Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:29

Ik ken het probleem van naar voren kukelen. Vandaag les gehad: eerst op de grond allerlei oefeningen met mij dan he. Ademhalingsoefeningen, oefeningen voor nek, schouders, heupen en oefeningen op de fysiobal of hoe dat ding ook mag heten. Daarna Dúx gepakt; hij was ruim een week geleden behandeld, bekken zat helemaal vast, maar nu loopt hij eindelijk goed. Ik zat ook vanaf de eerste seconde goed, niet helemaal recht nog maar wel in het zadel met zachte billen, mijn benen lagen netjes en en waren ontspannen, kaken en schouders ontspannen, Dúx ook meteen ontspannen, echt heerlijk. Naast de bak is een wei en weer daarnaast waren ze aan het graven en van alles aan het doen, werklui die naar elkaar roepen, machines die rijden enz.. Dúx heeft daar als rechtgeaarde IJslander helemaal niks van, maar toen een van de paarden in de wei naast hem ging liggen, spurtte hij ervandoor, want ja dat is dan weer wel even eng natuurlijk :j Voor de allereerste keer bleef ik netjes in mijn zadel zitten zonder voorover te kukelen en het was ook meteen over, omdat ik ontspannen was. Mijlpaal voor mij dus... Ik heb dus ontzettend genoten :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:18

Woei!

[***] begint de middengangen te snappen!! Niet alleen vooruit en groter worden maar ook meer
bergop gaan en strekken!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

<3

Heb alleen wel een vraag. Nu ze in de middengangen meer vanuit de achterhand komt en haar
benen meer gaat liften heeft ze soms de neiging achter wat wijdbeens te komen. Iemand enig
idee hoe dat komt en hoe je dat kunt corrigeren? Is het omdat ze soms wat duikelt en daarom
wat wijd wordt?? Of heeft dat echt met spieropbouw te maken?

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:17

Elan,
Ik heb vandaag ook op de bal gewerkt met hapto. Zat op een hele grote bal en op een gegeven moment met de voetjes van de vloer, zonder dat ik eraf kukelde. Echt een balans oefening, waarbij mijn bekkenbodem losser moest en ik met zachte billen als het waren in de bal zakte. Daarna kon ik zelfs nog allerlei bewegingen maken met mijn bekken, zonder dat de balans verloor. Ik ga nu ook zo'n bal voor thuis kopen, omdat het dezelfde uitwerking heeft op mijn bekkenbodem, als het paardrijden. Dan heb ik wat minder last van de negatieve effecten.

@svdijk86
Leuke foto's van Zyalda. Ik denk zelf dat het wijdgaan van achteren komt door nog een gebrek aan kracht. Ik denk dat het minder wordt, wanneer ze sterker wordt. Ik ken het wel van het strijken. Een Fries die ik reed, streek achter behoorlijk, maar toen ze sterker werd, werd het steeds een beetje minder.
Maar dit is puur gevoelsmatig, misschien zijn er anderen die er ervaring vanuit de praktijk mee hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:43

Nee ankem,helemaal goed,een paard dat wijd gaat achter is niet sterk genoeg.en onvoldoende dragend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:47

Dus, als ik het goed begrijp, paard eerst sterk maken achter, en dus recht, want anders heb je ongelijke belasting en krijg je blessures. En dan eerst paard zichzelf laten dragen, en dus eerst verzamelen en dan uitstrekken. Klopt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:02

Idd, een paard moet,wat ie verlengd in frame kunnen dragen vAnuit de achterhand in combinatie met de aanspanningsboog,soort van te lange hefarm en de hijskraan valt om Idee

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:34

ankem watvoor oefeningen moest je dan doen op die zitbal ? alleen voeten van de vloer en je evenwicht bewaren ? --> ik probeer iedere dag wat langer te zitten op mijn zitbal thuis...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:41

ja het is niet constant dat ze wijd gaat en ze gaat ook niet vreselijk wijd, maar soms als ze iets moe wordt en van voren iets duikerig gaat draven wordt ze iets wijder dan als de normale middendraf . In het begin strijkte ze heel erg inderdaad nu bijna niet meer tenzij ik haar over het tempo rijd. Het scheelt niet vreselijk veel. Ik heb ze veeeel wijder gezien op wedstrijden in het M. Maar vond het wel iets om op te letten idd omdat ik haar niet ''stuk'' wil rijden.

Dus dat het missen van kracht is klonk mij inderdaad al heel logisch. Dus het kan best zijn dat ze wijder gaat als ze moe wordt begrijp ik. Omdat ze dan wat verzuurd?

Ik doe het ook maar een paar keer en dan klaar. Heb net een aantal foto's gekregen van gisteren waar ze volgens mij wel dragend gaat hoor.. en ook de vervolg van het strekken. Zal ze even uploaden en dan in link plaatsen.

Maar ze tilt haar benen nu wel echt op. In het begin was de middendraf van voren lang worden en de achterhand onderschuiven. Dan had ze 3 benen in de lucht en 1 achterbeen op de vloer. Overduidelijk stuwend dus.

Maar na het warmrijden drie middendrafjes en daarna gewoon lekker voltes rijden met halsstrekken n etc kan toch geen kwaad? Zolang je haar maar niet overbelast of ''overstretched?''

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:59

Ik zit altijd op mijn zitbal achter de computer. Volgens mij is het gewoon een kwestie van doen want ik kan er echt uuuuuren op zitten.
Eigenlijk wiebel je de hele tijd een beetje heen en weer, ik kan ook met mijn voeten van de vloer net zo makkelijk eigenlijk :j
Ik heb hem al wel een jaar of 6.

Kid wilde vandaag geen bakwerk doen :n
Ze liep een rondje door de buitenbak en toen heel vastberaden de bak uit, het erf af 8-)
Toen zijn we maar lekker een rondje gaan buiten rijden
t is zo'n leuk paard <3

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:04

Uuuren lang lukt me echt nog niet. half uurtje ofzo dan krijg ik last van mijn rug.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:08

Maris schreef:
Uuuren lang lukt me echt nog niet. half uurtje ofzo dan krijg ik last van mijn rug.

Dan zit je niet goed ;)
Ik kreeg last van mijn liezen, omdat ik nog teveel kracht uit mijn benen haal.
Ik heb alleen gezeten, met de nadruk op zitten, haha.
Ik heb snel een te hoge spanning in mijn bekkenbodem. Deze zitoefeningen hielpen mij bij het weer kunnen ontspannen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:14

Ik zit eigenlijk gewoon een beetje achterop mijn zitbeenknobbels, je kantelt je bekken, met mijn benen doe ik eigenlijk niks. Ik merk eigenlijk dat ik vooral naar links en rechts wiebel, dat gaat eigenlijk zonder nadenken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:17

Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-11-11 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:18

Ik zit van mezelf met een achterover gekanteld bekken. Ik durf weinig contact te maken met mijn schaambeen. Dus dat hebben we vandaag op de bal gedaan. Onder en boven losgekoppeld. Onderlijf in de bal laten zakken en boven oprichten vanuit het borstbeen. Ik zat erop, zoals je ook op een paard zit, alleen moest er nog wat meer ontspanning in benen, ik was nu iets te krampachtig.
Ga zelf een bal kopen, zodat ik thuis kan oefenen. Neem hem dan denk ik ook wel eens mee in de auto naar het werk. Heb veel bureauwerk. Lijkt me wel lekker.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:26

Het makkelijkste is als je met je voeten van de vloer wilt zitten om je voeten naar voren te doen, ik kruis mijn voeten dan over elkaar, je zit dan vrij achterop je bal. Je zit dan ook op je bovenbenen.
Helemaal stil zit ik eigenlijk nooit, dat is juist het fijne van die bal.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:43

Ik doe op de bal oefeningen om mijn heupen los te maken. Van voren naar achteren wiegen, achtjes draaien en oefeningen om recht te zitten. Ik ben nl. zelf nogal scheef. Ik heb dan zelf het gevoel dat ik recht zit, maar als mijn instructrice mij dan recht zet, dan denk ik dat ik scheef zit. De oefeningen die ik dan doe is armen om beurten strekken naar boven dus om te rekken, duim naar achteren en idem maar dan zijwaarts buigen. Daarna zit ik dan wel recht. Op mijn paard doe ik die oefening dan ook om recht te zitten. Ik heb thuis ook een bal dus daar kan ik ook oefenen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:48

haha ja elan heel herkenbaar, ik heb afgelopen week van sommige ruiters fotos gemaakt om te laten zien met welk gevoel ze recht en scheef zitten.. het is heel begrijpelijk;stel je komt bij een arts en die zegt he! uw been is 0.3 mm korter dan t andere en stopt een plankje onder je schoen om dat gelijk te trekken dan heb je ook t gevoel dat je een halve meter uit t lood loopt. zie dat gevoel dan maar weer eens kloppend te krijgen.
svdijk het kan idd geen kwaad , maar ik zou geen lange stukken middendraf rijden juist dan loop je het gevaar dat je paard van t achterbeen afloopt de eerste foto van die in linkjes -tweede post zie je dat al h=gebeuren t paard loopt meer naar voorhand

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:04

Ik kreeg de tip om mijn beugels langer te doen :D toen ik dat gister ging doen bleek dus dat mijn ene beugel een gat langer zat dan de ander.
Daar heb ik niks van gemerkt.
Maar nu ze gelijk zitten merk ik eigenlijk ook geen verschil.

Ik heb voor het eerst gevoeld hoe je een schrikreaktie goed kunt opvangen.
Kid houdt niet zo van de combinatie wind en waaiende bosjes :n
Nu was ik zelf ineens heel relaxt en heb dus eigenlijk zonder nadenken aan een los tuegeltje langs DE enge bosjes gedraafd.
Daar schoot ze dus in galop vandoor en toen ben ik eigenlijk zonder verder iets te doen gewoon verder gereden en daarna liep ze er zonder enig probleem langs.
Dit was de eerste keer dat ik er zelf zo nonchalant mee omging terwijl ik daarvoor altijd zo mijn best heb gedaan om ontspannen te blijven, liedjes zingen, doorademen, rechtuit blijven kijken, in de binnenbak gaan rijden etcetc.
Nu ik dit zo een keer heb ervaren lijkt het me veel makelijker om de volgende keer weer zo te reageren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:21

Lekker he, dat je ineens dat soort dingen kan doen zonder dat je jezelf in de weg zit! Ik ben gister voor het eerst in maanden met mijn merrie het spoor over geweest om daar het bos in te gaan. Ze keek niet op of om, terwijl ze dat pas een paar keer heeft gedaan. Ook in het bos was ze heel fijn te rijden. Ik had blijkbaar toch wat spanning in mijn lijf, want toen ik eraf kwam had ik last van mijn rug. Volgende keer nog wat beter mijn ademhaling naar mijn onderrug verplaatsen.

Ik maak ook regelmatig foto's van mijn lesklanten zodat ze kunnen zien wat goed is en wat net niet. Heel verhelderend.

Elan, als je je arm strekt op de bal, hoe doe je em dan omhoog? Langs je lijf, of via je borstbeen?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:34

Als ik zo lees hoe een aantal ruiters hier hebben gereden, lekker relaxed, dan leek het wel de dag van de ontspanning gisteren. Mijn instructrice vroeg aan mij of ik was afgevallen, dat is niet zo, dus zij concludeerde dat er een grote last van mij af was na de behandeling van Dúx en dat is ook zo. Daarom was ik ook lekker relaxed, blij ook. Normaal als ik een tijdje niet heb kunnen rijden, ben ik altijd gespannen, daarom had ik meteen een les gepland de eerste keer dat ik weer ging rijden.
@justkid: fijn voor je dat het zo goed ging, goede ervaring.
@Imre: ook zo'n goede ervaring, heerlijk is dat he. Mijn arm gaat recht omhoog langs mijn oor dus, duim naar achteren om spieren op te rekken, arm niet aanspannen. Ik ben rechtshandig, sterker dus aan die kant, dus mijn spieren zijn korter. Eerst gewoon rekken en daarna opzij buigen in je lichaam, wel rechts en links, dan zit ik opeens wel recht zonder dat ik dan het gevoel heb scheef te zitten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:38

Recht omhoog en dan zeg maar langs de binnenkant van je arm met je hand, niet door hem naar buiten te zwaaien. En met je duim naar achter. :j Dat is inderdaad de juiste manier om dat met zo min mogelijk spanning te doen. Hopelijk is mijn uitleg niet te vaag. :Y)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:43

Het was gister gewoon een goede dag. Ik heb ook superfijn gereden met mijn oude draakje (nadat ze met opzadelen nog even deed alsof ze nog niet zadelmak was)!
Met Venna heb ik aan de lange teugel gespeeld en we beginnen het allebei te begrijpen. Echt leuk hoe zo'n paar dan haar best doet om te doen wat je vraagt.

Ik ga mijn zitbal ook maar weer eens opblazen! Ik zat er ook altijd op achter de computer, kan er ook rustig de hele dag op zitten. Maar dan moet wel het bureau ook op de goede hoogte staan.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:59

Imre schreef:
Recht omhoog en dan zeg maar langs de binnenkant van je arm met je hand, niet door hem naar buiten te zwaaien. En met je duim naar achter. :j Dat is inderdaad de juiste manier om dat met zo min mogelijk spanning te doen. Hopelijk is mijn uitleg niet te vaag. :Y)

Dat langs de binnenkant van je arm met je hand snap ik niet helemaal, maar we bedoelen volgens mij wel hetzelfde. Arm niet naar buiten draaien inderdaad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:04

Lekker buitenritje met Kid!

Zo'n zitbal is inderdaad heel goed om recht te zitten! Ik merk dat ik op Jim wel recht zit, maar bijvoorbeeld op een bureaustoel absoluut niet. Dan zak ik met mijn schouders wat in.

svdijk: ziet er netjes uit zeg :j
Dat wijdbeens gaan is het missen van een stukje kracht op dat moment.
Maar er zijn mensen die dat al beter hebben uitgelegd dan ik.

Ik heb gister weer fijn gereden. Alleen maar gestapt ivm zadel, maar wel fijn gestapt :j
Vandaag weer en dan denk ik maar afsluiten met een rondje buiten. Alleen. Dat is dan wel weer spannend :D
Vrijdag hebben we een rondje buiten gelopen en daar zijn foto's gemaakt.
Ik ben zo verliefd op deze: https://lh4.googleusercontent.com/-yHud ... G_6943.JPG

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:54

ik wil graag rijden maar heb vrijdag veel kleine baaltjes lopen sjouwen en heb nu enorm last in mijn onderrug, leuk die tips met de bal, ik heb er ook nog een ( in de verpakking ) die haal ik er toch maar eens uit.
svd, mooie foto's en wat een leuk paard heb je, misschien heb je er wat aan om tijdens je rijden elke keer een paar passen te doen en dan weer terug en ontspannen, zo kan je wat kortere sessies doen waarbij de eerste passen goed blijven. Ik doe met zwaardere oefeningen altijd een paar passen, zijn deze goed gaan, als is het er maar een of twee we weer terug naar de ontspanning ( beloning en vooral ook om verzuring in de spieren tegen te gaan ) en na een tijd kan je dit uitbouwen naar meer goeie passen.

Wat doen jullie om ontspannen op je paard te gaan zitten/werken/ rijden ? Ik merk dat ik nog wel eens uit een boel stress ( werk etc. ) mijn tijd nodig heb om weer te ontspannen. Nu heb ik 2 paarden, eentje is zo gevoelig daar hoef ik er niet met 'verkeerde' energie aan te komen, ik kan bij haar vrij snel de knop omzetten en dat gaat onbewust bedenk ik me nu. Maar bij die andere merrie gaat dat nog niet onbewust en denk ik er ook niet helemaal bij na, dat duurt gewoon dan wat langer, normaal die ik altijd eerst de gevoeligere zeg maar en dan neem ik die fijne energie mee naar nummer twee, maar van de week ging ik alleen met nummer 2 aan de gang en toen viel het me op dat het niet zo makkelijk ging om in mijn goede energie te zitten, ik had echt mijn tijd nodig en daarmee doe ik haar te kort vind ik. Zo'n situatie valt dan in de categorie, nog even snel trainen voor het donker is ( of wat dan ook )

Mooie foto Amanda, volgens mij is die haf ook om verliefd op te worden :)
Justkid, hou vast dat gevoel, fijn he als je dat zo ervaart :), wij hebben ook bakkabouters met wind en ik ga dan vaak wortel schieten ( als ik eraan denk ) anders lift ik mee :)