Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:29

Moeni11 schreef:
Paperboy schreef:
Ik heb sinds een paar maandjes een bijna drie en half jarige (in mei 3 jr.geworden), ik rij hem 3 x per week 15 a 20 min. (op woensdag, vrijdag en zondag)
Ik oefen vooral heel veel in stap om hem goed recht in zijn lijf te krijgen en er een goed stuur op te krijgen. Zelf wil ik hem eerst netjes in stap en draf hebben en pas als ik merk dat hij daar goed zijn balans etc in kan vinden gaan we een galopje proberen (kan nog even duren ;))
Mijn tip, rustig en veel stapwerk. Veel van hand veranderen en grote achten rijden. Zorgen dat hij goed zijn rugspieren gebruikt, en lekker ontspannen blijft. Verder oefen ik het netjes wegstappen en wegdraven en netjes halthouden. Aangezien ik nog nooit een jong paard heb opgeleid is dit voorlopig voor ons allebei genoeg leerstof :D.

Zo min mogelijk stappen met die jonge paarden onder het zadel. De stap is het snelst onzuiver en naar de filestijnen gereden.

Ga maar lekker veel rechte lijnen galopperen in het bos met die jonge dieren.

Moenie11, wat bedoel je precies met dat de stap het snelst onzuiver en naar de filestijnen is gereden? Ik heb een trekpaardtype en galop is zijn moeilijkste gang, mijn noordzweed is juist gefokt voor een goede stap en makkelijke draf.... Ik kan hier goed buitenrijden maar rechte stukken om te galopperen zijn nog te ver om naar toe te rijden. Bedoel je dat veel stapwerk slecht is voor een jong paard of moet ik het meer zien dat de stap snel verpest is voor als je later de dressuur in wilt? Wil het graag goed doen dus ben benieuwd naar je uitleg ;).

Moeni11

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:32

Hey Paperboy,
Ik weet niet hoe het bij het trekpaard type is, maar bij een rijpaard is het zo dat de stap moeilijk het ritme vast te houden is en daardoor de stap snel kwalitatief minder wordt met rijden. De voorwaartse drang is namelijk minimaal bij stap en voor jonge paarden is draf of galop makkelijker.
Ligt ook een beetje aan welke gang je paard het makkelijkst vind.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 15:35

Daar zit wel wat in idd.
Die van mij heeft dat gelukkig niet, ik zorg dat ze zo ontspannen mogelijk is in de stap, dat gaat erg goed! En doet niet onder voor een paardje op B niveau! :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:36

Tessabuddy schreef:
Daar zit wel wat in idd.
Die van mij heeft dat gelukkig niet, ik zorg dat ze zo ontspannen mogelijk is in de stap, dat gaat erg goed! En doet niet onder voor een paardje op B niveau! :D

B is de africhtingsgraad he, heeft niets te maken met de kwaliteit van de stap. 2 verschillende dingen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:38

Ik stap eigenlijk altijd linksom en rechtsom een rondje zodat hij alles even op het gemak kan bekijken, daarna ga ik inderdaad ook draven.

Ik rij wel veel overgangen van stap naar draf of stap naar halt. Puur om dat te leren. Verder ben ik nog niet.

Ik rij overigens altijd binnenhoefslag.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:40

Stappen doe ik in het begin ook niet veel... Vooral met jonge beesten die zich nog te druk maken lekker gaan draven. Aan het einde pak ik meestal wel een stukje stap gedeelte mee... Lange teugel en vooral voorwaarts stappen (niet te gehaast!)
Binnen hoefslag is idd ook een heel goed idee (doe ik zelf helaas te weinig)!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:42

Onze bak is erg groot, dus dat is ook wel makkelijk om binnenhoefslag te rijden. Ik blijf zeg maar 5 meter van de kanten af. Dat is weer makkelijker dan binnenhoefslag!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:45

Onze eigen bak is iets groter als een wedstrijdbak dus dan wordt het al iets moeilijker...
In de grote hallen op onze manege pak ik wel weer vaak de binnenhoefslag omdat ik hier ruimte genoeg heb!
Voor de TS ook een erg goed idee om haar paard recht te richten....
Als ze wat verder zijn vraag ik ook vaak wat schoudervoor in de galop!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:46

Mijn paard hield ik juist express op de hoefslag, want die wilde niet op de hoefslag lopen en juist wel op de binnenhoefslag :D
Hij viel ook door de hoeken vnl in galop, dus balkjes schuin in de hoeken leggen, dan leren ze mooi hoeken lopen!

Ik deed ook vooraf 10 min longeren zodat het rillerige eraf was, half rondje stappen en dan meteen aandraven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:46

Ik longeer ook altijd even hoor, ben echt niet levensmoe.
Even het frisse eraf.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:47

listiglistje schreef:
Mijn paard hield ik juist express op de hoefslag, want die wilde niet op de hoefslag lopen en juist wel op de binnenhoefslag :D
Hij viel ook door de hoeken vnl in galop, dus balkjes schuin in de hoeken leggen, dan leren ze mooi hoeken lopen!

Ik deed ook vooraf 10 min longeren zodat het rillerige eraf was, half rondje stappen en dan meteen aandraven.

Dat vind ik nou zo leuk aan die jonkies :D De ene week willen ze niet op de hoefslag, de week erop er nooit meer af :D Leer je ze een pasje zijwaarts, doen ze niets anders meer en zo met alles wat je ze leert :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:49

Mijn uk had zondag de shock of his life met de laagstaande zon dat tie zichzelf elke keer tegenkwam....

Als er iemand opzit is dat natuurlijk veel enger dan als je zelf in het land met je schaduw wandelt!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:51

Haha Zooist, als die in de wei staat dan zie die niet zo'n raar ding op zijn rug :+
Jonkies schrikken idd van de meest stomme dingen... Eerste kijken dat ze op zij springen dan schrikken ze zich kapot omdat je iets verschuift in het zadel...
Eerste keer dat ik na het rijden mijn hand op zijn kont legde (om het te belonen), heb ik ook alle hoeken van de bak gezien :Y)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:54

Haha, ja, die dingen moet je altijd weer even over nadenken... en dat vergeet je dan wel eens.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:57

Bedankt voor je reactie Moenie11. Voor mijn paard is stap een hele makkelijke gang, hij loopt daar ook het meest in balans en met een heel gelijkmatig tempo. De voorwaartse drang is iets waar ik nu met mijn instructrice mee bezig ben, meneer is van nature liever lui dan moe :Z.
Longeren is dan ook meestal niet nodig voor het rijden :D.

Bosrit is dus een goed idee om ook het voorwaartse erin te krijgen.....

Op dit moment zijn mijn instructrice en ik bezig met het vergroten en verkleinen van de volte (in stap, x rondje linksom en rondje rechtsom) , misschien ook nog een tipje. Blijkt voor mij erg goede oefening om paard te sturen met zit en beenhulp en van de binnenteugel af te blijven :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:59

Oeh, zover ben ik nog niet ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:01

Zooist schreef:
Oeh, zover ben ik nog niet ;)

Die van mij liep de eerste 2 maandjes ook nog maar rechte lijntjes en grote ronde....(was een onzeker paard)
Toen de voltes kwamen heb ik ook 2 weken last gehad van uitbreken in galop, gelukkig was dit snel opgelost :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:19

Nou als ik dat zo hoor denk ik toch echt dat ik een doorgereden geval ga aanschaffen over een jaar of wat. ;) Misschien als ik aan een tweede paard toe ben een jonkie...

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:58

Hi,

Ik heb een veulen (nu 2,5 jaar oud) dat ik al zadelmak heb gemaakt.
Ik rijd er 1 uur per week mee.
Persoonlijk vind ik 2 x 20 minuten erg beperkt want opwarmen moet al een half uur duren...
Je kunt beter met 50-60 minuten aan een stuk rijden.

Tips... Hmm...
Tja, les volgen bij goede instructrices/instructeurs met veel ervaring?
Ik heb een instructrice die al lesgeeft sinds mijn moeder 15 jaar was en paardreed.
Veel ervaring dus.

Als je je veulen gaat opleren, moet je zelf weten wanneer het er klaar voor is.
Dat voel je. Vanaf je veulen het basis kent, kun je verder uitbreiden. Anders moet je blijven oefenen op die basis.
Er zijn 1000den dingen waar je op moet letten...
Een beetje veel om hier allemaal te zetten hé?

Als je vragen hebt, stuur me dan een berichtje.

iLenkaaaaaaaa

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:40

iLenkaa schreef:
Hi,

Ik heb een veulen (nu 2,5 jaar oud) dat ik al zadelmak heb gemaakt.
Ik rijd er 1 uur per week mee.
Persoonlijk vind ik 2 x 20 minuten erg beperkt want opwarmen moet al een half uur duren...
Je kunt beter met 50-60 minuten aan een stuk rijden.

Tips... Hmm...
Tja, les volgen bij goede instructrices/instructeurs met veel ervaring?
Ik heb een instructrice die al lesgeeft sinds mijn moeder 15 jaar was en paardreed.
Veel ervaring dus.

Als je je veulen gaat opleren, moet je zelf weten wanneer het er klaar voor is.
Dat voel je. Vanaf je veulen het basis kent, kun je verder uitbreiden. Anders moet je blijven oefenen op die basis.
Er zijn 1000den dingen waar je op moet letten...
Een beetje veel om hier allemaal te zetten hé?

Als je vragen hebt, stuur me dan een berichtje.

iLenkaaaaaaaa

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Bovendien is een instructrice met jarenlange ervaring wel leuk, maar als die geen ervaring heeft met jonge paarden gaat het net zo goed verkeerd!!

Daar nog bij.. een paard van 2,5 al ingereden en een uur lang aan het werk???????? 8)7

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:30

Ik denk dat je beter wat rustiger aan kunt doen met je 2,5-jarige iLenkaa. Sowieso wel een tikje vroeg qua inrijden, maar dat is natuurlijk jouw zaak, het kan in principe wel.
Maar om dan gelijk een uur achter elkaar te rijden vind ik een tikje veel. Half uurtje per keer, veel verder dan "opwarmen" hoef je nog niet te komen met zo'n jonkie.

Dus als je (rug)blessures in de toekomst wilt voorkomen kun je denk ik beter iets rustiger aan doen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:38

Jeetje, een paard heeft hooguit een half uur lerend vermogen....
Vind het ook een beetje te hoor....

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:09

kehdra schreef:
Ik vind juist dat je paard al erg veel doet. het paard is net een maand 3 jaar, en doet werk wat imo hoort bij een paard welke een jaar ouder is als die van jou.

Ik zou vanaf de grond eerst wat spieren kweken, en eerst in stap alles netjes krijgen.

Het paard krijgt ineens ongeveer 70 kilo op zijn rug, terwijl hij voorheen niks droeg, kan je je voorstellen hoe zwaar dat is.

je ziet het, van mij geen tips wat je nog méér kan doen, ik raad je aan om even af te bouwen een rustig aan te gaan doen in belang van je paard...

Hiermee ben ik niet echt akkoord.
Je paard leert geen spieren kweken door 20 minuten te rijden.
Het leert dan enkel stappen en lichtjes draven want als je goed rijd dan moet je al 30 minuten inrijden.
Als je maar 20 minuten rijd kun je je paard onmogelijk iets nieuws leren.
En nee, je moet niet beginnen met bv. de draf netjes te krijgen, nee!
Dat is wat velen denken.
Veel mensen weten niet dat je zo moet een veulen opleren:
1. Stappen en draven aan de longe, de ruiter zit erop en doet niets, noch beengeven, zweep gebruiken ofzo. Gewoon als het paard draaft moet je in lichte zit rijden. De instructrice moet met de longeerzweep aantonen wat het paard moet.
2. Grof stappen - draven met een voorlooppaard (het paard moet de hoeken niet uitrijden, het mag op eigen tempo lopen, zolang het maar loopt wanneer het moet lopen is het al goed.)
3. Als dat goed gaat mag je iedere les de laatste 5 minuutjes proberen te galloperen (om dat galloperen onder de knie te krijgen moet je wel een heleboel lessen daarop letten want je veulen/jonge paard zal bokken (onwennigheid). Nog steeds met een voorlooppaard.
3. Nu mag je pas beginnen werken aan het tempo, je paard mag niet beginnen slabakken, daarom regelmatig (als je paard slabakt) een tik van de zweep.
4. Op details letten, bv. er niet voor zorgen dat je paard op de teugel hangt, dat je paard naar binnen valt, ... (slechte eigenschappen wegwerken dus)
5. Pas wanneer je paard de basis onder de knie heeft mag je beginnen werken aan het fijnere stappen/draven/galloperen, natuurlijk moet je eerst proberen de hoeken uit te rijden, volte halve banen doen enz.

Dit is hoe je een veulen zadelmak maakt...
Tegen dat je deze 5 stappen hebt gedaan ben je al zo'n jaartje bezig.
Pas daarna mag je beginnen in lessen mee te rijden.
Natuurlijk nog steeds blijven alles rustig opbouwen in de lessen.

iLenkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:12

Ilenka,
Zoals Zooist al zegt een paard heeft een kort lerend vermogen, daarom heeft het met een jong paard geen enkele zin om er een uur op te zitten. En zeker 1 keer per week heeft geen zin, omdat het dier conditioneel niets opbouwt.

Dit is echt een gevalletje: ZO rijd je je paard de vernieling in. En ik zou ernstig twijfelen aan een instructeur die je dat wijsmaakt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:25

Ik heb er geen verstand van iLenkaa maar volgens mij moet het niet zo. :+
Leer trouwens eerst maar het woord "galopperen" spellen voor je erover denkt het te doen. :P

In ieder geval, spieren kweken krijg je ook niet met een uurtje les. Spieren kweken krijg je door ze minstens 4-6 weken in training te hebben. Dat kan een half uurtje per dag zijn, het aantal dagen natuurlijk hetzelfde als het aantal jaren dat het paard oud is (5 jaar oud is 5 dagen in de week een half uurtje lopen) en door dit vol te houden. Uiteraard kweekt het paard de spieren die het gebruikt, dus het helpt om de achterhand er in ieder geval al onder te proberen te krijgen en het paard goed over de rug te laten lopen, zodat ook die rugspieren sterker worden.