type. De AR heeft hem al zo enorm verbeterd, het ontzettende stuwen is zo goed als verdwenen, dankzij de travers en SB aan de hand om zijn stijvere stuwende linker achterbeen meer buigzaam te maken. Want de travers is niet het kunstje dat je pas mag gaan doen als je in de M dressuur rijd. Het is gewoon een gymnastische oefening om de achterbenen te trainen. Verder zijn we nu heel druk bezig met het gewicht van de voorhand wat naar de achterhand te verplaatsen, want trekpaarden zijn vaak erg op de voorhand gebouwd. Ook dit gaat heel goed aan de hand. En dat is AR per paard bekijken met welke oefeningen je hem soepeler, rechter en sterker in zijn lijf kunt maken.
En waarom eerst aan de hand werken en in stap, om de spieren van je paard beetje bij beetje te rekken en strekken......Mijn paard is linksgebogen, het werken aan de hand op de volte met lengtebuiging zorgt dat je de korte spieren langzaam oprekt. Dit gaat niet van de ene op de andere dag, dit kost tijd. Het stappenplan is een mooie leidraad, maar als het goed is met een goede instructie bekijk je dit per combinatie....het is geen vast trainingsschema. Mijn Noordzweeds trekpaard kun je niet vergelijken met een Andalusiër of kwpn-er etc. daar pas je je oefeningen en training op aan. Maar ook hoe scheef is een paard en wat is de leeftijd etc. Het is absoluut niet zo zwart wit als men hier doet voorkomen!
Ik heb 8 maanden aan de hand gewerkt omdat mijn paard geblesseerd was, maar als je wilt kun je natuurlijk al veel sneller onder het zadel gaan werken. En natuurlijk longeren hoort er ook allemaal bij.
Het rijden met BBP heeft vele voordelen, je leert je paard weer voelen. Hoe plaatst hij zijn benen, voelen wanneer hij een bepaald been optilt. Maar ook zelf weer leren echt te kunnen zitten met ontspannen benen en zonder op je teugels te steunen. Leren sturen door je gewicht te verplaatsen. En geloof me dat tegenwoordig met (had ik zelf ook) van die mooie zadels met diepe zit en dikke wrongen, is dat nog best weer even een leerproces.
Ja het is een lange weg maar zo ontzettend leuk, paard is helemaal enthousiast want ik werk net als vele andere in de AR met beloning (brokje).
En makkelijk.....nee het is echt niet makkelijk! Je paard netjes aan de hand leren werken, travers, SB, renvers, etc. etc. tot de hoogste dressuuroefening in alle gangen en dit ook allemaal onder het zadel leren is allesbehalve makkelijk maar wel ontzettend leuk voor mens en paard

.