Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:49

onkeltje schreef:
Voor Naditia,

Ook weer bedankt...
Ik zie regelmatig de K&K ultra dubbelgebroken watertrens voorbij komen.
Ik ben ook zeker niet op zoek naar een strenger bit.. of een scherper bit.
Maar naar een bit die mijn paard misschien als meer prettig ervaart... dat is alles...

Dat is ook een kwestie van uitproberen. Niet alle paarden vinden een dubbelgebroken bit fijn, ivm de druk op de tong (mijn schimmel liep er absoluut niet fijn op, die reed ik op een enkelgebroken K&K met tongboog. Dan heb je minder druk op de tong en minder 'pinch' in het gehemelte). Mss dat je eens van iemand een ander bitje kan lenen? Waarvan jij denkt dat Elbrichje dat mss als fijner ervaart? Succes.
Je bent er iig serieus mee bezig. Neem de tijd ervoor.

Wat betreft de voeding, kan ik het met een paar van mijn voorgangers eens zijn: probeer eens alleen weidegang en hooi. Laat het krachtvoer weg (als dat mogelijk is op de stal waar je staat). Alleen een vitaminebrokje, daar heeft ze echt voldoende aan. Zeker omdat je vaak niet vaker aan rijden/longeren toekomt dan 4x per week.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:52

Ik dacht dat mijn vragen (niet als aanval bedoeld, maar gewoon gesteld om eens na te denken en jezelf een paar dingen echt af te vragen) niet zo aanvallend overkwamen, maar blijkbaar zit dit onderwerp je nogal hoog. Iedereen geeft goedbedoelde tips, de een komt er wat vriendelijker uit dan de ander (helaas heeft niet iedereen tactisch invoelvermogen). Door met veel uitroeptekens te reageren roep je hetzelfde soort antwoorden ook weer op en zo gaat het maar door. Je kunt er voor kiezen om te zeggen bedankt voor je tip, ik ga overwegen om dat uit te proberen. Je kunt het ook niet met iedereen eens zijn, dat hoeft ook niet. Je kiest de dingen eruit die je wat lijken.
Of je knettergek wordt heb je zelf nog altijd de keus in.....je kunt je alles aantrekken persoonlijk en je aangevallen laten voelen en jezelf ermee gek maken. Je kunt ervoor kiezen om het langs je heen te laten gaan en de dingen eruit pikken waar je denkt dat je er wat mee kan.
Je trekt je best veel dingen persoonlijk aan, van mensen die jou niet eens kennen en maar wat dingen over je roepen op basis van een klein verhaaltje en een paar fotos. Waarom? Laat lekker langs je heen glijden.
Heel veel succes met het vinden van een oplossing voor je probleem. Komt vast goed.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:54

Rhyddid schreef:
TS, als je 50 uur per week werkt, waarom heb je dan een paard?

Ik werk in het voorjaar/zomer ook 50 uur per week. En ik heb ook een paard. 4 zelfs.
Voor mij wat gemakkelijker mss, omdat ik ze aan huis heb staan en thuis kan rijden. Maar ook bij mij komen mijn paarden niet 24/7 buiten. Halve dagen is toch mooi? Er zijn zat stallen waar paarden alleen in paddocks staan, of helemaal niet buiten komen.

@ TS: komt je paard zomer en winter op de wei?

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:57

onkeltje schreef:
Zal vanavond op de andere berichten reageren...

Wij hebben een binnen en een buitenbank, een overdekte longeerbak, paddocks, stapmolen
Ze worden buiten en binnen gezet
Ik sta hier gewoonweg goedkoop!! en als ik naar andere stallen ga in de buurt betaal ik dus VEEL meer en daar hebben ze lang niet zoveel als hier.
Iedereen mag zn eigen keuzes maken en ik blijft op deze stal.
Tuurlijk, het liefst heb ik me paard ook de hele dag op de wei... dat gaat nu gewoon niet!
Dan hoeft het hier toch niet over door te gaan?
Zelfde als met de slof... heb gezegd dat ik die af ga bouwen / eraf ga halen... moet er dan een ellendig lange discussie over de slof blijven lopen??
Zoals al meerdere malen gezegd... er leiden meer wegen naar rome.... ook voor mij... en ook op deze stal.
Tips en advies geven is niet iemand dwingen bepaalde keuzes te maken! dat moet ieder voor zich weten.
Maar als ik bepaalde dingen niet wil of niet kan dan ben ik maar dwars en luister ik nergens na?
Kom even op zeg....
Mensen die hulp en advies vragen worden letterlijk helemaal knettergek gemaakt op dit forum!!!!!

Bedankt voor alle tips en adviezen, en nogmaals, ga ze vanavond nog even goed doorlezen, het is teveel en te snel op elkaar allemaal.. word er alleen al gek van om overal op te reageren.. en dan nog commentaar krijgen dat ik niet overal op reageer... hoe oud zijn we hier??

Wat heeft jouw paard aan een binnenbak? Overdekte longeerbak? Stapmolen?
Juist, vrij weinig.
Je maakt je paard vele malen blijer met een stuk weiland, en dat is goedkoper dan een luxe pensionstal met alle gemakken voor de ruiter.

De aanvallende wending die dit topic neemt komt niet alleen door de bokkers die reageren, maar ook door het constant in de verdedinging schieten van de ts.

En nu ga ik echt op mijn handen zitten om niet meer te reageren in dit topic, ik heb oprecht geprobeerd je te helpen, maar je antwoord niet en adviezen waar je wat mee zou kunnen die sla je in de wind.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:14

nadita schreef:
Rhyddid schreef:
TS, als je 50 uur per week werkt, waarom heb je dan een paard?

Ik werk in het voorjaar/zomer ook 50 uur per week. En ik heb ook een paard. 4 zelfs.
Voor mij wat gemakkelijker mss, omdat ik ze aan huis heb staan en thuis kan rijden. Maar ook bij mij komen mijn paarden niet 24/7 buiten. Halve dagen is toch mooi? Er zijn zat stallen waar paarden alleen in paddocks staan, of helemaal niet buiten komen.

@ TS: komt je paard zomer en winter op de wei?

Nadita, ik kan er nooit zo goed tegen dat mensen ergere gevallen er bij gaan halen om te bewijzen dat je eigen paard het nog niet zo slecht heeft.
Dus als ik mijn paard 24/7 in een schone stal zet is dat dikke prima omdat er paarden zijn die 24/7 in een stal staan onder hun eigen stront? Dat maakt mij goed bezig?
Ik snap helemaal niets van deze denkwijze. Iedereen wilt toch dat zijn paard de hele dag kan scharrelen en grazen? Dat is toch het hele paardzijn?!

Ik ben het echt hélemaal eens met DanaDeen, het is niet alleen de reactie van bokkers in dit topic. Het is ook de constante verdediging van TS.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:18

Ik zou het volgende doen als ik jou was:

1) kijken of je je paard meer buiten kan krijgen (flinke paddock kan ook), zodat hij in beweging blijft
2) kijken of je paard samen kan staan (heb uit de hele kluwen antwoorden niet gezien of ze alleen staat of met een ander samen)
3) zorgen dat je paard minder of geen krachtvoer krijgt. Hooguit flink hooi en wat vitaminenbrokjes
4) laat een goede osteopaat naar je paard kijken. Als ze zo veel met spanning gereden wordt, kan ik me niet voorstellen dat er geen spieren vastzitten of ergens anders onwijze blokkades zitten.
5) begin vanaf de bodem, longeren met dubbele longe, zodat je paard zich vanaf de grond en "onbelast" (dus zonder jouw gewicht en jouw (onbewuste en onbedoelde) tegenwerkingen leert ontspannen. Dat ze daar gaat leren de hals te laten zakken en daar gaat leren om het bit te zoeken
6) zoek een fatsoenlijke instructrice. Niet iemand die jou zo laat aanmodderen. Ik vermoed dat een deel van jouw problemen ook voortkomen uit het feit dat jouw instructrice je niet voldoende kan helpen bij en met dit paard.
7) begin volledig vanaf scratch. Stapwerk. Heel veel stapwerk, net zolang tot je paard daar durft en kan ontspannen. Dus zonder slof en ander hulpteugels. Gewoon jij, je paard, hoofdstel en zadel. En veel stemhulpen als ze het goed doet en zich even durft te ontspannen. Vergeet niet dat ze nu jaren lang pijn heeft gehad met rijden. Ze zal eers moeten durven ontspannen. Lekker actief stappen, zakkend vanuit de schoft, neusje voor de loodlijn met een actieve achterhand. En samen met de juiste instructie werken aan lengtebuiging van je paard. Links en rechts. Ontspannen en toch spiertjes rekken / kweken. En alleen draven als de stap lekker ontspannen is. Lukt dat niet, dan niet doorgaan, maar hou het dan gewoon lekker ontspannen bij een stapsessie. Luister naar je paard, ze geeft je heel duidelijke signalen dat ze niet happy is met deze situatie.

En over dat van het begin af aan beginnen. Soms ontkom je er niet aan. Ikzelf heb het met mijn paard vorig jaar ook gedaan. Ik herken mijn paard niet terug, zo is hij ten positieve veranderd. En er zijn toch heeeeel veel dagen met alleen stappen en lengtebuiging in ons rijden gaan zitten. En ik werk ook niet meer dan 3 keer per week met hem. Nu staat hij wel 24/7 in een grote kudde op veel ruimte, dus voor de beweging en het sociale hoef ik het niet te doen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:19

Ik zag de titel en dacht dat zal wel een relaccount zijn. Maar anno 2013 zijn er dus nog steeds mensen die een scherp bit DE oplossing vinden. :n

Een fijner paard begint bij jezelf ts. Niet met hulpmiddelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:36

DanaDeen schreef:
Wat heeft jouw paard aan een binnenbak? Overdekte longeerbak? Stapmolen?
Juist, vrij weinig.
Je maakt je paard vele malen blijer met een stuk weiland, en dat is goedkoper dan een luxe pensionstal met alle gemakken voor de ruiter.

De aanvallende wending die dit topic neemt komt niet alleen door de bokkers die reageren, maar ook door het constant in de verdedinging schieten van de ts.

En nu ga ik echt op mijn handen zitten om niet meer te reageren in dit topic, ik heb oprecht geprobeerd je te helpen, maar je antwoord niet en adviezen waar je wat mee zou kunnen die sla je in de wind.

Sommige paarden hebben meer aan een stapmolen, longeerring en goede rijbak dan een weiland. Als je paard 24/7 buiten staan wil dat nog niet zeggen dat ie voldoende beweging krijgt :D :D

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:14

*stom van mij, maar daar ga ik weer*

Hoezo heeft een paard meer aan een stapmolen dan aan een weiland?
Stomweg gedwongen rondjes wandelen wordt een paard, over het algemeen, niet beter van.
Een stapmolen is voor het gemak van de ruiter, niet voor het paard.
Een overdekte longeerring en rijbak zijn net zo voor het gemak voor de ruiter.

Een paard dat 24/7 buiten staat krijgt gegarandeerd meer beweging(s)(vrijheid) dan een paard dat op stal staat, lijkt mij dat daar niet over te twisten valt. Een paard op een weiland(en met soortgenoten) loopt (uit zichzelf) zo'n 20km per dag dat zijn een boel km meer dan met een uurtje in een (overdekte) bak rijden, als je daarnaast ook nog zou rijden dan zou je paard een stuk makkelijker te handelen zijn en fijner in zijn velletje zitten.

Jammer dat veel paardenbezitters dat (nog) niet in willen zien. Niet iedereen heeft de luxe om zijn paard zoveel mogelijk buiten te zetten en niet overal is dat mogelijk, dan zou je moeten roeien met de riemen die je hebt. Maar als je dan zoveel problemen met je paard ondervind, dan is het toch het proberen waard, lijkt mij.

[edit] Ik weet niet of dit echt off topic is, anders mijn excuses. (+aangepast naar aanleiding van onderstaande post)
Laatst bijgewerkt door DanaDeen op 28-06-13 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Rocamor

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:33

DanaDeen, ik ga even mee offtopic. Ben het met je eens, echter dan wel met de kanttekening dat 24/7 buiten betekent dat het paard niet in zijn eentje in een paddockie van 3*6 staat (zoals ik vaker zie bij pensions die claimen dat de paarden veel buitenstaan, maar waar de paarden in feite nog amper genoeg ruimte hebben om de kont te keren).

Het gros van de paarden heeft gewoon heel veel baat bij veel ruimte en vrije beweging en daarnaast sociale contacten (en dan niet enkel en alleen over een draadje heen).

Ik weet echter niet hoe het paard van TS gehouden wordt (halve dag buiten, is dat alleen, is dat in groepjes, is dat paddock, is dat grazen, is dat veel lopen of alleen duf hangen?)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 15:03

Citaat:
Ik zag de titel en dacht dat zal wel een relaccount zijn. Maar anno 2013 zijn er dus nog steeds mensen die een scherp bit DE oplossing vinden.

Als het teveel moeite is om alles GOED te lezen reageer dan gewoon niet.
Steeds over dat SCHERPE bit.... ik ben helemaal niet op zoek naar een SCHERPER bit, daar heb ik nog geen 1 zin over gepraat.
Wel over een bit wat voor Elbrichje misschien wat fijner is, waardoor ze misschien wat meer gaat ontspannen.

Tjonge jonge...

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:04

On-topic: terug naar de basis, is wel de manier om verder te komen met je paard. Je forceert nu iets, waar jij en je paard niet aan toe zijn.
Eerst de basis van ontspannen en dan kun je verder bouwen, dit hoeft niet heel veel tijd te kosten, dat ligt aan jou.
Off-topic:
Ik zou zelf ook niet veel waarde hechten aan overdekte rijbak ed, maar wel aan sociaal contact voor mijn paard en lekker de wei in. Mijn pony loopt ook maar een halve dag in de wei en heeft daar genoeg aan, maar ze kan wel de hele dag lekker klieren met haar mini-maatje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:05

onkeltje schreef:
Citaat:
Ik zag de titel en dacht dat zal wel een relaccount zijn. Maar anno 2013 zijn er dus nog steeds mensen die een scherp bit DE oplossing vinden.

Steeds over dat SCHERPE bit.... ik ben helemaal niet op zoek naar een SCHERPER bit, daar heb ik nog geen 1 zin over gepraat.
Wel over een bit wat voor Elbrichje misschien wat fijner is, waardoor ze misschien wat meer gaat ontspannen.

Tjonge jonge...

Misschien doelt deze schrijver wel op antwoorden in dit topic..?
Je weet het nooit?

Anders is het inderdaad een kwestie van niet willen lezen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:06

Ik heb wel goed gelezen hoor.
En misschien zeg je nergens letterlijk dat je iets scherpers zoekt, ik haal het wel uit je woorden.

Begin eerst maar eens met je paard op eigen benen te laten lopen. Slof er af en rijden maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:11

onkeltje schreef:
Citaat:

Tjonge jonge...

er bestaat geen bit wat voor ontspanning zorgt....wel een zachte ruiterhand.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:12

Was het maar zo makkelijk :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:13

BarbaLala schreef:

Kan makkelijk gemaakt worden hoor ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:15

BarbaLala schreef:

met goede instructie wel....het kost alleen tijd,en dat hebben de meeste mensen niet dus hangen we er een slof aan ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:17

geerke schreef:
BarbaLala schreef:

met goede instructie wel....het kost alleen tijd,en dat hebben de meeste mensen niet dus hangen we er een slof aan ;)

Geerke....

Soms is het net alsof we elkaar kennen. Zo vaak ben ik het met je eens.
--- maar we kennen elkaar niet...---

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 15:19

Wat ik wel even nog kwijt wil, als laatste voor vandaag...
Toch wel mooi dat degene die het meeste commentaar geven zelf ook geen foto's op hun profiel hebben staan. Of in ieders geval geen rijdende foto's...
Fijne dag nog allemaal, en voor degene waar ik nog niet op gereageerd heb, ik kom er nog op terug...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:20

onkeltje schreef:
Wat ik wel even nog kwijt wil, als laatste voor vandaag...
Toch wel mooi dat degene die het meeste commentaar geven zelf ook geen foto's op hun profiel hebben staan. Of in ieders geval geen rijdende foto's...
Fijne dag nog allemaal, en voor degene waar ik nog niet op gereageerd heb, ik kom er nog op terug...

heeft dat een toegevoegde waarde dan een profiel met rijdende foto's? :+

Jij start toch een topic met een vraag?wat heeft dat met een een profiel met foto's te maken dan?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:26

geerke schreef:
BarbaLala schreef:

Maar goede instructie en een "Ja-maar-ik-heb-een-lastig/oud/stijf/moeilijk/hobbelig-paard-dat-alleen-maar-terugtrekt-ruiter" kom je ook niet daar waar het zou kunnen...

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:26

Dus omdat ik geen foto van mezelf te paard heb is mijn advies ook niet serieus te nemen?
Zo'n redenering verklaart ook eigenlijk alles wel. :+
(overigens kunnen foto's niet rijden }:0 )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:28

[/quote]

met goede instructie wel....het kost alleen tijd,en dat hebben de meeste mensen niet dus hangen we er een slof aan ;)[/quote]

Maar goede instructie en een "Ja-maar-ik-heb-een-lastig/oud/stijf/moeilijk/hobbelig-paard-dat-alleen-maar-terugtrekt-ruiter" kom je ook niet daar waar het zou kunnen...[/quote]

das waar :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:33

En ook met een heet paard kan het moeilijk zijn. Ontspanning en toch inspanning bij je paard kan heel moeilijk zijn ondanks instructrice en tuigage, ruiter. Maar daarom is paardrijden ook zo'n uitdaging :j

Ik snap ook niet wat je punt is met profielen zonder foto's hoor ts.