Rijd ik mijn pony te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:39

jarytj schreef:
Ligt eraan, ik vind als hij al goed uitgegroeit, en goed gespierd is. kan ie het waarschijnlijk wel aan! ;)
Maar 1 dagje minder, of 2 zou zeker niet verkeerd zijn! :D

En hoe moet hij spieren krijgen? als ik mijn pony in het land laat staan is het eenige wat ik erbij zie komen vet :+
Sorry als dit aanvallend overkomt

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:40

slimmerik schreef:
Dan nog heb je keuzes denice: je zou hem ook aan de fiets mee kunnen nemen of in de trailer.

IK heb geen beschikking tot een trailer, ik weet niet hoe dat ,met dinice zit, maar kan me zo voorstellen dat niet iedereen dat kan.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:41

abigailabby schreef:
Bienotje schreef:
1,5 uur lang met rijden alleen maar afwisselen met stap. draf, galop en wat figuren. Wat eentonig en saai moet het rijden voor je paard en jezelf dan zijn..

Dat half uur dat je extra nodig denkt te hebben, hoelang is dat al zo? Als je op de goede weg zit met rijden, zul die tijd zeker snel korter moeten wordne voordat je je paard fijner aan het lopen hebt. Als dat niet zo is (of de tidj alleen maar langer wordt) dan zit je met je rijden niet op de goede weg..

Door veel figuren te rijden wordt een paard attenter, en het is niet dat ik volte gebroken lijk volte, van hand veranderen TUURLIJK NIET. Als het goed gaat dat doe ik wua hoeveel heid een proefje, geen echt proefje, maar qua oefeningen... (B) En dan lekker buiten uitrijden

kijk nou eens in je andere topic naar je WEDSTRIJDJE.!

je ziet duidelijk dat de basis er niet in zit. je paard met jou een loopje neemt waarom dan in de vrede zoveel rijden
als je eerst dringend hulp nodig hebt...
please...en je gaat nu hulp zoeken maar we hoorden net van iemand die jou les gegeven heeft en zelf joun pony heeft gevoeld
dat je geen drol wilt aannemen en het altijd beter wilt weten!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:42

Calanddra schreef:
TS, zoals hier al vaker genoemd is is het idd ook belangrijk om te stoppen op het moment dat het goed gaat. Je zegt zelf dat hij het eerste halfuur vervelend doet, gaat het daarna goed en doet hij alles netjes wat jij wil, belonen en stoppen. Sluit het werk positief af. Hij zal het rijden dan ook leuk gaan vinden.

Ik doe na dat halfuurtje alle gangen een keer, en daarna stop ik ook, het is niet ls hij op allebei de handern een goed galopje heeft gedaan ik nog een halfuur door ga rijden...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:42

abigailabby schreef:
En hoe moet hij spieren krijgen? als ik mijn pony in het land laat staan is het eenige wat ik erbij zie komen vet :+
Sorry als dit aanvallend overkomt

Een vierjarige hoeft nog niet zoveel bespiering te hebben. En van 3 dagen rust in de week wordt het absoluut geen slappe vaatdoek .... en van een 3 kwartier minder op de overige dagen, houd je er tenminste geen zure pony aan over.

TLNLSDB

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:45

en dan erbij als je hem alleen maar vet ziet krijgen moet je misschien eens stoppen met voeren..
je brok en musli (ook zonder haver)
want hij kreeg 4 handjes brok en halve musli toch?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:45

slimmerik schreef:
Een vierjarige hoeft nog niet zoveel bespiering te hebben. En van 3 dagen rust in de week wordt het absoluut geen slappe vaatdoek .... en van een 3 kwartier minder op de overige dagen, houd je er tenminste geen zure pony aan over.

Imo is bespiering juist nodig, als je op een paard wilt rijden

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:47

Tesz_2208 schreef:
en dan erbij als je hem alleen maar vet ziet krijgen moet je misschien eens stoppen met voeren..
je brok en musli (ook zonder haver)
want hij kreeg 4 handjes brok en halve musli toch?

Ja, maar ik ga hem ook minder voeren.
Als hij een rustdag heeft krijgt hij ook geen brok, alleen muesli, en als hij ligt werkt 2 handjes brok.
Maar ik zal gaan kijken hoe het gaat als ik hem minder bij voer

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:48

abigailabby schreef:
Maar ik zal gaan kijken hoe het gaat als ik hem minder bij voer

Probeer dan ook eens hoe het gaat als je hem wat meer rust gunt....

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:52

Dat weet ik nu al, ik heb zelfs nu al soms een drukke pony,
Toen hij nog in loo stond en wijzelf al waren verhuisd kwam ik meestal maar 3,4 keer per week.
Elke keer als ik toen wilde rijden, dacht hij alleen maar aaan hard gaan, als ik hem inhield kreeg ik een paar bokken na, en toen stond hij overigens alleen op mueski, (daar wass het gras verser en hoger, vandaar dat we nu wel brok voeren)

TLNLSDB

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:53

dat kohoooooooooomt omdat hij jou gewoon de baaaaas is....
wat begrijp je daarnou niet an?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:54

waarom voer je je paard muesli?

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:55

Mijn vriendin heeft een fjord van 4 :) En krijgt nu aardig zijn spieren.!
Door 3 x in de week te rijden, een anderhalf uurtje ongeveer.
Ik vind dat je voor een 4 jarige fjord, wel veel met hem doet.
Ik zou het iets rustiger doen.. ;)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:56

Tesz_2208 schreef:
dat kohoooooooooomt omdat hij jou gewoon de baaaaas is....
wat begrijp je daarnou niet an?

IK ben niet de enige wie hij de baas is, en hoe zou ik dat volgens jou moeten op lossen dan?

En ik voer hem muesli omdat het goed voor de vacht is, en voor de luchtwegen:)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:57

Maaikee43 schreef:

Dat heb ik toen ook een tijdje gedaan, maar toen hebben we moeten overwegen hem weg te doen, omdat hij veeelste druk werd, bokken als hij niet harder mocht, In de omgang sleurde hij mee overal mee naartoe.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:59

abigailabby schreef:
Dat weet ik nu al, ik heb zelfs nu al soms een drukke pony,
Toen hij nog in loo stond en wijzelf al waren verhuisd kwam ik meestal maar 3,4 keer per week.
Elke keer als ik toen wilde rijden, dacht hij alleen maar aaan hard gaan, als ik hem inhield kreeg ik een paar bokken na, en toen stond hij overigens alleen op mueski, (daar wass het gras verser en hoger, vandaar dat we nu wel brok voeren)

Dat komt omdat je pony geen respect voor je heeft. Hij lacht je KEIHARD uit!
Jou pony heeft allang door dat als hij zulk gedrag vertoont dat hij onder het werk vandaan te komen.
En als hij dan eindelijk besluit toe te geven, wat dus gem. na een half uur is. Dan moet hij nóg een uur. Dan heeft hij er dus voor zijn gevoel totaal geen baat bij gehad toe te geven, want er wordt alsnog een uur aan hem getrokken en geplukt. Ik vindt het maar zielig voor je pony, en als je wilt dat hij niet de rest van zijn leven kreupel blijft zal ik dit maar eens heel goed in de oren knopen.

Laat je ouders dit topic eens doorlezen. Misschien dat ze je dan gaan helpen bij het snel vinden van een goede instructeur. Want dit is IMO pure mishandeling als het zo doorgaat. Want ik kan wel raden dat het niet allemaal op een zacht handje gebeurt. Dus ipv. Ja en Amen te zeggen stel ik voor dat je er nu ook daadwerkelijk verandering in gaat brengen.

ARME PONY!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:00

abigailabby schreef:
Maaikee43 schreef:

Dat heb ik toen ook een tijdje gedaan, maar toen hebben we moeten overwegen hem weg te doen, omdat hij veeelste druk werd, bokken als hij niet harder mocht, In de omgang sleurde hij mee overal mee naartoe.

Dat komt omdat hij je kei-hard uit lacht. Voor de zoveelste keer.
Als jou pony aan de hand al geen respect voor je heeft, waarom zou hij dan onder het zadel wel luisteren.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:00

Maaikee43 schreef:
Maaikee43 schreef:

Dan zou ik les nemen als ik jou was.

Dat ga ik dus ook doen, heb ik al paar keer gezegd :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:00

halo abby,

ander half uur dressur rijden is te lang zeker voor een jong paard.
het paard moet ook de kans krijgen om alle nieuwe dingen e.d te verwerken. als co druk is longeer eerst dan een kwarttier. dan hoef je daarna ook niet te vervelen. zorg voor voldoende afwisseling dus bv eerst 3/4 uur dressuur en dan nog 10 min cavelettie's bv.
80 cm is ook niet goed voor een paard in de groei. co is nog liet uitgegroeid. ik zou niet hoger gaan dan 40-50 cm max.

verder neem les, zeker met een jong dier. evt kun je clublessen ergens gaan namen.
zijn wat goedkoper maar daar leer je ook. hoelang je je paard ook kent je kunt niet zonder les.

en zou ik kiezen voor een voer met weinig energie erin.

verder zou ik het rijden gaan afbouwen tot 4 a 5 per week.

verder zou ik als co braaaf is neit lang meer door gaan want zijn goede ''gedrag'' moet wel beloond worden.

groetjes

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:01

Chaos schreef:
Als jou pony aan de hand al geen respect voor je heeft, waarom zou hij dan onder het zadel wel luisteren.

dat komt omdat hij op dat moment te veel energie heeft, sinds ik hem de afgelopen tijd weer regelmatiger heb gereden ging het weer een stuk beter

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:02

Als je écht hulp wilt, dan bied ik me aan om gratis eenmaal mee te gaan. Maar dan moet JIJ hulp willen, en goed luisteren, en als ik wegga verdergaan met hetgeen wat besproken is. Anders is het zinloos. En ik verdien er niks aan dan dit keer, dus ik ga ook niet mijn tijd zomaar verdoen.

Dinopino

Wat begrijp ik hier niet. Je voert je paard energie en je klaagt dat ie te veel energie heeft. Misschien toch eens bij andere fjorden bezittes gaan vragen wat die hun gele rolbeugel ehh ik bedoel natuurlijk hun fjord voeren ;-)

Anoniem

Weet je al waarom hij precies kreupel is? In je openingspost geef je aan dat het óf een hoefzweer is, óf iets anders :+ dus ik wil graag weten wat het is. Als het een hoefzweer is, zal het namelijk niet door het rijden komen maar omdat hij bijv. ergens op is gestapt.
Als het overbelasting van de pezen is, lijkt het me vrij duidelijk en kan je DA je ook vertellen dat je (te)veel rijdt. Zelf kan ik daar geen oordeel over vellen van achter de PC.

Wel heb ik even naar je foto's en topics gekeken. Je zadel ligt véél te ver naar voren, vaak op de schouder. Dit is niet goed: de schouder moet vrij blijven, anders heeft je paard geen bewegingsvrijheid voor en zal hij het lastiger vinden om te bewegen. Wellicht is dit ook een reden waarom hij 'lastig' doet?

Heb je hulp van een volwassene bij wat je doet? Want je zegt dat hij je meesleurt. Dit heb je er zo uit, mits je goede begeleiding krijgt die hem op z'n plek kan zetten en dit dan aan jou kan aanleren hoe je dit doet.

Ik wens je er veel succes bij! Het lijkt me een ontzettend leuk paard, ik vind dat er in je profiel leuke foto's staan waarop te zien is dat jullie echt wel een leuk team zijn (bijv. de foto's dat jullie aan het zwemmen zijn). Maar volgens mij heb jij gewoon weinig ervaring -logisch, gezien je leeftijd- en krijg je niet veel hulp zo te lezen. Als je deze hulp kunt krijgen, durf ik te wedden dat het binnen de kortste keren hartstikke goed gaat met jullie.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:03

abigailabby schreef:
Chaos schreef:

dat komt omdat hij op dat moment te veel energie heeft, sinds ik hem de afgelopen tijd weer regelmatiger heb gereden ging het weer een stuk beter

Daarmee los je het probleem niet op Abby. Jou paard luistert niet naar jou. Jij bent geen leider voor je paard, terwijl je dat wel zou moeten zijn. Dat heeft niks met zijn energie te maken, maar met het feit dat het hem al sinds januari goed af gaat over jou heen te denderen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:03

lemanthia schreef:
halo abby,

ander half uur dressur rijden is te lang zeker voor een jong paard.
het paard moet ook de kans krijgen om alle nieuwe dingen e.d te verwerken. als co druk is longeer eerst dan een kwarttier. dan hoef je daarna ook niet te vervelen. zorg voor voldoende afwisseling dus bv eerst 3/4 uur dressuur en dan nog 10 min cavelettie's bv.
80 cm is ook niet goed voor een paard in de groei. co is nog liet uitgegroeid. ik zou niet hoger gaan dan 40-50 cm max.

verder neem les, zeker met een jong dier. evt kun je clublessen ergens gaan namen.
zijn wat goedkoper maar daar leer je ook. hoelang je je paard ook kent je kunt niet zonder les.

en zou ik kiezen voor een voer met weinig energie erin.

verder zou ik het rijden gaan afbouwen tot 4 a 5 per week.

verder zou ik als co braaaf is neit lang meer door gaan want zijn goede ''gedrag'' moet wel beloond worden.

groetjes

1ik ga les nemen
2Hij krijgt juist voer waar weinig in zit (bijna niks)
3 hij rijd meestal rond de 5 keer per week,+ 1 dagje zonderzadel rond hoppelen, maar dat is dan maar kwartier-halfuurtje