ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:15

die van mij is nu 3 ik weet niet resies hoe groot ze is, maar niet heel groot. wel heel dik/rond :')
Morgen komt er weer een bokker foto''s maken :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:19

Danique: Dankjewel! :)
Alou:Oehh ben benieuwd naar de foto's! Ook rijdfoto's? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet!@

Ik vroeg me af, met welke hoofd/halshouding rijden jullie het paard het eerste jaar? Is dat voorwaarts-neerwaarts, afwisselend (vw-nw en aan de teugel) of meteen aan de teugel? En hoe leren jullie voorwaarts-neerwaarts aan?

Ik heb lange tijd een ontzettend gespannen merrie gereden (gevoelig + bang voor hulpen), die ik na een jaar voorwaarts-neerwaarts kon rijden. (eerste half jaar rijden was alleen maar crossen door de bak vanwege haar spanning) Voor een jong paard is het, in mijn ogen, vooral belangrijk om meteen voorwaarts-neerwaarts te rijden. Maar hoe leer je dat? Ik zelf denk eerst aan de longe met bijbehorende stemhulp (laag?) en daarna de stemhulp onder het rijden ook uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:21

Nee ik kan geen rij foto's maken met [***] die is gister 3 geworden :') ga der wel ff op voor de foto maar dat maakt der niks uit :')

Met mn andere pony ga ik misschien wel even rijden. maar eerst portret black foto's losgooi foto's ed :')

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:23

Ooh, ik dacht dat die al ouder was joh! Haha lekker zo'n paard! Heb tot nu toe 1x op die van mij gezeten, maar dat vond ie toch spannend!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:04

Juntos heeft altijd zijn hals ontspannen gedragen en die nam gewoon het bit aan. Pedro denk ik ook wel maar ik heb er nu nog een elastiek om dus voel wel dat hij het bit aanneemt maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Ik heb er een elastiek om omdat hij de geurtjes in de bak erg interessant vond en anders met zijn hoofd over de grond ding schuiven.
Tabitha is wel een probleemtje. Loopt nu nog regelmatig met hals en rug weggedrukt. Maar de bijrijdster heeft er een goede klik mee en er komt steeds meer ontspanning.
Ik mag Pedro nu nog niet te diep rijden omdat hij uit onbelans zou kunnen struikelen en over de kop kan gaan.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:47

Juntos: Cadanz was eigenlijk meteen een heel fijn paard. Vanaf het begin is ze heel ontspannen geweest, en ze is ook nooit geweest dat ze haar hoofd in de lucht hield. Ze loopt gewoon lekker ontspannen en rond, ze is wel héél erg fell op de beenhulpen, want ze is wel ontzettend heet dus daar moeten we nog erg hard aan gaan werken als ik weer kan rijden, zodat ze daar niet voor vlucht.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:21

Welkom alle nieuwe!!

Ik lees morgen op me werk even alles bij en reageer ik ook wat uitgebreider! Bij fury was het de bedoeling om eind april gelijk te beginnen maar waarschijnlijk wordt het plan gewijzigd!

Fijn weekend voor zolang die nog duurt!

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:36

Voor alle mensen die nu hun paarden in rijden of laten inrijden: wat voor soort bitje hebben jullie erin liggen? dubbel/enkel? bustrens/watertrens?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:37

Een dubbelgebroken bus- of watertrens :) Maar net wat er aan het hoofdstel hangt en past, maar ik heb wel een voorkeur voor de bustrens.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:39

Dubbelgebroken watertrens :)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:46

Ik ga mijn Volbloed arabiertje ook inrijden in de zomer, Ik begin komende week met langen lijnen te werken, Ik ben al met 'm aan het wandelen en hij vind alles maar relax, Hij is niet bang voor auto's of tractoren of fietsers en dat is echt geweldig, 28mei word hij 3. en dan begin ik rustig ook in de zomer met inrijden, maar alles op z'n tijd want meneer moet eerst helemaal goed uitgegroeit zijn en steviger op z'n beentjes komen te staan !
Ik krijg er helaas geen foto bij gezet =( Als jullie nieuwschierig zijn, ff kijken in mijn profiel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:08

Ik gebruik geen bit, dus daar kan ik niks over zeggen. maar als ik er een gebruik gebruik ik altijd dubbelgebroken watertrens

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:13

Welkom Canavero!

Ik gebruik een dubbelgebroken watertrensje.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:12

Welkom Canavero :)

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:19

Ik maak constant paardjes zadelmak :) waar mijn paardje staat staan er nog heel vele, jammer genoeg voor de handel... Maar het zijn er altijd van ongeveer 3 jaar. Ik zorg altijd gewoon dat het vertrouwen er op de grond is , dan pas de rest. Dan komt het sturen enz.. :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:20

Ik gebruik ook een dubbelgebroken watertrens daar doet hij het erg goed op.

Vandaag weer heerlijk gereden in het zonnetje, hij schrok alleen van z'n eigen schaduw dus ben een paar keer door de bak heen geschoten ( gelukkig bleef ik zitten). Het kan af en toe zo'n draak zijn hij moet nl alles zien en de paarden van de buren stonden lekker op het land welke aan de rijbaan grenst dus waarom zou je dan opletten. Morgen heeft hij een dagje vrij en dinsdag heb ik voor het eerst sinds 6 maanden weer les ben benieuwd...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:24

Oh, die paarden schrikken ook altijd van de domste dingen! Goed dat je bent blijven zitten! Hoelang is hijn nu onder het zadel? Ben benieuwd hoe het dinsdag gaat :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:28

Ik ben sinds januari 'per ongelijk' begonnen met het zadel en ruitermak maken van mijn 5 jarige tinker merrie. Ik heb even een filmpje gemaakt van onze vorderingen vanaf januari t/m nu.

Toen ze 2 was heb ik haar leren kennen en toen ze 3 was ben ik met haar aan de slag gegaan op de grond. Ondertussen hebben we een onwijs goede band opgebouwd en heeft ze respect voor mij en ik voor haar. Wat je op het filmpje steeds zult zien is dat ik op een blok sta en zij naast mij komt staan. Ik vind het heel belangrijk dat ze leert stil te staan en te wachten op mij. Doordat ik op een bepaalde plek sta waar ik niet vanaf ga stappen zal ze op mij moeten wachten en zo bouwt ze gelijk rust op in haar koppie en lichaam. Bij die plek weet ze nu ook dat we gaan opstappen en ze lijkt het leuk te vinden.
Daarnaast maak ik ook gebruik van voedselbeloningen. Dit is echt per paard afhankelijk. Ik ben dat wel langzaam aan het afbouwen.
Mijn doel is haar dressuurmatig te trainen en vanaf april ga ik haar samen met mijn instructeur trainen aan de dubbele longe en vanaf eind juni is de bedoeling haar dressuurmatig in het zadel op te pakken. Doordat ze dan al redelijk bevestigd is aan de hulpen en haar spieren al wat hebben kunnen groeien zal ze me ook veel beter kunnen dragen. Nu is de bedoeling om onder het zadel de stap en draf te bevestigen. Niets meer en niets minder.
Ik wil graag vertrouwen opbouwen op haar rug, zodat ze me accepteerd. Op het moment en tot juni zal ik haar bitloos berijden, aan de dubbele longe gaat ze wel kennis maken met het bit dat wordt een enkelgebroken.

Ik vind het leuk hier ervaringen te lezen!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:34

Grauwman, gek paard haha! Gelukkig ben je blijven zitten, en alvast succes voor Dinsdag!

xmarliez welkom! Heb je, je paard helemaal alleen zadelmak gemaakt, en op het filmpje ook de eerste keer ofniet? Vind het wel erg knap, dat je zo op kunt stappen zonder dat ze de eerste keer volgens mij niets om haar hoofd heen heeft.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:36

Ja, ik heb haar alleen zadel en ruitermak gemaakt. Binnenkort komt iemand mij een keertje helpen met het begeleiden van mijn paard als ik erop zit. Ze heeft wel wat om haar hoofd hoor, een touwhalster.
Het is trouwens een onwijs slim paard. Iedere keer als ik met mijn andere paard aan het rijden of lessen ben staat ze met haar hoofd over de bakrand een uurtje te kijken. Het lijkt wel alsof ze afkijkt wat ik met mijn andere paard doe. Heel erg leuk :)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:39

Oke, ik dacht dat de eerste keer in het filmpje dat je erop ging niks om haar hoofd heen zat. Vind het iig erg knap dat je het helemaal alleen hebt gedaan het ruitermak maken :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:41

Ik gebruik een dubbel gebroken K&K bitje.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:42

Marliez, wauw, wat knap zeg! Hoe heb je het stilstaan geleerd? Klinkt misschien heel dom. Die van mij kent het stilstaan wel goed, maar zodra ik net als jou probeer te hangen begint die van mij te draven... Echt knap hoor! Heb je het helemaal alleen gedaan? Heb je er inmiddels al echt opgezeten?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:49

Ik ben ook bezig mijn 3 jarige te beleren. Ben er al 1 x hard afgedondert. Ze bokte... Heb vorig jaar 2 ingereden zonder enige problemen. Ben bij deze even met beide benen op de grond gezet :o Ik heb er vandaag na mn val er weer op gezeten. Wel braaf maar niet gedraaft...
Maar ze vind het bit echt niet leuk. Ze accepteerd het totaal niet en wordt erg gefrustreerd. Ze heeft een dubbel gebroken watertrens. Iemand een idee om het haar wat makkelijker te maken?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:53

Chefke, welkom :) Balen dat je paard het bit niet accepteerd, erg vervelend is dat. Maar heb het zelf nog nooit meegemaakt dus kan je geen tip geven.