Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:36

Wij hebben niet jouw voorkennis, Malene. :+

Welkom Daff!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:37

Ik ga toch maar even wat meeschrijven hihi, veel te interessant.

Even korte achtergrond info, vast wel fijn om een beetje te weten tegen wie je praat.
Ik ben nu 24, rijd paard vanaf mijn 9e. Meteen op de ponyclub begonnen, en vanaf mijn 10e rijd ik ook wedstrijden. Veel verschillende paarden gereden, van hele vlugge tot hele trage en kan eigenlijk overal redelijk mee overweg. Moet ook wel, want de paarden die ik onder het zadel krijg zoek ik niet uit maar kom ik gewoon tegen. Letterlijk, ik ben nog nooit voor mezelf op zoek gegaan naar een paard en toch heb ik er altijd meerdere te rijden. Op dit moment heb ik er 2 in het Z1, één van mezelf die het leuk doet en de ander van een kennis, doet het ook leuk maar kan helaas door lichamelijke problemen niet echt verder en wordt daarom rustig afgebouwd. (merrie, veel veulens, beetje krom geworden, zonde) Daarnaast pak ik binnenkort een nu 4jarige op, heb ik van de zomer al een keertje of 10/15 opgezeten en die mag dit jaar een beetje aan het werk. Ontzettend veel zin in want dat is de eerste in ehm...tien jaar denk ik die ik gewoon 'blanco' te rijden krijg en waar nog helemaal niets aan stuk of verprutst is. Heerlijk!

Wat op dit moment mijn grote probleem is, is mijn eigen houding. Ik zat vroeger best heel netjes, recht, in balans, gewoon correct. Echter na een aantal jaren vooral te moeten corrigeren is dat echt achteruit gegaan...
Mijn balans is wel vrij ok, ik rijd bijvoorbeeld vrij simpel ook zonder beugels (doe ik ook wel geregeld) maar het allergrootste probleem zijn mijn benen. Ik drijf teveel met mijn hak, trek mijn onderbeen omhoog en leg het ook te ver naar achteren. Daarbij neig ik vaak met mijn bovenlichaam iets naar achter te hangen.
Daarbij komt dat zodra ik gespannen raak (ik ben niet bang, maar wedstrijdspanning bijvoorbeeld heb ik wel, heel erg soms zelfs) dit zo verergert dat ik ook met de rest van mijn lijf ga wiebelen --> paardlief helemaal in de war en van rijden is dan echt geen sprake meer.
Dus, als iemand tips heeft voor het rechtop, lang en in balans blijven zitten (en dan vooral tijdens het werk, als ik gewoon rondrijd kan ik wel zitten maar owee als ik iets ga doen...) dan zijn die erg welkom. Zowel op als naast het paard...
Ik kan misschien binnenkort wel een filmpje plaatsen mocht dat interessant zijn, plaats normaal nooit iets maar ik geloof dat ik het hier nog wel aandurf ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:49

Esther heb je wel eens aan Bach resque gedacht?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:03

Of aan oefeningen op een zitbal? Daar kan Ankem veel over vertellen! :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:04

Japeloup schreef:

Nee eigenlijk niet...zal er eens op googelen! Ik gebruik wel rustgevend van Vogel, dat scheelt wel al iets, is ook iets natuurlijks (zou even moeten kijken wat er precies inzit, weet ik zo niet eens). En ik kán het wel, dat is het ergerlijke eraan. Vroeger had ik nooit spanning voor een wedstrijd..Maar ik wil het gewoon te graag goed doen...werkt niet :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:07

_Esther_87_ schreef:
Japeloup schreef:
Nee eigenlijk niet...zal er eens op googelen! Ik gebruik wel rustgevend van Vogel, dat scheelt wel al iets, is ook iets natuurlijks (zou even moeten kijken wat er precies inzit, weet ik zo niet eens). En ik kán het wel, dat is het ergerlijke eraan. Vroeger had ik nooit spanning voor een wedstrijd..Maar ik wil het gewoon te graag goed doen...werkt niet :')

Voordeel van Bach is dat je het preventief kan innemen maar ook op het moment dat je denkt; ai net iets te veel spanning.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:11

Ik ben niet van de bachdingen. Te nuchter voor. En daarnaast heb ik zelf iemand eens een kalmeringstabletje gegeven wat gewoon een asprine was en die was toen ook volledig kalm. Wat was ze daar blij mee.

Voor mij een dubbel bewijs dat het tussen je oren zit.

In plaats van het goed te willen doen probeer ik het altijd fijn te doen. Ik streef naar een goed gevoel, een goede communicatie, een goede samenwerking. En als ik dat kan in de proef, dan is je proef ook goed.

Mijn vader zei altijd: voor wie rij je die wedstrijd. Tja, voor mezelf dus....
En dan zei hij: wat wil je zelf? Tja, fijn rijden, een goed gevoel hebben, goede samenwerking....

Naja, en dat zei ik dus altijd tegen mezelf.

Daarnaast visualiseer ik mijn proeven. En dat werk ik dan uit. Ik kan wel een voorbeeld sturen maar dan heb ik wel je mailadres nodig.

Hierdoor wordt ik me bewust van onbewuste wensen die ik heb voor de proef.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:15

Ga eens zoeken, bedankt! Kijk thuis oefen ik gewoon verder natuurlijk, maar al gaat het de hele week hartstikke goed, dan moet het alsnog in de ring gebeuren en als ik het daar dan verpruts dan werkt dat vervolgens meestal weer door in de rest van mijn training (qua zelf onzekerder zijn dan) en vervolgens ben ik de volgende wedstrijd nog zenuwachtiger...Als ik dat kan doorbreken ga ik al een stap in de goede richting denk ik.

Zooist, goede tip! Ik heb nog ergens zo'n yoga bal, zal eens gaan zoeken op oefeningen die gericht zijn daarop!
Ik zal je mijn emailadres sturen via pb, klinkt interessant namelijk. Het stomme is, ik geef op zich niet om wat anderen denken of welke plek of hoeveel punten ik haal...Maar ik vind van mezelf dat ik goed moet rijden, dat ik het moet kunnen...Ik zet heel veel druk op mezelf op een of andere rare manier. Laatst begon ik bijvoorbeeld aan een proef, dan gaat het binnenkomen goed, eerste uitgestrekte draf rijd ik de diagonaal op, geef been, gooi daarbij allebei mijn benen naar achter waarop paard dus aangaloppeert...En op het moment dat ik het doe denk ik ook echt van muts, wat doe je nou?! Maarja, dat is een beetje te laat :o

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:27

Welkom nieuwelingen! :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:54

Zooist schreef:
Ik denk echt dat het voor jou nu tijd wordt om meer naar het voorwaartse te gaan. Je paard moet zelf de GO krijgen om te lopen en van daar uit kan je weer verder.

Maar dat is echt niet makkelijk. :n

En ik bedoel niet hard gaan, in een hoog tempo, maar je paard moet voorwaarts denken in alles wat hij doet en die stap moet jij eerst leren maken. Met je gevoel en met je zit.

Zou je eens een poging willen doen om verder uit te leggen hoe je dit doet?
Lijkt me reuze interessant :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:01

Welkom hier!

Oooh wauw wauw wauw, wat ben ik weer trots op mijn stresskip!!!
Binnenbak was zoooooooo spannend :wow:
Vreemde geluiden en spiegels en paarden in stal en en en :+
Dus eerst 2 rondjes aan de hand gelopen om hem naar alles te laten kijken en opgestapt.
We hadden aardig wat kijkerige momenten, maar ook hele fijne momenten.
Hij was erg voorwaarts, wat voorheen omsloeg naar loperig door mijn spanning.
Maar ik kon blijven ontspannen en het omzetten naar werk. En toen ging hij me toch sjouwen :~
Goed over de rug, fijne aanleuning en achterbenen tegen zijn buik. Ik heb met verbazing zitten kijken hoe hij nu loopt. Zo in balans en met zo'n sterk achterbeen.

Nu ik nog beter gaan zitten :+
Toch wel fijn die spiegels :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:50

Welkom nieuwe mensjes,

Ja zitbal zijn we hard mee aan de slag. Heb er spierpijn van.
Tip die ik van mijn juf kreeg was om alle onderdelen tijdens een wedstrijd heel bewust te rijden. Dus echt het eerste onderdeel ingaan, helemaal afwerken en dan pas aan het volgende.
Vaak denken we al aan oefeningen aan het einde van de proef en rijden daarommonze eerste oefeningen minder bewust.
Ik denk dat wanneer ik nu zou starten ook heel anders in de wedstrijden zou staan. Veel minder gespannen. Ik ga de dingen nu aan. Ben zelfs laatst op de ladder naar de hooizolder geklommen om stro te pakken. En ik heb me toch een hoogtevrees. Heb er eerst tien minuten naast gestaan en toen ben ik hem aangegaan. Voor mij een hele overwinning. Vroeger zou ik voor dit soort dingen weglopen, maar nu ga ik ze vol vertrouwen in mijzelf aan.
Een ipad typt soms ruk, dus vandaar dat er soms een andere letter staat of de woorden aanelkaar geplakt staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:54

Zooist schreef:
Dat dacht ik wel, dat dacht ik wel...... *\o/*

Maar ook zonder die druk erop kan dat. Wat denk je wat er gebeurd als ik Zoohee onder druk iets wil laten doen %) Ik denk dat ze me dan weer aan een spijker in de hoek van de bak hangt.... %)

Ik denk echt dat het voor jou nu tijd wordt om meer naar het voorwaartse te gaan. Je paard moet zelf de GO krijgen om te lopen en van daar uit kan je weer verder.

En ik bedoel niet hard gaan, in een hoog tempo, maar je paard moet voorwaarts denken in alles wat hij doet en die stap moet jij eerst leren maken. Met je gevoel en met je zit.

Maar ik weet niet wat de anderen hiervan vinden hoor :)
Misschien zijn er bij met een helder idee.

Hier ben ik ook opnieuw begonnen met paard vooruit laten denken. Hij wil(de) of rennen of remmen. Hoe harder ik dat wilde regelen, hoe slechter het ging en hoe harder hij ging staken. Langzaam aan gaan we meer vooruit denken en gaat hij weer veel fijner lopen.

Ik denk dat het idd voor jullie wel een goede zou zijn Daf!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:57

_Esther_87_ schreef:
Ga eens zoeken, bedankt! Kijk thuis oefen ik gewoon verder natuurlijk, maar al gaat het de hele week hartstikke goed, dan moet het alsnog in de ring gebeuren en als ik het daar dan verpruts dan werkt dat vervolgens meestal weer door in de rest van mijn training (qua zelf onzekerder zijn dan) en vervolgens ben ik de volgende wedstrijd nog zenuwachtiger...Als ik dat kan doorbreken ga ik al een stap in de goede richting denk ik.

Zooist, goede tip! Ik heb nog ergens zo'n yoga bal, zal eens gaan zoeken op oefeningen die gericht zijn daarop!
Ik zal je mijn emailadres sturen via pb, klinkt interessant namelijk. Het stomme is, ik geef op zich niet om wat anderen denken of welke plek of hoeveel punten ik haal...Maar ik vind van mezelf dat ik goed moet rijden, dat ik het moet kunnen...Ik zet heel veel druk op mezelf op een of andere rare manier. Laatst begon ik bijvoorbeeld aan een proef, dan gaat het binnenkomen goed, eerste uitgestrekte draf rijd ik de diagonaal op, geef been, gooi daarbij allebei mijn benen naar achter waarop paard dus aangaloppeert...En op het moment dat ik het doe denk ik ook echt van muts, wat doe je nou?! Maarja, dat is een beetje te laat :o

Heb je al eens geprobeerd om een vast riedeltje ervan te maken?

Ik was nooit zenuwachtig voor een wedstrijd, tot dit paard :+ Ik heb nu vast riedeltje met uitladen en opzadelen enzovoorts. Met rijden probeer ik dat ook, hoewel ik daar wel wat zijwegen bij heb. Maar begin altijd een rondje aan de hand, dan rustig stappen tot hij en ik rustig zijn en dan gaan we rustig aan het werk.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:26

Ik ga er morgen even voor zitten Bri.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:41

Allemaal nieuwelingen, wat leuk, welkom allemaal! :wave:

@Ankem, had jij nou dat boek met oefeningen op de bal speciaal voor ruiters? Of wat voor oefeningen doe jij?

Begin januari was ik heel fanatiek met de oefeningen van Eckart Meyners bezig, maar moeilijk vol te houden hoor...inmiddels heb ik al heel lang niks gedaan.

Sowieso al bijna 2 weken geleden dat ik op paard heb gezeten...nu mag het wel weer gaan dooien hoor! :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:43

Maandag geven ze dooi op +:)+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:54

Zooist schreef:
Dat dacht ik wel, dat dacht ik wel...... *\o/*

Hahaha, ja ergens zit die drang er wel! Ik snap waar je naartoe wilt en met de Macriderscup werd dat me ook nog eens lichtjes ingewreven (positief bedoeld hoor want ik was er eigenlijk wel blij mee) maar het daadwerkelijke toepassen....dat valt me niet mee.

Als mijn hoofd het toelaat,stap ik vanmiddag weer op. Mijn eerste doel is om simpelweg rondjes te rijden zonder duw (alf) en trek (daf) werk en m dan wat hoger in tempo te laten lopen maar tegelijkertijd ook constant. Het grappige is dat toen ik van de week galoppeerde, hij me weer ouderwets liet voelen hoe het is om heerlijk los door zijn lijf, flink door te galopperen. Daar wil ik in eerste instantie ook in de draf naartoe.

Wat mij helpt daarbij is om muziek op te zetten, ik gebruik dan ook de lengte van de muziek om mezelf aan te leren langere tijd iets te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:59

Zo herkenbaar Daf :j
Ik heb precies dezelfde problemen met Jim. Hij hangen, ik druk zetten.
Zijn draf was altijd zijn sterkste gang, maar daar heeft hij nu de lossigheid nog niet.
Daarom train in veel in galop, waardoor eigenlijk alle gangen beter worden :j

En met muziek rijden is zo fijn :j
Heb je les? Als met je instructeur/instructrice gesproken over dat stapje verder?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:01

Blijheid schreef:
Zooist schreef:

Zou je eens een poging willen doen om verder uit te leggen hoe je dit doet?
Lijkt me reuze interessant :j

Bedoel je hoe ik leer dat mijn paarden zelf gaan lopen? Dat ze zelf die -go- krijgen?

Dat is een kwestie van herhalen en herhalen.

Begin bij halthouden. Dan zit openen, hand naar voren, been geven tot het paard zelf al denkt... "Hey, de zit gaat los, ik ga naar voren. Dan hoef je verder haast niks meer te doen.

Zolang het paard niet zelf naar voren denkt blijf je dit herhalen en zodra het paard naar voren gaat beloon je het paard door niks meer te doen.

Zelfde naar draf vanuit stap. Zit openen, hand meegeven, been aanvullen. Paard moet direct naar voren. Als je dit tig keer herhaald zal het paard zelf al naar voren gaan denken.

Daarna ga je in een gang heel veel doen met tempowisselingen. Los zitten en benen lang maken is naar voren, dijbeenspieren aanspannen en uitademen en door je onderrug zakken is terugkomen.

En nogmaals, dat is door te herhalen tot je er zelf niet meer over na hoeft te denken. Want als jij er niet meer over hoeft na te denken, hoeft je paard daar ook niet op te wachten :P

En het aller aller belangrijkste is: consequent zijn. Want ben je dat niet, dan duurt het heel lang voordat ze zelf naar voren gaan denken.

En soms is het makkelijker om dit eerst in galop te gaan doen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:12

Toevoeging: Het is hierbij heel belangrijk dat je goed weet mee te zitten en jezelf kan dwingen om niet teveel met de teugels te doen.

Wanneer ik mijn paarden leer naar voren te denken zal het me een worst wezen of ze nu goed nageven (meestal doen ze dat al) of dat ze even met de neus omhoog komen. Het belangrijkst is dat ze gaan reageren op mijn zit en dat dat een gewoonte gaat worden.

Dus goed voelen wat er onder je gebeurd en daar met je zit op anticiperen. Zonder dat je tegen gaat zitten.

Vaak krijg je dat je paard in het begin wat schieterig gaat worden. Dat beloon ik alleen maar. Want dat is naar voren denken. Als je dan met je zit niet mee bent en ze ook nog een ruk in de mond krijgen omdat je zelf niet snel genoeg bent met je teugels te laten vieren zal dat tegenwerken. Ze krijgen dan geen beloning (nergens druk maar een meegaande ruiter die ook nog eens "braaf" murmelt) maar een plof in de rug en een ruk in de bakkes.

Dus ga eerst zelf na of je echt onafhankelijk kan zitten. Je paard niet in de weg zit, zelf snel genoeg bent, en ga dan hiermee beginnen. Begin met de halt-stap en bij geen reactie ga je naar voren tot het paard zelf naar voren denkt, of dat dan stap-draf of galop is. En je paard KAN dan het bit niet vast pakken want JIJ hebt het niet vast :) dus er valt niks vast te pakken. Pas als het paard zelf naar voren denkt, sluit jij je zit en laat je hem (zonder teugelhulp maar met stem) terugkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:18

@Malene: Duidelijk, dankjewel :j
Ik denk dat ik een heel end op weg ben, maar dat in het consequent zijn nog wat winst te behalen is.

Bijvoorbeeld; als ik fanatiek aan het rijden ben heeft [***] die GO wel en ben ik ook consequent, en zo bezig als jij omschrijft, veel overgangen en schijnovergangen. Zit openen en been geven is weg. Dat gaat dan goed. Vasthouden doe ik zeker niet, als ik iets vasthoud dan kan ik sowieso vergeten dat [***] aan het werk gaat. Ik houd wel contact, maar met ontspannen hand en geen nadruk op waar zijn neus zit. Vaak is hij in het begin ook nog niet helemaal nageeflijk, maar als ik door blijf werken met overgangen en een lichte hand zakt hij daar op den duur vanzelf in.

Waar het misgaat: zodra ik ga uitstappen weet [***] dat precies, zakt hij in een sukkelstapje en reageert hij lang niet meer zo alert 'We zijn toch klaar >;) '. Tegenwoordig laat ik hem dus ook tijdens het uitstappen soms een overgang maken, naar halt en weer weg, of naar draf, maar toch krijg ik hem daar nog niet zo wakker in, als in het 'gewone' rijden.
De GO is dus wel trainbaar, maar niet vanzelf aanwezig, ofzo.

edit: Nog een vraag: Hoe weet je of je onafhankelijk zit en snel genoeg bent etc?
Ik weet wel dat ik geen steun zoek aan de teugels (met halsring, of met helemaal niks om rijd ik ook zo weg) of aan het zadel (op dit 'blote' testzadel zonder enige steun of wrong gaat rijden ook vrij makkelijk, al is het even wennen, en ook zonder zadel is geen probleem). Ik voel wel dat ik eigenlijk nooit achter de beweging zit.
Maar verder vind ik het lastig. Hoe schat je zoiets in bij jezelf? Wanneer ben je snel genoeg? Wanneer zit je écht onafhankelijk?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:52

Dat is heel moeilijk om van jezelf te kunnen inschatten. Maar je paard kan je daar veel meer over vertellen en je moet dus leren luisteren naar je paard. Als je in het zadel ploft, druk in je hand krijgt, je je paard een ruk in de mond geeft wanneer hij naar voren schiet en niet goed kan zitten zonder dat je paard daarom vertraagd, dan moet je eerst meer aan je zit gaan werken.

Komt je paard terug omdat je gaat doorzitten, dan werk je teveel terug met je zit, dat is de eerste check voor jezelf. Soms is het handig om gewoon een halstertouw om de hals te knopen en je daaraan vast te houden en je teugels in een boogje te houden. Merk je dat je je echt vast moet houden aan dat touw, dan zit je niet genoeg mee en moet je daar eerst op gaan oefenen. Zo kan je het zelf uitbouwen.

Meest belangrijke is om een eerlijk iemand langs de kant te hebben die geen mooi weer predikt, maar eerlijk weet te zeggen dat 'iets' nog niet goed genoeg is. En je daar dan ook bij kan helpen.

Soms ben ik ook niet snel genoeg (ik heb er eentje die nogal erstig vlug kan zijn) en dan voel ik dat ik de lepel tegen mijn kont krijg of dat ik met mijn bovenlichaam wat naar achteren klap. Mijn armen zijn (vaak) wel snel genoeg mee dan.

Dus als tweede belangrijkste is het continue voelen en bewust zijn van wat er onder je gebeurd, maar vooral ook wat het met jou doet en hoe dat gevoel bij jou overkomt. Bewust zijn van je handelingen en je eigen bewegingen.

Edit: als ik alleen in de bak ben wil ik nog wel eens mijn ogen sluiten als ik de lange zijde of de diagonaal oprij om me alleen te focussen om mijn gevoel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:55

Mooi he, hoe alles toch weer terug komt op voelen, voelen, voelen. :j Om goed met je paard te kunnen samenwerken moet je je zo bewust zijn van wat je doet, hoe je het doet en wat voor effect dat heeft en ook kunnen voelen hoe het gaat als je iets op een andere manier doet. Moeilijk! Maar wel heel duidelijk.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:55

Oef, dan heb ik natuurlijk wel een enorm nadeel voor wat betreft mijn zit...die is al een stuk beter geworden maar zal nooit superonafhankelijk en "mee" worden helaas. Ben inmiddels wel zover dat ik gelukkig niet zo bijster veel meer aan mijn teugels hoef te zitten maar qua zit, dat wordt een lastige.

Ik heb volgens mij wel nog zo'n bal liggen, misschien dat ik daar wat mee zou kunnen....