Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:21

Citaat:
Tsja, maar als de instructie het zelf al niet beheerst, dan kunnen ze hun leerlingen daar ook niet in begeleiden. -O-
En dat is in mijn ogen echt een tekortkoming van de methode.

Dat is niet een tekortkoming van deze methode, maar van de kwaliteit van instructie bij paardrijden in het algemeen ben ik bang....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:23

Wendy schreef:
Tsja, maar als de instructie het zelf al niet beheerst, dan kunnen ze hun leerlingen daar ook niet in begeleiden. -O-

Daar kun je toch geen methode op veroordelen?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:26

xDreamerx schreef:
Citaat:

Dat is niet een tekortkoming van deze methode, maar van de kwaliteit van instructie bij paardrijden in het algemeen ben ik bang....

Ja daar sluit ik me bij aan. Overigens ook bij je eerdere post op de vorige blz, leuke en goede kijk op het geheel vind ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:31

Caira schreef:
Wendy schreef:

Daar kun je toch geen methode op veroordelen?

Oh wacht, dit zijn natuurlijk de instructeurs die eigenlijk gewoon niet goed zijn, en daarmee niet representatief. Wat ik eerder heb aangegeven is dat dit probleem iets is wat je terug ziet bij veel mensen die de methode beoefenen, en samen hangt met de basis van de methode. Het zijn niet alleen de mensen die eigenlijk niet goed genoeg zouden zijn, je ziet het ook terug in materiaal van mensen die bijvoorbeeld "squire" of nog hoger zijn. Of zijn die dan ineens geen goede vertegenwoordigers meer?
Er is in dit topic meerdere malen gevraagd naar materiaal met voorbeelden van hoe het dan wel zou moeten. Helaas is daar nooit echt een antwoord op gegeven, dus baseer ik me op beelden die ik wél heb gezien (en dat is ondertussen toch best veel beeldmateriaal, ik oordeel bepaald niet op basis van 1 filmpje, en ook niet op materiaal van 1 persoon), en mijn eigen ervaringen (die best beperkt zijn, dat geef ik meteen toe).
Ik baseer mijn oordeel op hetgeen wat er beschikbaar is. Net zoals iedereen.
Maar ik ben best bereid om het bij te stellen hoor. Geen enkel probleem, overtuig me maar :j

Caira

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:35

Geen behoefte aan, ik steek mijn energie liever in mensen zonder oogkleppen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:46

Wendy schreef:
midgie schreef:
Nou idd het ligt idd aan de kunde van de ruiter en de instructrice/teur kan jou daar in begeleiden,
Maar zoals zoveel dingen slaan de meeste ruiters vaak op hol en denken de wijsheid in pacht te hebben,
Kijk b.v maar naar het nieuwste speeltje de longeerhulp, blijkt voor veel ruiters een oplossing te zijn, maar voor heel veel paarden de ondergang.

Idd paarden trainen is veel afwisselen, belonen en pauze , maar dat leer ik in de AR ook van BB , dus heb geen idee waar die vooroordelen vandaan komen, blijkbaar van de op hol geslagen ruiters die denken dat je in een week je paard kant en klaar hebt, maar die mensen zullen nog veel stromingen gaan uit proberen maar ook net zoveel een negatief stempel geven, maar die mensen eindigen uiteindelijk ook bij een andere hobby denk ik, of slijten 10 paarden omdat het paard dus flegmatiek of juist druk en gestrest is en steeds maar weer verkocht moet worden omdat de klik er niet is, maar vaker is het dat de klik er wel is maar de kunde van de ruiter ontbreekt en de ruiter niet wil inzien dat het tijd en geduld kost om met dieren te trainen, dus ja hoe makkelijk om telkens maar alles af te kraken zonder eens de uitdaging aan gaan en kijken hoe ver je kan komen.

Wow, over vooroordelen gesproken zeg -O-

Dat is geen vooroordeel maar de trieste waarheid,

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:51

Caira schreef:
Geen behoefte aan, ik steek mijn energie liever in mensen zonder oogkleppen...

Prima, dan zoek ik vrolijk door naar goede voorbeelden. Jammer dat je me daarbij niet wilt helpen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:08

Wat vinden we hiervan dan? Geen promotievideo (als in 'perfect' en flawless en met dit doel uitgegeven), maar wel een opname van een AR-demonstratie.
http://www.youtube.com/watch?v=U17QiV1QFmo

En dan even door het muziekje heen kijken :+

Overigens zijn op youtube veel filmpjes te vinden, maar ik heb er nogal problemen mee om mensen hun video's hier te plaatsen, zonder dat ze het weten, waarna ze ongetwijfeld ook nog eens afgekraakt gaan worden (want wees eerlijk, als je eenmaal 'tegen' een methode bent, ben je geneigd alleen nog maar, of toch voornamelijk, het slechte te zien).

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:27

VogeltjeM schreef:
Wat vinden we hiervan dan? Geen promotievideo (als in 'perfect' en flawless en met dit doel uitgegeven), maar wel een opname van een AR-demonstratie.

Overigens zijn op youtube veel filmpjes te vinden, maar ik heb er nogal problemen mee om mensen hun video's hier te plaatsen, zonder dat ze het weten, waarna ze ongetwijfeld ook nog eens afgekraakt gaan worden (want wees eerlijk, als je eenmaal 'tegen' een methode bent, ben je geneigd alleen nog maar, of toch voornamelijk, het slechte te zien).

Vreselijk! Totaal niet naar de hand toe, geen verbinding, enige reden dat ie met zijn kop naar beneden loopt omdat er zo vreselijk scherp bit in hangt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:28

De crux zit em vooral in de matige uitvoering of slecht onderricht van een bepaalde methode.
Dat is natuurlijk ook lastig.
Mensen die een bepaalde methode hanteren/ ontwikkelen, zijn daar veelal zelf bijzonder kundig in.
Instructeurs of leerlingen die een dergelijke methode in de vingers willen krijgen zijn niet perse even getalenteerd.....

Ik herken trouwens heel erg weinig in de omschrijving van AR, en de zogenaamde nutteloosheid van het werken aan de hand.... :-S
Zo zie je maar dat ook geen enkele waarnemer gelijk is aan de ander ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:32

chikohaa schreef:
VogeltjeM schreef:

Vreselijk! Totaal niet naar de hand toe, geen verbinding, enige reden dat ie met zijn kop naar beneden loopt omdat er zo vreselijk scherp bit in hangt.

Mmm, dat zie ik niet.... de ruiter rijdt met zijn lijf, zijn vormspanning maakt de vormspanning bij zijn paard.... het is volgens mij ook niet zo'n indrukwekkend bit. Ik durf te wedden dat deze ruiter zonder bit ook een leuk moppie kan rijden ;-)

Over bitten gesproken: hoog tijd dat er eens iets gedaan wordt aan het verplicht stellen van stang&trens.....

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:35

Ik snap de discussie eigenlijk niet zo, waarom kiezen voor 1 ding. Ik heb eigenlijk geen idee volgens welke methode ik rij, ik rij hoe het past bij mijn paard.....Ik doe van alles wat en wat werkt blijf ik doen. Dat kan ik zien aan hoe mijn paard erop reageert, blij, tevreden werkwillig paard wat elke keer weer naar me toe komt in de wei (en dat is niet omdat ik dan voer geef.....:D).
Ik hou wel het skala in mijn achterhoofd met rijden. Paar pagina's terug was er iets over de kunstjes van de M2....dat je je daar niet op moet richten. Ik weet wel dat de dressuurklasses in nederland zijn opgebouwd aan de hand van het skala en naar leeftijd van een paard en wat een paard op die leeftijd aan zou kunnen. Hoe hoger de klasse, hoe verder in het skala en hoe ouder het paard (en dus vaak ook hoe langer en meer training is geweest). Ik denk dat het niet voor niks het wijken al in de L1 komt (makkelijker dan appuyementen) en hoe moeilijker de oefeningen hoe later ze in de klasses komen. Want van die oefeningen krijg je meer verzameling, maar voor elke moeilijkere oefening is ook al meer verzameling nodig. Dus dat het kunstjes zijn in bepaalde klasses is niet zo bedoeld.....Ik zie soms mensen wel op die manier trainen, van dat kunstje moet erin anders kan ik niet over naar de volgende klasse. maar dat ligt dan bij die mensen zelf, niet bij de klasse indeling.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:36

Ik wordt niet zo blij van dat filmpje. Volgens mij is dat paard niet helemaal goed achter. Ik zie steeds een snelle en een trage pas waardoor witje onzuiver gaat. Heeft ie last van zijn rug of miss vanuit het bekken?

Nu kom je in de AR bijna alleen maar paarden tegen die onzuiver lopen. Dat gegeven wordt ook door de aanhangers erkend n zou komen omdat AR vooral mensen met afgeschreven paarden aantreken. Door de AR zijn de paarden er weer redelijk bevenop gekomen.

Ik vind dat je een paard dat onzuiver gaat niet zou moeten berijden. Ik vindat heel erg vanuit de ruiter gedacht die zo graag iets met dat paard wil doen, en dus niet altijd vanuit het belang van het paard. In mijn kennis aking met de AR ben ik legio van die voorbbeelden tegengekomen.

Ik vind deze ruiter ook slecht rijden. Kijk eens naar de verbinding.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:37

Over dat filmpje: Ik zie geen 'in de krul' paard, het bit wat erin hangt is ook niet enorm scherp. Wel zie ik een onstabiele verbinding met de mond (nadeel van 'boogjes') en een paard wiens achterhand er niet echt bij komt. Die achterkant kan volgens mij veel actiever. En dan wordt als gevolg de voorkant ook rustiger. Ik vind de ruiter overigens wel erg goed zitten en dat zie je wel terug in zijn paard.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:45

Ninx schreef:
Over bitten gesproken: hoog tijd dat er eens iets gedaan wordt aan het verplicht stellen van stang&trens.....

Dan heb je al een tijd niet meer opgelet. Stang en Trens is alleen verplicht op internationale GP wedstrijden. Nationaal mag je gewoon met trens rijden. Overigens zie ik liever stang en trens dan dat bit wat die gozer erin heeft hangen en waar hij om de zoveel passen een klein rukje aan geeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:54

chikohaa schreef:
VogeltjeM schreef:

Als er geen verbinding is hoe kan hij dan op het bit naar beneden lopen?
Er hangt geen scherp bit in een bit is namelijk scherp als de ruiterhand hard is en geloof me als er een man niet hard is dan is het deze ruiter wel.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:56

midgie schreef:
[

Er hangt geen scherp bit in een bit is namelijk scherp als de ruiterhand hard is en geloof me als er een man niet hard is dan is het deze ruiter wel.

Wil je daar echt uitleg over? Het is niet zo moeilijk om ze zonder verbinding zo los van t teugeltje met de kop naar beneden te laten lopen, maar het heeft niets met dressuur te maken.

En deze man is vreselijk scherp in zijn hand, scherper dan de gehele dressuurtop bij elkaar, alleen laat jij je verwarren door dat af en toe losse teugeltje, wat overigens veel scherper is dan menigmens weet.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:01

Ik zie een paard dat met zijn rug weggedrukt loopt en met achter er totaal niet bij is......

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:01

Paperboy schreef:
xmarliez ik respecteer absoluut dat jouw voorkeur uitgaat naar Klassiek, maar het is erg jammer dat je
ts niet gewoon verteld waarom jij de Klassieke rijkunst zo geweldig vind, wat het jou en je paard allemaal voor positiefs heeft gebracht. In plaats van alleen maar Academisch af te kraken.

Zo jammer omdat mensen nu een heel verkeerd beeld krijgen.

Ik ga van andere mensen geen filmpjes plaatsen om vervolgens toch afgekraakt te laten worden. Mensen kunnen zelf kijken als ze academische rijkunst intypen bij Google, en dan zelf een oordeel vormen.

TS ik kan alleen mijn eigen ervaring met AR vertellen en ik ben nog beginnend maar enorm enthousiast.
Ik heb een Noordzweed (Brukshast), het trekpaard type. De AR heeft hem al zo enorm verbeterd, het ontzettende stuwen is zo goed als verdwenen, dankzij de travers en SB aan de hand om zijn stijvere stuwende linker achterbeen meer buigzaam te maken. Want de travers is niet het kunstje dat je pas mag gaan doen als je in de M dressuur rijd. Het is gewoon een gymnastische oefening om de achterbenen te trainen. Verder zijn we nu heel druk bezig met het gewicht van de voorhand wat naar de achterhand te verplaatsen, want trekpaarden zijn vaak erg op de voorhand gebouwd. Ook dit gaat heel goed aan de hand. En dat is AR per paard bekijken met welke oefeningen je hem soepeler, rechter en sterker in zijn lijf kunt maken.

En waarom eerst aan de hand werken en in stap, om de spieren van je paard beetje bij beetje te rekken en strekken......Mijn paard is linksgebogen, het werken aan de hand op de volte met lengtebuiging zorgt dat je de korte spieren langzaam oprekt. Dit gaat niet van de ene op de andere dag, dit kost tijd. Het stappenplan is een mooie leidraad, maar als het goed is met een goede instructie bekijk je dit per combinatie....het is geen vast trainingsschema. Mijn Noordzweeds trekpaard kun je niet vergelijken met een Andalusiër of kwpn-er etc. daar pas je je oefeningen en training op aan. Maar ook hoe scheef is een paard en wat is de leeftijd etc. Het is absoluut niet zo zwart wit als men hier doet voorkomen!

Ik heb 8 maanden aan de hand gewerkt omdat mijn paard geblesseerd was, maar als je wilt kun je natuurlijk al veel sneller onder het zadel gaan werken. En natuurlijk longeren hoort er ook allemaal bij.

Het rijden met BBP heeft vele voordelen, je leert je paard weer voelen. Hoe plaatst hij zijn benen, voelen wanneer hij een bepaald been optilt. Maar ook zelf weer leren echt te kunnen zitten met ontspannen benen en zonder op je teugels te steunen. Leren sturen door je gewicht te verplaatsen. En geloof me dat tegenwoordig met (had ik zelf ook) van die mooie zadels met diepe zit en dikke wrongen, is dat nog best weer even een leerproces.

Ja het is een lange weg maar zo ontzettend leuk, paard is helemaal enthousiast want ik werk net als vele andere in de AR met beloning (brokje).

En makkelijk.....nee het is echt niet makkelijk! Je paard netjes aan de hand leren werken, travers, SB, renvers, etc. etc. tot de hoogste dressuuroefening in alle gangen en dit ook allemaal onder het zadel leren is allesbehalve makkelijk maar wel ontzettend leuk voor mens en paard ;).

Wauw bedankt!

Ik probeer zo veel mogelijk reacties te lezen! Was even een paar dagen niet op bokt :)
Alvast bedankt allemaal!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:12

Voor mij wordt de discussie aanzienlijk leuker en nuttiger om te volgen wanneer er filmmateriaal besproken wordt. Het maakt namelijk inzichtelijk welk beeld we als goed of juist niet goed ervaren. Het filmpje wat hierboven aangehaald wordt door VogeltjeM is voor mij bijvoorbeeld een heel duidelijk voorbeeld van hoe ik het NIET graag zie.

Door te lezen wat iemand van het beeld op een filmpje is, kan ik zijn of haar eerdere posts ook in een beter perspectief zien/beter plaatsen. Het is in mijn ogen heel belangrijk om de theorie aan de praktijk te verbinden. Daar ontbreekt het nog wel eens aan. Mensen hebben iets gelezen wat goed klinkt en blijven daaraan hangen, ook al 'vertelt' de praktijk (film of eigen praktijkervaringen) ze iets heel anders.

Als ik naar bovenstaand filmpje kijk zie ik (en het filmpje afkijken doet me werkelijk pijn aan mijn ogen) een zeer, zeer onregelmatig paard met een heel ongezonde bespiering (nauwelijks bespiering op zijn achterhand en een hele forse onderhals).

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het beter kan -de beste stuurlui staan immers aan wal-, maar wel kan concluderen dat dat niet het doel is waar ik naar toe wil werken. Als er in dit topic mensen zijn die dit een goed voorbeeld vinden van AR, dan kan ik voor mezelf de conclusie trekken dat deze methode voor mij niet de juiste is.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:21

Zo, ik ben ook bijgelezen. Dit topic gaat er een stuk vriendelijker aan toe dan het vorige grote KR vs AR topic. Ik word hier vooral vrolijk van een aantal meiden die heel geïnteresseerd en gemotiveerd reageren en doorvragen omdat ze graag willen weten waar ze aan beginnen. Top! Ik word minder vrolijk van een aantal sneren en (irrelevante) opmerkingen. Eén opmerking waar ik smakelijk om moest lachen was

"Mensen kijken enkel naar spoorgebruik en bitgebruik, dressuur is zoveel meer dan dat en het feit dat er alleen naar die dingen gekeken wordt wil zeggen dat het nivo bedroevend laag is. Als je namelijk weet waarvoor alles gedaan wordt dan zijn die kleine dingen slechts bijzaak."

Goh, wat kan die jongen goed voetballen zeg. Hij komt wel een beetje zenuwachtig over maar hij schiet elke bal erin. Wat een talent. Wat zegt u? Krijgt hij om elke scheet een corrigerende tik en is dat zijn vader die langs de zijlijn continu staat te schreeuwen? Ach da's bijzaak. Kijk 'm eens voetballen.

Het resultaat is voor mij lang niet zo belangrijk als de manier waarop het is bereikt ethisch niet helemaal goed in elkaar steekt. Het begint toch allemaal bij de communicatie tussen ruiter en paard, en dus toch o.a. de been- en teugelhulpen?

Anyway, ik vind dat mensen voor zichzelf moeten blijven denken. Er is niet 1 perfect systeem voor elk type paard. Er zijn geen 4 soorten paardenkarakters. En er is ook geen één perfecte instructeur. Je hoeft niet blind achter 1 religie aan te wandelen. Vandaar dat ik het hartstikke tof vind dat deze discussies ontstaan; dan krijgen mensen die nog zoekende zijn de kans om overal wat van mee te plukken. Ben je het niet eens met de halsbuiging in de AR? Dan werk je met minder halsbuiging. Wil je geen direct contact met het bit? Dan laat je je teugel wat losser. Als je een recept vindt uit een kookboek dat wat zout kan gebruiken, gooi je dan het boek weg of voeg je gewoon wat zout toe?

Bitten, sporen, dually halsters, kaptomen, carrot sticks, boomloze zadels.. Werk waarmee jij en je paard zich prettig bij voelen. Zolang je de gezondheid, behoeftes en het kunnen van je paard maar in acht blijft nemen. En kraak alsjeblieft geen complete methodes of vertegenwoordigers ervan af op basis van 1 ervaring of filmpje. Ik heb nu ook maar 1 ervaring met KR en die is vrij negatief maar daarmee ga ik nog niet de hele stroming afkraken.

Ik ben één van die mensen die ergens op de hoek van de straat haar ORUN heeft gehaald, haha. Ik vind het allemaal vrij basaal en heb niks met de wedstrijdsport, dus toen AR op mijn pad kwam heb ook ik dat als rode draad aangenomen. Niet door de e-books en clinics, maar vooral door de sfeer, openmindedheid en de algehele houding naar het houden, verzorgen en trainen van het paard. Je merkt het al aan de toon van de AR-aanhangers in dit topic. Er is tijd en ruimte zat om alles te leren. Voor zowel jou als voor je paard.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:43

@JMkaaay ik ben het met je eens!

Iedereen heeft zijn eigen mening en iedere ruiter, paard, combinatie is anders. Ik vind dat iedereens mening gerespecteerd kan worden, even goed als iedere reactie daarop zolang je het maar netjes houd.
Van heel veel reacties kan je iets leren en iedereen mag uiteindelijk natuurlijk zelf kijken of hij iets met de informatie van een ander doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:22

chikohaa schreef:
midgie schreef:
[

Wil je daar echt uitleg over? Het is niet zo moeilijk om ze zonder verbinding zo los van t teugeltje met de kop naar beneden te laten lopen, maar het heeft niets met dressuur te maken.

En deze man is vreselijk scherp in zijn hand, scherper dan de gehele dressuurtop bij elkaar, alleen laat jij je verwarren door dat af en toe losse teugeltje, wat overigens veel scherper is dan menigmens weet.

Tja, geef een paard en ruk met een scherp bit en hij blijft er wel vanaf. Vervolgens zie je losse teugels en holle ruggen. (0,0 aanleuning) Een paard moet - in ieder geval zo is het mij geleerd - het bit aan willen nemen, (de druk op) het bit willen accepteren, aan je willen trekken. Ik wil een aanleuning en dat lijkt er bij AR gewoon niet te zijn. Dat er, voor steeds moeilijkere oefeningen s&t wordt gebruikt is evident, maar dan kun je nog altijd kiezen voor de trens. Maar met een kandare is er niks anders dan de stang. Ik vind t nogal wat.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:55

Babootje schreef:
Tja, geef een paard en ruk met een scherp bit en hij blijft er wel vanaf. Vervolgens zie je losse teugels en holle ruggen. (0,0 aanleuning) Een paard moet - in ieder geval zo is het mij geleerd - het bit aan willen nemen, (de druk op) het bit willen accepteren, aan je willen trekken. Ik wil een aanleuning en dat lijkt er bij AR gewoon niet te zijn. Dat er, voor steeds moeilijkere oefeningen s&t wordt gebruikt is evident, maar dan kun je nog altijd kiezen voor de trens. Maar met een kandare is er niks anders dan de stang. Ik vind t nogal wat.

Voor zover ik weet beginnen AR ruiters met een trens (kandare pas na overleg met de instructeur, en de kandare is puur voor de verfijning), en wordt er ook begonnen met direct contact met de mond. Net als bij de 'normale' dressuursport wordt er naar een steeds lichter contact toe gereden. AR gaat er denk ik gewoon iets verder in. Ik vind dit prettiger werken omdat dit zowel paard als ruiter minder uitnodigt om te gaan hangen, want vaak heb je als ruiter geen idee hoeveel druk je op het bit uitoefent. Teugelhulpen zijn een vorm van negatieve bekrachtiging (iets minder leuks toevoegen aan de omgeving, zoals druk, totdat het paard toegeeft of wijkt) en het is aan de ruiter hoeveel druk je bereid bent om toe te passen. Ik werk het liefst met zo min mogelijk druk en zonder dwang. Om deze reden zijn bijzetteugels voor zover ik weet vrijwel altijd ongewenst bij de AR.

Dan de discussie aanleuning.. Wat is het nou precies, is het echt nodig, heb je er überhaupt een bit of direct contact voor nodig? Voor zover ik weet komt alles van achter naar voren en is het zakken van het hoofd een bijwerking van de losgelatenheid in de rug. Met het contact kan je de positie van het hoofd bepalen en stelling vragen dmv halve ophoudingen. Kan er helemaal naast zitten, maar dit concludeer ik uit alles wat ik zie en alles wat me wordt verteld. Hiervoor hoef je toch niet constant in/aan zijn mond te zitten?

Edit: DIT is misschien wel een goeie en uitgebreide uitleg over aanleuning. Er staan in "Natuurlijk moet voor een ideale aanleuning de verbinding met de ruiterhand altijd aanwezig zijn." Waarom altijd? En niet alleen in het begin? Ook staat er dan 70% tot 80% van de gevallen dat er fouten in de aanleuning zitten de fout bij de ruiter ligt door o.a.:
 Onvoldoende rijtechnisch inzicht
 Teveel concentratie op de mooie ronde houding van de hoofd en hals
 Een scheef zittende rijder
 Een rijder die niet mee, maar tegen de beweging van het paard is
 Een paard dat onvoldoende aan het been gereden is
 Ruwe en/of onrustige handen
 Te snel een paard willen opleiden
 Te snel naar hulpmiddelen grijpen.

Dan vraag ik mij af of AR niet een minder risicovol alternatief is voor de paardenmond, want zoals ik dit hierboven lees zijn de meeste ruiters die ik ken nog lang niet klaar voor die ideale aanleuning. Wil niet te offtopic gaan maar direct contact met de mond van het paard is volgens mij één van de grootste verschillen tussen KR en AR.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:19

Babootje schreef:
Tja, geef een paard en ruk met een scherp bit en hij blijft er wel vanaf. Vervolgens zie je losse teugels en holle ruggen. (0,0 aanleuning) Een paard moet - in ieder geval zo is het mij geleerd - het bit aan willen nemen, (de druk op) het bit willen accepteren, aan je willen trekken. Ik wil een aanleuning en dat lijkt er bij AR gewoon niet te zijn.

Gedeeltelijk mee eens. Het paard moet het bit aan willen nemen, en in die zin is een constante verbinding ook een stuk vriendelijker dan de teugels net in boogjes zoals je in het filmpje ziet. De teugels helemaal los gooien is dan de betere keuze in mijn ogen. Ik heb liever niet dat het paard aan me wil trekken, wat ik graag heb is dat het paard de constante verbinding accepteert, het prettig vindt en dat ik van daaruit werk naar een lossere verbinding waarbij de verzameling behouden blijft (westernruiter he).
Als je goed kijkt zie je dat het paard constant tegen het bit aan loopt, en vervolgens de hals opkrult. Dat is ongewenst, en een bijwerking van de teugellengte die de ruiter gekozen heeft.
Paard let goed op de ruiter, en ik vind het leuk om te zien dat de ruiter het paard ook beloont wanneer het paard het goed doet in de ogen van de ruiter, top. Dat zou ik wel meer willen zien.
Helaas zie ik wel een paard wat in 3 delen loopt, geen ruggebruik en inderdaad zoals eerder aangegeven een flinke onderhals, slecht bespierde bovenlijn. Ook hierbij wordt teveel vanuit stelling gewerkt, de ruiter stelt letterlijk de hals om, terwijl het lichaam verder niet veel doet.
De ruiter volgt in zijn zit heel aardig de beweging van het paard, maar steekt de benen af. Iets wat ik vaak zie bij dergelijke filmpjes en waarvan ik me afvraag wat de bedoeling daarvan is?
Het effect is namelijk dat je daardoor weer spanning creert in je lijf, iets wat je over brengt op je paard. Ik zou dan kiezen voor de benen gewoon af laten hangen.