Moeni11 schreef:Paperboy schreef:Ik heb sinds een paar maandjes een bijna drie en half jarige (in mei 3 jr.geworden), ik rij hem 3 x per week 15 a 20 min. (op woensdag, vrijdag en zondag)
Ik oefen vooral heel veel in stap om hem goed recht in zijn lijf te krijgen en er een goed stuur op te krijgen. Zelf wil ik hem eerst netjes in stap en draf hebben en pas als ik merk dat hij daar goed zijn balans etc in kan vinden gaan we een galopje proberen (kan nog even duren)
Mijn tip, rustig en veel stapwerk. Veel van hand veranderen en grote achten rijden. Zorgen dat hij goed zijn rugspieren gebruikt, en lekker ontspannen blijft. Verder oefen ik het netjes wegstappen en wegdraven en netjes halthouden. Aangezien ik nog nooit een jong paard heb opgeleid is dit voorlopig voor ons allebei genoeg leerstof.
Zo min mogelijk stappen met die jonge paarden onder het zadel. De stap is het snelst onzuiver en naar de filestijnen gereden.
Ga maar lekker veel rechte lijnen galopperen in het bos met die jonge dieren.
Moenie11, wat bedoel je precies met dat de stap het snelst onzuiver en naar de filestijnen is gereden? Ik heb een trekpaardtype en galop is zijn moeilijkste gang, mijn noordzweed is juist gefokt voor een goede stap en makkelijke draf.... Ik kan hier goed buitenrijden maar rechte stukken om te galopperen zijn nog te ver om naar toe te rijden. Bedoel je dat veel stapwerk slecht is voor een jong paard of moet ik het meer zien dat de stap snel verpest is voor als je later de dressuur in wilt? Wil het graag goed doen dus ben benieuwd naar je uitleg
.
.
.