Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:14

Good going, Narita en Safiera *\o/* Fijn dat het zo lekker gaat!
Zo herkenbaar... thuis op de bank kan ik echt zitten plannen hoe ik het ga doen en hoe koel ik zal zijn bij het rijden, maar als mijn paard dan zo'n bui heeft dat hij overal en nergens op reageert met zijn hoofd in de lucht.... :o
Gisteren is hij gewogen en gemeten, 1.61 m en 139,5 kilo schoon aan de haak :P Daarvoor heb ik hem gelongeerd, omdat hij verschrikkelijk fris was. Hij ging als een bokkende maloot door de bak, ik heb wel gelachen om hem - zo had ik hem nog nooit gezien :D Daarna was hij weer nromaal hoor en liep hij netjes zijn rondjes. Vandaag maar eens kijken hoe hij is en dan eerst longeren en daarna rijden (vind dat dan weer een beetje eng doordat hij gisteren zo was).

marleeentje

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:54

139,5 kilo? Klopt dat wel? Lijkt me namelijk een beetje weinig voor een paard van 1.61 m. Veel succes vanmiddag! Gewoon lekker gaan longeren en net zolang doorgaan totdat jij vindt dat hij rustig genoeg is om er op te gaan. Dan komt het vast goed. Veel succes in ieder geval.

Safiera en Narita zijn ook goed bezig, fijn meiden!

Ik ben vorig weekend weer voor het eerst sinds lange tijd met mijn paard een strandrit gaan maken. Mijn paard vind dat erg leuk en ik trouwens ook, maar sinds mijn opstap problemen heb ik dat niet meer gedaan. Was van tevoren wel zenuwachtig of het allemaal wel goed zou gaan met opstappen, maar dat viel reuze mee. Hij heeft wel een paar minuten rondjes staan draaien (vreemde omgeving, ik ook een beetje gespannen), maar gewoon gewacht totdat ie stil stond en toen kon ik er gewoon opstappen. :) Vervolgens heerlijk over het strand en in de duinen gereden, even lekker uitgewaaid. Amigo was lekker druk, hij had er echt zin in, dus ik had mijn handen vol. Maar wel heerlijk gereden. Dus weer een stap vooruit :D

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:00

Klopt Polderpaard! Op de bank heb je het lef nog wel maar het verdwijnt bij mij al zodra ik aan het opzadelen ben :')
En inderdaad, klopt 139,5 kilo wel? Lijkt me nagenoeg onmogelijk. Mijn shet weegt nog meer :+

Wat goed marleeentje! Lijkt me super, met je eigen paard lekker op het strand :D Geniet er maar van!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:17

:D :o Oeps, ik bedoelde 539,5 kilo! Hij heeft gelukkig wel wat vlees op zijn botjes Y;( :Y)
Gisteren heb ik niet durven rijden, hij was weer zo ontzettend fris. Ik heb hem flink gelongeerd en een heel stuk gewandeld om droog te worden. Vandaag was hij weer zoals ik hem ken gelukkig, wat een opluchting ;) Vandaag eerst even gelongeerd en daarna ben ik er op gegaan met een beetje knikkende knieën. Er reden nog twee pony's in de binnenbak, maar ik voelde me zo koelbloedig dat ik eigenlijk best heel lekker gereden heb *\o/* Pfff, gisteren zag ik het even niet meer zitten en nu ben ik weer heel positief :o

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:19

marleeentje schreef:
139,5 kilo? Klopt dat wel? Lijkt me namelijk een beetje weinig voor een paard van 1.61 m. Veel succes vanmiddag! Gewoon lekker gaan longeren en net zolang doorgaan totdat jij vindt dat hij rustig genoeg is om er op te gaan. Dan komt het vast goed. Veel succes in ieder geval.

Safiera en Narita zijn ook goed bezig, fijn meiden!

Ik ben vorig weekend weer voor het eerst sinds lange tijd met mijn paard een strandrit gaan maken. Mijn paard vind dat erg leuk en ik trouwens ook, maar sinds mijn opstap problemen heb ik dat niet meer gedaan. Was van tevoren wel zenuwachtig of het allemaal wel goed zou gaan met opstappen, maar dat viel reuze mee. Hij heeft wel een paar minuten rondjes staan draaien (vreemde omgeving, ik ook een beetje gespannen), maar gewoon gewacht totdat ie stil stond en toen kon ik er gewoon opstappen. :) Vervolgens heerlijk over het strand en in de duinen gereden, even lekker uitgewaaid. Amigo was lekker druk, hij had er echt zin in, dus ik had mijn handen vol. Maar wel heerlijk gereden. Dus weer een stap vooruit :D

Wat heerlijk zo naar het strand durven gaan met je paardje :) Fijn dat het zo goed ging, ook met opstappen +:)+
Dat longeren helpt inderdaad goed. De afgelopen dagen heeft hij daarmee toch stoom af kunnen blazen en vandaag was hij zoveel rustiger. Met rijden was hij soms bijna sloom ;)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:44

Vanmiddag even vrijgereden. Lekker de stal voor mn zelf!Mn voorgangers hadden hun hindernis laten staan. Toen kwam de twijfel:zal ik er over gaan of niet? Uiteindelijk niet gedaan. Stel er gebeurd wat,dan is er niemand bij. Iets te veel risico vond ik.
Heb super gereden. We werken nu aan constante aanleuning en dat gaat elke week steeds beter. De galop gaat ook zn gangetje.
Heb alleen een dingetje waar ik graag tips voor wil om het aan te pakken: met draven wilt rochelle wel eens met het neusje te diep gaan,dan ineens geeft ze een ruk aan de teugels en dan vlieg ik bijna er af. op die momenten heb ik mn handen gewoon netjes stil. Dus geen pluk en trek werk. Ik hou haar op dit soort momenten goed voorwaarts maar dan doet ze het nog. In stap en galop heb ik er geen last van. Hoe kan ik dit aanpakken?want als dat zo door gaat pleur ik er binnenkort vanaf en hebben jullie een funniest homevideo :+

Maar al met al heb ik heerlijk gereden.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:43

Heb toch maar nee gezegd tegen de kennis. Ze beschreef het paard als bokken, wegvliegen, schrikkerig, volbloed. Dan is het helaas niet geschikt voor zo'n onzekere angstige ruiter als ik. Baal wel dat ik dan niet meer lef heb. Dus als iemand nog een bijrijder zoekt... moet het wel een braaf paard zijn :o

Lies, ben wel benieuwd naar die funniesthomevideo. Volgens mij is het naar beneden trekken van het hoofd aangeleerd gedrag en zal het paard dus afgestrafd moeten worden. Goed been geven.Voorwaards is niet genoeg, de achterhand moet ook actief zijn. Niet terug gaan trekken want dat win je niet. Daarnaast zijn sommige paarden "moe"in de hals. Ze heeft het dan waarschijnlijk de lange teugel tussen de oefeningen door nodig.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:21

Aii jammer dat het zo'n bok-wegvlieg-schrikkerig paard is. maar denk dat je een goede beslissing hebt genomen.

Jaaaa dat willen jullie maar al te graag die homevideo :P haha en wat versta je onder afstraffen als ze zo met haar hoofd doet?wat moet ik dan precies doen,kan ik beter zeggen?
Inderdaad niet terug trekken dat was ook het eerste wat ik geleerd heb ,ook al ben ik af en toe bijna in staat om het per ongeluk toch te doen. automatische piloot reactie.
Heel erg bedankt voor de tips

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:53

weet niet of je met sporen rijdt, dan is het misschien niet helemaal aan te raden, gewoon een keer goed been. Ik heb mezelf aangeleerd, is geen goed teken, om zodra ik naar voren getrokken wordt mijn benen naar achteren te gooien waardoor ik met mijn hakken in de buik kom en been geef... Heb geen onafhankelijke zit dus... Kan ook zonder je benen naar achteren te gooien gewoon been geven, schiet hij miss even naar voren maar vervolgens op zit terugnemen. Tikje met zweep op de hals helpt als been niet lukt denk ik ook wel

Het is inderdaad een goede keus, denk ik, maar nu kan ik misschien helemaal niet rijden. Naar de manege lijkt mij zo'n stap terug aangezien ik nu een eigen paard heb gehad en op paarden van andere 'particulieren' heb gereden. Heb het beeld van een manege met zn 8en in een les en als de instructrice zegt aandraven dat alle paarden in draf gaan en zodra ze weer lange teugel gestapt hebben en je pakt ze op ze spontaan jolig beginnen te bokken en galoperen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:00

Ik meld mij ook weer eens. In het vorige topic was ik nog aardig actief, maar in deel twee geloof ik niets meer gepost. Ook ik durf nu wel te zeggen dat ik na bijna een jaar van mijn angst af ben. Op de website Angst & Paard heb ik een 'laatste blog' geschreven over het afgelopen jaar en van hoe we zijn begonnen tot nu. Misschien vinden jullie het ook leuk om te lezen, de blog heet: Van Bangvogeltje tot Zelfbewuste ruiter:

http://www.angstenpaard.nl/van-bangvoge ... te-ruiter/

@ Lies, ik zou ook extra been geven. Teugels uit je handen trekken is een 'no go', dus hop extra vooruit, teugels weer op maat en verder negeren.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:34

Evelien_1987, ja ik rijd met kleine spoortjes.ik heb gewoon mn teentjes naar voren en geef ik been met de zijkant van mijn voeten zegmaar.gebruik ze alleen wanneer het nodig is. dus ook met mezelf ik het zadel knijpen gebruik ik alleen mijn kuiten. dus als ik naar voren val hou ik mezelf in het zadel door achterover te zitten (wat nog wel eens lastig is soms) en 'knijpen' met mijn kuiten. snap je het nog?hahaha

Mellis86 thanks voor de tips!

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:37

wat een verhaal. Mooi en vooral boeiend geschreven! Fijn dat het zo'n positieve afloop hebt en dat je zoveel vorderingen hebt gemaakt. Moedig van je om dit bij te houden in een blog en er zelfs een hele website gemaakt heb voor lotgenoten. Kijk altijd via mijn telefoon maar zal als ik morgen de laptop aan heb de site nog beter bekijken. Leer ik vast iets van!

Dat is prima lies! Gewoon extra been geven als hij trekt. Zoals Mellis al zei: not done. Onacceptabel.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:49

Evelien_1987 schreef:
Naar de manege lijkt mij zo'n stap terug aangezien ik nu een eigen paard heb gehad en op paarden van andere 'particulieren' heb gereden. Heb het beeld van een manege met zn 8en in een les en als de instructrice zegt aandraven dat alle paarden in draf gaan en zodra ze weer lange teugel gestapt hebben en je pakt ze op ze spontaan jolig beginnen te bokken en galoperen.

Hoeft helemaal zo niet te gaan hoor op manege, in de gevorderen lessen mag je best je eigen ding doen en in eigen tempo daar is ook ruimte voor als het goed is.
En anders neem je 2x per maand b.v. half uur priveles, meteen na de laatste groepsles b.v. kun je naar keuze paard wat dan meeloopt overnemen.
Zijn ze al warm & ingereden en kun je eigen dingen meteen gaan doen in overleg met je instructie.
Na een aantal paarden "testen" krijg je vanzelf voorkeur voor diegene die bij je passen.
Je "image" van manage is wel wat eenzijdig nu hoor, zeker bij priveles bepaal jij waar je aan wilt werken en met welk paard ;-)
try it out ;) mij bevalt priveles tussendoor naast de groepslessen heel goed.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:15

Heb denk ik wel een heel zwart/wit Beeld van maneges denk ik. Ik wacht twee weekjes en dan ga ik wel een paar proeflesjes bij maneges hier in de buurt rijden.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:37

Je bent niet de enige hoor,dat heb ik ook. Heb sowieso weinig met maneges. rij nu gewoon bij mensen thuis,lekker rustig en lekker mn eigen gang gaan.

Hoop dat je of een leuke manege vind of een verzorg/bijrijd paard dat bij je past. Zal voor je duimen!

Brandy75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:06

hey,

Zo gister een kleine overwinning op mij zelf geboekt :+

20 hele minuten op een haffie van stal rondgestapt, (Bonnie staat nl stil ivm haar rug :( )

Voor morgen staat een priveles gepland, gaat waarschijnlijk ook een haf worden, gewoon van de manege.

Al wordt het dan een half uur alleen stappen en een beetje draven, kunnen we daarna weer uitbouwen.

Ben best een beetje trots op mijzelf. :o

groetjes Brandy

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:20

Evelien_1987 schreef:
weet niet of je met sporen rijdt, dan is het misschien niet helemaal aan te raden, gewoon een keer goed been. Ik heb mezelf aangeleerd, is geen goed teken, om zodra ik naar voren getrokken wordt mijn benen naar achteren te gooien waardoor ik met mijn hakken in de buik kom en been geef... Heb geen onafhankelijke zit dus... Kan ook zonder je benen naar achteren te gooien gewoon been geven, schiet hij miss even naar voren maar vervolgens op zit terugnemen. Tikje met zweep op de hals helpt als been niet lukt denk ik ook wel

Het is inderdaad een goede keus, denk ik, maar nu kan ik misschien helemaal niet rijden. Naar de manege lijkt mij zo'n stap terug aangezien ik nu een eigen paard heb gehad en op paarden van andere 'particulieren' heb gereden. Heb het beeld van een manege met zn 8en in een les en als de instructrice zegt aandraven dat alle paarden in draf gaan en zodra ze weer lange teugel gestapt hebben en je pakt ze op ze spontaan jolig beginnen te bokken en galoperen.

Misschien een privelesje? Als het kan op een vast paard?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 19:20

Thanks voor de tips,het is verbeterd!hihi het is nogal een luie donder dus moest eerst flink aanpakken. toen ze door had dat ik met kuiten aandrukken bedoelde dat ze dan voorwaards moest,liep ze heel lekker. Af en toe ging ze dus weer zo zakken met haar hoofd waar ik het eerder over had. Maar door jullie tips was dit al aardig verdwenen.
Hoop dat deze vooruitgangen blijven. Kreeg al veel complimenten over mijn 'rijkunsten' dat het al heel veel verbeterd is. Dat geeft toch wel een goed gevoel.
Nog iemand die bij mij fotos wilt maken voor een rijden in the picture? Dan kan ik het zelf ook eens zien waarmee ik vooruit ben gegaan :D haha als mn pa dat moet doen gaat dat niet goed komen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:25

Ik meld me ook maar eens.

Ik spring heel graag, maar ben er soms zo bang voor -O- . Ik denk altijd: "stel dat hij weigert, mag ik niet vallen". Ik ga dan véél te veel tegenhouden, waardoor er ook wel eens een weigering komt.
Als er dan toch 1 of 2 sprongen goed gaan, ben ik al meer op mijn gemak.

In de les heb ik dit niet, en ik heb nochtans niet het idee dat ik anders rijdt als ik alleen rijdt.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:21

Voor mij zit het rijden er voorlopig niet in. Paardje heeft een keelontsteking (verkouden dus) en mag niet rijden zolang ze hoest.

Ik vind de remedie wel grappig: boterham met choco (en de medicijtjes ertussen) en dit twee keer per dag

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:29

choco als in chocolade? Als in pasta? Is dat niet slecht? Heb er nog nooit van gehoord. Maf. Hopen dat het snel beter gaat!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:26

pasta? Vreemd.. Ik deed altijd een boterham appelmoes

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:50

marleeentje schreef:
pasta? Vreemd.. Ik deed altijd een boterham appelmoes

Ik deed het in een spuit, appelmoes of jam mengen met de medicijnen en dan in de mond geven :)

Mijn tweede les vandaag ging trouwens goed. Pony was wel een beetje kijkerig wat ik weer minder leuk vond :')
Maar heb lekker gereden, gewoon basics: reactie op hulpen, zelf goed zitten, geen rare dingen met mijn handen doen :+

Heb nu al zin in volgende week! En misschien kruip ik er eerder komende week ook wel een keertje op :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:37

de dierenarts zei dat ik het best zo kon doen. Het belangrijkste is gewoon da ze het poeder niet proeft he.

Ik ben blij dat het goed ging

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 13:44

Even tussendoor, ik vind het zo dood eng om die sinterklaas op dat paard te zien.haha