Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:12

Japeloup schreef:
Mas schreef:
Ik heb het weleens gezien, maar vind er hetzelfde van als van hulpteugels aan de voorkant. Als je een ondertredende achterhand wilt zul je dat toch rijtechnisch op moeten gaan lossen.

Hulpteugels aan de voorkant vind ik ook niets (uitzonderingen daargelaten). Maar dit zie ik toch anders, want als het achter klopt dan kan het voor ook gaan kloppen. Stel je voor je hebt een combinatie waarvan de ruiter nog niet vergenoeg is om een paard er van achter mooi bij te rijden. Dan kan je dmv deze techniek de ruiter het gevoel geven van hoe een paard hoort te lopen (van achter). Het mes snijdt dan aan 2 kanten, ruiter meer gevoel, paard een stukje sterker.
Natuurlijk moet je dingen rijtechnisch op kunnen lossen, maar lang niet alle ruiters kunnen dit met hun paard. Dan vind ik dit een zeer vriendelijke manier.

En dan is dit beter dan het gros van de ruiter die toch eerst aan de voorkant zit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:47

horseyfries schreef:
Ik mag toch hopen dat als je bergaf gaat met je koets, dat je paard dan niet stopt als de broek gaat werken maar wel gewoon doorloopt?

Het spijt me wel, maar al dat roepen "mijn paard zou dat nooit accepteren" is grote onzin. Alle paarden accepteren dit als je het op de juiste manier traint.

Ik mag hopen dat ze wel afremt berg af en niet opgejaagd door de broek juist harder/ruimer gaat lopen, dan zijn we wel heel snel beneden. :+
Wat dat betreft wil ik haar niet eens trainen om voorwaarts te gaan voor druk van achteren.

horseyfries

Re: Touw om de achterhand wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:16

Volgens jou gaat ze dan zitten..... dat is iets anders dan de koets afremmen en toch naar beneden gaan ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:57

op de broek gaat ze niet zitten... daarbij geef je zelf ook een ophouding, dus remmen, dat snapt ze en heeft ze als eerste geleerd.

Op de longeerlijn wel en op een Pessoa ook, dan geef je bij de druk van achteren een voorwaarts commando, dat klopt niet bij wat ze geleerd heeft en dan gaat ze zitten. Ik kan je zeggen ruim 700 kg is veel voor een longeerlijn, er zijn er dan ook meerdere gesneuveld en ook de trailer is al eens gesloopt op die manier.
Ik ga haar niet meer verwarren, druk van achteren is remmen, niet voorwaarts, ik moet er niet aan denken dat ik wil stoppen voor een weg en zij de druk als commando voorwaarts ziet.

Wellicht voor sommige rijpaarden heel nuttig, maar voor mijn paard verwarrend en bovendien overbodig de achterbenen gebruikt ze toch wel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:15

Niet alleen voor rijpaarden, voor alle paarden nuttig. Maar dan moet je wel de moeite willen doen om je paard verder te ontwikkelen. Dus niet in de war brengen, maar systematisch verder trainen zodat hij begrijpt wat je bedoelt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:31

Wat ik niet snap is dat je beweert dat dit zo'n zaligmakende methode is voor ieder paard. Wat voor het ene paard werkt kan voor het andere paard niet de juiste methode zijn.
Klinkt voor mij net als de fanatiek bitloos/boomloos/blootvoets aanhangers, alleen die methode is goed en geschikt voor ieder paard. De praktijk is toch anders. Kijk naar je paard en kies de methode die erbij past.

Ik kan alleen maar voor mijn eigen paard spreken, dit past niet bij haar en heeft ze niet nodig. Van nature zeer sterk in de achterhand, gewoon van achteren naar voren rijden, meer heeft ze niet nodig.
Wat ik in het filmpje zag was een paard met weinig ruimte/kracht in de beweging en weinig sprongbuiging, met de bandage zag ik weinig verschil.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 06:25

Het gaat er niet om dat dit zaligmakend is. Het gaat erom dat er mensen zijn die bij voorbaat al zoveel commentaar geven op iets dat ze zelf nog nooit hebben geprobeerd.
Jij geeft een probleem aan bij je paard waardoor je deze methode niet zou kunnen gebruiken en geeft mij de indruk dat dit normaal gedrag is voor een paard en dat jouw paard daar toevallig 'last' van heeft.
Dat je paard het niet nodig heeft is heel goed mogelijk maar het feit dat je het niet kunt toepasen omdat ze op de bandage of het touw zou gaan zitten heeft te maken met haar africhting en niets met de methode.

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:29

Ik heb het 1 keertje gedaan. Het is eerder dat je paard iets om de achterhand voelt en meestal blijft de achterhand er ook beter bij.
Bij Arfa lukte het voor geen meter. Het verschilt per paard dus.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:57

Ik wilde het laatst proberen, maar ik had de verkeerde elastische banden gekocht, want ze waren te kort, zucht. Nog een keer proberen dus.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:56

Mahitri schreef:
Het gaat er niet om dat dit zaligmakend is. Het gaat erom dat er mensen zijn die bij voorbaat al zoveel commentaar geven op iets dat ze zelf nog nooit hebben geprobeerd.
Jij geeft een probleem aan bij je paard waardoor je deze methode niet zou kunnen gebruiken en geeft mij de indruk dat dit normaal gedrag is voor een paard en dat jouw paard daar toevallig 'last' van heeft.
Dat je paard het niet nodig heeft is heel goed mogelijk maar het feit dat je het niet kunt toepasen omdat ze op de bandage of het touw zou gaan zitten heeft te maken met haar africhting en niets met de methode.

Inderdaad. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het me stug lijkt dat welk paard dan ook zo goed ontwikkeld en getraind is dat er geen enkele winst meer te behalen valt, dus ook al zou er maar een half procentje verbetering te halen zijn dan zou dat voor mij al reden zijn om het te proberen. Maar dat ben ik, en ik streef ernaar om uit elk paard het meeste te halen, maar dan wel op een paardvriendelijke manier.
Dat jij het zo goed vind is prima hoor, als het mijn paard zou zijn zou ik het waarschijnlijk nog niet goed genoeg vinden en dus tijd en werk besteden om haar nog beter te doen lopen, ook met haar achterhand, dan ze al doet en als ze al in de war zou raken, zou ik daar ook tijd en aandacht aan besteden om dat te verhelpen (al is die kans kleiner dan jij denkt). Verder gaat dit systeem verder dan alleen het achterbeen ontwikkelen, maar het gaat vooral om het overbrengen van de kracht van de achterhand van achteren naar voren dus ook al heeft een paard een sterk achterbeen, dan gebruik ik het nog om hem nog beter door het lijf te laten lopen.

Iedereen is vrij om het wel of niet te gebruiken, maar ik vind het een beetje raar dat mensen dingen gaat afkeuren die ze niet gebruiken en waarvan ze niet de werking kennen. Dat zie ik in dit topic nogal vaak en daarom reageer ik daar telkens op.