[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:52

@Joolien: altijd eerst zorgen dat je paard voorwaarts is, zonder dat is een (goed) contact en aanleuning niet mogelijk.
Het is eigenlijk heel simpel, door het aandrijven gaat zijn neus naar voren en de lengte van de teugel bepaalt dan tot hoever. Op elke lengte dat je weerstand biedt/begrenst moet het paard (op een gegeven moment) nageven. Zodat je ook met een langere teugel en een lage hals je paard voorwaarts neerwaarts kunt losrijden en hij altijd je hand opzoekt zonder zich te onttrekken.

Zo kun je je paard naar je hand toe drijven. Schrijvend altijd wat lastiger uit te leggen dan in de praktijk.
De controle is dan ook als je de teugel iets langer laat, hij je hand weer moet opzoeken tot er weer contact, dus aanleuning is.
Wij nemen contact, als het paard dat doet is het aanleuning.

Regenpier

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:18

hallo allemaal, ik heb een vraagje:

sinds een paar maanden ben ik echt leren 'rijden' met mijn E pony Izo.
Ik merk nu wel echt dat ze minder gemakkelijk is dan ze lijkt. Ze geeft namelijk niet zomaar toe... Mijn instructrice zegt dat ik alles wel goed doe, maar dat het nog niet op z'n plek valt...
Izo wilt nog niet goed ontspannen/ aan de teugel komen.
Ik rijd heel veel goed uitgereden overgangen waarbij ze de achterhand goed moet blijven gebruiken, want die vergeet ze het liefste.
Ook schijnovergangen in draf neem ik er vaak bij.
Verder probeer ik haar aan het begin lang en laag in te stellen, maar dan heb ik nog niet de goede aansluiting. Mijn instructice zegt dat dit komt omdat ze nog niet goed van achter naar voor is. Hier ben ik nog flink mee bezig, maar het lukt nog niet... Als ik de activiteit wil opwekken, dan word ze zeg maar een beetje pissig. Ze gaat of onder me uit lopen, of ze doet haar kop in de lucht...
Ook komt mijn instructrice er vaak even langs lopen en neemt ze het even over als Izo goed actief loopt. ze zegt dan ook dat ze erg sterk is op rechts.
Als de activiteit klopt (en als ik daar mee bezig ben ook, ) dan probeer ik goede stelling te rijden, op 2 teugels, en kneepjes te maken in mijn binnenteugel. Vaak ontspant ze dan goed, maar maakt ze net niet het laatse knikje waardoor ze aan de teugel gaat lopen... Ook als ik er dan een beetje met mijn been bij wil rijden, komt ze weer omhoog...

Ik hoop dat jullie nog tips voor me hebben :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:02

Regenpier schreef:
hallo allemaal, ik heb een vraagje:

sinds een paar maanden ben ik echt leren 'rijden' met mijn E pony Izo.
Ik merk nu wel echt dat ze minder gemakkelijk is dan ze lijkt. Ze geeft namelijk niet zomaar toe... Mijn instructrice zegt dat ik alles wel goed doe, maar dat het nog niet op z'n plek valt...
Izo wilt nog niet goed ontspannen/ aan de teugel komen.
Ik rijd heel veel goed uitgereden overgangen waarbij ze de achterhand goed moet blijven gebruiken, want die vergeet ze het liefste.
Ook schijnovergangen in draf neem ik er vaak bij.
Verder probeer ik haar aan het begin lang en laag in te stellen, maar dan heb ik nog niet de goede aansluiting. Mijn instructice zegt dat dit komt omdat ze nog niet goed van achter naar voor is. Hier ben ik nog flink mee bezig, maar het lukt nog niet... Als ik de activiteit wil opwekken, dan word ze zeg maar een beetje pissig. Ze gaat of onder me uit lopen, of ze doet haar kop in de lucht...
Ook komt mijn instructrice er vaak even langs lopen en neemt ze het even over als Izo goed actief loopt. ze zegt dan ook dat ze erg sterk is op rechts.
Als de activiteit klopt (en als ik daar mee bezig ben ook, ) dan probeer ik goede stelling te rijden, op 2 teugels, en kneepjes te maken in mijn binnenteugel. Vaak ontspant ze dan goed, maar maakt ze net niet het laatse knikje waardoor ze aan de teugel gaat lopen... Ook als ik er dan een beetje met mijn been bij wil rijden, komt ze weer omhoog...

Ik hoop dat jullie nog tips voor me hebben :)

Daar gaat het iig mis.
Elke hulp moet in 1 x "helpen". Denk bijv aan het geven van been. Wanneer je dat overmatig doet, zal het paard steeds minder goed gaan reageren.
Een kneepje is een (halve) ophouding.
Wanneer jij je pony actief rijdt, zou ze niet pissig moeten worden (sommige zijn gevoelig op de buik, maar dan zou je dat wsl met "gewoon" rijden ook merken)
Het zou kunnen dat je gas geeft en remt op hetzelfde moment, dat is iig een veelvoorkomende reden.
Daarbij is het allemaal een kwestie van het gevoel leren herkennen en daarop correct reageren om het paard aan de teugel te rijden.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:17

Oke ja het is inderdaad niet dat ze gevoelig is op de buik, maar idd dat ik been geef en rem tegelijk.
Van mijn instructrice heb ik juist geleerd om ophoudinkjes te maken...
Hoe moet het dan? Als het niet met kneepjes moet? :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:31

Regenpier schreef:
Oke ja het is inderdaad niet dat ze gevoelig is op de buik, maar idd dat ik been geef en rem tegelijk.
Van mijn instructrice heb ik juist geleerd om ophoudinkjes te maken...
Hoe moet het dan? Als het niet met kneepjes moet? :o

Jammer van die instructrice ;(
eigenlijk "gaat het vanzelf".
Door het paard actief te maken, dus veel te schakelen zonder het paard te storen (en dus onbedoelde hulpen te geven) en door de juiste (lichte) aanleuning.
Het is erg moeilijk om het paard niet te storen. Wanneer je ergens spanning hebt in je lichaam (vooral schouder,elleboog,pols en hand, maar ook de rest van je lichaam) , geef je een (onbedoelde) hulp. Het is een samenspel om je paard "aan elkaar" te rijden. Het gaat dus ook een timing en dat moet je leren aanvoelen.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:49

Oke dankjewel,
Alleen, mijn instructrice vind ik erg fijn en ze heeft me al heel veel geholpen. Iedereen zal wel zijn eigen manier hebben ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:38

Regenpier schreef:
Oke dankjewel,
Alleen, mijn instructrice vind ik erg fijn en ze heeft me al heel veel geholpen. Iedereen zal wel zijn eigen manier hebben ;)

Ik raad je aan om eens wat verder te lezen. (boeken, andere topics op bokt etc)
Lijkt mij namelijk heel belangrijk als je goed wil leren paardrijden.
Je wilt dat je pony gaat nageven (hand volgen), zou jij dat als paard gaan doen wanneer je steeds ophoudingen krijgt in je mond?
Je gaf al aan dat je pony pissig werd als je haar actief ging rijden, dat is toch niet leuk?
Mocht dit berichtje niet fijn overkomen, ik weet even niet hoe ik het anders moet formuleren. Het is iig goed bedoeld advies :j

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:05

Ja ik vind het heel fijn dat je me tips geeft! :)
Vandaag heb ik mijn instructrice om hulp gevraagd bij het 'pissig' worden. Het kwam omdat ik de hulpen net iets te groot gaf. Uiteindelijk kreeg ik het gevoel te pakken en toen werd ze al veel actiever :)
Heb je nog tips? :o

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:50

dankje voor de uitleg :D maar wat moet je doen als het paard niet aan de teugel wil lopen en tegen je in gaat werken met het hoofd??

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:11

@Riannetjehh, zoek maar terug en kijk wat ik heb geschreven over weerstand bieden, en let op zonder te trekken.
Maar het eerste belangrijke is ALTIJD dat je paard echt heel goed re ageert op je been/kuitdruk.
Geen geschop met je hak. Kijk maar eens op http://www.paardrijles.info/publicaties.html, daar staan twee artikelen over het aandrijven.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:04

okee dankjewel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:14

Riannetjehh schreef:
dankje voor de uitleg :D maar wat moet je doen als het paard niet aan de teugel wil lopen en tegen je in gaat werken met het hoofd??

Hoe tegen werken en wat zijn je hulpen?

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:16

Om een paard goed ontspannen te laten lopen/ na te laten geven, moet je toch eerst ervoor zorgen dat de achterhand actief is en goed gebruikt word en daarna wat meer druk op de teugels geeft zodat het paard haar rug goed gaat gebruiken. heb ik dit goed?

Nu heb ik dus een vraag.

Heb zelf een vrijwel snelle/ drukke pony. Wij vinden het beide erg moeilijk om te ontspannen aangezien ik geen geweldige ruiter ben (ben druk a.h leren met lessen, lezen, doen) en zij het ook moeilijk vind het is haar volgensmij nooit echt heel goed geleerd ( Is namelijk ook een manegepony. Heb haar op bruikleen voor wintermaanden maar i.d zomermaanden is het een lekker manege strand pony. Dan mag ze namelijk heerlijk op het strand lopen) ze is dus niet mijn eigen maar in de wintermaanden voelt het precies hetzelfde.

Hoe ik haar nu vooral rijd : Ik ben nu vooral bezig met stap en draf aangezien ze in de galop vrijwel onrustig is en dat ik toch wel eerst de stap en draf goed wil hebben voor de galop ( is dit fout , graag tips). ben veel bezig met overgangen stap-draf. halt-draf. draf-halt , achteruit etc. Verder met veel voltes , figuren te rijden en een beetje druk van voor te geven maar toch wel wat ruimte.

Ze reageert vrijwel goed op mijn hulpen , je legt je been een beetje naar achter en ze zit zo in galop. Maar Galop draf wel moeilijker. Nou vroeg ik me dus af hoe krijg ik haar achterhand actief? Want vind zelf dat ze nog wel sloft echt zoals een manegepony zegmaar. Maar hoe krijg je nou zo'n actieve pony goed actief van achteren ? Vind het heel leuk om hier meer over te leren en tips te krijgen :D

Ook heb ik nog een vraag over stelling.

Ik probeer haar nu dus altijd stelling te laten doen naar binnen dan weer naar buiten dit doe ik door bij bv bij naar binnen te laten kijken zo: Met mijn binnenbeen wat druk en iets naar achter leggen zodat ze niet naar binnen valt en mijn beide handen naar links zegmaar en soms dat mijn binnenhand naar binnen en buiten gewoon normaal. Als je snap wat ik bedoel.

Maar ze buigt nog niet echt goed , voltes zijn hierdoor ook beetje vierkant. Hebben jullie nog tips over hoe ik mijn pony goed kan laten buigen dat ze echt om mijn binnenbeen loopt en het niet negeert want dat doet ze wel eens. bedankt !

En heb je nog leuke tips over hoe je je pony moet laten wijken , wil ik die ook graag horen ;)

Bedankt allemaal! *\o/*

[Sorry als dit hier al staat, of hier niet mag staan , maar heb geen tijd om het allemaal te lezen]
[ Over instructie, heb ik , hier heb ik al heel veel aan , vind hem heel goed leer er veel van, maar tips van mede bokkers is nooit verkeerd toch? *D ]

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:17

Regenpier schreef:
Heb je nog tips? :o

Vooral goed luisteren naar je paard. Let goed op de signalen, daar kun je veel van leren.
Paarden kunnen niet praten, maar ondertussen vertellen ze je zo veel. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:32

loveruby schreef:
ben veel bezig met overgangen stap-draf. halt-draf. draf-halt , achteruit etc. Verder met veel voltes , figuren te rijden en een beetje druk van voor te geven maar toch wel wat ruimte.

Het halthouden is geen makkelijke oefening al lijkt dat wel zo. De oefeningen van draf naar halt en halt naar draf zijn erg moeilijk om correct uit te voeren.
Achteruit hetzelfde eigenlijk.
Ik raaad je aan om vooral aan jezelf te werken. Leer om te voelen hoe je paard onder je beweegt. Voel wanneer ze een half pasje harder gaat, of eingenlijk nog daarvoor zodat je direct kan ingrijpen en een minimale hulp hoeft te geven. Probeer te rijden op je zit, zonder druk van voren.

Citaat:
Maar hoe krijg je nou zo'n actieve pony goed actief van achteren ?

Net als alle andere paarden. Door veel te schakelen (timing is belangrijk) en consequent de hulpen geven en niet teveel (onbedoelde) hulpen geven.

Citaat:
Ook heb ik nog een vraag over stelling.

Ik probeer haar nu dus altijd stelling te laten doen naar binnen dan weer naar buiten dit doe ik door bij bv bij naar binnen te laten kijken zo: Met mijn binnenbeen wat druk en iets naar achter leggen zodat ze niet naar binnen valt en mijn beide handen naar links zegmaar en soms dat mijn binnenhand naar binnen en buiten gewoon normaal. Als je snap wat ik bedoel.

Ik snap het niet helemaal ;)
Het is de bedoeling dat je je binnenhand wat naar binnen brengt (NIET naar je lichaam toe), begin met een beetje stelling totdat je dat onder de knie hebt. Je binnenbeen blijft op z'n plaats en je buitenhand ook. Wil je daarna de stelling naar buiten doen, moet je hem eerst weer recht maken. Ik raad je aan om eerst de stelling goed onder de knie te hebben voordat je de oefening moeilijker wilt maken (buitenstelling)

Citaat:
En heb je nog leuke tips over hoe je je pony moet laten wijken , wil ik die ook graag horen

Dat raad ik niet aan. Eerst de rest goed kunnen, anders leer je jezelf een hoop fouten aan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:17

Hey hoi,

Ik heb alles langzaam doorgelezen, uitgevoerd en gedaan.
Het gaat nu heel veel beter, meneer rijd continu ontspannen.
Ikzelf ben nu ook veel meer ontspannen. Af en toe springt hij uit de band met energie.
Maar dat mag ook wel. Hij begint ook al met achterhand er onder te lopen.
Links vind hij nog erg moeilijk, vind ik niet erg, daar trainen we op.
Linker galop springt hij af en toe verkeerd aan, kruisgalopje enzo. Maar in volte gaat het steeds beter.

Nu heb ik een andere vraag:

Mijn pony is ingereden met een utrechtse stang, vraag mij niet waarom! Ik was er niet bij!
Heb tijdje gereden met dubbelgebroken trens, maar als meneer dacht DOEGG dan stond ik bij mijn buurman in de tuin. Ik rijd weer met Utrechter stang, Hij loopt er als een trein op, en als hij nu wil gaan, bedenkt hij zich alsnog 3 keer. Dit natuurlijk door hefboomwerking.
Ik wil er vanaf, ik wil niet rijden met de Utrechter, ik wil weer gewoon verder op de dubbel gebroken.

Heb geen rijbak, rijd gewoon in een hofje, en als hij wil gaan, dan is het hallo buurman. Dit is natuurlijk niet te bedoeling.

Help

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:39

Lieke1 schreef:
Kennen jullie het boek Ruiters en Rechters van Ernest van Loon. Een vakman!!
Weerstandbiedende hand heb ik van hem geleerd in mijn opleiding tot instructeur (nog in de goeie ouwe tijd ;-)).

Totale blokkade klopt alleen als je hand 'vastzet' in stap en galop, in draf geldt dat niet.
Zolang je stilstaat hoef je - in principe - niet aan te drijven, zodra je voorwaarts gaat natuurlijk wel.
Een bijzetteugel is zeker geen gevaarlijk middel, in de grote hoeveelheid hulpmiddelen die er tegenwoordig zijn, is die juist tamelijk onschadelijk.
Leert de (mijn jarenlange) ervaring!
Het werkt in de praktijk heel goed, mits het paard goed voor de benen is en dus van achter naar voren naar de hand toe kan worden gedreven.

Een paard moet leren dat de druk op het bit door een begrenzende, weerstandbiedende teugel alleen minder wordt als het zelf het bit los laat.
En trekken moet natuurlijk niet (heb ik ook niet geschreven) maar alleen tegenhouden/de grens aangeven (begrenzende hand). Tegenhouden met zo min mogelijk kracht is de kunst, maar helaas werkt dat bij veel paarden niet.

Samenvattend kunnen we zeggen: de ruiter zoekt eerst contact met de mond van het paard. Hij drijft het paard naar de hand. De hand staat niet toe, maar biedt weerstand (een weerstandbiedende hand is een hand die niet terugtrekt, maar ook niet toestaat) tot het moment dat het paard zijn kaak en nek ontspant en in een nageeflijke aanleuning komt.

@Superwoman: je schrijft: Een ophouding maak je door je vuist iets dicht te doen en gelijk totaal wwer te ontspannen.
Lieke: dat is het ideale plaatje, maar we hebben het hier over een niet goed gereden paard, toch? Die heeft geleerd zijn kracht op een verkeerde manier te gebruiken.

Quote Tineke Bartels:
Weerstand bieden
Dat doe je om je paard nageeflijk te krijgen. Door je handen te gebruiken alsof het de rubberen ring is waarmee een bijzetteugel aan het zadel vastzit. Het paard trekt eraan en jij biedt weerstand tot het moment dat hij nageeft. Je trekt niet terug, je doet alsof je die bijzetteugel bent en aangezien je hand op dezelfde plek blijft, trek je niet door. Weerstand bieden doet je met de vuisten en niet met je armen. Houdt je duimen naar boven en je polsen licht gebogen.

Succes met oefenen.
Ik zal het boek opzoeken en de tekst aan jullie doorgeven...

Precies, dankjewel :j

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:53

Langcara schreef:
Ja, en paarden zijn meestal scheef omdat ze aan de ene kant betere coordinatie hebben. En als ze dan ook nog wat gespannen zijn (omdat instructrice je niet de tijd geeft om eerst eens in stap er de rust in te krijgen), en vervolgens moeten wijken (waarvan je van te voren weet dat dit gaat mislukken onder deze omstandigheden), en dan de instructrice ook nog eens zegt "hij is ongehoorzaam".......

Tsja. Dat heb ik dus ooit meegemaakt. Toen viel ik zelfs uit tegen haar. De rook kwam me uit de oren. Ik kon er niet over uit, zó weinig paardenverstand!

@Langcara Neem eens de moeite om op http://www.paardrijles.info/publicaties.html de artikelen te lezen, speciaal die over 'als je paard aan één kant sterker is' en de laatste twee (bovenaan) over de voorbereiding voor het wijken. Deel 3 komt waarschijnlijk eind van de maand in De Hoefslag.
Heb je vragen, laat maar weten... en succes!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:21

Wat is dan eigenlijk de beste 'teugelvoering' (dus hoeveel druk op of hoe lang/kort houd je de teugels het best). Ik heb altijd het gevoel dat ik m'n teugels te kort houd en naar mijn gevoel ervaar ik veel druk op de teugels terwijl de instructrice zegt dat ik m'n teugels meer op maat moet nemen. Ik ben dus bang dat ik teveel zou 'trekken' of teveel druk zou geven. Als ik dit dan doe, dan begint hij met z'n hoofd te schudden. Ook al houd ik hem voorwaarts, hij geeft op geen enkel moment na. Is het dan beter dat ik de teugels zo hou dat ik druk voel of dat ik ze los laat? Ik wil dit niet oplossen met trekken of kneepjes.

Hou er wel rekening mee dat ik zelf nog maar een jaar en half rij en dat m'n paard vier jaar oud is.. (ik weet het geen super combinatie :D )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:39

Laurrren schreef:
Wat is dan eigenlijk de beste 'teugelvoering' (dus hoeveel druk op of hoe lang/kort houd je de teugels het best). Ik heb altijd het gevoel dat ik m'n teugels te kort houd en naar mijn gevoel ervaar ik veel druk op de teugels terwijl de instructrice zegt dat ik m'n teugels meer op maat moet nemen. Ik ben dus bang dat ik teveel zou 'trekken' of teveel druk zou geven. Als ik dit dan doe, dan begint hij met z'n hoofd te schudden. Ook al houd ik hem voorwaarts, hij geeft op geen enkel moment na. Is het dan beter dat ik de teugels zo hou dat ik druk voel of dat ik ze los laat? Ik wil dit niet oplossen met trekken of kneepjes.

Hou er wel rekening mee dat ik zelf nog maar een jaar en half rij en dat m'n paard vier jaar oud is.. (ik weet het geen super combinatie :D )

De "teugeldruk" moet ongeveer het gewicht van de teugels zijn.
Het schudden met z'n hoofd geeft eigenlijk al antwoord op je vraag, dat vind hij niet fijn.
Het kan zijn dat je teugels wat te lang zijn en dat je instructrice dat aan geeft. Echter is het gevolg van een andere houding dat je eraan moet wennen. Kan zijn dat je daardoor meer druk op de teugels neemt. Met langere teugels rijden (met mate) vind ik niet zo'n probleem - alleen heeft het natuurlijk wel invloed op je gehele houding. Soms kun je het beter "gelijk" goed doen en soms is het ook goed om het stukje bij beetje te veranderen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:30

pony van een vriendin (3jaar) die loopt heel snel te diep. Als je een tijdje aan het rijden bent en de teugels wat langer houdt en doorvraagt loopt ze wel goed, en ze heeft ook stukken dat ze wel goed loopt, en ik dacht dat overgangen en naar voren rijden helpt, maar wat helpt nog meer? :)

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:52

superwoman schreef:
Laurrren schreef:

De "teugeldruk" moet ongeveer het gewicht van de teugels zijn.
Het schudden met z'n hoofd geeft eigenlijk al antwoord op je vraag, dat vind hij niet fijn.
Het kan zijn dat je teugels wat te lang zijn en dat je instructrice dat aan geeft. Echter is het gevolg van een andere houding dat je eraan moet wennen. Kan zijn dat je daardoor meer druk op de teugels neemt. Met langere teugels rijden (met mate) vind ik niet zo'n probleem - alleen heeft het natuurlijk wel invloed op je gehele houding. Soms kun je het beter "gelijk" goed doen en soms is het ook goed om het stukje bij beetje te veranderen.

Als de teugeldruk gelijk aan het gewicht van de teugels zou doen dan loopt hij constant met z'n neus op de grond (hij valt eigenlijk wel perfect te sturen zonder teugels(druk) op beendruk enzovoort zelf in galop). Als ik de teugels dan zo neem dat ik contact heb met z'n mond dan loopt hij te sterrekijken. Ook al rijd ik hem voorwaarts. Wat ook zo'n probleem is dat wanneer ik hem voorwaarts wil houden dat hij enkel sneller loopt en z'n achterhand niet onderbrengt of verzamelder loopt, maar gewoon vlugger. Aangezien hij weinig teugeldruk verdraagt is het moeilijk om hem zo 'op te vangen'.

:Y) Sorry het is nogal moeilijk uit te leggen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:40

Lijkt erop dat hij nog veel moeite heeft om op z'n eigen benen te lopen. Dit kost tijd, dus heb geduld en probeer hem zo min mogelijk te ondersteunen.

Laurrren schreef:
Wat ook zo'n probleem is dat wanneer ik hem voorwaarts wil houden dat hij enkel sneller loopt en z'n achterhand niet onderbrengt of verzamelder loopt, maar gewoon vlugger. Aangezien hij weinig teugeldruk verdraagt is het moeilijk om hem zo 'op te vangen'.

Probeer hem met je zit op te vangen ipv met je teugels. Wel veel proberen te schakelen (dus in 1 gang)

Verder oefen met verschillende hals/hoofdhoudingen als dat lukt. Neem de tijd en wil niet teveel ;)

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:12

lieve lezers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !

elke keer als ik rijd, probeer ik soms het paardje rond te krijgen. Eigenlijk lukt me het nooit. Dan vraag ik uitleg en krijg het dan ook goed, maar alsnog lukt het me niet. Iemand nog tips?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:15

Het niet zo hard proberen en meer werken aan je eigen houding en aan de activiteit van het paard :j Je geeft zo weinig details dat we er weinig specifieks over kunnen zeggen, dus ik zou zeggen, lees deze pagina's eerst even door, en als je dan nog vragen hebt, stel ze dan.