'noodrem'op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: 'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:03

Ik ken een paard die vol tegen een boom is aangerend in blinde paniek. Die brak zijn nek en is dood. Welliswaar had hij zijn ruiter al afgegooid een halve km. eerder. Maar de ruiter had er ook nog wél op kunnen zitten, wil niet weten wat er dan gebeurd was......

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:25

Inderdaad, naar een boom sturen kan vreselijk verkeerd gaan. Of het paard wijkt nog net uit, schampt erlangs, en je been krijgt de volle klap, ook niet gezond...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:40

Daarom moet je het dus ook niet doen als je al in volle vaart bent. Overigens kan er zoveel fout gaan als je paard aan de kletter gaat! De meeste mensen handelen instinctief en achteraf zie je vaak pas wat er fout had kunnen gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:06

Ja, mensen handelen instinctief, en paarden ook en het gaat razendsnel, vandaar dat je het zoveel mogelijk voor probeert te blijven, maar ook als het paard niet zo snel gaat, komt een boom tegen je knie al hard aan...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:05

Valina schreef:
Ariebren schreef:
Nog één tip, de enige noodrem op een paard is ???

Met beide handen één teugel beetpakken en dat lieve hoofdje helemaal omtrekken.

Maar als je paard er volle gas vandoor gaat, en je trekt met beide handen in 1x het hoofd om,
dan ga je toch, met een flinke dosis pech (samen) over de kop?

Het ligt inderdaad helemaal aan het paard of hij kiest voor stilstaan of voor een koprol.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 14:20

Ik ga toch voor het rechteroor..... :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:25

Ik niet... kleine oortjes, veel manen :D

Ik ga voor de rechterbitring :Y)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:45

Mijn pony moest zowel dressuurmatig als op buitenrit flink gecorrigeerd worden. Hier ben ik het eerste jaar flink mee bezig geweest, tot dat ze dressuurmatig goed liep (als in, fatsoenlijk aan de hulpen, doen wat ik wil, niet links gaan als ik rechts wil, niet gaan stilstaan als het je niet aanstaat, enz.). Daarna ben ik naar buiten gegaan, maar ik ben gezegend met een hele slimme pony. Buiten had ik namelijk helemaal niets aan alles, ze had namelijk geleerd, als je geen zin meer hebt, mag je naar huis. Ze deed dit dus door achteruit te gaan rennen. Toen ik dat geintje eindelijk afgeleerd had begon ze met er vandoor te gaan in een zandpad richting huis. Niets geen paniek, gewoon puur stront eigenwijs (ik wil naar huis, dus dat ga ik doen). Ik heb 1 keer gehad dat ze zo hard ging dat gewoon niets meer hielp, nek op slot, mond op slot, gaan met die banaan. Ik had toen nog 200 meter voor ik een grote onoverzichtelijke weg naderde, geloof me, heb werkelijk alles geprobeerd. Ors die dressuurmatig bevestigd was, werkte niet. Terugzitten, benen naar voren, hoo, los laten van voor. Het ging alleen maar harder, heb dr bij dr oor gepakt, uitgescholden voor vanalles en nog wat, werkte allemaal niet. Paard werd hoe dichter bij de weg hoe paniekeriger van mijn gedrag om haar te stoppen..
Uiteindelijk kon ik dr uit balans krijgen door heel erg scheef te gaan zitten waardoor ze enigszins bestuurbaar werd en heb haar toen voor een boom proberen stil te krijgen, 1e boom ging ze langsheen, 2e boom had ze niet zien aankomen liep ze toen vol met haar hoofd tegen op. Sinds dien is het hele grapje over, maar ik denk als ze echt in paniek was we gewoon waren verongelijkt. Stoppen werkte echt gewoon niet meer, had geen hulpteugel of bit aan geholpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:35

He bah, dat is echt een nare ervaring geweest Kim :(:) Het verstandigste wat je kunt doen is inderdaad het paard uit balans brengen, voor zover je nog kunt nadenken. Vaak doe je in zo'n situatie instinctief het juiste :)

Mijn paard is ook zo vreselijk slim... hij rent ook weg als hij het niet meer ziet zitten (niet vanwege niet leuk maar vanwege onzekerheid) en daar heb ik m'n handen vol aan gehad. Tot ik dus doorkreeg dat ik ervoor moest zorgen dat hij niet recht kan worden want dán gaat de boel dus op slot. Nog tot daar aan toe als je veilig naar huis kunt komen (waar je rechtsomkeert maakt om dezelfde rit nog eens te gaan maken, issie nou helemáál...) maar met zo'n weg onderweg... heb het 1 keer meegemaakt, paard had mij in een boom geplakt en denderde terug naar stal. Met ook onderweg een doorgaande weg. Een oplettende chauffeur kon z'n lijnbus net op tijd remmen (was gelukkig bij een halte waar hij toch al moest stoppen), hoorde ik achteraf. Menn wat heb ik een doodsangsten uitgestaan zeg. Had ik net koud een paar weken een paard om 'm te laten pletten in het verkeer := Paard is opgevangen door iemand van de ANWB, ik vond 'm vlakbij stal. Waar ik een ander hoofdstel heb gehaald, en 2 zweepjes. En weer ben gaan rijden.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:10

Een doorgaande weg is de allergrootste nachtmerrie.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:17

Jup. Honden, spoorwegovergangen, kanalen... allemaal minder eng dan de grote weg. Brrrr. Moet nu met 'm ook de Nweetikhoeveel over en dan door een woonwijk voor ik in het bos ben. Gelukkig kan ik inmiddels lezen en schrijven met 'm. Maar zo'n weg blijft altijd eng. Er hoeft maar 1 vrachtwagenchauffeur niet op te letten terwijl je paard daar idioot aan het doen is... brrr...!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:21

N.T.V.A.D.
(Niet Te Veel Aan Denken)

Dan kun je helemaal niks meer.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:40

Je kan sowieso niks meer als je paard eenmaal gaat. Ook niet denken. Heb je niet meer genoeg bloed voor in je hoofd. Achteraf interessant om je te realiseren hoe je vanuit een soort van overlevingsdrang handelt in noodsituaties. Maar op het moment zelf verre van prettig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:45

Cassidy schreef:
De One Rein Stop heb ik via de NH geleerd en niet via de Western. Parelli past hem toe, ook bij het rijden zonder zadel. De pre-flight checks vlak na het opstappen houden oa in dat je het hoofd naar de voet van je teenvraagt en de achterhand wegzet, ook als je zonder zadel, op de blote paardenrug of de bareback pad rijdt.

Komt geen knop bij kijken...

Maar idd, ontspannen in geval van paniek en niet gaan klemmen. Komt ook nog een heleboel bij kijken voordat je zover bent.

Al die Goeroes hebben als basis de western stijl van omgaan en rijden met paarden.
Zelfs de goeroes die ontstaan zijn uit het dressuren gebruiken de western stijl.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:46

hahahaha die is goed, hihi...die hoooohhhhh

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:54

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:35

Is niet echt een hulp middel ... Als ze er van door gaan zal ik eerst men stem gebruiken en lichtjes terugnemen, niet luisteren = OP DE VOLTE ... Dan valt je paard bijna en zal hij zeker stoppen om zen evenwicht te bewaren :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:45

ik las net over de one rein stop. Dat is ook hoe ik het doe. hoofd naar de zijkant. 1 teugel los en de ander naar je toe trekken. Als zijn hoofd opzij zit dan gaat hij of op de volte of vaart verminderen. een paard uit balanse heeht moeite met rechtdoor te gaan.
Heb een paar keer op een ophol geslagen paard gezeten ( voornamelijk jonge paarden) en als ik kan, dan spoor ik ze nog wat aan zodat ze weer tot rust komen. Anders is het gewoon 1 teugel oppakken totdat hij op de volte gaat OF gewoonweg niets anders kan doen dan stoppen.
Trekken aan twee teugels geeft een paard vaak alleen nog maar meer het idee dat hij moet vluchten als ie in paniek is. Het aller belangrijkste is gewoon rustig proberen te blijven. Jouw verhoogde hartslag bevestigd voor het paard alleen maar dat er echt reden tot paniek is.
Tegen een boo sturen zou ik nooit doen. Ik ben een keer met mn hoofd tegen een muur gevlogen en mn paard ging om het laatste moment naar rechts (was mn arabiertje aan het inrijden en het zadel ging schuiven. Lag er in eerste instantie erg goed op, maar door de inspanning dus niet meer. ze schrok en ik wist al dat ik ging vliegen omdat het zadel geen grip meer had. Bleef gewoon kalm, hoopte dat ze zou relaxen, maar ze ging recht op de muur af en al wat ik kon doen was een schietgebedje) ik buiten westen en toen ik bij kwam had ik een hoofdwond en werd via ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Een paard in paniek rent overal tegenop.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:38

Jeetje LecyTinker heb je daar even geluk gehad, al bij al dan toch.. Daarop vertrouw ik mijn merrie ook niet altijd, als ze gaat crossen vindt ze het super om op het allerlaatste moment een slide stop te doen. En paint kan toch wel crossen en slide stop als de beste, helaas kan ik het iets minder dus ik hoop echt heel hard dat ik zo ook niet eens mooi erover ga vliegen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:14

Wat soms ook nog wel wil helpen: uit galop "pesten" : contrahulpen geven, hoofd herhaaldelijk omstellen naar de andere kant, dan raakt het paard uit balans en gaat (hopelijk) in draf, of je haalt in ieder geval het tempo eruit. Dat omstellen is dus ook geschikt voor aangespannen paarden, "flossen" ook trouwens.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:39

Chaos schreef:
Eigenlijk NOOIT hulpteugels om gehad bij de paarden op buitenrit. Is ook nooit nodig geweest overigens, hahaha.

Wel een noodrem, die hebben ze allemaal. Een hele ophouding aan 2 teugels, lang zitten, gewicht iets naar achteren verplaatsen en tegelijkerijd een duidelijke HOOOOO met je stem. Werkt altijd, zelfs in dolle paniek. Is getest. :D

Een hele ophouding bij mijn paard lokt alleen maar een megasprong uit. Dit is heus geen oplossing voor elk paard

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:57

liesdix schreef:
Chaos schreef:
Eigenlijk NOOIT hulpteugels om gehad bij de paarden op buitenrit. Is ook nooit nodig geweest overigens, hahaha.

Wel een noodrem, die hebben ze allemaal. Een hele ophouding aan 2 teugels, lang zitten, gewicht iets naar achteren verplaatsen en tegelijkerijd een duidelijke HOOOOO met je stem. Werkt altijd, zelfs in dolle paniek. Is getest. :D

Een hele ophouding bij mijn paard lokt alleen maar een megasprong uit. Dit is heus geen oplossing voor elk paard

Haha, nee dat is ook met alle paarden geoefend, heb er 10 staan. Allen schaapmak buiten en als ze een keer gaan, het blijven vluchtdieren, werkt die altijd. Ze leren dat je met die hulp gedrag van hun onderbreekt.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:24

Dat mag je met die van mij eens komen voordoen, als hij eens weg is en ik doe een hele ophouding vliegt hij met de 4 benen de lucht in

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:42

imd schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik heb er een hele goeie HOOOOOOHoo op zitten. En als een vriendin van me dat op mijn toon nadoet staat het paard ook stil en zit ik ineens helemaal voorin mijn zadel. :+ Rotgeintje }:0

_O-

Die is echt wel geweldig!

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:20

mijn paard houd erg van eten en als ik dan me hand naar voren doet richting zijn hoofd denkt hij gelijk ETEN!! dusdan staat hij sil ;)