Slofteugel, waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:34

Nuv schreef:
Citaat:
Maar dat is weer een andere discussie. Waar het om gaat is dat ik dat als..... dan.... in je verhaal niet helemaal kan waarderen.[/code]

Goed als jij denkt dat je met een fjord tussen de KWPNers niet extra je best moet doen om met het nivo mee te komen kan ik daar weinig aan veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:34

Aqua8horse"]
Allereerst wil ik helemaal geen namen gebruiken, want ik denk niet in voorbeelden.
[/quote]
Dat is nu jammer wat je begint er zelf over dat in de topsport kunt zien dat de paarden die achter de LL getraind worden [en misschien zelfs met slof] duidelijk tact en schwung missen. Ik probeer me in jouw theorie en visie te verdiepen maar het is mij niet duidelijk wat JIJ nu een goed of een slecht bewegend paard vind. Het verward me alleen maar. Daarom zou het een hoop helderheid scheppen als je toch eens een voorbeeld zou noemen.
[quote="Aqua8horse schreef:
Bij de top zou je juist verwachten dat je daar het optimale wat je uit je paard zou kunnen halen zou zien. Ik haal het daarom aan, omdat ik daar minder scwhung en tact tegen kom dan dat ik daar zou verwachten. In mijn ogen is het jammer omdat dit zeer getalenteerde mensen zijn met overigens al net zo getalenteerde paarden, die eigenlijk nog meer uitzichzelf en uit het paard kunnen halen!

Bedoel je dat Anky, Edward, Arjen, Isabelle een Nicole [Uphoff] een nog betere prestatie hadden kunnen neerzetten als je volgens jouw methodiek zouden hebben getraind? En dus, dat ze nu prestaties hebben neergezet die eigenlijk ondermaats zijn voor hun talenten en de talenten van hun paarden omdat ze de juiste visie niet hebben. En bovenal: omdat ze veel te veel belust zijn op het winstbejag en het zo snel mogelijk zo hoog mogelijk klasseren en laten presteren van hun paarden.

Of zit ik er nu helemaal naast Verward Verward Hellup Scheve mond , ik raak het spoor een beetje kwijt Aqua

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:47

Taaclover"]
[quote="Nuv schreef:
Citaat:
Maar dat is weer een andere discussie. Waar het om gaat is dat ik dat als..... dan.... in je verhaal niet helemaal kan waarderen.[/code]

Goed als jij denkt dat je met een fjord tussen de KWPNers niet extra je best moet doen om met het nivo mee te komen kan ik daar weinig aan veranderen.
[/quote]
en misschien moet ik dat met mijn springgefokte lang gebouwde KWPN-er ook wel. Ik word zo moe van die Calimero houding Frusty

maar dit is een andere discussie (en net zo vermoeiend als de slof discussie trouwens Knipoog )

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:54

Heb nog wel een filmpje van een Prix St. George paard dat laag, diep en rond getraind wordt (en waar heus wel eens de slof in heeft gehangen) die meer swung in zijn linkerachterbeen heeft dan menig paard hier op Bokt in zijn hele lijf,... En dat is ook een redelijk bekende ruiter.

Jeetje, volgens mij heb ik het licht gezien. Zijn er nog plaatsen in jouw clinic over Aqua? Want dan mag jij mij echt leren paardrijden,... Ik wil nl. ook PSG gaan rijden en bij jou kan ik dat dus bereiken als ik de slof maar thuis laat? Ik schrijf me bij deze in!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:56

Lovely schreef:
Er speelt mij 1 vraag door mijn gedachten. Men roept hier wel eens dat ze een slof om doen om een bepaalde oefening aan te leren. Maar kan iemand mij helder uitleggen hoe een slofteugel het begripsvermogen van het paard verhoogt of verbetert???

Het aanleren van een oefening zal niet gaan met slof,
maar als het een paard is wat zichzelf het liever niet te moeilijk maakt en zich aan de teugelhulpen ontrekt kan het aanleren van een oefening een langdurige kwestie worden wat uiteindleijk niet meer om die oefening draait maar om een machtspelletje.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:57

Anoukie schreef:
Ik wil nl. ook PSG gaan rijden en bij jou kan ik dat dus bereiken als ik de slof maar thuis laat? Ik schrijf me bij deze in!

Je kan je ook aanmelden op www.hoefkatrol.com Schijnheilig

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:00

Lielle"]
[quote="Taaclover"][quote="Nuv schreef:
Citaat:

[/quote]
en misschien moet ik dat met mijn springgefokte lang gebouwde KWPN-er ook wel. Ik word zo moe van die Calimero houding Frusty

maar dit is een andere discussie (en net zo vermoeiend als de slof discussie trouwens Knipoog )
[/quote]

Vind dat jij inderdaad met zo´n gebouwd paard je ook een Calimero houding mag geven.

Maar het ging mij er helemaal niet om dat ik meer moeite moet doen tussen die KWPNers maar om het feit dat ik het knap vind van mijn fjord wat hij bereikt heeft. Maar zullen we nu eindelijk weer even ON TOPIC gaan?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:04

Lielle"]
[quote="Taaclover"][quote="Nuv schreef:
Citaat:

[/quote]

[/quote]

zo kunnen we wel bezig blijven. het is idd niet ontopic, maar kelly zei volgens mij alleen maar dat je het ook zonder slof kunt. en het is gewoon een FEIT dat het met een fjord of ander koudbloed paard het een stuk moeilijker is in de wedstrijdsport. en ik denk dat je dat pas ervaart als je er eentje rijd in de sport. en daarmee zegt kel niet dat iedere kwpnér makkelijk in de m te krijgen is volgens mij. en idd zijn fjorden ook supergevoelig, maar niet te vergeten ijzersterk!!! en dat is ook een vaststaand FEIT, en ze heeft wel een knappe prestatie gehad om taac zo goed naar de M te rijden denk ik zo. en als er een weet dat kelly zeker geen kapsones heeft ben ik het wel. dus oordeel niet over of iemand zichzelf goed vind of neit als je diegene niet kent aub. want sorry, maar vind iedereen het geen prestatie van zichzelf als je een winstpunt haalt of een wedstrijd wint. ik denk van wel. mag het, je hebt er vaak hard genoeg voor getraind!!

maar goed weer even on topic
ik ben zelf ook geen fan van slof gebruik, maar mits iemand er goed mee om kan gaan en er een HULPteugel van houdt en geen HOOFDteugel vind ik dat het af en toe wel kan.

en het zal soms misshcien beter zijn met bepaalde situaties, maa rik kies er zelf niet voor om hem te pakken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:04

Is het mogelijk om hier ontopic te blijven en het gewoon te hebben over slofgebruik?

Mocht dit niet mogelijk zijn dan zal ik hier een slotje op moeten plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:38

Lovely schreef:
Er speelt mij 1 vraag door mijn gedachten. Men roept hier wel eens dat ze een slof om doen om een bepaalde oefening aan te leren. Maar kan iemand mij helder uitleggen hoe een slofteugel het begripsvermogen van het paard verhoogt of verbetert???

Het paard help je er niet mee, de ruiter wel. Die kan op dat moment het rijtechnisch even niet meer aan, en doet dan de slof eraan om bijv. in het aanspringen het paard nageeflijk te houden.

Als je week in week uit, bijv. met een jong paard er tegenaan loopt dat het dier over de teugel komt in de overgang, helpt het weleens om even een slofje eraan te doen. Vooral om te voorkomen dat het ruk en plukwerk wordt. Daarmee help je jezelf, en je komt door de moeilijke fase heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:41

Jippie schreef:
Dat is nu jammer wat je begint er zelf over dat in de topsport kunt zien dat de paarden die achter de LL getraind worden [en misschien zelfs met slof]
duidelijk tact en schwung missen.

Tact en swung lijken ze wel te hebben. Maar ik zat laatst in de file eens na te denken over paarden van een bep. amazone.

En om eerlijk te zijn, ik ken maar een paard van haar wat heel zijn pensioen is ingegaan. En dat lijkt mij niet geheel de bedoeling van dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:27

Nav alle hier genoemde argumenten wil ik graag 1 klein dingetje kwijt aan iedereen die bezig is een paard af te richten:

Er is géén korte weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:34

Korte weg is er niet, maar zoals Sjuimpje al aangaf, soms zul je wel even een andere weg moeten inslaan om niet te blijven hangen in een machtspelletje. Daar word een paard niet beter van, maar een ruiter zeker niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:10

Even hebbende over ruiters die er goed mee overweg kunnen, dus slecht gebruik ff achterwege gelaten, denk ik wel dat het vaak om de korte weg gaat.
Imo niet perse wat mee mis, maar ik durf wel met zekerheid te stellen dat het zonder slof ook degelijk op te lossen is.
En dan hoef je echt niet over maanden te gaan denken.

De korte weg die vaak gebruikt word op handelsstallen omdat ze daar liever niet wat extra tijd in een paard willen stoppen, want er zijn er meer te rijden dan 1.
Maar een bepaalde oefening er vlug op betekend meer waarde voor het paard.
Soms vraag ik me wel af of het dan een trucje is of echt rijtechnische waarde heeft...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:13

Tuurlijk is het ook zonder slof op te lossen,
alleen ik rij wel voor mijn lol, en heb geen zin om een paar weken te worstelen want dat vind ik geen leuk paardrijden.
Komt bij dat ik het lichamelijk ook niet altijd aankan, er staan er tenslotte nog meer te wachten.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:14

Ik heb niet de hele discussie gevolgd maar in de snelheid zie ik wel een aantal keren de vraag langskomen waarom iemand met slof rijdt. Ik gebruik wel eens een slof dus ik kan wel uitleggen waarom en hoe ik een slof gebruik.

Ik heb een paard dat zijn onderhalsspieren zeer goed kan 'gebruiken' , over het algemeen heb ik daar geen last van omdat hij lekker door het lichaam loopt met een fijne aanleuning. Echter bij het aanleren van oefeningen die hij moeilijk vind dan weet hij door het inzetten van die onderhals de oefening aardig te blokkeren, hij blokkeert dan vervolgens in zijn hele lichaam. Als hij op zo'n moment begrenst wordt door een slof kan ik door middel van extra drijven weer de verbinding herstellen en de oefening uitrijden. Als hij op die manier heeft aangegeven dat hij iets erg moeilijk vind dan hou ik er wel rekening mee dat ik steeds korte stukjes doe en dat uitbouw. In principe zou je ook een stootteugel kunnen gebruiken voor het begrenzen maar dat vind ik zelf altijd wat eng omdat het 'vast' zit, voor mijn gevoel ben ik met een slof flexibeler voor het geval het paard omhoog zou gaan of iets dergelijks. Voor mijn gevoel is het gebruik van een slof bij dit paard in genoemde situatie's een prima oplossing om dingen voor beiden niet moeilijker en ingewikkelder te maken dan het is. Zonder slof oplossen zou uiteraard ook mogelijk zijn maar dat zal veel langer duren.

Ik ben er overigens van overtuigd dat bij goed slofgebruik (alleen begrenzen en niet naar beneden trekken) er geen verschil in bespiering zal zijn zoals wel beweerd is. In mijn eigen geval zal in een periode dat ik met slof rij het paard in een training misschien 10x door de slof begrenst worden en dan nog op het moment dat hij over de hand had willen komen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 04:28

essie79 schreef:
We blijven steeds op dat punt hangen over goed/ slecht gebruik van de slof en dat is niet interessant volgens mij. Een beetje zelfkennis over je rijden zou nodig zijn.

Aqua zegt dat bij goed gebruik een slof ook funest is en dat is volgens mij onzin. En ik word elke keer zo moe van die term "rijtechnisch oplossen"
Alsof dat beter zou zijn. Als je niet kan rijden, kun je niet het ook niet "r ijtechnisch oplossen"

Daar heb je gelijk in, maar is het dan wel handig om deze mensen het met een slof op te laten lossen.
Ik zou zeggen, neem (beter) les, heb geduld, doe ervaring op.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 04:35

Sjuimpje schreef:
Tuurlijk is het ook zonder slof op te lossen,
alleen ik rij wel voor mijn lol, en heb geen zin om een paar weken te worstelen want dat vind ik geen leuk paardrijden.
Komt bij dat ik het lichamelijk ook niet altijd aankan, er staan er tenslotte nog meer te wachten.

Ik kan jouw achterliggende gedachte goed begrijpen. Wat ik niet begrijp is dat je er van uit gaat dat je een paar weken zou moeten worstelen als je iets rijtechnisch oplost. Gezien mijn ervaringen denk ik dat het veel sneller gaat als het probleem bestrijden met een hulpteugel. De ruiters voelen binnen 10 minuten een positieve verandering optreden en pas liep er een binnen 15 minuten helemaal goed, terwijl de eigenaar( is goed deskundig) al 3 jaar kampt met dat probleem en niemand het tot nu toe kon oplossen. Het kan dus veel sneller gaan. En ik kan je verzekeren dat deze mensen eerder meer plezier hadden in het rijden dan minder.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 04:39

Jippie"]
[quote="Aqua8horse"]Allereerst wil ik helemaal geen namen gebruiken, want ik denk niet in voorbeelden.
[/quote]
Dat is nu jammer wat je begint er zelf over dat in de topsport kunt zien dat de paarden die achter de LL getraind worden [en misschien zelfs met slof] duidelijk tact en schwung missen. Ik probeer me in jouw theorie en visie te verdiepen maar het is mij niet duidelijk wat JIJ nu een goed of een slecht bewegend paard vind. Het verward me alleen maar. Daarom zou het een hoop helderheid scheppen als je toch eens een voorbeeld zou noemen.
[quote="Aqua8horse schreef:
Bij de top zou je juist verwachten dat je daar het optimale wat je uit je paard zou kunnen halen zou zien. Ik haal het daarom aan, omdat ik daar minder scwhung en tact tegen kom dan dat ik daar zou verwachten. In mijn ogen is het jammer omdat dit zeer getalenteerde mensen zijn met overigens al net zo getalenteerde paarden, die eigenlijk nog meer uitzichzelf en uit het paard kunnen halen!

Bedoel je dat Anky, Edward, Arjen, Isabelle een Nicole [Uphoff] een nog betere prestatie hadden kunnen neerzetten als je volgens jouw methodiek zouden hebben getraind? En dus, dat ze nu prestaties hebben neergezet die eigenlijk ondermaats zijn voor hun talenten en de talenten van hun paarden omdat ze de juiste visie niet hebben. En bovenal: omdat ze veel te veel belust zijn op het winstbejag en het zo snel mogelijk zo hoog mogelijk klasseren en laten presteren van hun paarden.

Of zit ik er nu helemaal naast Verward Verward Hellup Scheve mond , ik raak het spoor een beetje kwijt Aqua
[/quote]

Ik wil je natuurlijk alles uiteggen. Het makkelijkst is dan dat je een keer gezellig(want dat staat voorop) langs komt. Dan kan ik het je laten zien, duidelijker uitelggen en laten voelen wat die theorie nu eigenlijk doet. Ik wil ook wel een keer bij jou komen, dan kan je het voelen aan je eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:25

Hartelijk dank voor je aanbod om een keer langs te komen Aqua. Zodra jij je met je staat van dienst enigsinds kunt meten met mijn instructrice [die meerdere combinaties op Lichte Tour en Zware Tour traint en veel overwinningen hebben behaald Lachen] pas dan zal ik je aanbod serieus in overweging nemen.

Voorlopig train ik gewoon nog eventjes door met slof zoals ik gewend ben [foto's zijn in mijn profiel te zien] en als je de topics een beetje hebt gevolgd zie je dat het niet slecht gaat[WD] In een woord geweeeeeldig . De reden waarom het goed gaat is dat ik al dik 4 jaar voor een duidelijk concept kies en niet iedere week naar een andere goeroe of clinic huppel.

Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag en de verwarring wordt er niet minder op. Want natuurlijkwordt ik wel nieuwsgierig dat je stelt dat je mijn paard in een les beter kunt laten lopen dan ik in 4 jaar geleerd heb Lachen ik sta heel erg open voor andere visies en benaderingen. Maar zolang dat op papier niet helder gemaakt kan worden ga ik niet aan mijn paard laten knutselen zonder dat ik weet wat ik kan verwachten.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:49

Met alle respect Aqua, maar ik weet zeker dat jij niet kan tippen aan mijn instructrice en al helemaal niet aan die van Jippie.
Daar hoef je je niet voor te schamen, want dat is maar voor weinigen weggelegd.

Verder wordt ik helemaal flauw van dat 'rijtechnisch' oplossen.
Wat een kul, als ik niet iets rijtechnisch zou kunnen oplossen, had ik afgelopen zondag niet gewonnen in het Z.
Ik weet zeker dat jij onder een fijngaand paard iets heel anders verstaat dan ik (en ws. Jippie ook) dat doe.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:00

Jippie schreef:
Hartelijk dank voor je aanbod om een keer langs te komen Aqua. Zodra jij je met je staat van dienst enigsinds kunt meten met mijn instructrice [die meerdere combinaties op Lichte Tour en Zware Tour traint en veel overwinningen hebben behaald Lachen] pas dan zal ik je aanbod serieus in overweging nemen.

Voorlopig train ik gewoon nog eventjes door met slof zoals ik gewend ben [foto's zijn in mijn profiel te zien] en als je de topics een beetje hebt gevolgd zie je dat het niet slecht gaat[WD] In een woord geweeeeeldig . De reden waarom het goed gaat is dat ik al dik 4 jaar voor een duidelijk concept kies en niet iedere week naar een andere goeroe of clinic huppel.

Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag en de verwarring wordt er niet minder op. Want natuurlijkwordt ik wel nieuwsgierig dat je stelt dat je mijn paard in een les beter kunt laten lopen dan ik in 4 jaar geleerd heb Lachen ik sta heel erg open voor andere visies en benaderingen. Maar zolang dat op papier niet helder gemaakt kan worden ga ik niet aan mijn paard laten knutselen zonder dat ik weet wat ik kan verwachten.

Ik was een beetje nieuwschierig geworden dus ik heb een kijkje genomen in je profiel
Die foto (waar je je hoofd hebt weggepoetst) vind ik helemaal niet dat je je paard slecht rijdt. Je paard loop diep maar niet zo overdreven laag. Op deze manier kun je gewoon nog steeds goed aan het achterbeen werken en je paard rekt op deze manier goed zijn rug op. Helemaal niks mis mee. Sorry moest ik even kwijt ook al is het een beetje off topic

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:04

Aqua8horse"]
[quote="essie79 schreef:
We blijven steeds op dat punt hangen over goed/ slecht gebruik van de slof en dat is niet interessant volgens mij. Een beetje zelfkennis over je rijden zou nodig zijn.

Aqua zegt dat bij goed gebruik een slof ook funest is en dat is volgens mij onzin. En ik word elke keer zo moe van die term "rijtechnisch oplossen"
Alsof dat beter zou zijn. Als je niet kan rijden, kun je niet het ook niet "r ijtechnisch oplossen"

Daar heb je gelijk in, maar is het dan wel handig om deze mensen het met een slof op te laten lossen.
Ik zou zeggen, neem (beter) les, heb geduld, doe ervaring op.
[/quote]

He Aqua, bedankt voor de Tip!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:05

Jippie schreef:

Maar het helder hebben op papier is altijd nog anders dan het ervaren!
Ik bedenk dat niet, dat zijn andere ruiters (ook ervaren) die dat zeggen en ervaren hebben. Ik mag me nu over laten vliegen inclusief een week verblijf met man en kind om een paard te bekijken wat nog niemand beter krijgt tot nu toe. Ik kan ook niets garanderen maar dat zulke mensen er zoveel geld voor over hebben zegt mij wel wat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:11

Lovely"]
[quote="Desiree schreef:
ik weet niet of het hier om begrijpen gaat Lovely, maar eerder het paard naar zijn grens toe zien te krijgen. Het gaat hier om iets lichamelijks, niet om iets wel of niet begrijpen.

Dat is dan een verschil tussen jou en mij. Als ik een paard iets leer, dan wil ik graag dat hij het begrijpt.
Als je hem naar een grens toe wilt drukken, dan dwing je iets af dus.
[/quote]
je bent heel sterk in het misinterpreteren van dingen.

Als je namelijk hebt gelezen (op diezelfde bladzijde) waarom IK wel eens de slof gebruik, dan had je gelezen dat ik dat niet doe vanwege het paard maar vanwege mezelf (mijn hand stiller gebruiken en subtieler worden). Die teugel hangt namelijk slap verder. Het paard voelt hier niets van dus leert er ook niets van. IK moet hier iets leren.

Die opmerking gold ook meer in het algemeen. En het sloeg op het feit dat veel paarden wel begrijpen wat ze moeten doen, maar het fysiek nog niet durven af te geven. Waarschijnlijk omdat ze er nog niet geheel aan toe zijn of nog niet ontspannen.