Andalusier uit spanje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PinkPrincess

Re: Andalusier uit spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:59

poefff wat een verhalen TS ik denk dat hier zat mensen in hebben gereageerd die veel ervaring hebben met dit ras en veel hebben mee gemaakt met hun eigen paard die echt wel weten wat ze zeggen, voel je niet aan gevallen al klinkt het misschien zo het word echt niet boos en kwaad aardig bedoelt. hihi..

Even ter correctie, in spanje gaan ze net zo om met de paarden als hier. sommigen heel bagger en sommigen heel goed ook Nederland heeft rot kanten en sommigen stallen rijden nou ook niet bepaald al te lief. dus een verpest paard moet je niet gaan betrekken naar alle spanjaarden toe. want dat is echt niet zo TS.

Jouw paard heeft een heel andere ruiter nodig uit je verhalen te lezen ben jij gewoon niet bevoegd om hem te helpen. Daar is niks mis mee overgens soms is het juist goed om is iemand te raad plegen die jouw paard wel helpen kan en uit eindelijk jullie samen !, dat is alleen maar een groei proces. En ik weet zowiezo al 3 in dit topic die wel met dit paard om zouden kunnen gaan en hem weer in rust kunnen brengen. Accepteer hulp en ga het ook in de praktijk zoeken bij iemand ! Succes.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:24

zodiacje schreef:
dit klinkt echt als een pijnreactie!
Aangezien jij verteld dat hij dit komt als je m kennelijk oppakt zou ik zijn mond en lijf na laten kijken.

Daarnaast, een schop geven als hij al klaar is werkt zowiezo niet. ALs je straft moet je dat op het moment zelf doen. Dieren snappen alleen dat de straf bedoelt is voor wat ze op dát moment doen.
Maar goed, in dit geval dus absoluut niet straffen maar je paardje helpen door haar na te laten kijken.

Succes ermee!

Ja dat viel mij ook gelijk op.... 'Als hij klaar is met gek doen geef ik hem een schop' Tja das nou niet echt duidelijk voor een paard :( Maar als je dat dan doet (buiten het feit dat er waarschijnlijk wel iets met je paard is) doe het dan op het moment dat hij gek aan het doen is en beloon hem juist als hij weer rustig is :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:09

TS reageert niet meer, want ze krijgt niet de reacties waar ze op hoopte :+.

@TS, lees dit topic ook eens. [BKR] ruitermak maken en inrijden PRE
Ik vind het een mooi topic met allemaal antwoorden van Andalusiër eigenaren die bevestigen dat je met liefde, geduld en vertrouwen het meest bereikt bij dit paard.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:13

Los laten van voren als hij dat doet tot hij klaar is. Ik denk dat je hem overvraagt of tegen zijn grenzen aan loopt omdat je te veel te snel wilt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:28

heb geen anda gehad.. ook nauwelijks ervaring mee
Wel heb ik een gevoelig volbloed gehad. Daarbij waren de sleutelwoorden:
geduld, tijd en vertrouwen!
Trek een uur uit en het duurt een dag, trek een dag uit en het duurt een uur.

Je moet ze echt voor je winnen,.. dat ga je niet redden met alleen een lekkere appel.

Ik krijg sterk het gevoel dat ie zich niet begrepen voelt.. Dat jouwn doel/ervaring/verleden/begrip helemaal aansluit bij je paard. Leer hem te begrijpen en je zult veel plezier beleven.

Haal idd veel hulp, je bent zeker niet eerste en daar hebben mensen alleen maar respect voor!

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:52

Citaat:
Ik weet niet meer precies waar ik hem gekocht heb
weet alleen dat die verkoopster bij het Showteam alergria reed.

Het is een schimmeltje van ong 1.60
zwarte manen en zwart met witte staart.

ja ik ken die vrouw wel heb daar 2 jaar gewerkt dan weet ik denk ik wel welk paard het is want kkomt me heel bekend voor.

Citaat:
Het was een heel onzeker paardje, als je er op reed ging het goed en dan bang helemaal achteruit lopen rondjes, hij was gewoon heel onzeker of hij het wel goed dé hij heeft gewoon dan weinig vertrouwen in dus gelijk teugels los paard gerust stellen, en op nieuw beginnen. het paard heeft heel weinig vertrouwen in de ruiter. in spanje worden ze niet echt vriendelijk behandeld volgens mij is die ook wel gevoelig in het mondje of niet ?

Waarom wordt hier niks mee gedaan als je het paardje waarschijnlijk kent is het toch juist super als je wat meer tips kan geven en dat ts eens met jouw contact gaat zoeken....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:12

dat moet toch vanuit ts zelf komen?
en doie reageert niet meer, zal ze wel te eigenwijs voor zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:34

Ik denk dat het een enorm leerzaam topic is, niet alleen voor de TS maar ook voor meelezers... Het zou wel prettig zijn als dat zo kon blijven, zonder aannames waarom ze nog niet weer heeft gereageerd.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:31

Citaat:
Het was een heel onzeker paardje, als je er op reed ging het goed en dan bang helemaal achteruit lopen rondjes, hij was gewoon heel onzeker of hij het wel goed dé hij heeft gewoon dan weinig vertrouwen in dus gelijk teugels los paard gerust stellen, en op nieuw beginnen. het paard heeft heel weinig vertrouwen in de ruiter. in spanje worden ze niet echt vriendelijk behandeld volgens mij is die ook wel gevoelig in het mondje of niet ?

Waarom wordt hier niks mee gedaan als je het paardje waarschijnlijk kent is het toch juist super als je wat meer tips kan geven en dat ts eens met jouw contact gaat zoeken....?[/quote]

TS moet zelf contact zoeken als ze hulp wilt, ik denk niet dat hulp zo komt aan waaien,
Daarbij wil ik terug komen op het bovende gezegde 'in spanje worden ze niet echt vriendelijk behandeld'
nogmaals in Spanje zijn ze net zo goed nog slecht voor de paarden als in Nederland. Je kunt niet alle Spanjaarden over een kant halen.
Het spaanse ras is een van de meest gevoelige paarden die er zijn samen met de volbloeden die heel hoog in het bloed staan moet je met deze paarden
een totaal andere band opbouwen ze hebben een heel andere vorm van vertrouwen nodig. Zoals al gezegd is heeft dit paard waarschijnlijk wel iets mee gemaakt.
zoals veel paarden maar het spaanse paard reageerd overal veel hoger gevoelig op, en zoals gezegd wek vertrouwen op. waarschijnlijk zou je het beste met hem
2 jaar ervoor uit kunnen trekken om alle tijd te nemen om echt helemaal op nieuw te beginnen van borstelen tot wandelen en waarschijnlijk naar veel oefenen
kun je er naar 6 maanden zonder opstap probleem op stappen. en dan begint het pas. ik stel voor is mensen te vragen die je kunnen helpen TS.
ook voor je eigen gevoel :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:06

Sommige paarden houden een reaktie op eerdere ervaringen, daar moet je mee om blijven gaan, dat poets je niet weg. Men moet zich de vraag stellen of ze dat willen en kunnen. Heb je al van nature weinig geduld en overbluf je graag slecht gedrag omdat dat in het verleden met andere paarden wel werkte, dan zit je nu wellicht helemaal verkeerd.

Sensibele paarden zullen altijd een angst overhouden, daar moet je heel voorzichtig mee omgaan. Dat is blijvend, dat zijn de krasjes op de paardenziel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:07

russel schreef:
Sensibele paarden zullen altijd een angst overhouden, daar moet je heel voorzichtig mee omgaan. Dat is blijvend, dat zijn de krasjes op de paardenziel.

Inderdaad :j

En de juiste persoon kan die krasje een beetje bij polijsten, ze worden dan zachter, meer op de achtergrond. Als het paard niet de juiste persoon treft, dan worden de krasjes juist dieper....

lynns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:34

Kijk ook even naar mijn net geopende onderwerp, "Paard staakt"herken je daar ook wat in?
Ik wel.
JNY024 schreef:
HoiHoi. :D

Sinds 2 jaar terug hebben wij een andalusier gekocht. Hij stond 2 maanden in holland en stond daarvoor altijd in SPanje. ( is ook spaans ingereden en met een serretta ) Hij is al redelijk omgeschoolt naar het Engels. ( hij loopt nu op een dun sprenger bitje enkel gebroken dus geen spaans bit meer ) In begin reed mijn moeder hem alleen. Maar omdat ik overstapte naar paard ging ik Baylaro ook rijden. Van mijn moeder hoefde die nooit zo hard te werken maar alleen een beetje ontspanning en gewoon lekker relaxt te rijden. Ik rijd hem serieuser en daardoor gaat hij in protest. Zodra het moeilijker word ( bijv in de les ) dat hij moet buigen en zijn bit moet aannemen gaat hij als een gek tekeer. achteruitlopen en heel hard rondjes draaien. Dreigen met omhoog te komen en ze bit vast te pakken en heel hard de bak door te galoperen zonder rem of stuur. Als hij klaar is met gek doen geef ik hem wel een schop of praat tegen hem met een boze stem. ( het is een heel gevoelig en stressie paardje. ) Ik heb nou een paar vraagjes.
Zijn er mensen met een andalusier uit spanje die ook zulk soort problemen heeft gehad?
Wat hebben jullie gedaan om dit eruit te krijgen?
En verder zijn tips welkom!

Hij is verder helemaal nagekeken , rug , gebit en is verder goed.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:43

Ik ben het eens dat je een dier kan beschadigen maar ook een dier leefd in het nu, en zoekt zijn balans en respect en vertrouwen terug. het leeft niet zoals mensen vast in een verleden of een fantasie in de toekomst een dier kijkt per dag en per moment wat er gebeurt. het kan wel uit balans raken door slechte ervaringen want een dier heeft wel gevoel. maar als die gene net wat men zegt de juiste persoon is om dit paard te begeleiden en te helpen. komt het uit deze visuele cirkel en leeft het in het fijne gevoel wat dat op dat moment beleefd. Ik denk dat als deze persoon wel 100% achter haar paard staat en dit dier wilt helpen en samen willen groeien. Dan groeien paard en mens naar elkaar toe en krijgen een band. Dan is er niks fijners als het hier en nu moment van wat het dier beleefd. het is alleen lastig om ook zelf uit de cirkel te stappen hoe erg het dier het misschien wel gehad heeft. een paard spiegelt. spiegelt het gevoel en emotie van de mens. dus ook de medelijde waardoor het dus bang of wanhopig word.

Als jij elke dag naar je paard kijkt en zegt hoe zielig hij het wel niet gehad heeft breng je dat gevoel over en voelt het paard zich nog rotter. het denkt dat er iets heel erg mis is en word dan juist af stotelijk. je moet opnieuw beginnen ook in je eigen gedachten. paard rijden is meer dan weten het is ook spychologishe en spiritueel met elkaar in verbinding staan door dat een dier zo hoog gevoelig is is het een goede leer les voor de mens om ook in het hier en nu te leven.

Nog een voorbeeld. een meisje op stal is doods bang voor een paard met trauma in de stal. het paard komt omhoog raakt in paniek van haar omdat het meisje bij voorbaad al denkt en over brengt dat hij eng is en je aan wil vallen. De groom op stal pakt dit paard uit de stal zonder enige benul wat het dier heeft mee gemaakt. en hij is het aller liefste bij haar. tot de dag iemand tegen de groom zei, kijk uit want!!! zij antwoorden dat hij bij haar nog nooit raar gedaan heeft. en eigenlijk door haar onbenulligheid is het paard niet bang niet onzeker en word geleid door de mens. waardoor het vertrouwen krijgt.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:05

PP heeft helemaal gelijk!
Ieder paard en JUIST een andalusier dient met respect behandeld te worden. Deze paarden zeggen op een gegeven moment gewoon "tot hier en niet verder".
Wanneer jij niet de juiste leider bent voor je paard (door hem te straffen als hij stopt met gek doen maar wellicht behandel je hem ook niet helemaal eerlijk in de omgang) kan hij niet op jouw bouwen.
Het feit dat dit paard uit spanje komt heeft er NIETS mee te maken behalve dat hij wellicht anders gereden werd.
Spanjaarden zijn juist vaak goede leiders voor hun paard omdat ze consequent en eerlijk zijn.
Ik zou goede begeleiding zoeken voor jou en je paard aangezien je nog vrij jong bent.
Ik denk dat je aanname dat hij bij je moeder niet zo raar doet omdat zij minder van hem vraagt verkeerd is. Waarschijnlijk is je moeder in de omgang met het dier gewoon heel anders en vertrouwd hij haar wel. Als jij van begin af aan de band probeert opnieuw op te bouwen en je paard eerlijk en met respect te behandelen denk ik dat het wel goed komt.
Denk altijd eerst na waarom hij iets doet en reageer niet instinctief of vanuit frustratie op je paard. Hij zal dit niet begrijpen en alleen maar onzekerder worden wat hij zoals hierboven beschreven is al is!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:13

Ben het ook helemaal met PP eens!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:00

De hengst die ik in herscholing heb (Lusitano), was bang voor het bitten is met de vorige trainer daardoor diverse keren achterover geslagen, kon alleen galopperen en met holle rug dribbelen. Ik ben er aan het halster opgestapt en kon gewoon stap draf en rustige galop... Ik heb hem nu, na een jaar zover dat ik hem gewoon op een bit kan rijden, maar dat is wel een weg geweest via bitloos en bit in, maar teugels aan het halster, teugels aan bit en halster, halster om maar geen teugels meer daaraan en halster weglaten en alleen bit.
Ik heb me verder bezig gehouden met de basis en dat is gehoorzaam op het been krijgen en simpele dressuuroefeningen, afgewisseld met buitenrijden, longeren en aan de hand en los met hem werken...
In het begin was ik vooral bezig met normaal rustig op kunnen stappen...Babysteps.
Straffen werkt averechts, dan krijg je een nerveus en of boos paard en daar valt het meest simpele nog niet uit te halen.
Ik denk dat paard van TS ook baat zal hebben bij iemand die tijd en geduld heeft om zo'n dier te herscholen.
Het erop gaan zitten met het idee dat moeder te lief was en jij het wel even zal maken met hen, werkt duidelijk niet. Het is handiger om voort te gaan op wat moeder al voor elkaar gekregen heeft. En per sessie iets nieuws erbij doen en daar ook niet te lang mee bezig zijn en eindigen met iets wat het goed kan.
(Het is verder niet van belang waar en hoe hij is ingereden. Je werkt met het materiaal dat je nu onder je hebt)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:12

@Lusitana Heel herkenbaar met mijn ruin, ik ben nu wel zo ver dat ik hem op een bitje kan rijden maar ben al vanaf oktober 2010 met hem aan de gang. Achterover slaan deed / doet die van mij gelukkig niet. Maar hij kon wel echt gevaarlijk.

Deze " spaanse " paarden zijn anders dan een "gewoon" bloed paard. En hebben veel gedult en vertouwen nodig als ze iets eng vinden / niet snappen. Maar ik weet zeker, geld ook voor paard van TS als ze eenmaal het vertrouwen hebben en snappen wat je bedoelt dat je er ook echt doorheen bent en dat het paarden zijn met een EXTRA GOUDEN RANDJE die voor je door het vuur gaan :):D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:22

Niet zo extreem als bij Lusitana, maar mijn ruin accepteerde in het begin ook geen druk in zijn mond. Daar moest ik echt van afblijven.
Nam ik contact op het bit dan ging zijn hoofd in de lucht. Andersom kon wel als ik mijn handen keurig stil hield. Wilde ik te veel de rem aantrekken gaf dat het tegenovergestelde effect: rennen.
Meen dat ik het al heb gezegd: maar rust en helemaal terug naar de basis heeft bij mij geholpen. Samen met een instructrice die mij op klassieke wijze heeft leren rijden.
Overigens heeft mijn paard nog steeds een bloedhekel aan onrustige handen. Ook met spanning en ongeconcentreerdheid van de ruiter kan hij niets.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:07

Ja, dat rennen bij druk is "normaal", dat doet de mijne ook.

De handen moeten feitelijk meestal het liefst op een plek (en vrij hoog) gehouden bij dit soort paarden. Zo worden ze ook gereden. De teugels worden af en toe gebruikt voor lichte aanwijzingen, maar zijn bijna overbodig. Dit staat bijna haaks op hoe "hollanders" over het algemeen hun stuggere paarden rijden. Die hebben druk op de teugels en moeten dus nog meer druk geven bij aanwijzingen via teugels. De meeste Iberiers begrijpen dat "geschreeuw" niet en worden dus of angstig of opstandig daarvan.
De oplossing is dus simpelweg terug gaan naar "fluisteren" met de teugelhulpen.
Het been wordt het lieft ook gewoon ontspannen gehouden tenzij er een hulp mee gegeven wordt en hulpen hoeven niet continue herhaald. Bij hard been geven maken ze zich over het algemeen hard en gaan juist op de rem...dus ook daar is "fluisteren" de oplossing en darbij ook ruimte geven om daadwerkelijk te gaan, dus niet van voren met de teugels tegenhouden! Dan gaat zo'n paard omhoog. De energie moet af kunnen vloeien.

Dit is ook het eerste wat je ziet als je een warmbloed rijder op een iberier zet. Het paard gaat huppelen, druk doen, hopsen en steigeren omdat er geen ruimte wordt gegeven om voorwaarts te gaan.
De ruiters krijgen dan het idee dat het paard ervandoor wil en gaan nog harder trekken, waardoor het probleem nog een keer uitvergroot wordt en met wat pech gaat het paard in pure paniek ook aan de kletter.
Hadden ze losgelaten van voren, was het probleem accuut weg.

Ik moet er bij zeggen dat er ook zat paarden zijn die prima met wat meer druk overweg kunnen, voordat men het idee krijgt dat ze allemaal hypergevoelig reageren op druk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:43

Lusitana schreef:
Dit is ook het eerste wat je ziet als je een warmbloed rijder op een iberier zet. Het paard gaat huppelen, druk doen, hopsen en steigeren omdat er geen ruimte wordt gegeven om voorwaarts te gaan.

Op onze rijschool staat sinds kort ook een "nieuwe" PRE. Hij stond bij een handelaar, en we konden hem daar gewoon niet laten staan.. De stalruiter die hem voorreed kreeg ook alleen een hoop gedribbel eruit. Mijn instructrise ging zitten... en.. hij stapte! Na een week in de rijschool was het al een heel ander paard. Het gedribbel is niet meer, het druk doen is weg. Hij moest in het begin echt wennen aan " de ruimte van voren", maar nu geniet hij er echt van, en is het al een heel ander (nog veel leuker) paard!