Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:00

SuperLiesje schreef:
Ik ben gek op ijslanders :) heb 3 weken buitenritten begeleid op vlieland vorig jaar, en dan ben ik dus niet bang hè, over het strand, door het water, maakt me allemaal niks uit :p

dit zet mij weer even aan het denken.
ik woonde op ameland en daar kende ik alle wegen en "gevaren" buiten had ik echt geen problemen om te galoperen of wat dan ook. alleen kleine kinderen die moesten rustig doen anders lag ik der naast.

maar verder was ze echt braaf.
alleen in de bak ik ben met 4 galopsprongen al aan de andere kant en ik geloof dat ik daar een hekel aan heb omdat ze in de bak in galop niet zo gecontroleerd is als buiten.
op het strand kon ik met alle gemak doen alsof ik in een bak reed.(ook wel eens de brodjes meegenomen om te oeffenen) en dat maakte totaal niet uit.
zo ontspannen dat ze was heerlijk.(ja of ik natuurlijk).
plus als ze het goed deed daarna gingen we even hard over het strand als beloning.
maar ik snap het gewoon niet. buiten kan ik het wel maar in de bak dus weer niet...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:38

ElanII schreef:
SuperLiesje schreef:
Ik ben gek op ijslanders :) heb 3 weken buitenritten begeleid op vlieland vorig jaar, en dan ben ik dus niet bang hè, over het strand, door het water, maakt me allemaal niks uit :p

Gaaf, daar zou ik ook nog wel een keer heen willen enne... waarom koop je dan geen :j IJslander eigenlijk ?

Omdat ik daar op dit moment geen tijd en geld voor heb :) ik rij nu een paard van iemand anders ;)

SuperLiesje

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:49

Ik ben heel trots op mezelf :) vanmiddag weer bij paard geweest en heel streng tegen mezelf gezegd dat ik me niet ging aanstellen vandaag! En het ging heel goed! Paard vond wel wat dingetjes spannend, bijvoorbeeld lawaai van kinderen die ze wel kon horen maar niet kon zien en de lijn die ineens in het weiland hing om een stuk af te zetten, maar dat heb ik gewoon genegeert! En elke keer als ik voelde dat ik ging spannen heel hard in mijn hoofd NEE zeggen en op de ademhaling letten. En als ze iets spannend vond ging ik er expres niet naar kijken :) en ik heb mezelf ook gedwongen om streng te zijn. Ze mocht best dingen spannend vinden maar niet aanstellen of over mij heenlopen. En het werkte! Natuurlijk was ik niet de hele tijd relaxed maar ik merk wel dat ik vooruitgang boek en ook al wat strenger tegen haar durf te zijn. Heb ook nog weer op haar gezeten en lekker rondjes gestapt aan de longe. Kwam nog in de verleiding om een stukje te draven maar wou mijn goede gevoel toch nog maar niet op de proef stellen :p

Wat mij ook een beetje geholpen heeft is een boek wat ik uit de mediatheek heb gehaald op school: gedrag en training van paarden, de complete tellington methode. Staan veel dingen in over vertrouwen, grondwerk etc :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:09

ja ik had dit ook met springen en buiten rijden eerst had ik een pony waar ik nog steeds alles meer durf spring er zo een meter mee
maar sinds ik een paard heb durf ik dat gewoon niet ik twijfel of ie het wel springt ;(
terwijl hij het heel goed kan en heel enthousiast is :j
meestal komt het omdat ik zelf te druk en gespannen ben maarja wat doe je daar aan behalve je zelf moet in praten ?
meestal gaan ik eerst weer even voor mezelf de rust op zoeken rustig stap dan rustig draven van uit draf springen en dan galoperen en niet te veel doen rustig blijven vooral maar ja heb er zelf ook nog veel moeite mee ! :Y)

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:43

SuperLiesje schreef:
Ik ben heel trots op mezelf :) vanmiddag weer bij paard geweest en heel streng tegen mezelf gezegd dat ik me niet ging aanstellen vandaag! En het ging heel goed! Paard vond wel wat dingetjes spannend, bijvoorbeeld lawaai van kinderen die ze wel kon horen maar niet kon zien en de lijn die ineens in het weiland hing om een stuk af te zetten, maar dat heb ik gewoon genegeert! En elke keer als ik voelde dat ik ging spannen heel hard in mijn hoofd NEE zeggen en op de ademhaling letten. En als ze iets spannend vond ging ik er expres niet naar kijken :) en ik heb mezelf ook gedwongen om streng te zijn. Ze mocht best dingen spannend vinden maar niet aanstellen of over mij heenlopen. En het werkte! Natuurlijk was ik niet de hele tijd relaxed maar ik merk wel dat ik vooruitgang boek en ook al wat strenger tegen haar durf te zijn. Heb ook nog weer op haar gezeten en lekker rondjes gestapt aan de longe. Kwam nog in de verleiding om een stukje te draven maar wou mijn goede gevoel toch nog maar niet op de proef stellen :p

Wat mij ook een beetje geholpen heeft is een boek wat ik uit de mediatheek heb gehaald op school: gedrag en training van paarden, de complete tellington methode. Staan veel dingen in over vertrouwen, grondwerk etc :)

super goed toch! niets overhaasten. elke vooruitgang is er 1! :j

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:24

@SuperLiesje: super gedaan meid. Je mag echt trots zijn op jezelf en je paardje. Volgens mij zit je nu nog te stralen (ik ken het gevoel) :D Wat goed van je dat je op je ademhaling bent blijven letten. Merkte je ook dat je paard daardoor meer ontspande ? Goed dat je niet meer van jezelf gevraagd hebt dan je op dat moment aankon. Het draven komt vanzelf wanneer jij je daar goed bij voelt.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:18

ik ben ook tog apetrots op mezelf.

Ik ben zelf een wat onzekere ruiter..vaak ongelukken gehad met verzorgpaarden..en toen hadden we een veulen gekocht maar helaas was ze maar 3,5jaar geworden..
Maar ik heb nu een verzorgpaard gevonden wat echt vetrouwd voelt en dit was de 4e keer dat ik erop reed en ben zo trots op mezelf op me verzorgpaardje :D Hier de foto's en filmpjes [RIJ-ITP] Mandus mijn verzorgpaardje

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:29

@sweetwendy. Super leuk! Ziet er goed uit samen, ik vindt jullie een mooi stel. Veel plezier samen!

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:33

Ik ben ook een paar keer gevallen met de pony, sindsdien heb ik een beetje een angst voor paarden met een bepaalde galopstijl.
Ik ben dan altijd bang dat ze vallen/struikelen, ik weet niet echt hoe ik er mee om moet gaan en wanneer ik bijvoorbeeld op een van de paarden van de manege zat die dus zo een galop had sloeg mijn hart echt op hol.

Maarja, dan vertel ik mezelf altijd maar dat ik gewoon moet doorgaan, het paard vertrouwen en denken dat hij/zij ook wel weet hoe lopen werkt.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:40

@superliesje, wat ontzettend knap van je! 1-0 voor jou.. en wat knap dat je jezelf elke keer corrigeerde, je bent dan heel bewust bezig :Y)
Op deze manier probeer ik het ook! (lukt helaas niet alijd)
Zondag mag ik pas weer, hoezeer ik er ook elke keer naar uit kijk om er weer op te mogen zitten, bij de gedachte wordt ik ook weer helemaal trillerig :j

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:13

Sweetwendy: Super!! Ik hoop dat ik over een tijdje ook zover ben dat ik foto's kan plaatsen :)

Pip_nijn6: Ik probeer inderdaad heel bewust bezig te zijn, en natuurlijk lukt dat bij mij ook niet altijd :P Ik had nu gewoon een goede dag ;)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:23

SuperLiesje: Goed gedaan zeg, jij mag inderdaad heel trots op jezelf zijn! :)
Fijn dat je vooruitgang boekt, altijd leuk. :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:04

helaas ken ik ook angst met paardrijden.
ik stapte ooit ook zo op elk paard wat ik maar tegen kwam.
tot ik van een paard afgegooit werd midden op staart.
en 95% zou zo'n val niet overleven.
en van die 5 % die het zou overleven zou 3 % er duidelijke blijvent letsel van over houden en de overige 2 % nouwlijks tot niets.
ik heb er spierdistrofie van overgehouden (posttroumatisespierdistrofie ofterwijl spierdistrofie tergevolgen van een ongeval)
hierna ben ik doods en doods bang geworden om weer te gaan rijden.
maar ik doe het wel.
heb een eigen paard die mijn handicap weet en kent en me er niet op zal pakken.
door haar en me verzorgfjord heb ik het vertrouwen weer een heel heel eind terug.
ook door op het paard van een vriendin te stappen werd ik minder bang.
alleen de galop vind ik vaak nog eng.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:11

Ik heb het ook :j
Ik heb al aardig wat pijnlijke valpartijen gehad. Ik weet als ik val dat ik weer weken niet uit de voeten kan met men rug. Dat maakt me alleen maar angstiger om te vallen. Ik heb nu een merrie die het af en toe op een lopen zet en wat haat ik dat gevoel van geen controle te hebben!
Maar goed ik stap er elke dag weer op, en elke dag probeer ik mezelf moed in te praten. Ik doe wel elke dag wat ik moet doen, rijden en straffen als ze weer vertrekt, maar jongens wat gaat men hart tekeer :j

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:30

line18 schreef:
en van die 5 % die het zou overleven zou 3 % er duidelijke blijvent letsel van over houden en de overige 2 % nouwlijks tot niets.
ik heb er spierdistrofie van overgehouden (posttroumatisespierdistrofie ofterwijl spierdistrofie tergevolgen van een ongeval)
maar ik doe het wel.
door haar en me verzorgfjord heb ik het vertrouwen weer een heel heel eind terug.

Wauw, ik heb echt heeeeeel veel respect voor jou!
Echt superknap dat je gewoon nog steeds gaat paardrijden, jij mag echt trots zijn op jezelf. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:41

Vandaag priveles gehad en het ging goed :D alleen het sturen was niet echt 100% maar verder ging het prima. Ik heb eerst lekker kennisgemaakt en hij was al heel nieuwsgierig met wat ik ging doen enzo. Toen ik er eenmaal opzat had ik bijna nergens meer last van. Ik heb zelfs gegaloppeerd. Nu neem ik over een paar weken weer een priveles en dit maal met een ander paardje en dan verdwijn ik na augustus/september weer de les in....

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:34

line18 schreef:
maar ik doe het wel.

Wauw, ik heb echt super veel respect voor jou! dat je dat durft na wat jij hebt meegemaakt!

Beccatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:57

Ik ben heel trots op mezelf! Vanochtend ben ik naar m'n paardje toegeweest en het ging heel goed! Ik had mezelf van tevoren wel heel veel moed ingefluisterd, maar het is gelukt. Draf ging ook redelijk, misschien volgende week weer de galop, maar dat zien we dan wel weer...
Daarna is het byebye bangepoeperd! Eindelijk... :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:05

Wat goed zeg! Ik ga vanmiddag buitenrijden, heb nu al geen zin maar ook weer wel, jullie kennen dat gevoel vast wel.. Wish me luck!

SnowPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:06

denk aan hoe het vroeger was je hebt 12jaar gereden dat waren mooie jaren toch? je angst overwinnen dat moet je zelf doen maar je kan bijv ee rustig paard nemen om mee te beginnen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:11

Ik heb geen rustig paard haha. :P
Ja vroegah kon ik alles aan haha hoe harder hoe beter. :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:05

@line18
ik heb 2 vallen op straat meegemaakt.
1 samen met mn paard linksomachterover maar ik belande net met mn heup op de grasrand en mn paard viel gelukkig niet op mij.
slechts flink blauw geworden en nadat we beiden stonden toen we weer na huis liepen(mn paard had alleen een wondje op haar legger die gehecht moest met 4 draadjes en de peesbeschermers zagen er niet zo goed meer uit.) heeft mijn paard nog even fijn op mn tenen gestaan en dat was t enige erge van die val.... kapotte tenen.

1 keer toen ze ook fijn omhoog ging tijdens ringsteken ben ik deels op straat gevallen(alweer) en deels in het gras(geluk). ze ging omhoog en niet zo zuinig ook niet en toen gleed ik aan de achterkant heel elegant eraf. precies met de onderkant van mijn rug op een heel leuk maar gelukkig niet hoog stoeprandje.
alsnog niks ergers overgehouden dan spierpijn blauw en een supergekrengde trots!

wel moet ik zeggen dat ik na de laatste x op straat ben gevallen na de chiropraktor ben geweest door te veel aanhoudende last van mijn rug.
en ik moet er bij vertellen dat ik een soort spierziekte heb. de officiele benaming weet ik niet precies omdat ik niet een stempel op mijn kop wil maar ik kan het uitleggen als spierslapte.
ik moet dus in beweging blijven anders gaan mijn spieren sneller dan normaal achteruit....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:50

Ik heb heerlijk buitengereden net! Stond veel wind maar was echt lekker.
Was samen met stalgenootje gegaan. Zembla wilde alleen maar harder en harder. :P Hopelijk over een tijdje als we het wat meer doen dat ik dan ook kan galloperen op hem.

Ik ben helemaal niet bang geweest of iets dus was echt een lekker ritje. Normaal schrikt hij van alles maar nu niet. :n Komt misschien ook omdat er een ander paard bij was. Al liep die achterop want Zem moet altijd voorop lopen haha. :P

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:56

Hagelslag, pff dat is niet niks! Gelukkig heb je er steeds niks ernstigs aan over gehouden.

Somebitch: Super!! :D Goed opslaan in je hoofd voor de volgende keer, dan kun je eraan terugdenken :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:59

Ik moest wel denken aan mijn vroegere tijden zoals iemand hierboven zei op het moment dat hij alleen maar harder wilde haha. Hij bleef wel in draf maar was moeilijk om hem bij je te houden. :+

Ja goed idee.. moet ik doen! Met opstappen had ik het wel trouwens, ik kon mijn andere beugel niet vinden en pony lief kan niet stilstaan. Maar met 1 beugel rijden vind ik niks dus ik moest en zou hem in hebben en mijn pony moest dus stilstaan.. := Uiteindelijk is het wel gelukt. :P