Locanda schreef:Gelukkig is het goed opgelost, hopelijk gaat het de volgende keer probleemloos. En goed afgesloten, hij deed wat je wilde, en werd daarvoor beloond.
De gehele methode ken ik niet, alleen wat ik er van meekrijg. (dus misschien zie ik het verkeerd) Maar persoonlijk zet ik er toch mijn vraagtekens bij, of deze erg geschikt is voor paarden die reeds opgeleid zijn, of trauma-paarden. Waarschijnlijk om een paard er vanaf het begin mee op te leiden werkt het prima. Natuurlijk kun je reeds aangeleerd gedrag, omscholen tot ander gedrag. Maar imo is het zo rigoureus, en misschien als je het in stapjes doet, voorkom je stress.
- Het omdraaien in de round-pen met de kont naar je toe (disrespect) maar wel aangeleerd gedrag. Het is altijd goed bevonden, tot er ineens op gecorrigeerd werd. Paarden snappen imo niet zo goed wat dan ineens het grote probleem is, tenzij je het ze rustig uitlegt.
- Deze oefening; veel paarden wordt geleerd, dat een mens je kan blokkeren en opdrijven. (met longeren) Als ik het zo lees, moet je dan in de 'blokkerende' stand staan(?*) (*voor de voorhand, tegenover het paard) dus bij zijn weten is het dan de bedoeling dat hij op de plaats blijft. Wederom, snapt hij volgens mij niet wat de bedoeling is? Hij wil best pleasen.
Het aanvallen is vaak de kortsluiting die volgt uit het niet snappen/niet kunnen. (In dit geval, want dit is nu voor het eerst hierdoor ontstaan. (Niet dat je het dan goed mag keuren overigens, dus inderdaad goed gereageerd.)) Het is de 'escape' bij extreme (angst voor) pijn of angst. Hij weet het niet meer, en kiest deze uitweg/confrontatie. Niet de aard van het beestje.
Dus (TS) totaal niet afbrekend aan de uitvoering! Maar ik ben nog niet in alle casussen gevallen voor deze methode.
Hier ben ik het mee eens, vooral het laatste punt en zeker ook de vraagtekens bij de geschiktheid van deze methode bij een dergelijk paard.