Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:13

Natsuki schreef:
Ik zit nu eerlijk gezegd een beetje te strugglen met het feit op ik nu wel of niet nog op mijn verzorgpaarden moet kruipen. Ik weeg zelf 68 kg, maar ben wel van plan om af te vallen, en rij vooral op een haflinger, nu rij ik wel wat vaker op een jong paard, want die moet ingereden worden. Het jonge paard is groter, maar ik heb soms het gevoel dat ik er toch nog niet goed oppas, omdat hij nog niet al zijn bespiering heeft. Toch lijken beiden paarden niet gebukt te gaan onder het feit dat ik erop rij. De haflinger en het jonge paard lopen altijd netjes en vertonen nooit klachten,d aarbij weet ik hoe ze zijn, en als ze last hebben, zullen ze het echt wel laten merken.
Als ik dit soort dingen lees denk ik van, ja, wat moet ik nu?
Maar ik denk ook weer van, als ze het aankunnen, dan is er toch nisk mis mee?

Laat je niet tegenhouden te rijden met jouw gewicht, maar doe bij jonge dieren wel bewust aan rug sterken en overbelasting voorkomen!

"Netjes" laten lopen is op zich al funest bij een jong dier, als je het hebt over in de krul. Niet als je het hebt over regelmatig gaan, uiteraard en over een gelijkmatige aanleuning zonder dat die door de handen wordt bewerkstelligd.
Richt je in elk geval op het sterken van de rug door oa met regelmaat voorwaarst neerwaarts te rijden en rijdt zoveel mogelijk in stap en rechtuit en houd de sessie heel kort. Twintig minuten gericht rijden met warming up en cooling down en een lange pauze aan de lange teugel in het midden bv (dat is dus 2 keer tien minuten). Ze kunnen toch niet zo lang concentreren en de kans op verzet en verkeerd spiergebruik wordt groter naarmate het werk voor hen te lang gaat duren of te moeilijk wordt.
Dit gaat op voor alle jonge dieren, ongeacht het gewicht van de ruiter die erop gaat.

Overigens gaat het in zekere mate ook op voor volwassen paarden, trainen in twee of meer korte sessies zorgt voor net zoveel spierkracht, maar je houdt je paard levendiger en blijer dan met lange sessies.
Als je lang wilt rijden, ga je het best naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:14

Maar waarom doen de zware ruiters er dan geen moeite voor om af te vallen en ja dat valt niet mee, daar moet je wat voor doen, eetpatroon aanpassen, sporten, dus calorieën gaan verbranden. En dat kost vaak meer dan een paar weken iet snoepen, geen frisdrank en van de bank met bokt.

Paard moet sporten,ruiter ook...paard moet ook dingen doen in conditie te komen en te blijven, ruiter ook...eerlijk toch? Samenwerken op zijn eerlijkst.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:15

Pfff wat een oeverloze discussie...

Lees eens goed wat Lusitana schrijft, want dat is de ESSENTIE!
Thank you Lusitana _/-\o_ _/-\o_ jij neemt me de woorden uit mijn mond!

Gini

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:16

De essentie? Ik dacht dat het gewoon een mening was.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:17

Nebraska, vind jij ;). ik ben het persoonlijk met een hoop dingen die Lusitano opschreef namelijk niet eens...
Laatst bijgewerkt door Sees op 09-08-13 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:17

Dank je Gini ;)!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:18

Sommige mensen hebben een mening en sommige mensen spreken in essentie...ok...

He flauw.... {:}

Bon_charmeur

nee ik zou niet stoppen met rijden... maar als ik vond en zag dat ik niet op mijn paard paste, had ik zeker een ander paard gekocht.. en indd je ziet vaak op maneges dat ze de dikkere kindjes op een klein ponytje laten rijden... daar ben ik het mee eens. dat dat NIET kan.. maar op een gewoon normaal paard.. moet dat gewoon geen probleem zijn..mits het dier iets mankeerd of gewoon zwak is.. maarja dan krijg je discussie over 'wanneer is een paard zwak' dus zo blijf je doorgaan. dan vind ik het ZIELIGER dat mensen allerlei handel aan hun paarden hangen en ze de mond snoeren en niks kunnen zeggen...

iedereen heeft nou eenmaal een mening.. en die word hier zeker utgesproken.. maar dat zijn dus nog geen feiten.

iemand van 86 kilo zonder grammetje vet, wat moet die er dan nog afsporten :+

little_king

was het maar zo simpel russel.
Los jij mijn schildklier problemen ook even voor me op?
Ook de vermoeidheidsklachten daarbij waardoor het fanatieke sporten wat ik eerst deed niet meer kan?

En ik heb een passend paard, dus wat is het probleem?
Mijn paard heeft geen probleem, ik heb geen probleem alleen sommige mensen in deze topics vinden het een probleem zonder de combinatie te kennen en slaan op tilt bij het horen van een getalletje :)

Lusitana verwoord alles heel goed, maar daar wordt grof overheen gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:20

86 zonder grammetje vet? Dan ben je nog zwaarder dan mijn vent...en die is 1.75....en daar mag nog wel een grammetje vet af.

Vrouwen van 86, daar zijn dito hoge paarden voor nodig wil je strak in het vel zitten...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:20

Russel, ja precies. Als je met twee maten gaat meten wordt het helemaal moeilijk communiceren.

Ik snap gewoon echt met de beste wil van de wereld niet waarom er mensen zijn die niet willen erkennen dat de mate van gewicht op een paarderug invloed heeft op het welzijn van zo'n dier. Wat is het probleem van het zekere voor het onzekere nemen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:21

Sees schreef:
Lusitana, heb je mee gedaan aan die onderzoeken?
Dat de praktijk uit zou wijzen dat paarden alleen kapot gaan van verkeer rijden is IMO (daar is ie weer ;)) onzin. Er zijn onbeleerde paarden die nog nooit iemand op de rug hebben gehad die vol zitten met artrose en paarden die jaren zware arbeid hebben verricht en geen centje pijn hebben.

Waarom zou ik mee moeten doen aan onderzoeken? Dat maakt je alleen maar partijdig. :+

Ik zeg nergens dat ze alleen kapot gaan van verkeerd rijden, ik heb alleen gezegd dat ze nooit kapot gaan van alleen een ruitergewicht (of dat het in elk geval moeilijk te bewijzen is).
Want er is idd gebleken dat paarden die nooit bereden zijn ook problemen kunnen krijgen. :D

Ik weet niet waarom sommigen mensen denken dat je beweringen gewoon om kan keren?
Als het regent wordt de weg nat, maar dat wil nog niet zeggen dat als de weg nat is dat alleen van regen gekomen kan zijn...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:23

Little_King, ik lees nergens grof over heen, wat een aannames weer. Mensen kúnnen het gewoon ook met Lusitano oneens zijn hoor ;).

En with all do respect maar zodra het over gewicht en paardrijden gaat heeft iedereen met een kilootje teveel ineens een medische aandoening waardoor het absoluut onmogelijk is om af te vallen...

Ik zeg uiteráárd niet dat dit bij jou zo is maar het valt me wel op.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:24

russel schreef:
86 zonder grammetje vet? Dan ben je nog zwaarder dan mijn vent...en die is 1.75....en daar mag nog wel een grammetje vet af.

Vrouwen van 86, daar zijn dito hoge paarden voor nodig wil je strak in het vel zitten...

nou in mijn boks carriere was mijn collega 86 kilo en die had weinig vet percentage 5.9 dus misschien zou die nog 1 of 2 kilo kunnen afvallen...
hij was echter maar 1.80

dus ff afvallen.. om je gewicht naar beneden te krijgen... right :+

Lusitana

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:25

russel schreef:
Maar waarom doen de zware ruiters er dan geen moeite voor om af te vallen en ja dat valt niet mee, daar moet je wat voor doen, eetpatroon aanpassen, sporten, dus calorieën gaan verbranden. En dat kost vaak meer dan een paar weken iet snoepen, geen frisdrank en van de bank met bokt.

Paard moet sporten,ruiter ook...paard moet ook dingen doen in conditie te komen en te blijven, ruiter ook...eerlijk toch? Samenwerken op zijn eerlijkst.

Russel, een zware ruiter is natuurlijk niet altijd een ruiter met overgewicht!!!! Een beetje gespierde vent weegt al snel 90 kilo of meer...

Natuurlijk moeten mensen met overgewicht sowieso het beste iets doen aan hun algehele conditie, net als andere ruiters, en hun gezondheid ook voorop zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:25

Llttle King erg naar voor je, ik neem aan dat je medicijnen slikt en als je ingesteld bent, zal je ook in gewicht af gaan nemen...

Maar wat mensen niet willen horen is dat ze verantwoording moeten nemen, ben je zwaar, maar wil je toch rijden aan wie denk je dan? Aan je zelf of aan je paard.

Tegenwoordig is overgewicht heel normaal, kijk ik naar 20 jaar geleden, waren de maten en figuren eens zo minder als nu...het is een algemeen beeld geworden...volksziekte nummer 1.

Wat min stoort is dat men zich gewoon aangevallen voelen en het als een recht zien dat ze mogen paardrijden. Zich gewoon gekwetst voelen als ze lezen dat ze buiten de boot dreigen te vallen, maar nimmer eens eerlijk durven te zijn.

Ik ben sinds een paar jaar, ook vanwege medicijngebruik, 10 kg zwaarder en ik moet er giga veel voor doen om ad ge vallen, maar zo met 70 ga ik ECHt niet o mijn paard zitten...gewoon te zwaar! Buiten ik het foei lelijk vind....mijn man die ook wil lessen mag er zo echt nog niet op...dan toch onder de 80 kg.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:26

Lusitano, dan heb ik dat stukje van je even verkeerd begrepen, excuus.

Maar nog steeds moet iedere simpele ziel kunnen snappen dat een persoon zonder rugzak van 10kg op een paard minder zwaar zal belasten dan diezelfde persoon met rugzak van 10 kg. De pest is dat zodra het over gewicht gaat er een emotioneel aspect bij komt waardoor men niet meer naar onderzoeken, feiten, gezond verstand of whatever wil en kan kijken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:27

Wij overwegen om de pony te verkopen voor een grote maat tinker/fries/koudbloed trekpaard, iets wat maar zwaar gebouwd is, en goed gewicht kan dragen.

Mijn vriend zit ook op de 85 kilo. En die wil ook gaan paardrijden. Maar op een iele KWPN, wil hij zelf liever niet! En terecht natuurlijk! Dier moet ook makkelijk verkeersmak gemaakt kunnen worden of al zijn, koel in de kop en lekker relaxed voor de kar kunnen.

En daarom, met al die redenen, gaan wij voor een zwaarder gebouwd paard, die lekker koel in de kop is.

Een grof paard (van bespiering) kan prima 15% van zijn gewicht hebben. Zwaargebouwde paarden (Belgen, tinkers, fjorden) 20% hebben.
Alles wat er tussen in zit kan 17% ongeveer hebben. (Mijn schatting hoor, zo bereken ik dat)
En arabiertjes, smalle pony's die houd ik zelf altijd aan op 10.

Dus een grof paard van 600 kilo (Lekkere forse kwpn van 1.65) zou mogelijk kunnen dragen in de theorie 90 kilo.
Een shire van 800 kilo stokmaatje 175. zou dan 160 kilo in theorie kunnen dragen.

In het praktijk is het vaak wel anders...natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:29

Lusitano een gespierde ruiter van90 kg wil ik ook niet op mijn anda zien en ik vraag mij af hoeveel 90kgers er in Portugal op de Lusi's zitten...ik denk dat die mannetjes nog lichter zijn dan ik...

Een gemiddelde kwpner van1.65 ook niet en een haffie of fjord die de 1.65 niet snel zullen halen wel? Ik denk het niet....

Misschien een trekpaard of shire, hoewel dat trekkers zijn, maar die bottenstructuur zal een slag groter zijn..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:30

Klopt, sees, maar overgewicht is niet altijd hetzelfde als gewicht...
Een gespierde ruiter van 90 kilo van 1.90m is heeft geen overgewicht, die van 1.55m wel...
Toch is de massa zo vlak boven het zadel makkelijker te dragen dan de lengte als die zou gaan tegenhangen...
Er komt veel meer bij kijken dan alleen een gewicht noemen, of alleen uitgaan van overgewicht bij een ruiter...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:31

Ik snap gewoon echt met de beste wil van de wereld niet waarom er mensen zijn die niet willen erkennen dat meer gewicht niet hoeft te betekenen dat er schade komt.
Dat het combinatie afhankelijk is. Niet alleen domweg een cijfertje zonder de rest te zien.
60 kilo kan te veel zijn, 90 kan goed zijn.
Maar dan moet je wel de combinatie weten.

En wat jou opvalt moet jij weten.
Ik weet waar mijn kilo's en gezondheid vandaan komen.
Ik sportte zeer fanatiek, viel gigantisch af, tot het ongezonde, maar dat kwam door het sporten volgens de arts.
Een jaar later kwam ik in een paar maanden 20 kilo bij, oke die eerste 10 waren goed, maar die latere niet.
Toch sportte ik nog steeds fanatiek. Dus waar kwamen die kilo's ineens vandaan?
Nog later werd ik ook vermoeid, heel vermoeid. Ik moest sporten minderen en minderen. Terwijl ik dat niet wilde, maar ik kon niet meer.
Ja dan komen er ook nog kilo's bij.
Dieet aangepast, maar ik viel niet af. diëtist erbij, maar ik voel nog niet af.
En uiteindelijk ben ik er achter gekomen wat de oorzaak is. Haschimoto.
Volgens de arts zal ik nooit meer de oude worden. Ook niet met medicatie. Ook niet mijn gewicht.
Ik eet nog steeds niet veel aan callorieen.
Weeg 78 kilo, dat is overgewicht bij mij. En ik haat het. Maar daardoor heb ik wel een ander type paard gekocht, 1 die geen moeite heeft met mijn recreatie ritten (fanatiek gaat niet meer)
Maar dan gaan de getallen freaks hier nog zeggen dat het schade brengt zonder de combinatie te kennen.
Dan is er 1 woord voor, kortzichtigheid.
Laatst bijgewerkt door little_king op 09-08-13 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:31

Shires zijn sowieso al gevoelig voor een doorgezakte rug, als je daar iemand van 160 op zet, jeetje mina. Maar goed dat je zegt, in theorie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:32

little_king schreef:
Ik snap gewoon echt met de beste wil van de wereld niet waarom er mensen zijn die niet willen erkennen dat meer gewicht niet hoeft te betekenen dat er schade komt.

Maar het is wel een risicofactor.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:34

Met de essentie bedoel ik:
@Lusitana: Omdat die onderzoeken op zichzelf niet deugen. Er zijn geen controle groepen, het zijn geen langdurige onderzoeken.
Een beetje hartslag meten etc zegt niks. Als ik met een rugzak rond moet rennen krijg je ook andere uitslagen dan als ik dat niet doe, maar dat wil nog niet zeggen dat het schadelijk is als ik alle dagen met een rugzakje rondren!

De praktijk wijst uit dat paarden kapot gaan van verkeerd rijden, niet van zware ruiters.
Waarom de hele geschiedenis maar wegpoetsen omdat er tegenwoordig mensen zijn die denken dat paarden van suiker zijn?

En nogmaals als ze werkelijk van suiker zijn tegenwoordig is er iets heel erg mis gegaan in de fokkerij.

Als er een degelijk onderzoek komt, en dat wil zeggen, een grot aantal gelijkwaardige paarden die van jong tot oud door gelijkwaardige ruiters van hetzelfde gewicht gereden worden tegenover een controle groep van een gelijk aantal gelijkwaardige paarden die van jong tot oud door gelijkwaardige zware ruiters gereden worden en die paarden worden allemaal hetzelfde gehouden en gevoerd, dan wil ik pas de uitslag geloven.

Onder andere dit antwoord van Lusitana. Voordat je iets zo vast kunt pinnen is er een gedegen wetenschappelijk onderzoek nodig waar je alle facetten en omstandigheden in kaart brengt. Anders is het geen gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Wat betreft meningen het is oke om een mening te hebben...alleen zijn er hier mensen die denken, De doorslaggevende mening te hebben! En dat is nu net de clue....en daarom de essentie van het verhaal ...eerst een gedegen wetenschappelijk onderzoek en dan geloven.

Je kunt gewoonweg niet zeggen dat kan niet, vanachter de pc, afgaande op wat je leest op het scherm.
Er zit veel meer achter ...en dat is wat o.a Lusitana (en ik ook )wil duidelijk maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:35

Mijn vriend zit aan de 1.90 en is 85 kilo. Ik vind dat een mooi gewicht hoor, voor een spierplank (Sorry liefje hahahahhaha) Ikzelf ben maar 55 kilo en 1.74 (Hoezo.....plank)

Maar een KWPN of tuiger gaat m echt niet worden (Ook niet om het karakter)

In TS haar geval.
Maar ik denk dat voor een keer, half uurtje, niet te intensief werk, het prima kan.

Toch vind ik persoonlijk (niet aangevallen voelen mensen) de kwpners van nu, niet meer zo sterk, als van vroeger. Het moet sierlijker, korte rug, hoog op de poten, liefste voorgebogen hals. 500 kilo...Daar zou ik nog geen 12.5 % van het gewicht op willen zetten. En dan zit je nog geen eens op 60 kilo!
Laatst bijgewerkt door maralyn op 09-08-13 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt