Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:03

Dat heb jij heel goed omschreven, ben het daar echt mee eens! :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:19

hihi, wat ontzettend leuk dit topic! ik las de allereerste post en ik had herkenning! ik denk zo doe ik het ook...nog een stukje verder lezen en de herkenning werd al groter en een heel stuk verder lezen kom ik erachter van wie je les hebt en ja hoor! japeloup!!
[japeloup heeft toen ze hier in de buurt woonde bij mij op stal gestaan en toen heb ik haar mogen helpen met dr paarden...] yamcha: je hebt een goede gevonden! lekker zo door gaan je hebt iemand in de baan staan die het zelf ook allemaal heeft meegemaakt en die het je supergoed onderbouwd kan uitleggen

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:37

Hey knollentuin, wat leuk jij ook niet in dit topic, zo leuk he allemaal herkenbare dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:11

Ah, dat is leuk :D
Maar dan heb ik de manier van lesgeven wel netjes omschreven, als je het zo herkent :D

Ik heb vandaag vreselijk gelachen, en een paar weken geleden had ik om hetzelfde gehuild denk ik :j
Ik spreek in raadselen, ik weet het.

De TA zou komen voor merrie, maar wist niet zeker of die al was geweest, en had wel erg veel zin om te rijden. Dus merrie opgekalefaterd, wat heus nodig was, zij studeert voor zandpaard :( zag er knap uit, maar niet heus.
Goed, zadel erop, bit erin, rijden. Waarop ze scheef gaat lopen, oké dacht ik, lange teugel dan, minimaal contact, dan zal 't wel gaan zeker (ze heeft haken, ff niet bij nagedacht). Dus wat voltes gereden, lengtebuiging ging wel, maar stelling was natuurlijk ver te zoeken (heb wel netjes : buitenteugel eraan, binnenhand opzij naar voren gedaan, deden we voltes met contrastelling, maar hey, what the heck.
Goed, terug naar stal, alleen vond merrie dat dat wel wat harder kon, deze keer, ik wil haar terug ademen en zitten, mevrouw luistert niet, dus ik toch maar met teugels corrigeren. Merrie gaat over in galop, was natuurlijk pissed over dat bitje, ik: okeeee....... zitten, zachte billen, ademen, handen hoog..... *verdikke, een cap was nou toch wel fijn geweest*
Ik stuur haar terug richting bak, want ik was niet van plan in galop de stal in te gaan komen, en ik stap altijd in de bak af, dus nu ook :j (en toen moest ik best wel lachen om mezelf, dat had ik een paar jaat geleden niet kunnen denken dat ik zo rationeel zou blijven).
Ik: Hooo paardje....... stappen.......
Merrie terug stappen, en toen realiseerde ik me wat er net was gebeurd, en was ik echt heel heel trots op mezelf :D Maar ik wou nog wel even goed afsluiten, dus ik deed merrie haar halster om, 2 halstertouwen eraan, en toen zijn we nog even bitloos gaan rijden :D Reed er ook zo mee weg, alleen ga je dan helemaal plat door de bocht :D :)) Merrie vond het ook leuk :j

Nou maar hopen dat de TA rappies kan komen :j

Maar ik dat ik wel kan stellen dat ik aardig over mijn angst heen ben.
Nu verlang ik met smart naar de paardentandarts, ik wil weer les :j met bit :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:17

Dus je was (zoals jij dat graag zegt) helemaal ZEN *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:19

Ja, ik was hartstikke zen :D

Dus ik denk, dat we nou meer aan de rijtechniek kunnen gaan sleutelen :D

*\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:22

Wanneer kom je hier zonder zadel hobbelen? }>

Bitloos hoofdstel aanwezig :D Die van mij gaat niet plat door de bochten
overigens..

Blijft keurig huppelen _O-

Nee ff serieus: COOOOLL! Je bent een stoer W**F aan het worden <<)
Hoop ook voor je dat de tandarts snel komt :j Ik ga ff pagina's teruglezen
en wellicht ook nog wat plaatsen :list:

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:26

Wat een geweldige vooruitgang bij jou Yamcha op zo'n korte tijd. Fijn om te lezen hoe je nu met zo'n situatie omgaat, super hoor en herkenbaar ook. Daarom kan ik me jouw blijdschap ook zo goed voorstellen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:45

svdijk86 schreef:
Wanneer kom je hier zonder zadel hobbelen? }>

Bitloos hoofdstel aanwezig :D Die van mij gaat niet plat door de bochten
overigens..

Blijft keurig huppelen _O-

Nee ff serieus: COOOOLL! Je bent een stoer W**F aan het worden <<)
Hoop ook voor je dat de tandarts snel komt :j Ik ga ff pagina's teruglezen
en wellicht ook nog wat plaatsen :list:

Whahaha is wel cool he 8-)

Is best een goed idee trouwens om de komende ijd meerdere paarden te gaan rijden, word ik ook weer stoerder van :j

Ik zou jou nog even pb-en :o

Doe ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:21

Wat goed zeg! Je boekt echt vooruitgang! Als je jezelf zo steeds meer onder controle krijgt en zen blijft, dan is dat paard een eitje ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:57

Haha, je beschrijft het ook zo grappig :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:35

ja yamcha ,de herkenning was groot..ik krijg zelf ook les met die kreten..losse billen, zachte polsen, sponzig zijn...hebben we het wel over paardrijden? die dingen gebruik ik ook naar mn lesklanten toe ,het is zo duidelijk voor iedereen en daarom na te voelen.
wat ik dan erg leuk vind is om te horen dat je eigen lesklanten het dan weer naar hun eigen lesklanten door gebruiken. en nog leuker om te horen dat het dan bij jou ook lekker vooruit gaat.
je hebt aan a echt een lekkere fanatieke [op de goede manier] juf in de baan staan! ik vind het werken met a ook altijd erg leuk want ze is kritisch en heeft altijd onderbouwing . zo zijn we tijdens een les ook geregeld aan het puzzelen waarom dingen gaan zoals ze gaan en hoe we dat kunnen ondervangen of verbeteren...samenwerking en dat maakt t erg leuk :j ik blijf dus lekker meelezen /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:39

Herken heel erg wat jij zegt, het grappige is dat wij dat idd ook doen. Zij legt altijd uit waarom ze doet wat ze doet, en ik wil altijd weten waarom paardlief nu wel nageeft en net niet, ik wil alles weten en snappen. nij mij kun je er gerust theorielessen tussen plakken waarbij ik uit een boek moet leren, maakt mij niet uit, als ik het maar snap. Iets blindelings nadoen heeft Yamcha nog nooit gedaan :n
En ik denk zomaar dat Japeloup net zo is........
En ja, ik ga vooruit, het is sowieso waanzinnig dat paardlief een sprintje trekt, en ik gewoon zen blijf..... ik was hartstikke Zen, joh :D wat nog leuker is, is dat ik weer geniet van het rijden, ik vind het leuk :j
Ik heb echt een gek paard, echt een mafketel is ze. Gaat ze schrikken van een tractor. Beest woont op een boerderij _O-
Rijden is heerlijk, al is het momenteel gewoon hobbelen hoor, rijtechnisch slaat het nergens op, maar hey, daar gaan we mee aan de gang. Komt wel goed dan. Maar ik heb er weer lol in, ik moet lachen omdat ze schrikt, ipv dat ik het eng vind. Zen rocks 8-)

Ademen en zachte billen en Zen. Ik kan de hele wereld aan :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:18

@Yamcha: ik heb even jouw openingspost opnieuw gelezen en naar de datum gekeken: het is nog maar net 2 weken geleden, dat jij dit topic opende en kijk nu eens _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:39

Bizar....... echt bizar......

maar wat er vanmiddg gebeurde, dat paard in galop ging, en ik het kon controleren...... gaf mij zo een boost....... ik had gewoon geen spanning niks.......

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:06

helemaal goed ,dat gevoel vasthouden,opslaan op je harde schijf en saven. met dat gevoel ben je fundament aan het leggen voor je basis!
precies zo is a ook op gegeven moment bij mij terecht gekomen; het gevoel van contole kwijt zijn[hetzelfde als in een bolderkar zonder remmen de berg af:=,als je het gevoel van ' alles onder controle' dan op een gegeven moment weer terug vind is dat zo een beloning! ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:24

Dat is het idd, je raakt de controle kwijt, en het is niet zo erg, want hij komt weer terug ook :j

Thanks, het is echt een heel apart gevoel :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:26

Ja vast houden dat gevoel en nooit meer los laten. Heb ik ook gedaan en dankzij knollentuin rij en geef ik les op een manier dat paard en ruiter samen plezier beleven aan het werk.
Les nog steeds bij knollentuin, ondanks dat ik niet meer naast de deur woon, maar we hebben het er graag voor over om een stukje te rijden. Zodat we samen verder kunnen puzzelen om met steeds kleinere hulpen/aanwijzingen meer resultaat te krijgen. Met als hoofd doel een blij, los en recht paard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:37

Ik wil ook graag weten wat ik doe en waarom :j
Mij mag je ook theorie geven.
Het leuke is dat ik nu zelf ook aan de slag kan met oplossingen.

Voor mij was de grote "overwinning op mijzelf" het moment dat ik in de buitenbak aan het galopperen was aan een superlosse teugel.
Paardje was gewoon bij mij mooi in "frame" en in een ritme.
Ik kon haar rondsturen op zit en met neckreining.
Ik kan dat gevoel zo terughalen, puur geluk <3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:42

justkid schreef:
Ik kan dat gevoel zo terughalen, puur geluk <3

Das geen geluk! Je hebt het gevoel gewoon goed opgeslagen en kon het kennelijk dus ook weer tevoorschijn halen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:47

ja maar het voelde als puur geluk! en zo moet t paardrijden ook zijn

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:48

:j
En het helpt als het een keertje niet zo soepeltjes gaat.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:50

Vandaag weer les gehad. Het was weer enorm leerzaam. Vanochtend was ik flink tekeer gegaan in mijn tuintje,gevolg een zere rug, en eenmaal op het paard kon ik de " ultime zit " niet te pakken krijgen. "Juf" raadde mij aan om mijn beugels af te doen, de teugel aan haar te geven en mijn ogen te sluiten en me te concentreren op mijn ademhaling. Wat een ervaring, je zou zeeziek worden. Wat een beweging zit er in zo'n paard als hij stapt. Het voelde wel griezelig, omdat je gewend bent om je beweging aan te passen aan wat je ziet. Maar nu moest ik me aanpassen aan wat ik voelde. Na een tijdje zat ik echter zoals ik nog nooit gezeten had!Probeer maar eens, het klinkt simpel met je ogen dicht rijden,terwijl een ander stuurt, maar het valt dik tegen. Verder gedraafd in de verlichte zit om te leren steunen op de beugels alsof je op de grond staat. Ik vond dat best moeilijk, mijn bovenbenen ontspannen en loslaten. Maar af en toe waren er even van die momenten tussen waarvan ik voelde; die kant moet ik op. En ik realiseer me dat mijn onbalans in draf ook weer een probleem is van teveel (spier) spanning. Ik wordt weer helemaal fanatiek; gauw even op buienradar kijken wat het weer wordt morgen :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:53

Wat is dit toch een inspirerend topic :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:00

@ tov, altijd op je paard zitten met je voeten zo onder je lichaam geplaatst met druk op je stijgbeugels. dat als ik heel snel je paard onder je wegtrek jij op je voeten land. op het moment dat je niet in balans zit of staat [geld ook voor verlichte zit] land je op je oeps of op je snuit
tijdens het rijden je enkels en knieen gebruiken als schokbrekers.
goede oefening van jouw juf! ik moet eerlijk zeggen dat als ik met iets bezig ben wat ik niet voorelkaar krijg naar t zin ga ik in het donker rijden,ik doe de baklampen niet aan en rij alleen ook dan kun je zo goed ongestoord voelen wat er onder je gebeurd