Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:01

liljebo schreef:
Heb nog bezoek (zijn hier op vakantie) maar keek hier even. Jammer dat je mijn opmerkingen als kritiek opvat. Ik neem de moeite om het filmpje secuur te bekijken om je te vertellen welke foutjes je maakt en hoe je het zou moeten doen, opdat je ervan kunt leren en beter kunt worden.

Je hebt er niets aan als ik roep dat het allemaal geweldig is, als je zoals je in het begin van dit topic zegt, tips zoekt.
Die tips probeer ik te geven nav je filmpje. Ik probeer aan te geven waar het fout loopt en wat je het beste kunt doen.
Ik heb echter het gevoel dat je dat verkeerd opvat, het beledigend vindt en het er niet mee eens bent.

In dat geval bespaar ik mij liever de moeite van het verder bekijken van het filmpje en het exact aangeven waar het fout loopt.

Mbt de draf... kan zijn dat je het aangeeft (dat hoor je niet) maar dan nog draaft de pony (soms zelfs snoekend met het hoofd) voor je uit weg, en dat mag nooit de bedoeling zijn. Je pony moet netjes naast je aandraven, omdat je anders geen controle meer hebt, de pony net iets verder kan doorschieten en kan uithalen, waarmee hij jullie behoorlijk kan bezeren. Hij is dan niet gemeen, maar doet dat wat hij heeft geleerd... hij wordt nl beloond voor dit gedrag.

Maar goed... deze opmerking vind je misschien ook niet leuk.

Nogmaals... het was oprecht mijn bedoeling om je te helpen door de punten aan te geven waar het fout gaat, zodat je het zelf nog een keer kunt bekijken en ervan kunt leren, met hulp van de informatie op de sites die ik je heb gegeven.

Maar goed...

Veel plezier verder met je pony en hou je veiligheid in de gaten, want dit kan wel heel erg mis lopen, vrees ik.

Ik snap je ook wel en ben met sommigen opmerkingen ook erg op gaan letten maar ga a.u.b niet stoppen met ons te helpen |( |(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:07

;) ;) Heb al een pb'tje gestuurd-

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:18

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien! Vooral naar het eind van het filmpje toe gaat het steeds beter.

Wat ik je zou aanraden is voor jezelf leren om stapsgewijs druk op te voeren, dit kun je ook thuis oefenen (bijvoorbeeld bij elkaar). Wat ik bedoel is dat je bij bijvoorbeeld het achterwaarts gaan de pony eerst heel licht een teken geeft van achteruit gaan (eigenlijk zoals je wilt dat hij het gaat doen als je al heel ver met hem bent) en pas als hij dat niet doet iets harder duwt en dan steeds iets harder bij geen reactie. Als hij een (klein)stapje achterwaarts gaat stop je METEEN met duwen en geef je hem rust als beloning!

Als je dat onder de knie hebt (dus niet weten maar kunnen, dat zijn twee verschillende dingen namelijk) kun je hem ook proberen te sturen door bijvoorbeeld zijn voorhand opzij te laten bewegen als je daar zacht tegen duwt en zijn achterhand (apart van elkaar) en kun je hem bijvoorbeeld door het labyrinth laten gaan als jij er zelf naast staat in plaats van dat je steeds voor hem moet lopen; dat is de basis van longeren!

Je kunt inderdaad beter pas met snoepjes beginnen als je weet hoe je een 'brug'signaal kunt gebruiken (google maar eens of kijk op de sites die eerder gegeven zijn) anders loop je kans dat de pony gaat bijten en dat is niet leuk.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:04

sallandval schreef:
Ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien! Vooral naar het eind van het filmpje toe gaat het steeds beter.

Wat ik je zou aanraden is voor jezelf leren om stapsgewijs druk op te voeren, dit kun je ook thuis oefenen (bijvoorbeeld bij elkaar). Wat ik bedoel is dat je bij bijvoorbeeld het achterwaarts gaan de pony eerst heel licht een teken geeft van achteruit gaan (eigenlijk zoals je wilt dat hij het gaat doen als je al heel ver met hem bent) en pas als hij dat niet doet iets harder duwt en dan steeds iets harder bij geen reactie. Als hij een (klein)stapje achterwaarts gaat stop je METEEN met duwen en geef je hem rust als beloning!

Als je dat onder de knie hebt (dus niet weten maar kunnen, dat zijn twee verschillende dingen namelijk) kun je hem ook proberen te sturen door bijvoorbeeld zijn voorhand opzij te laten bewegen als je daar zacht tegen duwt en zijn achterhand (apart van elkaar) en kun je hem bijvoorbeeld door het labyrinth laten gaan als jij er zelf naast staat in plaats van dat je steeds voor hem moet lopen; dat is de basis van longeren!

Je kunt inderdaad beter pas met snoepjes beginnen als je weet hoe je een 'brug'signaal kunt gebruiken (google maar eens of kijk op de sites die eerder gegeven zijn) anders loop je kans dat de pony gaat bijten en dat is niet leuk.

Dankje voor je reactie! :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 18:04

liljebo schreef:
Ik verwacht bezoek, maar heb vast de eerste 2.40 min bekeken, dus zal daar vast iets over zeggen

0.44 Zeil over paard. Je houdt de pony vast bij het halster en biedt geen keuze. Op die manier train je niets. Pony moet het over zich heen laten komen. Zoek eens op internet hoe je een paard correct 'desensilibeerd' Dit moet met een doorhangend leidtouw gebeuren, stap voor stap

0.55 vechten met de pony. Geen goed idee. Basis is niet goed

1.02 pony gaat rennen en dan gaat de begeleidster rennen. Pony bepaald dus wat er gebeurt. Geen goed idee. Pony moet naast je blijven (en ook niet vooruit rennen, zoals hier ook gebeurt) totdat de begeleidster bepaald dat je gaat rennen. Loopt de pony vooruit, dan halt en stapje achterwaarts. Iedere keer opnieuw, totdat de pony naast je loopt
Dit gebeurt later nog een keer
Sprongetje is beheerst en netjes

Tussen de balkjes door gaat ook best goed

Achterwaarts: Je leert de pony niet achterwaarts gaan, maar duwt hem achterwaarts. Dit is nooit een goed idee, want ook hier weer leert de pony niets. Je drukt voorzichtig op de borst, bij geen reactie meer druk met vingertoppen en houdt aan totdat de pony een poging tot achterwaarts doet (een gewichtsverplaatsing is al goed. Dit moet je leren zien) Als dit gebeurt, laat je alle druk wegvallen alsof je door een bij wordt gestoken. Daar leert de pony van.

Je beloont de pony voor het achterwaarts laten duwen. Geen goed idee. Je krijgt wat je beloond en dat is in dit geval een pony die leert dat tegendruk geven bij achterwaarts gaan goed is. En dat wil je juist niet.
Wil je met voer werken, dan zul je je eerst terdege moeten verdiepen in het clickeren.
Zoals je het nu doet, heb je grote kans dat je pony vervelend wordt en de verkeerde dingen leert. Dat ligt dan niet aan de beloning, maar aan jullie timing en feeling wanneer je mag belonen. Doe je dat verkeerd, dan krijg je het tegenovergestelde van wat je wilt.

Bij over het zeil laten lopen opnieuw: Pony laat verzet zien, rent weg en wordt beloond doordat je meerent en hij dan een snoepje krijgt. Hier had je het tegenover gestelde moeten doen. Stoppen op het moment dat hij wegrende, pasje achteruit, weer wegstappen en bij weer wegrennen weer pasje achteruit etc. Niet belonen

Tot dusver is het probleem dat jullie 10 stappen te ver zijn. De pony kent en begrijpt niets en wat jullie willen, is hem dingen laten doen die hij niet heeft geleerd.
Zoals jij eerst het alfabet moest leren voordat je woordjes kon leren schrijven en woordjes voordat je zinnen kon maken; zo moet de pony eerst de kleine beginselen leren;naast je lopen aan doorhangend touw, stoppen wanneer jij stopt, wijken voor druk etc.

Ik bedoel dit niet om jullie te plagen of vervelend te zijn, maar zeg eerlijk wat ik zie en waar het fout gaat. Probeer daar iets mee te doen.
Ga eens naar deze site:
http://www.ingeteblick.be/
of deze
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... t-paarden/

en lees je goed in.
Ik zal later, als ik meer tijd heb, de rest bekijken.

bedankt voor de sites
ik begrijp het...
puntjes om op te oefene :j
doorwerken dus.
ik begrijp het wel

Hillady

Re: Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:09

prugelpiet

ik begrijp het ook wel ??// :oo
Dat heb ik helemaal niet gezegd?! :?

Blackxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:46

Een shetlander is inderdaad niet zomaar even op te voeden. Als jij zegt dat jullie begeleiding hebben van iemand die 37 jaar ervaring heeft met paarden, moet diegene dat weten. Voor een shetlander moet je consueqent zijn! Ik ben zelf ook een shet aan het opvoeden die is nu 2, ik doe het met de eigenaresse samen en dat gaat top! Hij word door 3 mensen gedaan ik de eigenaresse en nog een meisje die vooral stapt en longeerd. De eigenarresse en ik bespreken alles samen wat we hebben gedaan hoe hij daar op reageerde enz. En door de duidelijkheid is het voor de pony ook makkelijker om zulk soort dingen te leren. Leer hem commando's aan dat helpt ook! Stap is stap draf is draf galop is galop halt of sta stil is half of sta stil. Niet meer niet minder, ik zou verder voorlopig niet zomaar opeens aangaloperen maar tegen het paard zeggen: Let op! Galop. ipv opeens keihard gaan rennen. En om op 3 jarige leeftijd al op een shet te zitten vind ik ook niet verstandig.. Wij hebben hem voor de kar, waardoor die spieren traind, en we doen ALLES bitloos we zetten hem ook bij met het longeren en dat gaat super. Dus het is verstandig is rugspieren te gaan trainen voordat je der op gaat zitten, af en toe een zadel erop leggen zonder singel strak te trekken en er gewoon mee stappen en longeren is meer dan genoeg voor 3 jarige leeftijd! Succes verder! En puberteit doet ook wel een beetje mee! Mijn verzorgshet bokt en steigert ook wel is een simpele EHH (stemverheffing) en een klein rukje aan et touw is al voldoende!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:37

Ok ik heb de rest bekeken. Vanaf 3.25 tot aan de balken zie ik een pony die keurig meeloopt aan een los touwtje. Dat is top. Ook tussen de balkjes door gaat erg netjes.
Bij 6.30, het halthouden na het plastic is ook keurig. Pony staat aan los touwtje naast je. Dat is wat je wil!

Het achterwaarts is nog moeizaam. Dat komt puur en alleen omdat de pony nog niet heeft geleerd te wijken voor druk

Achterwaarts gaan voor druk
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... s-gaan.asp

Achterwaarts dmv beloning/clicker
http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... aarts.html

Verder moet je er dus op letten dat de pony je niet voorbij rent. HIj moet naast je blijven. Op die manier loop je nooit het risico dat hij op een dag in een hele drukke bui te ver voorbij rent, een bokkesprong maakt en jou daarmee raakt. Bovendien heb je geen controle als hij voor je uit rent.
Begin met 1 stapje draf oefenen en bouw dat stapje voor stapje op.

Vergeet ook niet de pony af en toe flink te belonen als hij netjes aan een doorhangend touwtje naast je loopt. Meestal krijgt zo'n pony alleen aandacht bij obstakel of als hij iets moet doen, maar het is belangrijk om de brave momenten aandacht te geven

Een opmerking: Maak een keuze of je de pony iets wil leren door het opvoeren van druk (begint met lichte druk en dan meer druk totdat het paard reageert en jij dus uiteraard meteen alle druk laat wegvallen... die reactie is in het begin niet meer dan een gewichtsverplaatsing... meer mag je nog niet vragen totdat de pony het begrijpt)
of dat je het wil aanleren mbv clicker
In dat geval voer je geen druk op en wacht je op een reactie die je beloont.
Het gebruik van beiden methode gelijktijdig is nooit een goed idee . Dat leidt tot een zogenaamd vergiftigd commando, maar de uitleg is voor nu te lastig voor je.
Het komt er alleen op neer dat de hekel aan druk voor de pony dan zwaarder weegt dan de beloning en de beloning gekoppeld wordt aan druk.
Dus maak een keuze hoe je wilt werken.

Als je met voer wilt werken, is het verstandig om te leren met clicker te werken. Daarmee kun je precies aangeven wat je beloont.
Stel je springt en de pony springt keurig, maar rent je na de hindernis voorbij. Je stopt en beloont. Dan beloon je dus niet de sprong, maar het voorbij rennen (zo voelt de pony het)
Met de clicker kun je precies op het moment van de sprong clicken.Als de pony de clicker kent (dat moet je hem natuurlijk eerst leren) begrijpt hij waarvoor hij wordt beloond.

Werken met voer zonder clicker is geen aanrader. Daar kan de pony makkelijk verkeerde dingen mee leren en opdringerig worden.
Lees de site van inge teblick maar eens goed door. Ik heb je die site-link gegeven

arual1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:39

Ik Weet denk ik heel zeker dat het de pubertijd is!!!,

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 06:37

lilje bo : Ja dankje komt : Toen ik was was ook een van de eerste keren dat we het deden dus ja dan moet je er ff inkomen :j

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 06:55

hahahahah deze foto vrolijkt me altijd op: Afbeelding

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:22

Zadel na laten kijken osteopaat laten komen

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:22

denyse2 schreef:
Zadel na laten kijken osteopaat laten komen

ze word nog niet bereden .

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:07

DoxLover schreef:
hahahahah deze foto vrolijkt me altijd op: [ Afbeelding ]

Superleuke foto! :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 07:15

vinden wij ook.

wat kunnen we nog meer doen in zo1n parcourtje?
want ze vind het wel erg leuk

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:03

morgen gaan we waarschijnlijk weer heen, vrij van school *D =:)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:23

nee toch niet iegnaren niet thuis

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:01

Op you tube op horseagility kijken... dan kom je vanzelf filmpjes tegen met agility en kun je ideeen opdoen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 08:45

dankje trouwens zo staat ze pony erbij als er op word gezeten (gebeurd nu niet meer wou toch ff laten zien) Eigenaren waren erbij!!!!!! http://7.media.hyves-static.net/1502637 ... 37046.jpeg

hij kan een beetje raar zijn maar dt kwam omdat ik alleen nog maar een bewerkte had en dat stond een beetje raar dus heb ik de takst aan de onderkant eraf gesneden
ja haar voeten steken op het orgineel een beetje uit maar ze is klein en licht voor haar 11 jaar!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:21

iemand reactie :p

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:03

Wat moet daar vanaf te zien zijn?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:00

nou gewoon hihi :+ Misschien hadden jullie nog vragen ofzo :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:31

nouwij vinden niet dat ze eruit ziet alsof ze het niks aan vind

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:33

Ik zie een pony die iets interessants ziet en kijkt. Kan er niet zoveel vanaf lezen of ze het nu leuk vindt of niet. Het wil niet zeggen dat ze haar oren naar voren heeft dat ze het leuk vindt dat er iemand op haar rug zit.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:34

capopjekop schreef:
Ik zie een pony die iets interessants ziet en kijkt. Kan er niet zoveel vanaf lezen of ze het nu leuk vindt of niet. Het wil niet zeggen dat ze haar oren naar voren heeft dat ze het leuk vindt dat er iemand op haar rug zit.

Nee oke .. Maarja waarschijnlijk zal het niet heel erg zijn