Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:43

Iedereen weer bedankt voor de reacties!
Het moeilijke van vandaag was dat ik streng moest zijn om mijn doel te bereiken, terwijl het duidelijk was dat het paard (waarschijnlijk mede door zijn stress) totaal niet begreep wat ik van hem wilde.

En even over hoe ik het heb afgesloten:
Ik heb na het longeren hem nog over zijn hele lichaam geaait en gekroept met de zweep, zodat hij niet uiteindelijk bang wordt van de zweep vervolgens heb ik nog een korte disensetize sessie gedaan met de zweep tot hij daar totaal niet meer op reageerde.
Daar na heb ik hem nog even los gezet toen zijn voer klaar gemaakt en gegeven nog ff met hem geknuffeld :o en vervolgens kwam hij zelfs nog naar me toe om ze halster om te doen, toen heeft die even kort mogen grazen aan de hand en daarna heb ik hem in zijn paddock gezet. Hij is dus nog wel een beetje verwend..... mede door mijn schuld gevoel :o maar ook omdat hij het gewoon verdiende

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:55

Anne_GTI schreef:
anneliesdj schreef:
Ik ga geen 8 pagina's lezen om te zien of wat ik voorstel al genoemd is ;)
Hebben die anderen blijkbaar ook niet gedaan als al 8 pagina's hetzelfde wordt geroepen.

-O- Zo jammer... Je kan ook alleen de berichten van TS lezen, dan had je al de progressie kunnen volgen. Nu voegt je post niets toe aan het topic maar doet er juist afbreuk aan.

Ja dat vind ik ook altijd zo jammer, dat iemand goedbedoeld advies wil geven. Vervelend dat dat zomaar mag op een forum wat ervoor bedoeld is.
als jij de moeite zou nemen om te lezen had je geweten dat ik de berichten van ts al heb gelezen
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 29-04-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:06

TS; is het niet zo dat je iets meer moet afwachten als je dat longeren oefent?
Als hij ongevraagd zo'n piaffe laat zien zou je ook kunnen afwachten, hij is voorwaarts dus doet wat je vraagt, dat hij zichzelf daar onnodig bij vermoeid zou ik geen probleem van maken, hij kan dat toch niet zo lang volhouden en dan valt hij in stap of draf en heb je alsnog wat je wilde.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 08:59

Gelukkig is het goed opgelost, hopelijk gaat het de volgende keer probleemloos. En goed afgesloten, hij deed wat je wilde, en werd daarvoor beloond.

De gehele methode ken ik niet, alleen wat ik er van meekrijg. (dus misschien zie ik het verkeerd) Maar persoonlijk zet ik er toch mijn vraagtekens bij, of deze erg geschikt is voor paarden die reeds opgeleid zijn, of trauma-paarden. Waarschijnlijk om een paard er vanaf het begin mee op te leiden werkt het prima. Natuurlijk kun je reeds aangeleerd gedrag, omscholen tot ander gedrag. Maar imo is het zo rigoureus, en misschien als je het in stapjes doet, voorkom je stress.
- Het omdraaien in de round-pen met de kont naar je toe (disrespect) maar wel aangeleerd gedrag. Het is altijd goed bevonden, tot er ineens op gecorrigeerd werd. Paarden snappen imo niet zo goed wat dan ineens het grote probleem is, tenzij je het ze rustig uitlegt.
- Deze oefening; veel paarden wordt geleerd, dat een mens je kan blokkeren en opdrijven. (met longeren) Als ik het zo lees, moet je dan in de 'blokkerende' stand staan(?*) (*voor de voorhand, tegenover het paard) dus bij zijn weten is het dan de bedoeling dat hij op de plaats blijft. Wederom, snapt hij volgens mij niet wat de bedoeling is? Hij wil best pleasen.
Het aanvallen is vaak de kortsluiting die volgt uit het niet snappen/niet kunnen. (In dit geval, want dit is nu voor het eerst hierdoor ontstaan. (Niet dat je het dan goed mag keuren overigens, dus inderdaad goed gereageerd.)) Het is de 'escape' bij extreme (angst voor) pijn of angst. Hij weet het niet meer, en kiest deze uitweg/confrontatie. Niet de aard van het beestje.

Dus (TS) totaal niet afbrekend aan de uitvoering! Maar ik ben nog niet in alle casussen gevallen voor deze methode.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:21

Locanda schreef:
Gelukkig is het goed opgelost, hopelijk gaat het de volgende keer probleemloos. En goed afgesloten, hij deed wat je wilde, en werd daarvoor beloond.

De gehele methode ken ik niet, alleen wat ik er van meekrijg. (dus misschien zie ik het verkeerd) Maar persoonlijk zet ik er toch mijn vraagtekens bij, of deze erg geschikt is voor paarden die reeds opgeleid zijn, of trauma-paarden. Waarschijnlijk om een paard er vanaf het begin mee op te leiden werkt het prima. Natuurlijk kun je reeds aangeleerd gedrag, omscholen tot ander gedrag. Maar imo is het zo rigoureus, en misschien als je het in stapjes doet, voorkom je stress.
- Het omdraaien in de round-pen met de kont naar je toe (disrespect) maar wel aangeleerd gedrag. Het is altijd goed bevonden, tot er ineens op gecorrigeerd werd. Paarden snappen imo niet zo goed wat dan ineens het grote probleem is, tenzij je het ze rustig uitlegt.
- Deze oefening; veel paarden wordt geleerd, dat een mens je kan blokkeren en opdrijven. (met longeren) Als ik het zo lees, moet je dan in de 'blokkerende' stand staan(?*) (*voor de voorhand, tegenover het paard) dus bij zijn weten is het dan de bedoeling dat hij op de plaats blijft. Wederom, snapt hij volgens mij niet wat de bedoeling is? Hij wil best pleasen.
Het aanvallen is vaak de kortsluiting die volgt uit het niet snappen/niet kunnen. (In dit geval, want dit is nu voor het eerst hierdoor ontstaan. (Niet dat je het dan goed mag keuren overigens, dus inderdaad goed gereageerd.)) Het is de 'escape' bij extreme (angst voor) pijn of angst. Hij weet het niet meer, en kiest deze uitweg/confrontatie. Niet de aard van het beestje.

Dus (TS) totaal niet afbrekend aan de uitvoering! Maar ik ben nog niet in alle casussen gevallen voor deze methode.

Hier ben ik het mee eens, vooral het laatste punt en zeker ook de vraagtekens bij de geschiktheid van deze methode bij een dergelijk paard.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:54

Ik denk dat je goed gehandeld hebt door niet te stoppen.

er ging bij mij meteen een lichtje branden toen je vertelde dat hij ging piafferen. Ik ken verhalen (gelukkig zelf nooit mee hoeven maken of zien) dat dat een manier is om (jonge) paarden te leren passageren en piafferen! Kort aan de longe lopen en de zweep erachter om de voorwaartse drang erin te houden.

Het zou in mijn ogen dus heel goed kunnen dat ze dit bij hem ook hebben gedaan.

en het feit dat hij naar jou toe kwam om zijn halster om te doen zegt toch ook wel dat hij je nog steeds wel vertrouwd anders had hij dat (wat hij toch wat moeilijk vind) toch ook niet gedaan toch?!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:09

Je hebt een nieuw paard en volgt een nieuwe methode, dan komt er een keer een botsing. Helemaal niet erg, zolang jij duidelijk blijft.
Volgende keer dus gewoon net alsof er niks aan de hand is oppakken en op dezelfde manier vragen.

Wel zou je even kritisch naar je lichaamstaal kunnen kijken, want een paard wat omhoog gaat (piaffe, passage) terwijl er van achter energie in gestopt wordt, heeft van voren een rem.
Je had het ook over een tik op de schouder, als je je op de schouder richt rem je alleen maar meer af lijkt me?

Verder zou ik er niet te zwaar aan tillen, er zitten goede en slechte dagen tussen. Je hebt zorgvuldig afgesloten en ik denk niet dat er afbreuk is aan de relatie. Gewoon lekker verder gaan samen ;)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:51

En hoe gaat het nu met de man? heeft hij of jij nog last/moeilijkheden ondervonden van het longeren?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:00

Ben ik ook wel benieuwd naar

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:37

Updateje:

Het gaat heel goed met mijn kanjer. Het lijkt wel of hij na onze aanvaring van vorige week ineens veel meer vertrouwen in mij en daarbij zijn werk heeft. Hij is in zijn houding naar alles toe verandert.
Hij reageert veel minder overdreven op de dingen die om hem heen gebeuren. Andere paarden, andere mensen die zijn halster om doen, training op andere plekken, nieuwe trainings onderdelen, trailer laden. Hij krijgt een veel gezondere/normalere reactie op de dingen die om hem heen gebeuren niet meer zo extreem als hij altijd kon reageren.

Vandaag ben ik voor het eerst weer een stap je verder gegaan dan het longeren voor respect, dit leek me eerder nog geen goed plan gezien zijn overdreven reactie de eerste keer dat we het deden. Ik heb dus gezorgd dat dit onderdeel eerst echt bevestigd was voor we een stapje verder gingen.
Gister hebben we gelongeerd voor respect en tijdens het werk op het "rust" moment heb ik hem voor het eerst weer een zadeldekje op gedaan, aangezien hij ook heel heftig kon reageren bij het opzadelen ben ik begonnen met een dekje met daar om heen een dekensingel dus nog zo min mogelijk druk op de zadel/singel plaats. Gister keek hij me nog wat wantrouwig aan toen ik er mee aankwam (wat al een hele stabiele reactie van hem is) en vandaag was het al helemaal prima.
Vandaag zijn we begonnen met een nieuw onderdeel van longeren voor respect, hier bij moest ik hem door langs een object (in dit geval even de bakrand) sturen, hier bij wijs je de kant op waar het paard heen moet zwaai je weer met de zweep naar zijn schouder, vervolgens laat je hem een keertwending om de voorhand maken en stuur je hem weer terug langs het object. (Hij loopt hier bij dus niet om je heen zo als bij longeren maar voor je langs heen en weer langs het object. Als object heb ik in dit geval de bakrand gebruikt omdat hij het idee eerst moest begrijpen voor ik allemaal vreemde attributen ga gebruiken.)
Toen we net begonnen keek hij heel even wat onzeker, maar omdat hij het longeren voor respect goed snapte en ik hem steeds beloonde had hij snel door wat er van hem verwacht werd.

Toen we hier mee klaar waren heb ik hem even los gezet zodat ik mijn trailer kon aan koppelen, want trailer laden was 1 van de problemen die zelfs bij de verkoop al werden gemeld. (Dat betekend dus dat dit eigelijk nog erger en opvallender mis was dan alle andere problemen) Maar met wat lekkers ging dit eigenlijk ook heel goed. Ik kreeg het zelf nog voor elkaar om hem stil te laten staan terwijl ik aan de andere kant van het tussen schot richting de klep liep en heb hem een stapje om kunnen zetten (als voor bereiding op het verzetten van het tussen schot en in de toekomst het sluiten van de stang, maar daar waren we nu nog niet). Het achterwaarts de trailer verlaten ging ook heel behouden (hij heeft een verleden waar bij hij de trailer uit stormde en geregeld op de auto achter hem belande) maar door de vele achterwaarts oefenen op verschillende manieren is hij ook gewoon wat vertrouwder in het achterwaarts gaan (dus ik denk dat dit hier zeker in heeft geholpen)

Ook ben ik nu bezig met flexing. (hij moet zijn hoofd hals nek en rug buigen, eigenlijk met zijn neus naar zijn oksel, de plek achter het voorbeen waar zijn singel loopt.
De eerste oefening was met constante druk het hoofd naar de oksel vragen mijn hand, ik moest dan mijn hand op de schoft leggen en de druk aanhouden tot het paard "nageeft" dus de druk van mijn leadrope afneemt doordat hij met zijn neus zijn oksel/zij aan te tikken. Als hij dat doet geef ik gelijk na door de leadrope los te laten waardoor hij de ruimte krijgt zijn hals helemaal te strekken.
Dit heb ik geoefend tot hij het idee weer begreep.
Daarna zijn we naar deel 2 van de flexing gegaan. Hier bij gebruik ik drijvende druk om zijn het zelfde resultaat te krijgen. Ik hou de leadrope met 1 hand op zijn schoft vast, en glij met mijn andere hand van de leadrope naar zijn hoofd, en vraag hem dan met drijvende druk kleine rukjes naar zijn oksel te komen iedere keer als hij nageeft, geef ik ook na voor een enkele seconde maar vervolg de druk tot hij zijn oksel aan tikt. Uiteindelijk tikt hij zijn oksel al met zijn neus aan als ik met mijn hand van de leadrope op zijn schoft naar zijn hoofd glij, het idee van de one rein stop.

Maar wat voor mij het mooiste moment van de dag was: Ik pakte zijn leadrope en touwhalster op (ik wilde gaan opruimen alles was gedaan) en liep richting mijn merrie om haar beenbeschermers af te doen. En toen kwam hij heel vrolijk achter me aan als of hij wilde zeggen "oh leuk gaan we nog wat doen".
Voorheen was hij er al een haas vandoor als hij zijn halster of hoofdstel alleen al zag, en later kom ik hem er heel rustig mee benaderen, de laatste tijd werkte hij al aardig mee met het omdoen van zijn halster. Maar dat hij nu vrolijk achter me aan komt toen hij zijn halster zag is helemaal nieuw!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:58

Gaaf om te lezen dat je vorderingen maakt, niet moedeloos worden als reacties in eerste instantie niet uit het boekje komen, paard moet ook nog leren dat al die aanwijzigen die jij geeft iets anders betekenen dan wat hij initieel heeft geleerd (klikjes om voorwaarts te gaan waren bij eerdere eigenaren misschien tekenen voor de piaffe), en als hij je aanvliegt mag je hem echt raken waar je hem raken kunt. Blijf niet te lang bij dat lunging for respect vandaan, gewoon blijven meenemen, en snapt hij een aanwijzing niet, doorgaan tot je reactie krijgt, al is dat die tik op zijn waarde derriere. Als je tikken weg blijft wrijven is er niets aan de hand.

Gaaf dat flexing zo goed gaat, en heel goed dat je de ORS bezig bent. Qua trailerladen misschien handig om hem op de trailer voer te geven en wat langer te laten staan, je zei dat hij gevoelig is voor lekkers, dan kun je daar gebruik van maken.

Ik kijk uit naar je volgende update, maar is het niet ontzettend leuk om te zien hoe een paard met die methode kan veranderen?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:04

Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het eerste bericht en het laatste en moet zeggen dat ik denk dat je goed bezig bent met hem.

Kleine kanttekening; je hebt een zadelmaker laten controleren, prima heel goed. Ik weet natuurlijk niet wie je erbij hebt gehad en dat doet er nu ook niet zoveel toe. Maarrrr ik hoor en lees in je verhaal klassieke dingen die mogelijk duiden op problemen met het zadel.

1. Paard is scheef in bespiering. Laat ik daarbij voorop zetten dat heel veel paarden scheef zijn in bespiering maar mensen dat meestal niet zien omdat het niet direct opvalt en men niet weet waar ze op moeten letten. Blijkbaar is het bij dit paard zo prominent aanwezig en dus zo ernstig dat het heel makkelijk zichtbaar is. Dat is dus al een probleem.
2. Paard staakt op het moment dat je hem ohz recht probeert te maken.
3. Aan de longe loopt hij relatief ontspannen en relaxt. (Geen zadel)
4. Reageert heftig met opzadelen en aansingelen.

Een paard wordt niet geboren met scheve bespiering (=atrofie) een paard wordt door, al dan niet slechte, training in principe niet zo scheef dat deze scheefheid voor een ongeoefend oog dermate zichtbaar is. Dit wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een slecht passend zadel of een scheve ruiter, maar dat laatste is dan meestal icm slecht passend zadel.
Hoewel zadel- en singeldwang een veel voorkomend en eigenlijk ook geaccepteerd probleem is ontstaat dit nooit zomaar en dient in principe te verdwijnen als de oorzaak (=lichamelijk ongemak/pijn al dan niet veroorzaakt door het zadel, de ruiter of andere fysieke problemen) wordt weggenomen. Singel en zadelnijd dient heel serieus te worden genomem.

Ik zou het echt nog eens in die hoek gaan zoeken. Schakel eens een goede msfc'er in. Zij hebben een opleiding gehad en zijn getraind om zeker in het geval van problemen een completer onderzoek te doen en kritischer te zijn dan een gemiddeld regulier zadelmaker. Daarmee wil ik de laatste categorie niet benadelen maar in probleemgevallen is uitgebreider en kritischer onderzoek misschien wel wenselijk

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:11

Fijn dat het goed lijkt te gaan!
Wees je wel bewust van het feit dat je veel kans hebt op terugvallen.

Ik heb je trouwens een pb gestuurd :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 18:36

Cassidy: Het is echt super om te zien wat deze methode voor het paard doet. In eerste instantie vond ik de methode vooral tijdens het aanleren wat grof..... Je begint natuurlijk met de kleinst mogelijk hulp maar gaat door tot de grootste stevigste hulp die nodig is om het voor elkaar te krijgen, vervolgens oefen je tot je weer de meest subtiele hulp mogelijk kunt geven.
In het begin vond ik het wel is zielig om even goed door te pakken, maar uiteindelijk denk ik juist dat dit de reden is waarom mijn paard zo veel relaxter is geworden. Hij leert zo gewoon dat hij voor een stevige hulp niet bang hoeft te zijn, dat aanpakken niet altijd met woede of ongeduld van de ruiter/trainer te maken heeft. En doordat de druk altijd stapsgewijs wordt opgevoerd leert hij heel snel al bij zo min mogelijk druk te reageren..... Dus ik ben echt helemaal op vind het een super methode!

DL_ het klopt helemaal wat je zegt, ik weet dat ik een paard met een moeilijke rug heb waar zeker niet ieder zadel op past. Op de stal waar ik het paard kocht eind januari/ begin februari had hij het slecht passende zadel wat je mogelijkerwijs kon vinden op. Ik ben er dus ook van overtuigd dat het daardoor allemaal is ontstaan (en misschien wel eerder, niet iedereen is bereid geld in goed zadel te steken) dus dat het probleem omstaan is door niet passend zadel is zeker. Bij mij heeft hij nu een goed nieuw zadel met een therapeutische pad er onder zodat de atrofie kan verminderen zonder dat het zadel hem daar in tegenwerkt. Maar tot nu toe zijn we nog even niet met het zadel bezig.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:50

Ik vind dat je top bezig bent. Verwar duidelijk zijn niet met grof zijn, een paard houdt het meest van een duidelijke, eerlijke en consequente leider.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:56

Wow. Heb alleen jou berichten gelezen TS en wat mooi wat je dit paard wil en kan bieden
geweldig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:33

Lante schreef:
Ik vind dat je top bezig bent. Verwar duidelijk zijn niet met grof zijn, een paard houdt het meest van een duidelijke, eerlijke en consequente leider.

Ik denk dat ze niet zo zeer grof als in onnodig hard, maar idd als duidelijk en groot bedoelt. De verfijning komt later pas met deze methode.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:08

Cassidy schreef:
Lante schreef:

Ik denk dat ze niet zo zeer grof als in onnodig hard, maar idd als duidelijk en groot bedoelt. De verfijning komt later pas met deze methode.

Klopt, ik bedoelde eigenlijk dat de methode er in mijn ogen wat grof uitzag, door de grote en overdreven duidelijke bewegingen lijkt alles hardhandig te gaan, maar dit zijn meer de overdreven bewegingen dan dat er daadwerkelijk grof wordt gehandeld.... uiteraard moet je uiteindelijk om je doel te bereiken wel is daadwerkelijk wat harder door komen. Maar dit is altijd op een eerlijke en consequente manier, en nooit omdat je boos bent maar alleen om je punt even duidelijk te maken, met als doel hierdoor juist de hulp steeds verder te kunnen verfijnen.

Ik heb de methode leren kennen toen ik op een ranch in Amerika werkte, daar zag ik het zonder er verder iets over te weten dan lijkt het op het eerste gezicht misshcien wat grof. Maar wanneer je je er wat verder in verdiept is het dat zeker niet!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:18

Wat een goede update zeg! Leuk dat ie blijkbaar zelf ook de smaak heeft naar meer. Jullie gaan denk ik echt een supercombinatie worden, ga zo door!

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:24

Echt heel leuk om te lezen dat het zo goed gaat. Hij heeft echt een super plekje gevonden bij iemand die veel geduld heeft en ook nieuwe dingen met hem wil uitproberen. Super dat dit hem helemaal veranderd en dat hij weer veel meer vertrouwen heeft in jou. Volgens mij begint hij het werk weer leuk te vinden :+

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:06

Goed te lezen dat je op de goede weg bent!
Soms leidt een confrontatie alleen maar tot duidelijkheid; hij weet nu zeker dat hij jou kan vertrouwen.... :)

(kruipt weer onder de meeleessteen....)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:13

Goed bezig _/-\o_

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:47

Super op zo'n soort update hoopte ik al!
verheug me op verdere updates

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:11

ohw man, ....ik verheug me ook op de volgende update!!! Hier wordt ik helemaal blij van... Tip; houdt een dagboek bij. Vertel in dat dagboek over elk detail en elke vordering vanaf dag 1 dat je hem hebt leren kennen. Wie weet, ....bestseller!!?? :j