Natsuki schreef:Ik zit nu eerlijk gezegd een beetje te strugglen met het feit op ik nu wel of niet nog op mijn verzorgpaarden moet kruipen. Ik weeg zelf 68 kg, maar ben wel van plan om af te vallen, en rij vooral op een haflinger, nu rij ik wel wat vaker op een jong paard, want die moet ingereden worden. Het jonge paard is groter, maar ik heb soms het gevoel dat ik er toch nog niet goed oppas, omdat hij nog niet al zijn bespiering heeft. Toch lijken beiden paarden niet gebukt te gaan onder het feit dat ik erop rij. De haflinger en het jonge paard lopen altijd netjes en vertonen nooit klachten,d aarbij weet ik hoe ze zijn, en als ze last hebben, zullen ze het echt wel laten merken.
Als ik dit soort dingen lees denk ik van, ja, wat moet ik nu?
Maar ik denk ook weer van, als ze het aankunnen, dan is er toch nisk mis mee?
Laat je niet tegenhouden te rijden met jouw gewicht, maar doe bij jonge dieren wel bewust aan rug sterken en overbelasting voorkomen!
"Netjes" laten lopen is op zich al funest bij een jong dier, als je het hebt over in de krul. Niet als je het hebt over regelmatig gaan, uiteraard en over een gelijkmatige aanleuning zonder dat die door de handen wordt bewerkstelligd.
Richt je in elk geval op het sterken van de rug door oa met regelmaat voorwaarst neerwaarts te rijden en rijdt zoveel mogelijk in stap en rechtuit en houd de sessie heel kort. Twintig minuten gericht rijden met warming up en cooling down en een lange pauze aan de lange teugel in het midden bv (dat is dus 2 keer tien minuten). Ze kunnen toch niet zo lang concentreren en de kans op verzet en verkeerd spiergebruik wordt groter naarmate het werk voor hen te lang gaat duren of te moeilijk wordt.
Dit gaat op voor alle jonge dieren, ongeacht het gewicht van de ruiter die erop gaat.
Overigens gaat het in zekere mate ook op voor volwassen paarden, trainen in twee of meer korte sessies zorgt voor net zoveel spierkracht, maar je houdt je paard levendiger en blijer dan met lange sessies.
Als je lang wilt rijden, ga je het best naar buiten.
. ik ben het persoonlijk met een hoop dingen die Lusitano opschreef namelijk niet eens...